Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 6318
Hei!
Jeg blir alltid fascinert av å lese Chomsky. Fordi språket hans er så enkelt, fordi idéene hans er så radikale og fristende å tro på, og fordi han ellers er utrolig dyktig i sitt arbeid - uansett om han tar rett eller feil.

Chomskys syn på historie, politikk og samfunnsstrukturer er veldig annerledes fra det dominerende intellektuelle perspektivet, han befinner seg langt til venstre på det politiske spektrumet med idéer som for eksempel om...

utdanning:
“The whole educational and professional training system is a very elaborate filter, which just weeds out people who are too independent, and who think for themselves, and who don't know how to be submissive, and so on -- because they're dysfunctional to the institutions.”
Vis hele sitatet...
kapitalisme:
A basic principle of modern state capitalism is that costs and risks are socialized to the extent possible, while profit is privatized.
Vis hele sitatet...
og USA:
There are many terrorist states in the world, but the United States is unusual in that it is officially comitted to international terrorism.
Vis hele sitatet...
Listen er laaang, men det er spesielt Chomskys syn på kapitalisme og hvor ødeleggende det faktisk er som trigger meg. , mitt spørsmål er: kan noen som er uenige med Chomsky forklare meg helt konkret hvordan hans verdenssyn er feilaktig? Det vil si, ikke rakke ned på ham uansett hvor elegant du kan gjøre det, bare komme med noe konkret, faktisk feil, eller på saklig måte beskrive hva som er problematisk i hans argumentasjon?

Her er et fascinerende intervju med Chomsky for dem som ikke kjenner ham allerede!
Hovedproblemet hans er hvor kategorisk han er. Som med utdanning - han er selv et eksempel på en dissident som tenker selv og har høyere utdanning, og det finnes mange av dem. Så langt USA går, så har han mye treffende kritikk på det de har gjort, men bommer til tider også grovt.

Ta f.eks Irak der han kritiserer USA for å ha støttet Saddam Hussein, og senere for å ha tatt han ned. Det er en gjenganger hver gang han snakker om USA at de har skylden for alt, og er "damned if you do, damned if you dont" en uærlig dobbeltstraff, istedenfor å ta en side på hva USA skulle gjort. For det krever ikke de helt store kognitive kapasitetene å se at USAs feiltrinn mange steder har vært fæle, så han bommer for meg rimelig bra når han setter seg på sin moralske høye hest og sier det er galt å sitte på sidelinjen mens folkemord foregår - men også galt å gripe inn.

Så for meg mister interessante innlegg og perspektiver sin effekt i at de alltid skal være så ensidige og ikke engang ta høyde for at det finnes noe godt i noen idéer utover ens egne. Mulig det bare er noe med hvordan den amerikanske debattformen er lagt opp, der hver mann kommer med sitt innlegg uten å svare på motstanderen, men fremmer kun sitt eget syn som gjør at hans argumentasjon fremstår slik. Vet ikke om du har lest noe av han, men kan anbefale failed stats, som jeg skrev om i boktråden her.
Forventet egentlig mye mer respons på denne tråden...

Xasma: Skal prøve å svare deg saklig nå, for jeg har tro på at det går ann å komme til bunden av disse diskusjonene, selv om det ofte virker så vanskelig.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Hovedproblemet hans er hvor kategorisk han er. Som med utdanning - han er selv et eksempel på en dissident som tenker selv og har høyere utdanning, og det finnes mange av dem.
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer. Ser ikke hvordan dette er motsigende? Har du konkrete eksempler?

Ta f.eks Irak der han kritiserer USA for å ha støttet Saddam Hussein, og senere for å ha tatt han ned. Det er en gjenganger hver gang han snakker om USA at de har skylden for alt, og er "damned if you do, damned if you dont" en uærlig dobbeltstraff, istedenfor å ta en side på hva USA skulle gjort.
Vis hele sitatet...
Men er det rett at Chomsky kritiserer USA for "å ha tatt ham ned"? Chomsky kritiserer invasjonen av Irak med mange begrunnelser, men at de fikk drept Hussein er ikke en av dem. Han kritiserer også at USA invaderte Irak, og det er jo ikke akkurat kontroversielt. Er ikke det bare "damned if you act immoral"?
Sitat av AndeMannen Vis innlegg
Forventet egentlig mye mer respons på denne tråden...
Vis hele sitatet...
Har nok mye å gjøre med at de som hører på han synes han er et geni, og de som ikke gjør det synes han høres ut som en moralsk forvirret person som nekter å innse at noen andre enn USA kan ha skylden for noe som helst her i verden. Han oppfører seg som om enhver handling, selv angrepene på Charlie Hebdo kan eller skal likestilles med handlinger utført av USA. For det første skjedde det i Frankrike, ikke USA, og for det andre så skal du være ganske moralsk forvirret for å prestere å presentere at USA har utført stygge angrep på andre nasjoner uten at det ga noen særlig respons, som om mediene også skulle tiet om dette angrepet.

Det er direkte på trynet og på nivå med 5åring-logikk å sitte etter et terrorangrep og si "vi gjorde det først, de tar bare igjen", som om det unnskylder noe. For det første fortjener ofrene for USAs krigsforbrytelser mer respekt enn at de blir "hevnet" av en gjeng jihadister(noe de sikkert ikke setter pris på), og disse forbrytelsene har ingenting med angrepet på Hebdo å gjøre heller. Du kan se han rable løs om det her.

Sitat av AndeMannen Vis innlegg
Men er det rett at Chomsky kritiserer USA for "å ha tatt ham ned"? Chomsky kritiserer invasjonen av Irak med mange begrunnelser, men at de fikk drept Hussein er ikke en av dem. Han kritiserer også at USA invaderte Irak, og det er jo ikke akkurat kontroversielt. Er ikke det bare "damned if you act immoral"?
Vis hele sitatet...
Nei, i hans forelesninger som du kan finne på nettet der han prater om USAs historie så kritiserer han først USA for å ikke gjøre noe under Saddams første forbrytelser mot menneskeheter. Deretter for å ha støttet han med matsubsidier i et forsøk på å heve levestandarden så de skulle komme mer på vestlig nivå og ikke ha behov for vold(sikkert noen oljekontrakter også, men de utelukker ikke hverandre), for så å kritisere USA for å ha fjernet støtten når han enten slaktet kurdere eller Qatarere (jeg husker ikke helt hvem i farten). Jeg må høre den på nytt for å være helt sikker, men det er en grei TLDR. For så å kritisere USA for å ha fjernet ham. Så hva ville Chomsky? Han ville at USA hele veien skulle støtte demokratiske krefter, i en slags utopisk drømmeløsning, for vi vet alle hva Saddam gjorde med politisk opposisjon. Han uttaler seg som om det er en moralsk overlegen posisjon å sitte på gjerdet og håpe på det beste mens Saddam slakter og terroriserer egen befolkning og bruker kjemiske våpen(vi snakker Iran-Iraq krigen). Personlig tar jeg ikke noe fast standpunkt på om det var riktig å gå inn, jeg bare vet at å sitte på gjerdet og håpe på drømmeløsninger ikke er moralsk overlegent i forhold til de som går inn med intensjoner om å fjerne en diktator som har begått folkemord. Uten at det unnskylder de enorme tallene døde USA har forårsaket unødvendig.
Sist endret av Xasma; 29. april 2016 kl. 09:13.
Einar Førde var en klok mann. Wikiquote-artikkelen om ham er vel verdt å lese. Det som preget Førde sterkt var hans pragmatisme, og mangel av ideologiske skylapper. Og om Chomsky var han skarp.

«Sjølv i mine mest venstrevridde periodar har desse tekstane aldri verka overtyande. Chomsky skriv om politikk som om det dreiar seg om logikk. Han har lite sans for maktspel i politikken og dei sosiale samanhengande i maktspelet. Han er dessutan uuthaldeleg nedlatande og autoritær overfor annleis tenkande.»
Det er enkelte ting som går igjen av kritikken av Chomsky, og som jeg selv synes er treffende.

Paul Berman fokuserer på Chomskys analyser over noen sider i boken "Terror and Liberalism" (som jeg varmt anbefaler – det relevante utdraget kan leses på nett). De sentrale punktene går på at Chomsky er voldsomt simplistisk, og ser verden som en kamp mellom de overlegne nasjoner drevet av overdreven menneskelig grådighet med korporasjonene i front, og frihetskampen til de underlegne grupper og nasjoner som lider under de førstnevnte – hvor alle er rasjonelle aktører. Dette stemmer selvsagt dårlig med virkeligheten, og det har vært mange tilfeller av at de underlegne har dypt irrasjonelle autoritære og totalitære mål. Dette fører til noen ganske hårreisende uttalelser hos Chomsky, som for eksempel hans reaksjon på forferdelighetene den 11. september. Fokuset ble umiddelbart lagt på hvordan angrepet på Twin Towers var en ren reaksjon på amerikansk grådighet, og hvordan USA har gjort minst like forferdelige ting selv. Dette førte til en utveksling mellom Chomsky og Christopher Hitchens som er meget verdt å lese. Chomsky har også sett seg nødt til å benekte folkemordet i Kambodsja som enten fantasifull amerikansk propaganda eller et direkte resultat av amerikansk påvirkning, siden grusomheter mot egen sivilbefolkning ble utført av antikapitalistiske, amerikahatende kommunister.

En annen ting som til tider trekkes frem, er at Chomsky konsekvent bedømmer moral som en funksjon av body count. En handling som fører til 100 døde er verre enn en handling som fører til 70 døde, uavhengig av hva som ble forsøkt utført og hva som eventuelt ble forhindret. Intensjoner er for Chomsky helt uvesentlig. Dette er jo opplagt tullete for de aller fleste og neppe nødvendig å utbrodere, men man ser eksempler på dette i den nevnte utvekslingen med Hitchens. Det tas også opp av Sam Harris i hans bok "The End of Faith".

En tredje ting, er at han bruker Vestens ustoppelige grådighet som både premiss og konklusjon. Alle hendelser og handlinger utført av spesielt USA og Storbritannia, tolkes ut fra det utgangspunktet at de er drevet av grådighet. De blir så analysert som et groteskt utslag av ekstrem egoisme og fordømt som dette, og deretter blir grådigheten på sirkulært vis ansett som en konklusjon. Muligheten for at intensjonene kan være altruistiske, eller i det minste annerledes, blir tilsynelatende ikke en gang vurdert. Dette fører typisk til "damned if you do, damned if you don't"-situasjoner som de Xasma nevner.
Sist endret av Provo; 1. mai 2016 kl. 14:35.
Sitat av Provo Vis innlegg
En annen ting som til tider trekkes frem, er at Chomsky konsekvent bedømmer moral som en funksjon av body count. En handling som fører til 100 døde er verre enn en handling som fører til 70 døde, uavhengig av hva som ble forsøkt utført og hva som eventuelt ble forhindret. Intensjoner er for Chomsky helt uvesentlig.
Vis hele sitatet...
Vel, handlingen er verre om konsekvensene var verre. Fine ord forandrer ikke på realitetene, og hvem som helst kan si hva som helst.

Om en person/organisasjon/land faktisk har/hadde gode intensjoner skal man klare å finne det igjen i en historikk av gode/ærverdige faktiske handlinger. Det Chomsky reagerer på er at den vestlige verden er full av fine ord, men det er utfordrende å finne gjenklang for dem når man analyserer praktisk politikk.

Den vestlige retorikken, altså hva vi selv sier intensjonene våre var, blir dermed nøyaktig like interessante som konebankeren som etter å ha grisebanket kona for 30. gang sier 'jeg mente ikke å gjøre det'. Synes selv Chomsky evne til å trenge igjennom bullshiten her er hans største styrke.

[for ordens skyld; dønn enig i de to andre. Er virkelig, virkelig vanskelig å danne seg balanserte meninger etter at man begynner å skjønne hvor mye av det som skrive i avisene våre som er veldig rart, fordi man får veldig få holdepunkt til realitetene da.. og Chomsky sliter definitivt der, på lik linje med oss andre som er utenfor mainstream]
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Vel, handlingen er verre om konsekvensene var verre. Fine ord forandrer ikke på realitetene, og hvem som helst kan si hva som helst.
Vis hele sitatet...
Isolert sett er jeg enig i det, men intensjoner sier oss noe om hvordan man kan antas å handle i fremtiden. Det er en vesensforskjell på å bombe et sykehus med hensikt å forårsake mest mulig skade, og på å bombe et sykehus i en tragisk feil hvor målet var å stoppe de som gjør slik med hensikt å forårsake mest mulig skade.

Dersom intensjoner ikke var vesentlig for moralen i handlinger, ville vi ikke skilt på uforsettlig, forsettlig og overlagt drap.
Sitat av Provo Vis innlegg
Isolert sett er jeg enig i det, men intensjoner sier oss noe om hvordan man kan antas å handle i fremtiden. Det er en vesensforskjell på å bombe et sykehus med hensikt å forårsake mest mulig skade, og på å bombe et sykehus i en tragisk feil hvor målet var å stoppe de som gjør slik med hensikt å forårsake mest mulig skade.

Dersom intensjoner ikke var vesentlig for moralen i handlinger, ville vi ikke skilt på uforsettlig, forsettlig og overlagt drap.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg enig i. Men. Hva om man introduserer en aktør som man i det store og hele bare gir blanke faen i hvor bombene lander? Eller, de bryr seg kanskje om å treffe flest mulig fiender siden det er dårlig ressursforvalting å kaste de bort dyre bomber på bryllup og sykehus og slikt. Og de bryr deg kanskje litt om negativ PR siden det er så kjedelig å danse flatleggingssamba hver gang en eller annne journalist har klart å snike seg inn på feil plass. Men sett at denne aktøren, rent bortsett fra slike pragmatiske betraktninger, ikke kunne brydd deg mindre om sivile og skruppelløst hadde teppebomba en hel region hvis det var en lønnsom startegi de hadde sluppet unna med det? Jeg ville kalt det umoralsk. Veldig, veldig umoralsk.

Og det er her vestlige intervensjoner ofte kritiseres. Ikke for bevisst og målretta ondskap mot sivile, men for en kynisk skjødesløshet der menneskeliv tillegges svært liten verdi. Denne formen for kritikk er selvsagt ofte endimensjonal. På den ene siden skjer slike 'tragiske uhell' litt for ofte. Det er vanskelig å tro at de er oppriktige når de lover å 'gjennomgå rutinene sine' eller forsikrer oss om at 'tap av sivile liv må unngås for enhver pris' ganga på gang på gang. Det sa de forrige gang det skjedde og det kommer de også til å si neste gang. Jeg skjønner veldig godt at folk blir forbanna. På den annen side tror jeg det er svært få mennesker som virkelig klarer å være så kyniske, og som ikke blir affisert av å ha forårsaket en slik katastrofe.

Rent konkret, så har jeg stor forståelse for at noen velger å ta utgangspunkt i at Vestens intensjoner jevnt over er gode og at lederne er oppriktige når de lover å aldri kverke sivile igjen. Faktisk. Jeg ser hvor denne tankegangen kommer fra. Men jeg har like stor forståelse for at andre velger kalle vestlige ledere for perfide hyklere som går over lik for å nå sine mål. Ingen av delene er imidlertid hele sannheten, og det fremstår derfor som noe overilt å demonisere motparten for å ha feil meninger i slike spørsmål. Det er det dessverre mange som gjør. Ikke i denne debatten selvsagt, jeg snakker generelt her.

Dette er en komplisert verden bestående av gråtoner. Man kan sikkert anklage Chomsky for å ignorere disse og bare se sort og hvitt (og da helt klart mest mest sort). Det er mulig. Men er egentlig brorparten av kritikerne hans så veldig mye bedre? Du trenger ikke å besvare det spørsmålet; vi har diskutert Sam Harris før.
Hei, og takk for svar!

Nå skal jeg prøve å være kritisk til noen av påstandene deres har kommet med. For den hellige saklighetens skyld: kan dere være så snille og bruke konkrete sitater? Det er meg særdeles interessant å utforske om det er mulig å komme til bunns i saken, eller en påstand som Chomsky kritiseres for. Om ikke for på grunn av det moralske eller politiske, så bare på grunn av et interessant fenomen; at to grupper med intellektuelle kan ha så forskjellige syn på en sannhet.

Å anklage Chomsky for å tro eller unnlate å vite om ting på en måte som åpenbart er feilaktig hjelper lite, jeg snakker da om sitater som dette:

Sitat av Xasma Vis innlegg
Det er direkte på trynet og på nivå med 5åring-logikk å sitte etter et terrorangrep og si "vi gjorde det først, de tar bare igjen", som om det unnskylder noe.
Vis hele sitatet...
Det er ikke sant at Chomsky rettferdiggjør terroristers handlinger, i hvert fall ikke åpenbart. Han snakker om dette i intervjuet som jeg linket til i første innlegg (der han blir konfrontert med en anklage ganske lik din), og svarer briljant, uansett om han tar rett eller galt:

"The statement of mine that you just quoted is a very conservative statement. In fact, it was articulated by George Bush's favorite philosopher, Jesus Christ, who [...] famously defined the notion "hypcrocrite". "Hypocrite" is someone who focuses on the other fella's crime, and refuses to look at his own."

Dette later til å være essensen i kritikken hans. Han har andre viktige poenger om temaet også, som at terrorister først og fremst er et produkt av sosiale tilstander og ikke religion (jeg vet ikke nok om dette og det kan hende at jeg feilrepresenterer).

Ellers interessant, Xasma, men kunne du funnet sitater så jeg slipper å lete dem opp selv? Og, hvor enn dumt spørsmålet er, hva om Chomsky mente at USA simpelthen burde ha "støttet interne, demoratiske prosesser" slik han ordlegger seg selv, uten å ha ranet landet for olje? (Jeg stiller ærlige spørsmål i min begrensede forståelse!)

Provo: Takk for et godt svar, jeg skal gå nærmere inn på dette når jeg får tiden. Jeg har sett en del på Paul Berman nå, og det er dette stadige problemet med kilder og faktisk sannhet som går igjen; det er vanskelig å vite hva som egentlig skjedde. Det virker dog som at Berman er litt subjektiv i sin argumentasjon. Han skriver dette om Chomsky:

He compared the attacks to Clinton's missile strike on the Sudan in 1998--Clinton's feeble effort to attack bin Laden and his enterprise. In Clinton's attack on the Sudan, a pharmaceuticals factory (which the Clinton administration apparently in error, had identified as a bomb factory) was demolished. One person was killed--possibly two people. In Chomsky's interpretation, the damage that resulted from this attack easily outweighed the damage that resulted from the 9/11 attacks.
Vis hele sitatet...
...men han må ha lest Chomskys begrunnelse for dette, som synes å være gjennomgående, om ikke rasjonell også; han nevner fem troverdige kilder (blant annet Harvard International Review og Guardian) og forklarer at "the silent death toll continues to count". Det er litt frustrerende og veldig ødeleggende at Berman velvillig feilrepresenterer Chomsky, er det ikke?

Jeg rekker ikke å sette meg inn i resten i kveld, men gleder meg til å gjøre det i morgen, og forhåpentligvis kan jeg forstå mye mer av dette etter en tid!
Sist endret av AndeMannen; 3. mai 2016 kl. 20:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av AndeMannen Vis innlegg
Nå skal jeg prøve å være kritisk til noen av påstandene deres har kommet med. For den hellige saklighetens skyld: kan dere være så snille og bruke konkrete sitater? Det er meg særdeles interessant å utforske om det er mulig å komme til bunns i saken, eller en påstand som Chomsky kritiseres for.
Vis hele sitatet...
To problemer her, og det første er at jeg bruker lydbøker, så jeg har ikke boken for hånd - derfor har jeg gitt deg boken som om anbefaling og youtube-linker til det jeg husker å ha sett. Samt er noe av det med han at han svarer så sabla langt hver jævla gang, og enkeltsitater blir en feilrepresentasjon av han ofte. Det er mer hvilke slutninger man trekker ut fra hele stykket jeg er interessert i.

Hans sitater om Irak har jeg kun i lydfiler, de er fra "Case studies in Hypocrisy: US Human Rights Policy", mener å huske det er under kapittelet "Favorite monster" at han starter. Hele greia er vel en time eller to, verdt å høre igjennom, og gir en betydelig mengde historielesing i etterkant om man vil fordøye det(jeg har ikke lest halvparten engang for å ettergå alt).

Sitat av AndeMannen Vis innlegg
Det er ikke sant at Chomsky rettferdiggjør terroristers handlinger, i hvert fall ikke åpenbart.
Vis hele sitatet...
Skal man følge hans logikk tvers igjennom, så er ethvert terrorangrep mot noen i Vesten en direkte respons på amerikansk utenrikspolitikk, eller bare samme logikk motsatt vei. Noe er unektelig dette, men hver gang han blir spurt; f.eks "hva synes du om religion? Så rabler han løs om noe USA gjorde i Sør-Amerika ila. 1900-tallet. Greit nok, USA har gjort mye shitty i Sør-Amerika, sikkert noe mot "kommunistiske prester" men det har ingenting med religion generelt å gjøre. Bare se her.

Sitat av AndeMannen Vis innlegg
Dette later til å være essensen i kritikken hans. Han har andre viktige poenger om temaet også, som at terrorister først og fremst er et produkt av sosiale tilstander og ikke religion (jeg vet ikke nok om dette og det kan hende at jeg feilrepresenterer).
Vis hele sitatet...
Som er noe av problemet, all forskning viser at det ikke er lavt utdannede, fattige som begår terroren, det er middels til høyt utdannede personer fra middelklassen og over. Så enten mener han sosial situasjoner her kun gjelder øvre middelklasse som har penger som en eller annen sosial tilstand fra Norge til Saudia-Arabia, vi finner tross alt jihadister fra alle verdens hjørner som reiser til Syria. Om du siterer ham korrekt, så er han helt på bærtur, da vi vet godt at det kan fint være en eller annen person med interesser i makt som bruker religion for å starte dette, men tilstrømming av mennesker er de som virkelig tror på hva enn deres religiøse tolkning er, så å ekskludere det er mildt sagt spesielt, da det er deres eneste definitive fellesnevner.
Forresten, provo, for å være oversiktlig selv så nevnes Chomskys begrunnelser her, på side 14 og 15.
Sitat av Provo Vis innlegg
Isolert sett er jeg enig i det, men intensjoner sier oss noe om hvordan man kan antas å handle i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Vel, gjør de virkelig det? Mulig dette bare bunner i et en filosofisk diskusjon, men jeg tar handlingsmønstre over hva noen selv sier om hvorfor de gjorde når som helst. Sistnevnte er etter min erfaring mer eller mindre støy. Hvem som helst kan si hva som helst, men handlinger betyr noe.
Det er en vesensforskjell på å bombe et sykehus med hensikt å forårsake mest mulig skade, og på å bombe et sykehus i en tragisk feil hvor målet var å stoppe de som gjør slik med hensikt å forårsake mest mulig skade.
Vis hele sitatet...
Vel, men hvis noen gjentatte ganger bomber sykehus og hver eneste gang sier det ikke var med mening (ikke at noen gjør dette) så må man se bort ifra det de selv sier var intensjonen. Handlinger trumfer angivelige intensjoner.
Dersom intensjoner ikke var vesentlig for moralen i handlinger, ville vi ikke skilt på uforsettlig, forsettlig og overlagt drap.
Vis hele sitatet...
Det blir annerledes. Først, om en handling er planlagt eller ikke er definitivt relevant i begge tilfeller. Når det kommer til uforsettelig eller forsettelig så er det også i rettsvesenet en grense på hvor mange ganger du får til å kjøre ned noen og påstå at det var et 'uhell'. Når det gjelder nasjoner over tid så mener Chomsky at handlingene varierer lite nok over tid til at man nok data om handlingsmønstre til at 'vi mente godt' ikke lenger holder.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dette er jeg enig i. Men. Hva om man introduserer en aktør som man i det store og hele bare gir blanke faen i hvor bombene lander? Eller, de bryr seg kanskje om å treffe flest mulig fiender siden det er dårlig ressursforvalting å kaste de bort dyre bomber på bryllup og sykehus og slikt … Jeg ville kalt det umoralsk. Veldig, veldig umoralsk.
Vis hele sitatet...
Enig i det. Men det ville vært mer umoralsk om man faktisk gikk inn for å treffe bryllup og sykehus, og ens mål med dette var å drepe vantro og opprette et teokratisk totalitært styre og begå massedrap og etnisk utrydning. Slike ting har en betydning. Og slike ting blir Chomsky, i min mening rimelig rettmessig, kritisert for å ikke ta hensyn til.

Hvorvidt det stemmer at Vesten gir blanke faen i hvor bombene lander, og tar null humanitære hensyn, er et tema ved siden av dette igjen.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
På den ene siden skjer slike 'tragiske uhell' litt for ofte.
Vis hele sitatet...
Dette blir på siden, men hvor ofte er tilstrekkelig sjelden? Gitt de konfliktene Vesten er involvert i per i dag, de taktiske og strategiske utfordringene man står ovenfor målt opp mot konsekvensene av å holde seg unna, og den militære teknologien som eksisterer i dag, hvor mange tragiske uhell er få nok? Helt konkret? Jeg tror vi begge kan være enige i at dette er rimelig umulig å svare på. Men jeg mener også at om man ser på hvor mange bomber som slippes over for eksempel IS hver dag, og hvor ofte man ser slike tragiske uhell, så er det et dårlig grunnlag for å fordømme hvert eneste uhell som om det skulle vært gjort med overlegg eller grunne i en gjennomgående og generell uinteressert skjødesløshet.

Men det handler ikke direkte om Chomsky, så vi burde vel legge den diskusjonen til side.

Sitat av AndeMannen Vis innlegg
Provo: Takk for et godt svar, jeg skal gå nærmere inn på dette når jeg får tiden. Jeg har sett en del på Paul Berman nå, og det er dette stadige problemet med kilder og faktisk sannhet som går igjen; det er vanskelig å vite hva som egentlig skjedde. Det virker dog som at Berman er litt subjektiv i sin argumentasjon. Han skriver dette om Chomsky:



...men han må ha lest Chomskys begrunnelse for dette, som synes å være gjennomgående, om ikke rasjonell også; han nevner fem troverdige kilder (blant annet Harvard International Review og Guardian) og forklarer at "the silent death toll continues to count". Det er litt frustrerende og veldig ødeleggende at Berman velvillig feilrepresenterer Chomsky, er det ikke?
Vis hele sitatet...
Jeg forstår ikke kritikken din. Hva i sitatet av Berman er det du mener er subjektivt? Og hva er det du mener Chomsky har kilder på som Berman benekter?

Det minner meg forresten på en annen ting Chomsky kritiseres for: skjeve sammenlikninger. Som det kommer frem i utvekslingen med Hitchens, ønsker Chomsky for eksempel å sammenlikne al-Shifa-bombingen med alle sine andre- og høyereordens konsekvenser ut i det uendelige, med kun det antall som døde i WTC den 11. september. Men dette blir jo helt opplagt å sammenlikne epler og pærer. Skal man ta med økonomiske, politiske og helsemessige konsekvenser, og deres konsekvensers konsekvenser og de konsekvensenes konsekvenser igjen ut i det uendelige, så må man gjøre det for begge. Hitchens påpeker også dette.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Vel, gjør de virkelig det?
Vis hele sitatet...
Det du gjør i dette innlegget er jo ikke å argumentere mot at intensjoner er vesentlige. Du bare påpeker at man ikke alltid kan stole på at intensjonene er slik de er oppgitt å være – enten det kommer fra en part i en militær konflikt eller en part i en rettssak. Det er jeg selvsagt enig i. Men intensjonene, hva enn de faktisk er, har en vesentlig betydning for moralen i handlingen som ble utført.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg forstår ikke kritikken din. Hva i sitatet av Berman er det du mener er subjektivt? Og hva er det du mener Chomsky har kilder på som Berman benekter?
Vis hele sitatet...
Dette var hverken et stort eller viktig poeng, men jeg tok for meg den første konkrete påstanden i Bermans tekst som du linket til. Det virker som at Berman fremstiller argumentasjonen til Chomsky som latterlig og på en subjektiv måte her?:

He compared the attacks to Clinton's missile strike on the Sudan in 1998--Clinton's feeble effort to attack bin Laden and his enterprise. In Clinton's attack on the Sudan, a pharmaceuticals factory (which the Clinton administration apparently in error, had identified as a bomb factory) was demolished. One person was killed--possibly two people. In Chomsky's interpretation, the damage that resulted from this attack easily outweighed the damage that resulted from the 9/11 attacks.
Vis hele sitatet...
For Chomskys begrunnelse for at ødeleggelsen av Al-Shifa var høyst umoralsk er jo ikke så hinsides, han siterer fem kilder, en av dem her:
Germany Ambassador to Sudan writes that "It is difficult to assess how many people in this poor African
country died as a consequence of the destruction of the Al-Shifa factory, but several tens of thousands
seems a reasonable guess" (Werner Daum, "Universalism and the West," Harvard International Review,
Summer 2001).
Vis hele sitatet...
Jeg får sette meg ned å lese meg opp på resten i dag, det er jo så jævlig mye å sette seg inn i bare for å gjendrive en enkel påstand.

Forøvrig, for å ta for meg dette med intensjoner, så står det på New York Times at bevisene for at Al-Shifa var en bombefabrikk var dårlige eller fraværende:

no proof that the plant had been manufacturing or storing nerve gas, as initially suspected by the Americans, or had been linked to Osama bin Laden, who was a resident of Khartoum in the 1980's.
Vis hele sitatet...
Sist endret av AndeMannen; 4. mai 2016 kl. 13:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av AndeMannen Vis innlegg
Dette var hverken et stort eller viktig poeng, men jeg tok for meg den første konkrete påstanden i Bermans tekst som du linket til. Det virker som at Berman fremstiller argumentasjonen til Chomsky som latterlig og på en subjektiv måte her?:
Vis hele sitatet...
Det fremstilles hverken latterlig eller subjektivt. Det påpekes at Chomsky mener at ødeleggelsene av bombingen av al-Shifa var mye verre enn ødeleggelsene av angrepene den 11. september. Han følger også opp med å presisere Chomskys argument om skadevirkninger, før han – som Hitchens – påpeker at sammenlikningen i så fall må inneholde indirekte skadevirkninger for begge tilfellene, ikke kun det ene.

Sitat av AndeMannen Vis innlegg
For Chomskys begrunnelse for at ødeleggelsen av Al-Shifa var høyst umoralsk er jo ikke så hinsides, han siterer fem kilder, en av dem her:
Vis hele sitatet...
Det var heller ikke Bermans poeng å påstå at al-Shifa-bombingen var fullstendig stueren, men at likestillingen av de to ikke er i nærheten av å holde vann. Det samme er tilfellet for Hitchens, som har fordømt bombingen av al-Shifa i kraftigere ordelag enn de fleste ved en rekke anledninger, men også påpeker i den tidligere nevnte utvekslingen at likestillingen ikke henger på greip.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Det ligger en dokumentar om herremannen på Netflix. Ser på denne nå, og det er jo en kunnskapsrik og overbevisende mann. Folk som raskt tror på konspirasjonsteorier vil nok svelge mye av hans påstander direkte. Selv ser jeg på det som intressant, og mye i retning av min politiske overbevisning, det er mye fakta som er riktig, men også en del smørsyre.

Inshallah.