Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4989
Jeg går nå VG1 elektro og skal gå automasjon nå etter sommeren. Jeg har veldig lyst å bli ingeniør på sikt, jeg har ikke pleid å være god i matte (på u-skolen) da jeg jobbet veldig lite med faget, dette året har jeg fått øynene litt mer opp for dette faget og ligge nå på toppkarakter. Jeg vet jo at matten på elektro ikke er all verdens vanskelig, men jeg jobber mye med faget nå. Jeg kunne tenkt meg å bli ingeniør gjennom Y-veien på høyskolen og kanskje ta et utvekslingsår i USA. Da jeg er veldig glad i å reise

Har noen spørsmål som jeg håper at dere kan svare på Må jeg gå 1,5år lære og få fagbrev for å gå Y-Veien på høyskolen, eller kan jeg begynne der rett etter VG3 visst jeg tar R-matten og fysikk? Kan man klare R1 og R2 matte visst man jobber mye med oppgaver, selv om man kanskje ikke er verdens flinkeste i matte? Hvordan er det på utveksling på høyskolen, er det veldig vanskelig pensum i utlandet? Er det noen som har tatt ingeniør etter automasjon som kan fortelle litt om hvordan det er?

Beklager for at jeg skrev en lang novelle her, men jeg hadde mange spørsmål, håper at dere kan svare på noen av spørsmålene hvertfall

Glad for all hjelpen jeg kan få!

[COLOR="Red"]Keegasus[/COLOR]
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan ta forkurs. Det er eit år med fysikk, matematikk, norsk, samfunnsfag og den biten der. Det tilsvarer nesten påbygg, berre at du får realfagskompetansen. Det er betre enn å ta påbygg, ettersom påbygg stortsett ikkje vil dekke realfaga godt nok.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Sitat av Keegasus Vis innlegg

Kan man klare R1 og R2 matte visst man jobber mye med oppgaver, selv om man kanskje ikke er verdens flinkeste i matte?

[COLOR="Red"]Keegasus[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Vidarlo svarte vel egentlig på det mest sentrale om hva du kan gjøre.

I forhold til om du vil klare matten vil jeg si at R1-R2 ikke vil være et alt for stort problem sålenge du ikke er dum som et brød og du legger innsats inn i det. Er det vanskeligere en P/T matte som du har nå? Ja, ganske mange hakk opp, men det er ikke umulig å få en grei karakter sålenge du legger inn nok innsats.

Lykke til uansett hva du velger, håper du finner riktig yrke.
Keegasus's Avatar
Trådstarter
62 3
Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
Vidarlo svarte vel egentlig på det mest sentrale om hva du kan gjøre.

I forhold til om du vil klare matten vil jeg si at R1-R2 ikke vil være et alt for stort problem sålenge du ikke er dum som et brød og du legger innsats inn i det. Er det vanskeligere en P/T matte som du har nå? Ja, ganske mange hakk opp, men det er ikke umulig å få en grei karakter sålenge du legger inn nok innsats.

Lykke til uansett hva du velger, håper du finner riktig yrke.
Vis hele sitatet...



Tusen takk for det! Jeg føler meg hvertfall ganske motivert for R matte, jeg vet jo hva jeg går til og jeg er klar for å legge ned timene som trengs!
Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
Vidarlo svarte vel egentlig på det mest sentrale om hva du kan gjøre.

I forhold til om du vil klare matten vil jeg si at R1-R2 ikke vil være et alt for stort problem sålenge du ikke er dum som et brød og du legger innsats inn i det. Er det vanskeligere en P/T matte som du har nå? Ja, ganske mange hakk opp, men det er ikke umulig å få en grei karakter sålenge du legger inn nok innsats.

Lykke til uansett hva du velger, håper du finner riktig yrke.
Vis hele sitatet...
Er ikke helt enig med deg. P/T-matte er noe veldig annet enn R-matte synes hvertfall jeg. Jeg lå midt på treet i matte på VGS. Likte ikke faget og la lite arbeid i det.

Etter noen år i arbeid ønsket jeg å bli ingeniør og tok derfor kontakt med rådgivere. De mente at ettersom jeg ikke var noen kløpper i matte fra før, så ville det lønne seg å ta faget med undervisning.

Jeg ser nå at jeg antakelig ikke ville klart realfagsmatten uten å ha en dyktig lærer, som jeg hadde. Matten jeg har hatt på høyskolen hittill, M1000 og M2000, har vært lettere en videregåendematten, men det henger nok mye sammen med at jeg har modnet en del.

Jeg anbefaler forkurs, som vidarlo sier. Snarveier og enkle løsninger vil kanskje komme og bite deg i ræva når du kommer inn på ingeniørstudiet.

Folk er uansett forskjellig og du klarer det du vil klare. Det handler bare om å legge nok arbeid i det.

Slik jeg har forstått det må du ha relevant fagbrev for å kunne ta Y-veien.
Du må altså fullføre lærlingtiden din, så da har du enda en grunn til å ta forkurs i stedet, med mindre du gjerne vil ha fagbrevet.

edit: Anbefaler deg å ta kontakt med en rådgiver på en god skole og forhøre deg om hvilke fagpakker de kan tilby ut ifra hva du ønsker å gjøre videre. Jeg gikk på Bjørknes og kan anbefale det, om du bor i nærheten. Det er nok uansett den beste investeringen jeg har gjort hittil i livet.
Sist endret av Pope; 21. mai 2016 kl. 20:10.
Keegasus's Avatar
Trådstarter
62 3
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du kan ta forkurs. Det er eit år med fysikk, matematikk, norsk, samfunnsfag og den biten der. Det tilsvarer nesten påbygg, berre at du får realfagskompetansen. Det er betre enn å ta påbygg, ettersom påbygg stortsett ikkje vil dekke realfaga godt nok.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for svar! Forkurs virker ikke som en dum idé!

Sitat av Pope Vis innlegg
Er ikke helt enig med deg. P/T-matte er noe veldig annet enn R-matte synes hvertfall jeg. Jeg lå midt på treet i matte på VGS. Likte ikke faget og la lite arbeid i det.

Etter noen år i arbeid ønsket jeg å bli ingeniør og tok derfor kontakt med rådgivere. De mente at ettersom jeg ikke var noen kløpper i matte fra før, så ville det lønne seg å ta faget med undervisning.

Jeg ser nå at jeg antakelig ikke ville klart realfagsmatten uten å ha en dyktig lærer, som jeg hadde. Matten jeg har hatt på høyskolen hittill, M1000 og M2000, har vært lettere en videregåendematten, men det henger nok mye sammen med at jeg har modnet en del.

Jeg anbefaler forkurs, som vidarlo sier. Snarveier og enkle løsninger vil kanskje komme og bite deg i ræva når du kommer inn på ingeniørstudiet.

Folk er uansett forskjellig og du klarer det du vil klare. Det handler bare om å legge nok arbeid i det.

Slik jeg har forstått det må du ha relevant fagbrev for å kunne ta Y-veien.
Du må altså fullføre lærlingtiden din, så da har du enda en grunn til å ta forkurs i stedet, med mindre du gjerne vil ha fagbrevet.
Vis hele sitatet...
Var som jeg trodde med Y-veien altså, ville du sagt at det er bedre å både ha fagbrev og Ingeniørbiten eller vil du tro at bare ingeniørdelen er bra nok?
Takk for svar
Sist endret av Keegasus; 21. mai 2016 kl. 20:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Keegasus Vis innlegg
Tusen takk for svar! Forkurs virker ikke som en dum idé!



Var som jeg trodde med Y-veien altså, ville du sagt at det er bedre å både ha fagbrev og Ingeniørbiten eller vil du tro at bare ingeniørdelen er bra nok?
Takk for svar
Vis hele sitatet...
Hva som er best for deg er det vanskelig for meg å svare på, men for min del; ingen tvil om at ingeniørveien med økt kompetansenivå er veien å gå.
Keegasus's Avatar
Trådstarter
62 3
Sitat av Pope Vis innlegg
Hva som er best for deg er det vanskelig for meg å svare på, men for min del; ingen tvil om at ingeniørveien med økt kompetansenivå er veien å gå.
Vis hele sitatet...
Ok, tusen takk for hjelpen! Ha en strålende aften videre
Nå vet jeg ikke hvilke stillinger du ønsker etter ingeniørstudiene, men husk at teknisk fagskole også er en mulighet. Du havner typisk i en stilling som service ingeniør el.

(Noe hands on, noe programmering) tenkte du setter pris på den praktiske delen av faget iom at du har planer om å ta fagbrev.
Keegasus's Avatar
Trådstarter
62 3
Noen som har vært på utveksling og kan si noe om det da?
Sist endret av Keegasus; 21. mai 2016 kl. 23:10.
Jeg uteksamineres nå i juni fra Y-veien. Jeg går elkraftteknikk, men har hatt mange fag og bor sammen med en som går automatikk (også Y-vei).

For å gå Y-veien må du ha fagbrev i bunnen. Selv om du kanskje ikke er veldig motivert for det, bør du absolutt vurdere å ta et fagbrev. Det vil gi deg mye bredere og tyngre kompetanse, og det vil være lettere å tilegne seg stoff når du har oppbygget "knagger" å henge det på fra arbeidslivet. Det har ihvertfall vært veldig nyttig for min del.
pluss at du får bedre økonomi i student tiden med noen år jobb først, og bedre betalt når du først jobber i feriene.

Videre er matte overkommelig, det krever mye arbeid, men alt går om du vil det nok.

Jeg har ikke vært på utveksling, men en kompis har. Høyt tempo i utlandet også, men han trivdes veldig.

Hvis du lurer på noe mer er det bare å sende en PM
Du bør fokusere på å gjennomføre VGS først. Det er ikke så mye vits i å sette seg så lange mål allerede, da det er stor sannsynlighet for at du kan endre mening innen de neste 2-3 (eller 4, 5 eller 6 for den del) årene.

Høres ut som du har god motivasjon, og det er bra. Du trenger i hvertfall fysikk og realfagsmatte for å komme inn på de aller fleste ingeniørstudier (hvis ikke alle?). Da må du enten ta R1, R2 og fysikk 1 gjennom studiespesialiserende (evt. privatist), påbygg (her er jeg usikker) eller forkurs (ettårs studium, tresemester ordningen, y-veien eller emnefag for å oppnå de fagene som trengs for å komme inn på ingeniør). Tar du ettårs forkurs med alle de fire dagene (matematikk tilsvarende R1+R2 fra VGS, fysikk tilsvarende fysikk1 fra VGS, norsk og samfunnsfag) kan du søke videre på ingeniør gjennom forkurskvoten. Da søker man med de karakterene du oppnådde gjennom studieåret i stedet for konkurransepoeng oppnådd fra VGS. Alle ingeniørlinjer har en årlig kvote på 20% for studenter fra forkurs.

Å ville bli "ingeniør" sier ikke så mye, da det er mange retninger innenfor dette. Har en oppfatning om at mange synes det høres stas ut å bli "ingeniør", noe jeg tror mange brenner seg litt på når de først havner dit (langt over halvparten hopper av). Jeg tror du bør ha en særdeles stor interesse for ingeniør-retningen du velger. Dette er også veldig viktig med tanke på at du skal jobbe i mange tiår fremover, og da vil man gjerne jobbe med noe man synes er interessant. Så å velge noe man brenner for er alfa-omega.

Ser du nevner automasjonsingeniør (det heter vel egentlig "automasjonsteknikk"), har du sett litt på fagene de forskjellige skolene tilbyr for denne linjen? Etter min mening får man en god oppfatning om dette er noe man virkelig brenner for ved å se på innholdet i de forskjellige fagene. Du bør også se på hvordan automasjonsingeniører jobber etter endt utdanning, slik at du får en smakebit på hva du (evt.) kommer til å jobbe med i fremtiden.

Matematikken på ingeniørstudier er tung, og er betydelig vanskeligere enn den tyngste realfag matematikken på VGS. Tredje året på automasjonsteknikk har blant annet matematikk 3. Her har du et eksempel på oppgaver i faget (ikke for å skremme deg ).
Sist endret av Lacertosus; 22. mai 2016 kl. 01:01.
Først og fremst skal det sies at ingeniør ikke er noen form for beskyttet tittel. Det er en tittel som følger med stillingen du får tildelt.
Jeg kan f.eks bli ingeniør på mandag om min arbeidsgiver bestemmer seg for det.


Når det er sagt, så må du ikke finne på å hoppe bukk over fagbrevet.
Fagbrevet er det viktigste du har å vise fram i framtidige jobber, spesielt mot ingeniør-stillinger.

Når du jobber som lærling så får du gjerne også et innblikk i de ulike rollene i et firma og kanskje hvilken rolle ingeniøren spiller. Er det faktisk en jobb du kunne ønsket deg å hatt? Det er noe du finner ut av i løpet av lærlingtiden. Kanskje du til og med vil utsette høyere utdannelse litt eller vil ta teknisk fagskole i stedet f.eks.


Det er mange muligheter og jobber i denne bransjen. Noen år på ræva, både som lærling og som fagarbeider har alle som skal jobbe videre i bransjen meget godt av.
Inkompetente personer rett fra skolebenken har man fått nok av.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Når det er sagt, så må du ikke finne på å hoppe bukk over fagbrevet.
Fagbrevet er det viktigste du har å vise fram i framtidige jobber, spesielt mot ingeniør-stillinger.
Vis hele sitatet...
Det kjem veldig an på kva du skal jobbe med. Det er stillinger der det er relevant, og det er stillinger der det ikkje er relevant. Uansett er det mest relevant i første jobbane ein har - etter det er jobbkompetansen ein har opparbeida seg viktigare enn utdanning og fagbrev.
Sitat av Keegasus Vis innlegg
Kan man klare R1 og R2 matte visst man jobber mye med oppgaver, selv om man kanskje ikke er verdens flinkeste i matte? Hvordan er det på utveksling på høyskolen, er det veldig vanskelig pensum i utlandet? Er det noen som har tatt ingeniør etter automasjon som kan fortelle litt om hvordan det er?

[COLOR="Red"]Keegasus[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Ja, matten krever bare innsats, ikke mye tidligere kunnskap.Har selv gått automasjon y-veien i 3 år nå på UiS, matten du har på videregående er veldig dårlig sammenligning. Det vil være 3-4 år siden sist du hadde matte hvis du går Y-veien og det er nesten lagt opp til at hvis du har motivasjonen til å jobbe trenger du såvidt å vite hva en ligning er for å henge med i starten, det vil gå veldig fort over til R1 pensum men hjelpen for å klare det er der. Alle fag man har er overkommelig hvis du har snittet til å komme inn på y-veien og legger inn innsatsen som forventes.

Anngående utveksling er det 6 måneder i 5 semester/halvår på bachelor, hvis du vil til USA så må du mest sannsynlig betale ekstra skolepenger. Hvis du reiser til populære steder er det gjerne mange fra samme skole som skal der, vet det var 20 stk fra UiS som var i samme byen i Australia sist semester,

Likte selv veldig godt Y-veien
Sist endret av SJefen; 22. mai 2016 kl. 12:13.
For å legge til noe jeg mener er viktig:

Når det kommer til mattefag, og forsåvidt andre realfag, handler det som nevnt flere ganger om innsats.
Jeg var svak i matte til jeg ble 24 år og bestemte meg for å begynne på skole igjen. Det krevde at jeg jobbet veldig hardt, kanskje mye hardere enn for de som kom rett fra vgs, for jeg hadde til og med glemt hvordan man løser førstegradslikninger.

Jeg er nesten helt sikker på at jeg ikke hadde kommet meg igjennom de fagene kun ved selvstudie. Men man kan klare det. Det finnes mange gode forelesere som legger ut videoleksjoner på nett. Bruker man disse flittig nok, kan man sikkert klare det på egenhånd.

Selv brukte jeg Lektor Thue en god del. (R1 og R2 )
Det er verdt å ta en titt på.
Keegasus's Avatar
Trådstarter
62 3
Sitat av brann370 Vis innlegg
Jeg uteksamineres nå i juni fra Y-veien. Jeg går elkraftteknikk, men har hatt mange fag og bor sammen med en som går automatikk (også Y-vei).

For å gå Y-veien må du ha fagbrev i bunnen. Selv om du kanskje ikke er veldig motivert for det, bør du absolutt vurdere å ta et fagbrev. Det vil gi deg mye bredere og tyngre kompetanse, og det vil være lettere å tilegne seg stoff når du har oppbygget "knagger" å henge det på fra arbeidslivet. Det har ihvertfall vært veldig nyttig for min del.
pluss at du får bedre økonomi i student tiden med noen år jobb først, og bedre betalt når du først jobber i feriene.

Videre er matte overkommelig, det krever mye arbeid, men alt går om du vil det nok.

Jeg har ikke vært på utveksling, men en kompis har. Høyt tempo i utlandet også, men han trivdes veldig.

Hvis du lurer på noe mer er det bare å sende en PM
Vis hele sitatet...
Jeg er absolutt motivert for å ta fagbrevet først, er vell lettere å få job b siden du både kan det praktisk etter fagbrevet og teoretisk etter ingeniørskolen. Takk for svar!

Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Du bør fokusere på å gjennomføre VGS først. Det er ikke så mye vits i å sette seg så lange mål allerede, da det er stor sannsynlighet for at du kan endre mening innen de neste 2-3 (eller 4, 5 eller 6 for den del) årene.

Høres ut som du har god motivasjon, og det er bra. Du trenger i hvertfall fysikk og realfagsmatte for å komme inn på de aller fleste ingeniørstudier (hvis ikke alle?). Da må du enten ta R1, R2 og fysikk 1 gjennom studiespesialiserende (evt. privatist), påbygg (her er jeg usikker) eller forkurs (ettårs studium, tresemester ordningen, y-veien eller emnefag for å oppnå de fagene som trengs for å komme inn på ingeniør). Tar du ettårs forkurs med alle de fire dagene (matematikk tilsvarende R1+R2 fra VGS, fysikk tilsvarende fysikk1 fra VGS, norsk og samfunnsfag) kan du søke videre på ingeniør gjennom forkurskvoten. Da søker man med de karakterene du oppnådde gjennom studieåret i stedet for konkurransepoeng oppnådd fra VGS. Alle ingeniørlinjer har en årlig kvote på 20% for studenter fra forkurs.

Å ville bli "ingeniør" sier ikke så mye, da det er mange retninger innenfor dette. Har en oppfatning om at mange synes det høres stas ut å bli "ingeniør", noe jeg tror mange brenner seg litt på når de først havner dit (langt over halvparten hopper av). Jeg tror du bør ha en særdeles stor interesse for ingeniør-retningen du velger. Dette er også veldig viktig med tanke på at du skal jobbe i mange tiår fremover, og da vil man gjerne jobbe med noe man synes er interessant. Så å velge noe man brenner for er alfa-omega.

Ser du nevner automasjonsingeniør (det heter vel egentlig "automasjonsteknikk"), har du sett litt på fagene de forskjellige skolene tilbyr for denne linjen? Etter min mening får man en god oppfatning om dette er noe man virkelig brenner for ved å se på innholdet i de forskjellige fagene. Du bør også se på hvordan automasjonsingeniører jobber etter endt utdanning, slik at du får en smakebit på hva du (evt.) kommer til å jobbe med i fremtiden.

Matematikken på ingeniørstudier er tung, og er betydelig vanskeligere enn den tyngste realfag matematikken på VGS. Tredje året på automasjonsteknikk har blant annet matematikk 3. Her har du et eksempel på oppgaver i faget (ikke for å skremme deg ).
Vis hele sitatet...
Jeg forstår at det er viktig å fokusere på VGS som du sier, men jeg har alltid likt å planlegge, ha noe å gå etter på en måte. Jeg har og sett på fagene som man har når man går automasjonstekkniker og det virker veldig spennende! Vi har et fag på skolen som heter elektrotekknikk i praksis, som går under auto faget og vi har 5 timer med det i uken, der har vi ganske vanskelig matte som bygger under praksisen vi gjør. Den matten du hadde link til virket veldig kjent og jeg så at vi har hatt mye av det som var der. Ellers så takker jeg for svaret ditt som var veldig tydelig og bra informativt!

Sitat av SJefen Vis innlegg
Ja, matten krever bare innsats, ikke mye tidligere kunnskap.Har selv gått automasjon y-veien i 3 år nå på UiS, matten du har på videregående er veldig dårlig sammenligning. Det vil være 3-4 år siden sist du hadde matte hvis du går Y-veien og det er nesten lagt opp til at hvis du har motivasjonen til å jobbe trenger du såvidt å vite hva en ligning er for å henge med i starten, det vil gå veldig fort over til R1 pensum men hjelpen for å klare det er der. Alle fag man har er overkommelig hvis du har snittet til å komme inn på y-veien og legger inn innsatsen som forventes.

Anngående utveksling er det 6 måneder i 5 semester/halvår på bachelor, hvis du vil til USA så må du mest sannsynlig betale ekstra skolepenger. Hvis du reiser til populære steder er det gjerne mange fra samme skole som skal der, vet det var 20 stk fra UiS som var i samme byen i Australia sist semester,

Likte selv veldig godt Y-veien
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke matten kommer til å bli noe problem, så lenge jeg jobber mye med det. Matten blir vell lettere etter vært som man blir mer moden også. Når det kommer til utvekslingsbiten så har det alltid vært en liten drøm å reise på skole i andre land (spesielt USA). Jeg kunne tenkt meg å bo noen år der etter skolen og, da vil det være en liten inngangsbillet å ha gått på college der vil jeg tro Takk for hjelpen!

Sitat av Pope Vis innlegg
For å legge til noe jeg mener er viktig:

Når det kommer til mattefag, og forsåvidt andre realfag, handler det som nevnt flere ganger om innsats.
Jeg var svak i matte til jeg ble 24 år og bestemte meg for å begynne på skole igjen. Det krevde at jeg jobbet veldig hardt, kanskje mye hardere enn for de som kom rett fra vgs, for jeg hadde til og med glemt hvordan man løser førstegradslikninger.

Jeg er nesten helt sikker på at jeg ikke hadde kommet meg igjennom de fagene kun ved selvstudie. Men man kan klare det. Det finnes mange gode forelesere som legger ut videoleksjoner på nett. Bruker man disse flittig nok, kan man sikkert klare det på egenhånd.

Selv brukte jeg Lektor Thue en god del. (R1 og R2 )
Det er verdt å ta en titt på.
Vis hele sitatet...
Har selv brukt han godeste Lektor Thue en del! Ja, som jeg skrev over her så vil jeg tro at alt koker ned til hvor mye man gjør selv med matten, man trenger ikke nødvendigvis p forstå matten så lenge man kan alle formlene, selv om forståelsen hjelper på! Takk for hjelpen!

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Først og fremst skal det sies at ingeniør ikke er noen form for beskyttet tittel. Det er en tittel som følger med stillingen du får tildelt.
Jeg kan f.eks bli ingeniør på mandag om min arbeidsgiver bestemmer seg for det.


Når det er sagt, så må du ikke finne på å hoppe bukk over fagbrevet.
Fagbrevet er det viktigste du har å vise fram i framtidige jobber, spesielt mot ingeniør-stillinger.

Når du jobber som lærling så får du gjerne også et innblikk i de ulike rollene i et firma og kanskje hvilken rolle ingeniøren spiller. Er det faktisk en jobb du kunne ønsket deg å hatt? Det er noe du finner ut av i løpet av lærlingtiden. Kanskje du til og med vil utsette høyere utdannelse litt eller vil ta teknisk fagskole i stedet f.eks.


Det er mange muligheter og jobber i denne bransjen. Noen år på ræva, både som lærling og som fagarbeider har alle som skal jobbe videre i bransjen meget godt av.
Inkompetente personer rett fra skolebenken har man fått nok av.
Vis hele sitatet...
Ja vil tro at man har en fordel ovenfor de andre som søker ingeniør jobber visst man kan det praktiske like bra som det teoretiske, det er bare 1,5 år lære frem til fagbrevet og. 1,5 år har ikke så mye å si at det er verdt å "hoppe bukk" over fagbrevet som du sier! Tusen takk for svar
Sist endret av Keegasus; 22. mai 2016 kl. 15:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Keegasus Vis innlegg
Har selv brukt han godeste Lektor Thue en del! Ja, som jeg skrev over her så vil jeg tro at alt koker ned til hvor mye man gjør selv med matten, man trenger ikke nødvendigvis p forstå matten så lenge man kan alle formlene, selv om forståelsen hjelper på! Takk for hjelpen!
Vis hele sitatet...
Joda, du har forsåvidt rett, men når du skal videre med matten er det en stor fordel, jeg vil nesten si vesentlig, å faktisk forstå noe av den og.

Man klarer fint å pugge seg til en ok karakter på vgs, men det vil sannsynligvis bite deg i ræva, som jeg sa tidligere.
Snarveier vettu
Sist endret av Pope; 22. mai 2016 kl. 18:10.
Keegasus's Avatar
Trådstarter
62 3
Sitat av Pope Vis innlegg
Joda, du har forsåvidt rett, men når du skal videre med matten er det en stor fordel, jeg vil nesten si vesentlig, å faktisk forstå noe av den og.

Man klarer fint å pugge seg til en ok karakter på vgs, men det vil sannsynligvis bite deg i ræva, som jeg sa tidligere.
Snarveier vettu
Vis hele sitatet...
Du har et poeng der! Snarveier funker nok ikke i lengden nei! haha

Noen som vet noe mer om hvordan det er å gå 1 år utveksling på høyskolen? kan man gå flere år utveksling eller er det bare 1år som gjelder?
Sist endret av Keegasus; 22. mai 2016 kl. 23:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvor lang utveksling du kan ta, om om du i det hele tatt kan ta det, kommer an på hvor og hva du studerer.
Selvsagt må emnene du skal ha tilbys der du skal reise.

Jeg har ikke hatt utveksling, men kjenner to som var i England et halvt år. De trivdes godt, men de måtte jobbe hardere der enn i Norge.
Det er stort sett en del info om utveksling på nettsidene til de forskjellige skolene hvor du kan lese om hvilke muligheter du har og hva det koster.

Her kan du lese om utvekslingtilbud på HiOA
Sitat av Keegasus Vis innlegg
Jeg er absolutt motivert for å ta fagbrevet først, er vell lettere å få job b siden du både kan det praktisk etter fagbrevet og teoretisk etter ingeniørskolen. Takk for svar!
Vis hele sitatet...

Jeg var på jobbintervju i april, og der sa de at bachelorstudenter uten fagbrev ble ikke vurdert engang i disse tider.

For de var det enten fagbrev og bachelor, eller master som gjaldt.

Ta fagbrev, du vil aldri angre
Sist endret av Pope; 23. mai 2016 kl. 01:33. Grunn: Feil i bb-kode
Keegasus's Avatar
Trådstarter
62 3
Sitat av Pope Vis innlegg
Hvor lang utveksling du kan ta, om om du i det hele tatt kan ta det, kommer an på hvor og hva du studerer.
Selvsagt må emnene du skal ha tilbys der du skal reise.

Jeg har ikke hatt utveksling, men kjenner to som var i England et halvt år. De trivdes godt, men de måtte jobbe hardere der enn i Norge.
Det er stort sett en del info om utveksling på nettsidene til de forskjellige skolene hvor du kan lese om hvilke muligheter du har og hva det koster.

Her kan du lese om utvekslingtilbud på HiOA
Vis hele sitatet...
Vil tro at man må jobbe hardere ja, sikkert kjempe gøy å oppleve noe annet enn "kjedelige" Norge

Sitat av brann370 Vis innlegg
Jeg var på jobbintervju i april, og der sa de at bachelorstudenter uten fagbrev ble ikke vurdert engang i disse tider.

For de var det enten fagbrev og bachelor, eller master som gjaldt.

Ta fagbrev, du vil aldri angre
Vis hele sitatet...
Ja vil tro at fagbrevet kommer godt med selv om det er gode tider i norsk industri, blir vell det jeg går for. Da kan jeg og spare opp litt penger under læretiden visst jeg eventuelt skal gå et år utveksling
Sist endret av Keegasus; 23. mai 2016 kl. 08:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Keegasus Vis innlegg
Kan man klare R1 og R2 matte visst man jobber mye med oppgaver, selv om man kanskje ikke er verdens flinkeste i matte?
Vis hele sitatet...
Hvis du gikk fra dårlig i matte til toppkarakter ved ekstra egeninnsats i vgs, så har du IKKE dårlige evner i faget. I tillegg har du erfaringen med at det funker å legge ned innsats, noe som etter min erfaring er vel så viktig som evner. Jeg mener bestemt man ikke trenger mer enn helt gjennomsnittlige evner for å klare ingeniørmatte, men noen vil måtte jobbe mer enn andre. Av av alle skoleever med 2 i matte er det et fåtall der det er evnene det står på. Det er enten innsatsen eller, vel så ofte, selvtilliten. Hvis man tror man er for dum så er det lite motiverende å prøve.

Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Du bør fokusere på å gjennomføre VGS først. Det er ikke så mye vits i å sette seg så lange mål allerede, da det er stor sannsynlighet for at du kan endre mening innen de neste 2-3 (eller 4, 5 eller 6 for den del) årene.
Vis hele sitatet...
Ikke enig i dette. Langsiktige mål er flott for motivasjonen (men sørg for å ha delmål underveis). At målet kanskje endrer seg over tid spiller ingen rolle, å ha et mål er et stort pluss i tunge arbeidsperioder uansett.

Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Matematikken på ingeniørstudier er tung, og er betydelig vanskeligere enn den tyngste realfag matematikken på VGS. Tredje året på automasjonsteknikk har blant annet matematikk 3. Her har du et eksempel på oppgaver i faget (ikke for å skremme deg ).
Vis hele sitatet...
Matematikken er selvsagt tyngre, men du er også eldre og har mer i kunnskap i bagasjen☺ Å se på slike stykker er meningsløst. Absolutt all matte ser vanskelig ut hvis du ikke har lært det ennå. Det blir som å lese fremmedspråk. Hvis du ikke kan fransk, vil en enkel tekst på fransk være 100% ubegripelig for deg. Det sier imidlertid ikke noe om hvor vanskelig det blir for deg å lære det. Tenk om du skulle vist et algebrastykke til en 6.klassing og sagt "se hva du må lære om to år, tror du det blir enkelt?". Ikke veldig motiverende vil jeg tro.

Sitat av Keegasus Vis innlegg

Har selv brukt han godeste Lektor Thue en del! Ja, som jeg skrev over her så vil jeg tro at alt koker ned til hvor mye man gjør selv med matten, man trenger ikke nødvendigvis p forstå matten så lenge man kan alle formlene, selv om forståelsen hjelper på! Takk for hjelpen!
Vis hele sitatet...
Akkurat den strategien kommer til å backfire på et eller annet tidspunkt. Å pugge formler er det minste problemet, man har stort sett formelhefte tilgjengelig. Men du skal skjønne hvilken formel som skal brukes, kombinere formler og forandre på dem, plukke dem fra hverandre og lage nye. I komplekse oppgaver kommer man ikke langt med pugging. Og tilfredsstillelsen ved å faktisk forstå oppbygningen til en komplisert formel er langt hinsides det å få rett svar på et regnestykke, det er da matte blir gøy!
Sist endret av entropi; 23. mai 2016 kl. 10:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.