Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 8631
Var innom Meny og kjøpte en pakke røyk, og fant to tidligere pakker i Vensafeboksen. Er blakk for tiden så tok de istedenfor å levere de i kassen, men det gnager ganske kraftig på samvittigheten i tillegg til generell stjele-angst.

Tenkte at han som skulle ha de kanskje sto like ved og rapporterte tapet til kassen, så dro tilbake for å levere de inn. De reagerte dog ikke merkbart på at jeg kom tilbake til kassen så turte ikke å si ifra i tilfelle de skulle reagere dårlig.

Burde jeg gå innom med de nå, eller ville det bare gjort det verre? Vet ikke hvordan rutinene er i butikk, men om jeg beholder de og de merker svinnet, vil personalet sjekke kameraopptaket og rapportere det?
Kos deg ikke din feil at det lå 2 pakker fra før av
Trådstarter
2 1
Men la oss si at de ser over opptaket og ser at denne karen tok mer enn han betalte for? Er det da en mulighet at de ringer politiet? Vet ikke hvor big deal dette er, er ikke spesielt erfaren med hva som strengt tatt er og ikke er tyveri.

Så på det i øyeblikket som om jeg fant pakkene på gaten, ettersom de allerede var "ute av systemet," men det virker som en litt dust rasjonalisering i etterkant.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Hvis de lå der fra før og ikke kom ut i tillegg til den du skulle ha tilhører de antagelig en tidligere kunde og du har ingen problemer med butikken.
Sammenligningen med å finne de på gaten blir dermed helt korrekt.
Opplevd liknende før, vært med masse folk som har fått ekstra pakke røyk. Går fint.
To pakker lå der allerede før du skannet din billett? Hvis det tærer på samvittigheten at du tok mere enn du betalte for, så er det vel bare å levere de tilbake.
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Kos deg ikke din feil at det lå 2 pakker fra før av
Vis hele sitatet...
Rett å slett, slik tenker vell alle som er avhengige av Nikotin?
Bare se på det som å finne en hundrings på bakken
Sist endret av Juicekongen; 6. mai 2016 kl. 23:56.
Blir ikke dette noe lignende det som skjedde med en minibank for noen dager siden?
Altså en dame som hadde prøvd å ta ut penger, de kom ikke ut med engang så hun gikk og neste i køen fikk pengene hennes.
Du er en mann av god moral. Samvittighetssansen gir meg litt mer tro på mennesker og samfunnet vårt. Bra det finnes sånne som deg

Men sjansen for at vedkommende som glemte siggen sin i automaten får den igjen om du leverer pakkene til butikken, er svinnende liten. Behold de selv og kos deg.

Edit: Og nei, de kommer ikke til å sjekke kamera og anmelde en heldiggris som fikk jackpot i Vensafeautomaten. Selv har jeg funnet tyggis, sjokkis og Pondus på samlebåndet etter kunder før meg. Aldri havna i klammeri med loven av den grunn
Sist endret av Mr.Bango; 7. mai 2016 kl. 04:24.
hahaha, sykt å minnes på hvor uskyldig verdensforståelse en engang hadde... Det forsvinner sinnsykt mye fra en butikk i løpet av en vanlig dag. Hadde det vært snakk om en god del 200-pakninger med sigg kunne det kanskje merkes av et skarpt sinn...

Jeg kan personlig garantere at dette er noe du aldri vil måtte vurdere igjen om du bare tar mitt råd, holder kjeft, og fortsetter å følge din utmerkede moral.

Den vil få deg langt i livet. Tuller ikke.
Jeg synes det er morsomt, og hyggelig egentlig, og lese hvor uskyldige noen mennesker er. Selv om jeg aldri ville tatt noe fra en annen person (og om det er det som gnager så forstår jeg), så virker det så virkelighetsfjernt for meg og være redd for politi og konsekvenser pga av noe slikt
Det er dette som kalles bonus. Hvis noen kommer tilbak for å se etter røykpakkene vil ingen bli overrasket når de er vekke
Jeg hadde nok levert dem tilbake med det samme. Pga. mange års erfaring vet jeg at alt du gjør mot andre, får du igjen med renter. Eller med andre ord, du høster det du sår.
Veldig stort at du tenker så mye over det, det står det respekt av! Men som det nevnes over her, så er sannsyneligheten for at personen som betalte og glemte røykpakkene der faktisk får de nærmest lik null. Ta heller med deg den moralen videre i livet, og ta pakkene nå med god samvittighet. Hvis lista ligger der du har satt den nå, så betviler jeg ikke at du fortjener det
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Kos deg ikke din feil at det lå 2 pakker fra før av
Vis hele sitatet...
Det er da tyveri! Det er ikke bare å forsyne seg med alt man finner.
Sitat av BClr Vis innlegg
Det er da tyveri! Det er ikke bare å forsyne seg med alt man finner.
Vis hele sitatet...
Leverer man dem inn kan jeg love deg at butikken ikke kommer til å gå sherlock holmes på den eieren, og nesten garantert kaste røykpakkene relativt fort.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Det rette er selvfølgelig å levere den inn. Men var den utilgjengelig for deg (dvs måtte du bryte deg inn, eller åpne noen andre sin pakke)? Nei. Om kunden har glemt røykpakken sin uten å snakke med personalet, og den er betalt for, og den som opprinnelig kjøpte den ikke har snakket med de kassen, kommer vi ikke til å bry oss da pakken er betalt for. I hvert fall er det slik hos [butikknavn]. Og som Relevant sier, vi kommer ikke til å gå sherlock holmes, da vi har viktigere ting å forholde oss til enn direkte kundeservice, tro det eller ei så dumt det høres ut. Vi må prioritere å ekspedere samt sette ut varer omgående for å tjene penger. Dette er en ikke-sak for oss, akkurat som alle kundene som glemmer tyggispakken sin i bunnen av varebåndet der de har posene sine.
Det er da uansett ikke butikken du har stjålet den av. De har jo fått betalt for den. Det er det samme om som at du skulle funnet den på gata utenfor. Hvis du ser hvem som mister den eller tror du kan finne ut av det, bør du selvsagt gi den til vedkommende. Hvis ikke er det vel finders keepers. Hvis du fortsatt har dårlig samvittighet så kan du jo betale tilsvarende sum til Redd Barna eller noe.

Tipper karmaregnskapet ditt er helt etter boken for god regnskapsskikk.
Sist endret av entropi; 19. mai 2016 kl. 18:13.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Som Entropi ovenfor sier. Du har ikke stjelt noe, du fant noe. Hadde du funnet de på gata hadde du vel tatt de.
"Tapet" om det er tilfellet har sannsynligvis allerede blitt registrert i kassa. Meny er overpriset som faen uansett. Kos deg!
Sist endret av kn^tte; 19. mai 2016 kl. 18:17.
En gang skulle jeg kjøpe en røykpakke, plutselig datt det ned cirka 18 pakker med forskjellig type røyk, tok alle sammen og så på det som en spilleautomat og en stor bonus haha. Det var skikkelig sjukt egentlig, fattig fra før så skjer dette. Si fra hvis du vil, hadde ikke jeg gjort. De kommer bare til å bli ''glade'' for at du var en ærlig borger.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av yomomma Vis innlegg
En gang skulle jeg kjøpe en røykpakke, plutselig datt det ned cirka 18 pakker med forskjellig type røyk
Vis hele sitatet...
Dette er stjeling OP og fører til ca 2000 kr i tap. I en sånn sammenheng går det ikke under nasking, men tyveri, som er langt mer alvorlig. Men alle butikker med VenSafe har ansatte som HATER den jævla maskinen. Signert undertegnede.
Jeg brukte poletter på en cola automat, der ramlet alle vekslepengene ut flere ganger. Hadde ikke samvittighet å putte pengene i lomma, men cola ødelegger jo tennene for folk. Kjøpte brus for alle pengene som datt ut igjen på automaten og satte dem i felles kjøleskap slik at hvemsomhelst kunne ta.

Staten håver inn zillioner på avgifter på tobakk og alkohol, og røyking er jo ikke sunt. Om noen skulle ha dårlig samvittighet skulle det være produsentene og ikke deg!
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Jeg brukte poletter på en cola automat, der ramlet alle vekslepengene ut flere ganger. Hadde ikke samvittighet å putte pengene i lomma, men cola ødelegger jo tennene for folk. Kjøpte brus for alle pengene som datt ut igjen på automaten og satte dem i felles kjøleskap slik at hvemsomhelst kunne ta.

Staten håver inn zillioner på avgifter på tobakk og alkohol, og røyking er jo ikke sunt. Om noen skulle ha dårlig samvittighet skulle det være produsentene og ikke deg!
Vis hele sitatet...
Da ødelegger jo også DU tennnene til folk
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av ranman22 Vis innlegg
Da ødelegger jo også DU tennnene til folk
Vis hele sitatet...
Ja, det er han som gjør det, ikke oss som av egen fri vilje velger å drikke colaen

Guns doesn't kill people, people kill people.
(Du kan bytte ut guns med veldig mange ting).
Sitat av Relevant Vis innlegg
Leverer man dem inn kan jeg love deg at butikken ikke kommer til å gå sherlock holmes på den eieren, og nesten garantert kaste røykpakkene relativt fort.
Vis hele sitatet...
Går du rett til kassen med røykpakkene, så går de nok rett inn i automaten igjen. Med prisene vi har på tobakk så går de vel neppe i søpla. Blir selvfølgelig noe annet om man tar de hjem og kommer tilbake etter en uke... da har man i tillegg begått et tyveri.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Jeg hadde nok levert dem tilbake med det samme. Pga. mange års erfaring vet jeg at alt du gjør mot andre, får du igjen med renter. Eller med andre ord, du høster det du sår.
Vis hele sitatet...
Hvem er det egentlig som holder tellingen her og sørger for at folk får det de fortjener? Kan ikke si jeg er særlig enig i den observasjonen, og har også vært i live i mange år (les: erfaring). En like klein klisjé er at nice guys finish last, og min påstand er at den er akkurat like treffsikker.
Sitat av bo1e Vis innlegg
Hvem er det egentlig som holder tellingen her og sørger for at folk får det de fortjener? Kan ikke si jeg er særlig enig i den observasjonen, og har også vært i live i mange år (les: erfaring). En like klein klisjé er at nice guys finish last, og min påstand er at den er akkurat like treffsikker.
Vis hele sitatet...
Enig, det er nok av gode mennesker med vonde skjebner der ute. Tipper de er lei av å høre at man får som fortjent her i livet. Med mindre han snakket om etter døden da, men da er det vel litt rart å begrunne det med egen erfaring.