Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 5132
fant disse på eBay; https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?m...2F123228765334

Trenger en formening fra noen med litt peiling da jeg er helt blank selv.

Skal brukes på stua mi; 3,8 x 3,7 m. Skal brukes både som surround, samtidig må de spille noenlunde bra på fest.

Hvis ikke disse er noe tess, kom gjerne med tips
Jeg er veldig skeptisk!
Det står "home theater surround sound", men det er bare fem høyttalere (til innbygging i vegg). Det skulle vært fire, pluss en senterhøyttaler, en subwoofer og evt. en reciever (forsterker).
Ikke kunne jeg finne noe ordentlig info om merket (TDX) på Google, heller!

Men dette er et komplett sett, nesten like billig, og som du ser under her, spiller det visst ganske så bra:

https://www.elkjop.no/product/data/p...ound-lyd-1000w

-klippoglim fra kundevurdering-
Rister veggene uten å tømme lommeboka
Jeg var ute etter et billig og plasseringsvennlig lydanlegg til TV-stua som kunne løfte filmopplevelsen og gi kino-følelse hjemme, og jeg endte opp med Z906 etter overveielse av mange alternativer. Jeg har vært på flere butikker og hørt på diverse “skikkelige” anlegg , og ja, et dyrt hi-fi-anlegg er bedre, men for min del absolutt ikke verdt det. Z906 er et suverent surroundanlegg for den prisbevisste filmtitteren og spilleren. Det kan fint fylle stua med masse deilig lyd, og det kan virkelig riste veggene på de riktige tidspunktene. Det er også absolutt kapabelt til musikkbruk. Jeg har hatt anlegget i omtrent et halvt år. Dette er mine erfaringer:

DESIGN: Satelitt-høyttalerne, subwooferen og kontrollboksen er bygget i matt, svart plastikk, og alt føles veldig solid og godt bygget. Designet er ganske nøytralt. Subwooferen er en svart boks som enkelt kan gjemmes bort i en krok. Satelittene er kompakte og gjør lite ut av seg visuelt sett. De kan plasseres på bord/hylle eller henges på veggen (mer om det under “installering”). Hvis du setter dem på et bord, peker høyttalerne litt oppover, noe som er ganske ideelt hvis du bruker dem som PC-høyttalere. Kontrollboksen er også svært kompakt og får plass i nær sagt hvilket som helst TV-møbel. De oransje indikator-lysene på kontrollboksen kan kanskje virke litt “glorete”, men de gjør forholdsvis lite ut av seg all den tid du ikke trykker på noe.

INSTALLERING: Å koble sammen systemet er enkelt. Subwooferen fungerer som en hub for alle de andre komponentene, så satellitt-høyttalerne og kontrollboksen kobles til på baksiden av den. Høyttalerkablene er fargekodet, så det er omtrent umulig å koble feil. I vår stue ble kablene til de bakerste satelittene litt korte (7,6 meter). Heldigvis er det standard høyttalerkabel uten proprietære plugger, så det er bare å kjøpe så mange meter du trenger på en eller annen butikk som selger slikt. Kablene til front-høyttalerne og senter-høyttaleren bør være lange nok for de fleste (4,6 meter).

Det er et skruehull på baksiden av satelitthøyttalerne, slik at de kan monteres på et omtrent hvilket som helst universaloppheng for veggmontering. Dessverre følger det ikke med noen skruer eller dokumentasjon på hva slags skrue som passer i det hullet. Jeg var innom flere byggevareforretninger og prøvde alle tenkelige skruer, men ingen passet. Etter en time med googling, fant jeg omsider ut at det er tommeskruer, med følgende mål: 1/4-20 X 1/2" (1/4” Thread Diameter X 20 threads per pitch X 1/2" long). Dette er ikke noe du får tak i hos en hvilken som helst byggevarehandel i Norge. Ebay ble løsningen. Logitech selger også et veggopphengssett spesielt for Z906, men dette var ikke tilgjengelig for bestilling da jeg trengte det.

TILKOBLINGSMULIGHETER OG LYDFORMATER: Når det gjelder tilkobling av lydkilder har du følgende alternativer: Digital Optisk TOSLINK (5.1 surround, 2 stk), Digital Koaksial RCA (5.1 surround, 1 stk), Analog 3x 3.5” minijack (5.1 surround, 1 stk) og Analog 2x RCA (stereo, 1 stk). Alle disse er på baksiden av subwooferen. Dessverre er det ingen HDMI-innganger, noe som medfører at tapsløse lydformater ikke støttes digitalt (mer om det om et øyeblikk). På siden av kontrollboksen er det også en praktisk minijack-inngang for tilkobling av f.eks. en MP3-spiller. Her er det også en hodetelefonutgang. Høyttalerne mutes når denne er i bruk.

Den eneste kabelen som følger med er Analog 3x 3.5” minijack, som typisk brukes til tilkobling av stasjonær PC. Skal du koble til f.eks. en spillkonsoll eller Bluray-spiller, vil du sannsynligvis bruke TOSLINK (kabel kjøpes separat). Ved bruk av TOSLINK eller digital koaksial sendes det komprimerte lydsignalet digitalt fra lydkilden til Z906, som tar seg av dekodingen til analog lyd. Her er det en hake. Disse tilkoblingene har ikke nok båndbredde til å overføre tapsløse lydformater. Z906 har derfor innebygget dekodere for Dolby Digital og DTS, men ikke Dolby TrueHD og DTS-HD Master Audio. Disse brukes på Bluray og medfører ingen tap av informasjon i lydbildet, i motsetning til vanlig Dolby Digital og DTS. Dette skal i teorien gi bedre lyd med mer detaljer og større dynamisk rekkevidde. Skal du få utbytte av disse HD-lydformatene på Bluray med Z906, må Bluray-spilleren din ha dekoder for det aktuelle formatet samt analog 3x minijack-utgang. Dvs at spilleren tar seg av dekodingsjobben og sender et analogt lydsignal til Z906. Få Bluray-spillere har den nødvendige utgangen, og det å bruke analog tilkobling medfører potensielt degradering av lydkvaliteten. I de fleste scenarier vil du altså måtte bruke TOSLINK eller digital koaksial kabel. Du er da begrenset til de vanlige “lossy” lydformatene Dolby Digital og DTS, akkurat som på DVD. (Disse er alltid inkludert på Bluray, sammen med HD-formatene.) Så er spørsmålet: Merker man forskjell i praksis? Etter min erfaring: Nei. Jeg har hatt et annet hjemmekinosystem i stua, LG HX966TZ, som vant en EISA-award for beste alt-i-ett hjemmekinosystem i 2011. Her er det støtte for HD-lydformatene. Jeg kan ikke påstå at LG-anlegget høres bedre ut. (Det er muligens litt bedre på høye frekvenser, men det er nok fordi satelittene i Z906 mangler tweetere.) Det er mulig man rett og slett må ha et ordentlig hi-fi-anlegg med mye dyrere forsterker og høyttalere for å få utbytte av tapsløse lydformater. En forskjell jeg derimot merker er at Z906 gir mye mer “trøkk” enn LG-anlegget, og etter min mening en bedre filmopplevelse. Dette er i stor grad takket være en kraftigere subwoofer i Z906. Lyden er rett og slett feitere, fyldigere, og den treffer deg bedre i magen.

LYDOPPLEVELSE: Det er ikke til å stikke under en stol at det er film og spill som er det primære bruksområdet for dette anlegget, og her sparker Z906 virkelig fra seg. For å få fullt utbytte av surround-effekten må du riktignok sitte ganske midt mellom bakhøyttalerne. Et par personer kan få en god filmlydopplevelse sammen. Langt dyrere anlegg lar deg optimalisere lydoppsettet for et større antall sitteplasser. Da koster gjerne forsterkeren alene mer enn hele Z906. Hvor godt slik optimalisering fungerer vet jeg ikke, men skal du ofte ha en masse folk på filmbesøk, kan det kanskje være noe å tenke på. For min del er det ikke verdt det, da det sjelden er mer enn to personer som ser film her i huset. Et par filmer jeg nylig har sett som låter fantastisk på dette anlegget er del 1 og 2 av Harry Potter and The Deathly Hallows. Lydeffekter kastes rundt omkring i rommet, det er massevis av detaljer i alle deler av spekteret, og bassen er brutal og presis. Jeg kan spesielt nevne scenen hos Xenofilius Lovegood i film 1. Det høres virkelig ut som trylleformler og objekter av alle slag flyr rundt omkring og knuses mot veggene i stua mi. Herlig!

Som musikkanlegg er Z906 absolutt godkjent. Jeg kan spesielt nevne at subwooferen er mye mer presis enn i billigere PC-anlegg. Jeg har et Logitech G51-anlegg til PC-en, og der er bassen mer “grøtete”. Mangelen på tweetere i satelittene gjør at Z906 kan slite litt med de høyeste frekvensene, men det er ikke noe jeg tenker over i praksis. Alt i alt er Z906 en suveren allrounder.

FUNKSJONALITET: Volumet kan stilles i fire ulike “kanaler”: Alle høyttalere, kun bakhøyttalere, kun senter og kun subwoofer. Du skifter mellom disse med én knapp, og hvilke høyttalere som da påvirkes av volumjustering vises av et sett spesielle indikatorlys som forestiller høyttalerne i et surround-anlegg. Intuitivt og enkelt. Det er litt vanskeligere å velge lydkilde. Du har seks lydkilder å velge mellom, men kun én knapp til å skifte mellom dem. På kontrollboksen er det et lite indikatorlys for hver lydkilde, men på avstand er det vanskelig å se hvilket som er tent. Her hadde det vært bedre med en LCD-skjerm med tekstlig informasjon.

Stereo-lydsignal kan oppskaleres til surround på to ulike måter. Den ene er 4.1 stereo, der bak-høyttalerne rett og slett spiller det samme som fronthøyttalerne. Den andre er 3D stereo, som legger på en slags 3D-surround-effekt ved å gjette seg til hvor de forskjellige lydene skal komme fra. Det fungerer sånn passe, men jeg har ikke brukt denne funksjonen noe særlig, da stort sett alt jeg har av film har 5.1 surround-lyd. Til musikkbruk er 4.1 stereo en grei funksjon hvis du liker at musikken omgir deg på alle kanter.

Det følger med en liten fjernkontroll, med et minimalt antall knapper som lar deg gjøre de samme tingene som knappene på kontrollboksen. Den fungerer helt greit, men jeg la den vekk med en gang, da jeg har en Logitech Harmony universalfjernkontroll. Denne fungerer selvsagt fint sammen med Z906.

En ulempe med dette anlegget kontra et oppsett med dedikert forsterker er at du ikke kan sette forsinkelse på lyden. Dette er ønskelig hvis TV-en bruker litt for mange millisekunder på å prosessere bildet, slik at lyden spilles av litt i forkant. Dette har jeg merket fra tid til annen, men det er ikke så alvorlig at jeg irriterer meg veldig over det. Hvis man deaktiverer de fleste bildeprosesseringsalternativene i TV-en (og det bør man til film- og spillbruk), bør ikke dette være noe problem i praksis.

HVEM ER DETTE ANLEGGET FOR? Det faktum at den eneste lydkabelen som følger med er 3x minijack forteller meg at Z906 først og fremst er ment som et PC-lydanlegg. I denne sammenheng vil det utvilsomt fungere meget bra, da du kan plassere satelittene slik at du blir sittende akkurat i “the sweet spot” med tanke på surround-effekten. Dette er gjerne litt mer problematisk i en vanlig stue, og “the sweet spot” rommer maks to personer. Mangelen på HDMI-tilkoblinger, og dermed støtte for tapsløse (HD-)lydformater, sier også sitt om at Logitechs primære målgruppe for dette anlegget er PC-spillere. Z906 er likevel absolutt kapabelt som hjemmekinoanlegg, og jeg vil ikke nøle med å anbefale det fremfor mange dyrere alt-i-ett-løsninger, spesielt hvis du allerede har Bluray-spiller. Jeg tror du skal lete lenge etter et annet anlegg som gir deg så mye god lyd for pengene.

+ Fordeler: Kvalitetsfølelse, Verdi for pengene, standard (utskiftbare) høyttalerkabler, god allrounder (film/spill/musikk)
- Ulemper: uvanlige (i norge) skruer til veggfeste, 3x minijack er eneste inkluderte lydkabel, ikke dekoding av tapsløse lydformater
✔ Ja, Jeg anbefaler dette produktet.
Sitat av Splooge999 Vis innlegg
Jeg er veldig skeptisk!
Det står "home theater surround sound", men det er bare fem høyttalere (til innbygging i vegg). Det skulle vært fire, pluss en senterhøyttaler, en subwoofer og evt. en reciever (forsterker).
Ikke kunne jeg finne noe ordentlig info om merket (TDX) på Google, heller!
Vis hele sitatet...
Jeg er like skeptisk men:

4+1=5 Det er faktisk mest riktig at frontrekka er lik, det er bare praktiske grunner for at senterhøyttaler ofte er liggende.

TDX er nok tatt fra THX.
R.i.p 23.04.2021
Kan gå god for THX anlegget fra Elkjøp. Hat den i noen år nå og spiller like bra enda.utrolig mye bass for pengene. Vil du ha mer trøkk anbefaler jeg å kjøpe en splitter så du kan koble til en aktiv "12" eller "15" for enda mer jordskjelv. Men den 10'ern spiller utrolig bra på full guffe.
Sist endret av Tarm; 30. august 2019 kl. 11:36.
Det ser ut som noen helt enkle høyttalere for montering i vegg, at det er samme rundt hele er bare fint.

Til moderate volum vil det nok virke helt ok, men må huske at en må sage hull i alle veggene du skal montere det i og du vil nok mangle en del av bassen ved film bruk. En må jo også tenke på at det er kun høyttalere så du trenger en forsterker/reciever/dekoder el.l i tillegg

Så slik jeg tenker
Pro:
Rimelig
Høy WAF (helt til du skal fjerne dei igjen)

Con:
Ukjent merke, ingen mulighet for oppgradering uten å reparere veggen
Veldig permanent montering siden du må sage store hull i veggen.

Du må nok også inn med en SUB ved film bruk (om du ser action og lignende filmer med litt effekter)

Min tanke er at jeg tror du vil bli mer fornøyd med å kjøpe en skikkelig lydplanke med sub om du er moderat intressert i lyd og volum, og om du har større interesse for det så blir det heller å se på større sett med høyttalere + forsterker og slikt. Men da synker WAF og prisen går opp.

Godt frontsett er bedre enn dårlig surround så vil ikke anbefale pc høyttalerene som er nevt over.

Og helt til slutt, om du vil ha opp lydkvaliteten men en vil ikke ha så store eller påtrengende høyttalere så sjekk for eks Cornered sine modeller, velger en dei i lignende farge som veggene så er dei veldig lite synlig. Byttet bakhøyttalerene mine fra svarte små på stativ til C3 modellen i kvit og nå tenker en ikke på at det står noe der lenger.