Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1834
Anonym bruker
"Sjuk Falk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er en mann på 29år som alltid har hatt mye energi og aldri klarer og sitte stil.
Har aldri tenkt på at jeg han ha ADHD.
Men har om dagen så testa jeg ritalin 20mg. Og for første gang i mitt liv ble det rolig i hodet. Ikke noe mer 1000 tanker på en gang. Ikke noe mer laging av lyder og rytmer med fingrene på hva som helst.
Ikke noe problem og sitte og lese om ett tema jeg ikke er super intresert i.

Er dette her nok jeg kan snakke med min fastlege om. Og hvordan går jeg fram.
Vet ikke om jeg ønsker og ha det slik hele tiden men det hadde hjulpet veldig i arbeid da jeg er ett surrehue.
Du trenger ikke ha ADHD for å oppleve at sentralstimulerende gir mer ro. Spørsmålet er hvordan det har vært gjennom livet. Hadde du utfordringer med konsentrasjon, glemming, evt hyperaktivitet på barneskole? I hjemmet?

Jeg fikk ADD-diagnosen for noen år siden i godt voksen alder. Alltid vært et surrehue, svært god til å huske det som interesserer meg, alt annet, not so much. Drømte meg mye bort på skolen, litt impulsiv og ufiltrert ift hva jeg sa og gjorde, blitt bedre som voksen, men fremdeles utfordring.
Anonym bruker
"Sjuk Falk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har aldri gjort det bra på skolen. Jeg satt alltid og så ut vinduet og tenkte på alt som kunne gjøres der ute. Eneste jeg trivdes med var sløyd.
Som jeg skrev har jeg alltid vært rastølss og må alltid bevege på noe.
Forskjellen på add og adhd vet jeg ikke mye om.
Hvordan har livet ditt forandret seg etter du fikk diagnosen.?
Du kan godt beskrive symptomene dine for legen og spørre om du kan få en utredning. De vil også hente inn informasjon fra familie, lærere etc ved en utredning. Ville ikke sagt at du har prøvd ritalin da det desverre er endel som faker på seg ADHD-diagnose for å få sentralstimulerende, noen lykkes, andre ikke. Leger har blitt mer oppmerksomme på dette.

ADD er litt grovt forklart mye likt ADHD minus hyperaktivitet. Tar ofte lenger tid før man får diagnosen, mange får den i voksen alder.

For min del var det å få diagnosen en forklaring/forstod plutselig mye av livet mitt, hvorfor jeg ofte har følt meg litt annerledes etc. Vært deprimert i perioder og ser at det kan knyttes til at jeg har følt meg litt utenfor/annerledes og ikke mestra endel ting. Etter diagnosen leste jeg noen bøker og artikler, fikk endel tips fra legen etc som har hjuøpet bra. Bruker nå medisin (elvanse), var skeptisk til å prøve først, men legen overtalte meg, og det gjør at konsentrasjon og korttidshukommelsa har blitt en god del bedre, kommer sjelden for sent lenger og roter ikke bort alt mulig. Det var som å ha trengt briller hele livet, og endel fikk jeg dem. Dog er jeg litt mindre impulsiv og kreativ enn før, medisinen gir meg en sperre så jeg tenker mer over ting før jeg gjør det. Har litt bivirkninger med lite matlyst som ikke går over (brukt medisin i godt over et år nå. Hadde jeg hatt et kreativt yrke hvor jeg f.eks laget kunst eller musikk hadde jeg nok droppa medisin. Kan funke for noen, men ikke for meg. Snakka med sjefen på jobb og fått litt tilrettelegging med at jeg slipper å jobbe mye administrativt og at hun tar noen oppgaver jeg tidligere hadde, men mestra dårlig. Finnes opplæring for voksne med ADHD ved enkelte sykehus, det kan være til hjelp for endel.

Bare spør eller send en Pm om du lurer på noe