Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1955
Vi har samlet inn penger til klassetur og har nå fullført denne
vi sitter igjen med litt over 30 000 kr
Vi har samlet inn pengene ved flaskeinnsamling, salg av syltetøy og småkaker.
er det noen som helst lov som tilsier at vi ikke har lovt å dele disse pengene på elevene. eller er vi skattepliktige?
Kan ikke svare deg direkte på det du spør om desverre. Men etisk sett burde du arrangere noe felles for klassen heller enn å gi de kontanter. Imo...
Flertallet stemmet for at pengene skal deles på elevene
Vel, du må jo huske på at dere mest sannsynlig har solgt disse tingene som et opplegg mot å dra på klassetur, og mest sannsynlig i regi av FAU. På grunnlag av dette, så kan jeg ikke se for meg at dere får tatt ut disse pengene til eget bruk, når formålet var å dra på klassetur.

Det er som å stå utafor kiwi og selge vaffler, si det er til klassetur, men egentlig bare ta pengene selv. Juridisk riktig eller ei, dette er moralsk ugreit.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det her kommer litt an på.

Har dere samlet inn som en organisasjon (registrert med organisasjons nummer) eller som enkeltpersoner/grupper og samlet dette på en privat konto/pengeskrin?
Førstnevnte kan by på problemer, for regjeringen har bestemt å skatte vederlag for dugnadsarbeid. Og denne brilliante ideen fører da til at om du f.eks er frivillig på festival, så er festivalpasset et vederlag og du må skatte av denne verdien.

Spørsmålet er hvor lenge de kan ha den hjernedøde praksisen i live, kanskje til de har drept alt som heter dugnadsånd i landet?

kilde.

Som privatperson har man dog rett til å tjene opp mot 55 000 uten å betale skatt (med skattefrikort) og det er ingenting som sier at pengene skal behandles som en BSU konto der pengene må brukes til et visst formål.

Angående FAU så har de ingen regler/rettninglinjer på innsamlingen av pengene. Det finnes kommunalt vedtatte regler rundt klassetur men de er mer rundt dette med frivillighet og at grunnskolen skal være gratis (ref, disse barna som ikke fikk være med på grandiose klasseturer siden ikke alle foreldre har nok penger liggende til å sende ungen til London).

Jeg ville dog tatt en prat med skatteetaten for å høre om det ikke er noe jeg har totalt oversett her.
Takk for svar