Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 4081
Hei.

Dette spørsmålet gjelder for samboeren min, da hun er nederlandsk statsborger. Har forsøkt å finne svar på dette, men har ikke fått noe entydig svar, så jeg prøver å spørre her

Saken vår er at vi flytter til norge om noen uker og vi har forsøkt å finne ut hvorvidt hun bør beholde registreringen sin i Nederland eller ikke. Hun kvalifiserer bare til D-nummer i Norge da hun ikke har fått seg jobb enda.

Spørsmålet mitt er om det er ulovlig å kun være registrert med d-nummer i et land, altså at man ikke er registrert i folkeregisteret med fødselsnummer verken i Norge eller Nederland.

Er man registrert i Nederland så er man lovpålagt å ha en helseforsikring som fort koster opp mot 1000kr i måneden, noe som virker som en litt unødvendig utgift når man ikke oppholder seg i landet. Derfor tenker hun å avregistrere seg i Nederland, men spørsmålet da er om det er ulovlig når man kun kan få d-nummer i Norge slik arbeidssituasjonen hennes er nå.

En annen ting; Med et d-nummer er man ikke medlem av folketrygden. Kan man risikere å måtte betale enorme summer dersom man skal til legen, eller enda værre - blir innlagt på sykehus?

Er det noen som kjenner til dette?

På forhånd takk!
Hun kan hvertfall få europeisk helsekort noe alle i eu/eøs har rett på. Det gjør at hun har samme helserettigheter i det lande hun oppholder seg i som de som bor der trur jeg
Michael?!

Uansett, ta en telefonsamtale til NAV. Her er litt mer info
Trådstarter
Michael? Det er ikke meg

Takk for svar til dere begge. Har funnet ut at man muligens ikke MÅ være registrert i Nederland, men er vel aldri smart å ikke ha noen form for helseforsikring, så vi tar den utgiften for å være på den sikre siden