Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3168
Driver å researcher litt rundt macaroten. Later til å være harmløst som kosttilskudd, uten mange risikofaktorer.
Så kom jeg over et blogginnlegg av Dave Asprey hvor han hevder at det er stor fare at det dannes en form for mugg i pulveret mens det tørkes. Selvfølgelig uten å backe det opp med vitenskap.

Dave Asprey er jo en person som ligger å promotere seg selv som en autoritet på mange ting, selv om han ikke har utdannelse eller credentials fra annet enn salg av egne produkter. Men likevel: kan det være grunn til å bekymre seg for skadelige "muggstoffer" i maca tilskuddet?
Aflatoksin er en gruppe toksiner funnet i artene Aspergillus flavus (lumsk penselmugg) og Aspergillus parasiticus (har ikke noe offisielt norsk navn). Disse to muggartene særlig lumsk penselmugg er relativt vanlig i sydligere strøk, men her er klimaet for røft. Den lumske penselmuggen skal vist ha en oliviengrønn farge, og særlig bli funnet i korn, mais, ris og nøtter. Mattilsynet har satt en grenseverdi i fôrprodukter til 0,02-0,005 ppm (1 ppm = 1 / 1 000 000). Altså når det er 0,005 ppm, så tilsvarer det 5 mg i ett tonn fôr. Grunnen er enkel, aflatoksin-B1 er en av de mest kreftfremkallende stoffene vi vet om.

Om det er aflatoksin i det produktet du nevner, er umulig å si uten å se analyser. Men som mye annen mugg, så vokser de på materiale over en viss fuktighet, og materiale som ikke tørkes fort nok. Hvis de som lager produktet du nevner, er treige med å tørke varene, eller det kommer fra råvarer høstet der det er bløtt. Så er slike muggarter ingen umulighet. De fleste slike kosttilskudd har ingen dokumentert effekt. Planten som kalles maca heter Lepidium meyenii vitenskapelig. Dette gir et hint, for vi har flere ville og forvillede arter i samme slekt. Den mest kjente arten i slekta er Lepidium sativum (matkarse), som er den arten en strør frø på bomull , vanner og spiser på prødskiva ved påsketider. Ellers så har jeg personlig funnet Lepidium densiflorum (tettkarse) og Lepidium ruderale (stankkarse) flere ganger. At disse plantene her skal ha noen som helst spesiell effekt, stiller jeg meg veldig skeptisk til.

Så kan du jo vurdere, om det er verdt å kjøpe noe for svindyre priser, som mest sannsynlig har ingen eller neglisjerbar effekt, og om dette forsvarer eventuelt innhold av en av de mest kreftfremkallende stoffene vi vet om...
Jeg behøver ikke å ha lang tenkepause der, for å si det slik.

Kan bare nevne, at jeg leste et sted, men husker ikke hvor. Så kildekritikken kan være tvilsom. Men Saddam Hussein hadde planer om å bruke nettopp aflatoksin-B1 som våpen. Noe som sier noe om dette stoffet.
Sist endret av aluminiumfluorid; 14. september 2019 kl. 21:37.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg ser så absolutt poenget ditt!
Men jeg føler at jeg tilfører kroppen noe den liker. Sikkert bare placebo, men liker følelsen. Dama sverger at hun blir stimulert av det, og digger maca i en shake om morgenen. Så bare det er grunn nok til at vi vil ha det i huset. aflatoksin derimot, er jeg nå livredd for å få i huset!
Kjør makka i stedet, bro.

Den kan du rense til krampa tar deg, sikkerere en maca da, om du hwr litt gode kontaktet