Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2559
Psykedeliske stoffer i forskjellige former har antakelig vært en del av den menneskelige tilstand siden vi klatret ned fra trærne. De har vært med på å forme kultur, kunst og musikk, trossystemer, religion og vitenskap gjennom historien med sine massive opplevelser.

I litteraturen som er bygget opp rundt disse stoffene kan vi ofte lese om innsiktsfulle opplevelser på tross av kontinenter fra mennesker som har konsumert disse bevissthetsaltererende substansene, og hvilken enorm innflytelse de har hatt i mange menneskers liv. Vi hører om spirituelle åpenbaringer, vi hører om psykologiske problemer som har blitt løst og det ene og det andre. Vi hører om møter med entiteter, mengelse med universet og alt som eksisterer, abstrakte visjoner, abstrakte tankebaner, nye ideer og grensesprengende filosofi. Vi hører om dypdykk inn i den menneskelige bevissthet som går hinsides språk og tidligere virkelighetsoppfatning. Enkelte opplevelser som også yogier og andre spirituelle praktiserende oppnår, men da først gjennom flere år med hardt sinnsarbeid. Dette indikerer at disse opplevelsene er noe som er en del av den menneskelige bevissthet, og at de er tilgjengelig for alle og enhver gjennom flere forskjellig praksiser.

For oss i det vestlige samfunn er slike radikale perspektiver tildels nye, mens i f.eks østen og hos enkelte urbefolkninger har det vært en integrert del av deres hverdag i århundrer. Men innflytelsen disse substansene har spredt rundt seg over hele verden gjennom historien er mer enn god nok grunn til at de fortjener oppmerksomhet. Det jeg ønsker med denne tråden er hovedsaklig en diskusjon rundt de forskjellige opplevelsene folk har hatt, og hvilken påvirkning det har hatt på deres liv: Hvordan har det påvirket deg? Hva mener du at du har lært og hvor har dette ført deg hen? Med andre ord: Hva er det disse stoffene egentlig gjør med oss, og hva er disse innsiktene folk mener de har hatt gode for?

Det er trossalt ikke ukjent at folk har hatt så sterke opplevelser at de rett og slett har blitt tvunget til å forandre måten de lever livene sine på, en forandring i både oppførsel og personlighet som følge av noen timers (eller minutters) alterert bevissthet. En total vridning av verdier og perspektiver som ofte har forbedret livssituasjonen til mange mennesker, selv hos harde skeptikere.

Denne tråden blir selvfølgelig veldig teoretisk og muligens far-out, men så er dette temaet ganske utenom det vanlige også - så noe annet kan man vel ikke forvente seg. Jeg oppfordrer til å ikke være redd for å dele tanker og synspunkter angående dette, men skrive ned akkurat det dere mener for å skape en interessant diskusjon som enhver med interesse innenfor religion, spiritualitet, filosofi, psykedelika og psykologi kan ha utbytte av. Om denne tråden blir noe særlig vet jeg ikke, men jeg håper da på noen konstruktive bidrag!
Sist endret av Sky; 17. august 2009 kl. 01:58.
Jeg selv merka ikke noe spesielt før etter jeg hadde prøvd lsd, Jeg vil si at det ga meg en forandring innvendig som jeg egentlig ikke hadde før.
Forholdet til mennesker, Dyr og naturen er mere emosjonell enn det var før.
Det kan hende det er noe med alderen å gjøre, og bare en fase, men jeg merka det liksom så godt fra den dagen jeg tok lsd, og siden da har jeg følt det sånn.
Naturen er vakrere, Dyr har jeg mye mer glede av enn før, og forholdet til mennesker er vanskelig å forklare. Men føler jeg kan smile mye mer nå, hvertfall utvendig.

Har før prøvd en del psykedelia, men det endra meg ikke noe særlig merkbart, og andre rusmidler som sentralstimulerende osv, ga meg egentlig ikke noe mer en en rus.

- Btw, jeg lagde en lingnende tråd for en stund tilbake - http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=132989
Sitat av Sky Vis innlegg
...Hvordan har det påvirket deg? Hva mener du at du har lært og hvor har dette ført deg hen?...
Vis hele sitatet...
Jeg vet jeg ikke har stor erfaring. men jeg har kommet langt nok til å føle at jeg på en måte skjønner ganske mye av det som fåregår.
Jeg fikk en ganske rar opplevelse engang, forøvrig bare på cannabis.
Men alikevel så tenkte jeg på hele livet, Hva gjør jeg her? går ting som planlagt?
Hva er det jeg egentlig holde på med? Jeg holder på med utdanning!, så jeg engang skal få meg jobb, bosette meg en plass, så begynne å spare penger til jeg blir gammel? Så havne på gammlehjem? for å spise grøt?

Det var ikke akkurat de spørsmålene, eller den tanken, men det var noe som på en måte gikk rundt. "Er det sån det skal være?"

Det var den gangen jeg endra min mening om hele livet, og satte nye mål.
Som handler om å gå etter følelsene og drømmen.
Isteden for å være være mammas lille gull å ta en lang utdanning for å bli lege eller noe i den "høyden".

Ikke missforstå, jeg er ikke blitt en stoner som sitter hjemme å driter i det meste som heter ansvar og sånt.

Men jeg føler jeg tenker på en annen måte en før, utenfor det hele på en måte. Jeg føler at mange tenker på den måten at menneskene er separert fra naturen. mange og prioriterer penger å kariere før alt annet.
jeg tror ikke det er helt sunt, å bli eid av et sammfun som ikke bryr seg om deg, bare du følger deres regler og krav.

De nye tankene mine handler om at du selv burde ha kontrollen over deg selv, og gjøre det du liker best, å heller følge fristelsene, være takknemlig for det du har, å være glad i de du har.
Det er min instilling, jeg ser iallefall på det som positivt.
Noen ville vel kalt meg psykotisk.
For meg var psykedelika som en heftig psykose, bare at tankene ikke var begrenset til det store problemet som førte til psykosen. Har lignende opplevelser med svakere intensitet hele tiden, som når jeg er trøtt, sliten, sulten osv. Jo mer kjørt kroppen er, jo mer impulsiv og primitiv er jeg. Har reist mye i de forskjellige lag av bevissthet og den frittenkende, "opplyste" jeg er i dag har i grunn lite med psykedelika å gjøre, men heller selvutvikling, dagrøyking og nedbryting av vanemønster. Har forståelse for at folk endrer livet sitt etter en tripp, men for min egen del var ikke trippen helt fremmed.

Når det gjelds hva rusen gjør med deg, så er det vanskelig å svare konkret på, men jeg gjør noen forsøk fordet. Personlig tror jeg sinnet blir redusert til det ligner et barns. Mulig sansene våre blir skjerpa, men det er for meg like sannsynlig at det er noe annet som blir svekka så man innbiller seg det. Det som er sikkert er at de fleste sperrene forsvinner sammen med det meste av den kritiske sansen og objektiv tidsoppfattelse.

Kan godt tenke meg at psykedelika har hatt en rolle å spille i sjamanismen, men det er levemåten til sjamanen som er drivkraften bak de åndelige opplysningene, ikke dop. De lever sparsommelige liv i isolasjon, mest mulig fjernet fra den materielle verden, med ritualer og meditasjon og utforskning. Hele tiden presser de kroppens grenser til det ytterste for å få et kick ut av mestringen av instinktene sine. Denne kulturen ville vi hatt selv om det ikke fantes psykedelika. Voldsomme forkjølelser er i seg selv nok til å gjøre deg ydmyk for de store spørsmålene.

Har skrevet en liten tekst om angst og psykedelika, men det blir kanskje litt for OT og jeg vil ikke ta over tråden her, men hvis det er stemning for å lese om en mulig kur for depresjon med psykedelika, kan jeg bearbeide den og legge den ut.
Sitat av Slapshox Vis innlegg
Har skrevet en liten tekst om angst og psykedelika, men det blir kanskje litt for OT og jeg vil ikke ta over tråden her, men hvis det er stemning for å lese om en mulig kur for depresjon med psykedelika, kan jeg bearbeide den og legge den ut.
Vis hele sitatet...
Veldig gjerne, men kanskje i en egen tråd?
Jeg lurer på en ting - er det noen som rett og slett har forandret seg til det negative? Leser støtt og statig om personer som føler mer kjærlighet og følelser, skjønner seg mer på ting og så videre (slik som post nr. 2 i dette emnet, f. eks), men det er i mine øyne en positiv forandring.

Slapshox: Jeg er i alle fall interessert i å lese teksten din
Sist endret av Exmagician; 17. august 2009 kl. 19:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sky
Sky's Avatar
Trådstarter DonorModerator
Sitat av Slapshox Vis innlegg
Kan godt tenke meg at psykedelika har hatt en rolle å spille i sjamanismen, men det er levemåten til sjamanen som er drivkraften bak de åndelige opplysningene, ikke dop. De lever sparsommelige liv i isolasjon, mest mulig fjernet fra den materielle verden, med ritualer og meditasjon og utforskning. Hele tiden presser de kroppens grenser til det ytterste for å få et kick ut av mestringen av instinktene sine. Denne kulturen ville vi hatt selv om det ikke fantes psykedelika. Voldsomme forkjølelser er i seg selv nok til å gjøre deg ydmyk for de store spørsmålene.
Vis hele sitatet...
Bruk av enteogener (psykedelika) er ingen ukjent sjamanistisk praksis. Det er derimot en av flere metoder noen sjamanistiske samfunn ofte benytter seg av for å oppnå sine transer og altererte bevissthetstilstander. Det kan også tenkes at psykedelika var noe av det som satte fart på enkelte av disse prossessene for tusener av år tilbake, da menneskene som levde på denne tiden f.eks snublet over en psykoaktiv sopp på utkikk etter mat. Det er ikke ukjent innenfor forskningsmiljøet som er bygget opp rundt disse stoffene at noen forskere og tenkere har spekulert seg fram til dette.

En annen ting som også kan ha blitt oppdaget av disse urbefolkningene er de bevissthetsaltererende egenskapene til f.eks lyd eller ekstrem sult. Men hvordan sjamanisme oppsto med det første kan vi jo bare spekulere oss fram til, men jeg kan godt tenke meg at psykoaktive planter, ekstrem sult, lyd og andre ting har spilt en rolle i hvordan disse praksisene oppsto. Sjamanisme er jo i bunn og grunn en rekke metoder som baserer seg rundt på å kontrollere altererte bevissthetstilstander av forskjellige fordelmessige grunner for både den praktiserende såvel som samfunnet praktikanten lever i.

Uansett hvilken metode et individ oppnår disse opplevelsene på, om det være seg gjennom bruk av enteogener, meditasjon, tromming, dansing eller hva det måtte være, så finner jeg selve opplevelsene og hva det bringer med seg ufattelig interessant. Jeg skal innrømme selv at etter bruk av psykedelika så har også min oppførsel og min livsstil forandret seg. Dette er jeg naturligvis ikke alene om, men det har vært en mer gradvis forandring enn en brå forandring.

Disse forandringene bunner ut av ufattelige opplevelser jeg ikke bare kunne skyve under teppet og se på som tøys, men som har ført meg på spennende utforskning inn i sjamanisme, meditasjon, mystisisme og østlig filosofi for å se hva mer som ligger under teppet.
merklige disse "åpnenbaringene" og selvinsikten du får noen ganger. men jeg tror det er en naturlig grunn til det. når man lever et veldig "in the box" liv. og plutserlig er i en tillstand der du er veldig "utenfor box'n" så er det litt lettere å se utenfra og inn, man får liksom sett situasjonen utenfor, det normale regelverket(i mangel på et mer passende ord) til tankegangen din.

det som er veldig morsomt er når du føler at "sitasjonen" du er i, virker som verdens teiteste sitcom. etter å ledd en del av det så sitter man å tenker litt på livet sitt. det inså jeg da vi endte opp med å spille sjakk og pumpe klassisk musikk lørdags kveld klokken halv ett.

det eneste jeg kom fram til at vi likesågodt kunne ha gjort det oftere(uten substanser) for morroskyld. fordi det har faktisk ikke noe å si om du er ute å drekker, leser donald, elr vasker sokkene dine, på lørdags kveld. det er opp til den enkelte hvor fett det er
Mine tripper på psilocybin startet med "klisjeene" også, kjærlighet, gladere i folk osv. Men etterhvert nå som jeg nylig har dratt på og gått helt "McKenna" og tatt skikkelige doser, så har de spontant tatt en så absurd og abstrakt, spesifikk vending at jeg må konsultere med folk som har mer peiling på magick og demoner før jeg i det hele tatt kan ta meg den friheten å dykke inn i dette igjen. Og jeg ante virkelig ikke at dette var mulig, og hvordan det kunne manifestere seg! Men jeg vet sikkert at jeg ikke bare agerte/placeboet det frem. For vilt. Alt for vilt. Dette var på en måte både over meg og i meg.

Når man tror man vet hva dette går ut på, så snur det jaggu, og gir deg en saftig overraskelse! DET kan jeg skrive under på! Men sånn hva den innsikten har gitt meg, så vet jeg hvilken type litteratur jeg skal jobbe med, samt at jeg har nok kunnskaper inne til å utforske og forstå ganske mye, og innsikten har vel gjort meg obs på at det på en besynderlig måte er min plikt å gjøre unna dette arbeidet.
Sist endret av H2O; 17. august 2009 kl. 22:19.
Sky
Sky's Avatar
Trådstarter DonorModerator
Sitat av H2O Vis innlegg
Mine tripper på psilocybin startet med "klisjeene" også, kjærlighet, gladere i folk osv. Men etterhvert nå som jeg nylig har dratt på og gått helt "McKenna" og tatt skikkelige doser, så har de spontant tatt en så absurd og abstrakt, spesifikk vending at jeg må konsultere med folk som har mer peiling på magick og demoner før jeg i det hele tatt kan ta meg den friheten å dykke inn i dette igjen. Og jeg ante virkelig ikke at dette var mulig, og hvordan det kunne manifestere seg! Men jeg vet sikkert at jeg ikke bare agerte/placeboet det frem. For vilt. Alt for vilt. Dette var på en måte både over meg og i meg.

Når man tror man vet hva dette går ut på, så snur det jaggu, og gir deg en saftig overraskelse! DET kan jeg skrive under på! Men sånn hva den innsikten har gitt meg, så vet jeg hvilken type litteratur jeg skal jobbe med, samt at jeg har nok kunnskaper inne til å utforske og forstå ganske mye, og innsikten har vel gjort meg obs på at det på en besynderlig måte er min plikt å gjøre unna dette arbeidet.
Vis hele sitatet...
Spennende! I hvilke doseringer har du hatt disse opplevelsene, og om du har lyst eller har muligheten til å forklare noe av det - hva er det som har skjedd, hva var budskapet og hvordan har dine senere eksperimenter (om noen) utartet seg?
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Sky Vis innlegg
Spennende! I hvilke doseringer har du hatt disse opplevelsene, og om du har lyst eller har muligheten til å forklare noe av det - hva er det som har skjedd, hva var budskapet og hvordan har dine senere eksperimenter (om noen) utartet seg?
Vis hele sitatet...
Oi, så ikke at noen hadde svart, så hehe, LITT på etterskudd:

Magick, tekstene til Crowley tenker jeg mest på og systemet hans, og et dypdykk i bøker som Liber Al vel Legis, studiet av qabalah i 777, thoth tarot osv, det er i det hele tatt sinnsykt hvor praktisk og spesifikk man kan være med å oppleve spirituelle endringer, ved å fore seg selv med disse tingene.

Det er litt vanskelig å si noe om dette uten å vite hvem Crowley var og hva han gjorde så skal ta en veldig kort liten beskrivelse:

Crowley var en svært smart mann, som vokste opp i et katolsk hjem. Han lærte seg å være skeptisk, og rebellerte mot dette. Universitetstiden kom, og han viste seg å være en toppstudent, og kunne seemingly lære seg ting effortlessly. Han var etter vært godt skolert og også blant en av verdens mest fremgangsrike fjellklatrere og satte en del rekorder, aspirerte til å bli verdensberømt dikter, og var en up and comer i verdenseliten i sjakk. Det var her han hadde den buddhistiske "trance of sorrow" hvor alt virket forgjengelig; greit han kan bli verdenskjent innenfor hvilket felt han enn velger å bli kjent innenfor, men hva så med døden?

Kort sagt begynte han en spirituell utdanning. Han kjørte en knallhard skeptisk innstilling til dette og var svært analytisk og teknisk i sin fremgangsmåte. Han reiste kloden rundt og lette høyt og lavt etter spirituelle retninger og guruer, samt studerte religion som besatt, og meldte seg inn i fullt av hemmelige brorskap og ordener og attainet den ene attainmenten etter den andre. Han var også utrolig dedikert i disse sakene og snart gjenopptok han magien, og ga det sitt eget navn "magick":
"This book is for
ALL:
for every man, woman, and child.
My former work has been misunderstood, and its scope limited, by my use of technical terms. It has attracted
only too many dilettanti and eccentrics, weaklings seeking in “Magic” an escape from reality. I myself was
first consciously drawn to the subject in this way. And it has repelled only too many scientific and practical
minds, such as I most designed to influence.
But
MAGICK
is for
ALL.
I have written this book to help the Banker, the Pugilist, the Biologist, the Poet, the Navvy, the Grocer, the
Factory Girl, the Mathematician, the Stenographer, the Golfer, the Wife, the Consul — and all the rest — to
fulfil themselves perfectly, each in his or her own proper function.
Let me explain in a few words how it came about that I blazoned the word
MAGICK
upon the Banner that I have borne before me all my life.
Before I touched my teens, I was already aware that I was THE BEAST whose number is 666. I did not
understand in the least {XI} what that implied; it was a passionately ecstatic sense of identity.
In my third year at Cambridge, I devoted myself consciously to the Great Work, understanding thereby the
Work of becoming a Spiritual Being, free from the constraints, accidents, and deceptions of material existence.
I found myself at a loss for a name to designate my work, just as H. P. Blavatsky some years earlier. “Theosophy”,
“Spiritualism”, “Occultism”, “Mysticism”, all involved undesirable connotations.
I chose therefore the name.
“MAGICK”
as essentially the most sublime, and actually the most discredited, of all the available terms.
I swore to rehabilitate
MAGICK,
to identify it with my own career; and to compel mankind to respect, love, and trust that which they scorned,
hated and feared. I have kept my Word.
But the time is now come for me to carry my banner into the thick of the press of human life.
I must make
MAGICK
the essential factor in the life of
ALL.
In presenting this book to the world, I must then explain and justify my position by formulating a definition
of
MAGICK
and setting forth its main principles in such a way that
ALL
may understand instantly that their souls, their lives, in every relation with every other human being and
every circumstance, depend upon
MAGICK
and the right comprehension and right application thereof.
I) DEFINITION.
Magick is the Science and Art of causing Change to occur in conformity with Will." - Aleister Crowley - Liber ABA
Vis hele sitatet...
Med all sin erfaring og kunnskap om saker og ting, var han slått seg til ro med å være skeptisk, ateist/buddhist i starten av 1900-tallet. Han slo seg til ro med den buddhistiske holdningen; alt er sorg. Men på sin bryllupsreise til Cairo, skulle dette snu da han mottok "the Book of The Law, Liber Al vel Legis", av noe som ihvertfall for han presenterte seg som en separat intelligens, som han mente var helt overlegen ham selv i qabbalah, magi, osv. Denne boken presenterte menneskehetens nye retning innenfor religion, spiritualitet osv, og erklærte bl.a. at "all is joy" som gikk helt i mot Crowleys daværende innstilling. Han skulle jobbe resten av livet med denne boken, og å legge til rette for ritualer, magiske samt etiske og praktiske ordninger for å forholde seg til denne boken, og oppleve å ha en praktisk integrasjon av en ny "naturlov" innerst i menneskesinnet: "Gjør hva du vil skal være hele loven."

Det blir veldig kort og skrullete kanskje slik jeg legger det frem, og hva enn man mener om dette, så gjør det noe med ens bevissthet og kapasitet til å oppleve ting ved å dykke dypt inn i dette.

Da jeg skrev den posten jeg skrev her var det nettopp sjokked ved å komme til en realisasjon av at noe eksternt er i direkte relasjon til min interne verden. Husker jeg tenkte at jeg trodde jeg hadde klart å bli fryktløs som menneske, men noe beviste for meg at dette var så lenge jeg oppfattet all frykt som noe internt, men eksternt er jeg fortsatt ganske hjelpeløs. Miks inn masse symbolspråk, en tur på astralplanet, samt mer og mer en erkjennelse av at denne Lovens Bok faktisk gjelder i dette universet, og at implikasjonene er så store at det er mye trening og styr som må til for å omstille seg selv til et nytt verdensbilde. Sånn, da har jeg om ikke annet gjort mitt for å høres halvgal ut om ikke annet

Jeg spurte en godt opp i systemet i OTO om hva som kom først? At jeg har dette i meg, og disse tingene bare har forsterket synet på ting som faktisk fins, eller om disse tingene som jeg opplever som sannheter er bare sterkt påvirket av det jeg har lest der nå, og at det vil forandre seg om jeg hopper inn i noe annet. Og det blir vel litt som høna og egget; han svarte greit nok at "Har det så mye å si?"
Og ja, jeg har tenkt siden at, det er en "dragning" i meg jeg har valgt å følge, og det har ledet meg på en litt annen bane enn jeg kunne helt forestille meg, men det virker ganske irrasjonelt å hoppe av fordi det er for avvikende fra hva jeg trodde universet skulle være. Ja, hva skulle det egentlig vise seg å være?

Anbefaler forresten disse tekstene til alle psykonauter med interesse for det spirituelle, samt litt innføring i tankegangen til Crowley ang. mystisisme:
http://lib.oto-usa.org/crowley/essay...mysticism.html
http://hermetic.com/crowley/eight-le...ga/8yoga1.html
Sist endret av H2O; 9. september 2010 kl. 07:51.
Sitat av loathsome Vis innlegg
Jeg lurer på en ting - er det noen som rett og slett har forandret seg til det negative? Leser støtt og statig om personer som føler mer kjærlighet og følelser, skjønner seg mer på ting og så videre (slik som post nr. 2 i dette emnet, f. eks), men det er i mine øyne en positiv forandring.Slapshox: Jeg er i alle fall interessert i å lese teksten din
Vis hele sitatet...
Ja, jeg gjorde det etter en trip selv om jeg ikke umiddelbart skjønte det da. Det gikk på min holdning til mennesker i livet mitt – spesielt jevnaldrede. Jeg tenkte mye gjennom vanlige holdninger blant ungdommer, og hvor interessant og givende det er å omgås slike mennesker. Det førte til at jeg distanserte meg litt fra folk, da jeg ble oppgitt og lei av ting som å skulle opprettholde en slags "kul" fasade og snakke om hvor mye de drakk om helgene, istedenfor å kunne være åpen, avslappet og diskutere om litt større ting. Jeg ble faktisk temmelig frustrert og kanskje litt overlegen – jeg viste det ikke i så stor grad, men tankene og holdningene mine talte for seg.

Men etterhvert, med forskjellige ting som skjedde, noe forårsaket av videre psykedelikabruk og annet sikkert av generell modning, fant jeg igjen verdien av å omgås folk, og at det faktisk er veldig mye å hente fra sosialt samvær, selv om det ikke akkurat er politiske diskusjoner man har. Jeg fant ut at det er bare å legge fra seg en slik overlegen holdning, fordi det er bare en selv som taper på det. Mennesker er snåle saker og det er mye lærdom og annet nyttig å hente ut fra dem, samme hva man gjør.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har tenkt en del i etterkant av mitt første møte med det psykedeliske stoffet psilosybin.
Tankene går ut på om det kan være mulig å bruke slike stoffer til å forbedre seg selv på noen måte (om jeg kan).
Bruke stoffene som verktøy fremfor å bare bruke dem for å få seg en real tripp.

Alle kjenner vel til ryktene om at LSD o.l. har ødelagt mennesker for livet osv.
Fra mitt ståsted ser det ut til at psykedeliske stoffer uten tvil har evnen til å ødelegge psyken på mennesker, men jeg har også hørt om mennesker som har fått livet sitt endret til det bedre, som det diskuteres rundt i denne tråden.
Etter å ha fått erfart hvor overveldende dette er så velger jeg å tro at dette kan være mulig.

The Tibetan book of the Dead (Padmasambhava. Denne utg. 2006) handler nettopp om kunsten å dø (uten å dø). Det er en slags dobbeltmetafor som både handler om død og gjenfødsel (reinkarnasjon), men det handler også om å dø i den forstand at man frigjør seg fra sitt eget ego og gjenfødes som en opplyst person som ikke lenger er like fastlåst i de normative og determinerende føringene som ligger innleiret i oss selv og kulturen. Psykedeliske preparater skal angivelig ha den samme funksjonen. Ouspensky brukte stoffet for å utvide sin bevissthet og tenke i andre kategorier. Dette er avantgardismens prosjekt og det bærer klare likhetstrekk med mye av målsetningen i Østlig filosofi, noe som motiverer Leary og hans kolleger til å koble sitt psykedeliske program til den Tibetanske ”dødsboken”.
Vis hele sitatet...
Teksten er hentet ut fra denne artikkelen: http://www.webfilosofen.no/artikler/...selvutvikling/

Jeg har uthevet det jeg syns er mest interessant, simpelthen pga. at dette kunne vært meget fruktbart for min egen del.

Kildene er hentet fra aldrende bøker og rapporter, derfor er jeg veldig forsiktig med å gjøre meg opp noen endelige meninger om dette.
I denne sammenheng har jeg et par spørsmål:

- Kan det være en idè å prøve seg på noe lignende eller er det for farlig for en amatør?
Hvis det skal kunne la seg gjøre, hvordan burde man da gå frem?

- Er det noen av dere som har personlige erfaringer med slikt?

- Noen som kan vise til skikkelig lesestoff som dekker dette temaet?
Har bare et par år med erfaring så dette blir bare personlige tanker!(Noe jeg synes det psykedaliske/spirituelle tross alt er uansett. Alle har sin egen virkelighet og alle opplever møtet med disse forskjellig stoffene annereledes)

www.erowid.org er en kjempe side for diverse info om tripping og andre rusmidler. Les mentalmelt sin tråd angående tripping som oppsummerer alt veldig bra -> http://freak.no/forum/showthread.php?t=116024 Nederst der linkes det videre til en annen tråd om gjennomførelse av selve trippen.

Jeg vil si, så lenge du føler deg komfortabel med hva du skal gjøre og du føler for å gjøre det så les deg opp om det, vent til tiden er riktig og gjør det. Husk når du først har tatt det er det ingen vei tilbake, så er det bare ta det som kommer og vente til etter turen med å angre(noe jeg føler på at under riktig forutsetninger du ikke kommer til å gjøre) Det er farlig å hoppe av berg-og-dal banen i fart!

Har ingen erfaring med LSD, men med forskjellig sopp(mest av flein). Det er helt klart at hjernen jobber i en annen tilstand, som det står i den artikkelen om likhet mellom en tripp og meditering vil jeg helt klart si ja. Du kommer veldig dypt og uforstyrret inn i tankene dine og kan komme til bunn uten forstyrrelser fra omverdenen om hva du virkelig føler om en ting(dette kan være alt og ingenting, tror nok det er veldig invidiuelt men jeg har fått mye ut av det grunnet jeg har alltid tenkt på ting rundt meg, hvordan ting er og hvordan ting ikke er osv. Har alltid vært litt filosofisk for meg selv). Jeg føler at disse stoffene river ned veggene i huset vi har bygd rundt oss om hvordan alt _skal_ være.(Noe vi selvfølgelig har bestemt selv, vi har definert alt rundt oss, og ikke alltid er den ene sannheten). Hjernen vår filtrer bort mye informasjon som du ikke bevist legger merke til lenger dette blir på nytt åpnet for nye impulser. Som sagt er dette inviduelt, kanskje det hjelper deg kanskje ikke. Men du har troen på dette virker det som og et åpent sinn så kanskje det er noe for deg. Det er bare du som kan vite. Ville hvertfall ikke startet med en for lav dosering, noe rundt middelsnivå for å virkelig starte det(men gjør som du føler).

Dog, dette er virkelige kraftige saker som kan ryste grunnmuren av din virkelighet. Det er mange som kan blir skremt av dette, men følg følelsen din!
Altså ikke noe man gjør uten mål og mening(synes jeg), og ikke bare for moroskyld.

Det er masse lesestoff om dette på nettet, kommer ikke på noe i farta men du finner frem hvis du prøver
Sist endret av hva; 7. oktober 2010 kl. 09:54. Grunn: liten skrivefeil + masse kommafeil som ikke blir rettet hehe