Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4407
Kjøpte noen bøker fra Biit.no -> Amazon til ca 900kr. Leveringstid tok en dag. Problemet er at når jeg fikk pakken så er det klistret en blå lapp hvor det står at varen er ufortollet og at jeg ikke kan åpne pakken.

Jeg ringte UPS som den er sendt fra, de sa at det kunne ta opptil 10 dager og fortolle varene, selv om det var bøker. Jeg trodde at det ikke var toll på bøker?

Til poenget:

Kan jeg åpne pakken uten og få noen slags problemer?
Hvis du må betale toll så skje det på postkontoret der du må hente pakken gjør det ikke? Virker merkelig om du må betale toll om du har mottatt pakken. Sikker på at det ikke står at pakken er fritatt for toll?

Du kan lese mer her, spesifikt "FRITAK FOR TOLL OG AVGIFTER"

"Bøker, lydbøker og mynter er fritatt for både toll og merverdiavgift dersom disse innføres til bruk i Norge, altså ikke for videresalg."
Sitat av trodeh* Vis innlegg
Kjøpte noen bøker fra Biit.no -> Amazon til ca 900kr. Leveringstid tok en dag. Problemet er at når jeg fikk pakken så er det klistret en blå lapp hvor det står at varen er ufortollet og at jeg ikke kan åpne pakken.

Jeg ringte UPS som den er sendt fra, de sa at det kunne ta opptil 10 dager og fortolle varene, selv om det var bøker. Jeg trodde at det ikke var toll på bøker?

Til poenget:

Kan jeg åpne pakken uten og få noen slags problemer?
Vis hele sitatet...
Dette burde gå greit.. egentlig. Du har helt rett, bøker har ikke toll..

Kilde
Trådstarter
34 0
Jeg har allerede fått pakken, så jeg skjønte ikke hvorfor at pakken ikke var fortollet, hvis det hadde vært noe og fortolle.
kanskje moms? eller er det fritatt og?.
Er fritatt det også, som skrevet ovenfor.
Pakken blir sendt igjennom 'tollkontoret' til UPS og rett til deg.
De vet ikke hva som er i pakken før de rekker å behandle dine papirer, derfor det standard klistremerket.
Man har ikke lov til åpne pakker som ikke er undersøkt av tollen og betalt toll/mva for, i tilfelle de mistenker at det som står på papirene ikke stemmer.

Mao, bare å åpne..
Sist endret av ugn; 12. januar 2011 kl. 11:34.