Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 6026
Hei, jeg satt og tenkte en dag på dette spørsmålet og til min overraskelse så fant jeg null grunner til at narkotika sjenerelt skal være ulovlig.

Sånn som systemet fungerer nå behandler vi de rusavhengige som kriminelle og ikke som syke, dette hjelper i veldig få tilfeller og de fleste som kommer ut av fengsel vil fort starte med rus igjen med enda mer kontakter du har blitt kjent med i fengsel. Det er også veldig skremmende hva man kan få på gaten, det du kjøper er sjeldent det du får og mye av stoffet på markedet i norge er blandet ut med andre stoffer som kan være veldig skadelige og i værste fall dø. Så ved å holde disse stoffene ulovlig dør folk av overdoser og konsumering av ukjente stoffer.

Tidligere har grunnen til loven om narkotika vært for å "beskytte" det norske mangfold fordi disse rusmidlene er veldig "farlige" men nå med dagens forskning har vi funnet ut at stoff som LSD, magisk sopp, MDMA, cannabis er svært lite skadelig i forhold til mange andre stoff.
kaffe, sukker, og sjenerelle ting vi finner i samfunnet er mer farlig, heste ridning er mer farlig enn å røyke cannabis så denne grunnen kan ikke politikere stille seg bak lenger, men hvorfor er det fortsatt ulovlig?

Ved å sette unge personer i fengsel ødelegger vi bare for livet deres videre. Mens noen personer mener dette er riktig handling spør jeg meg selv, hvorfor skal de i fengsel hvis de ikke er noe trussel til samfunnet? Få personer som er på mdma er farlige mot andre, tvert imot de elsker alle de møter, men om de blir tatt blir de straffet helt til de ikke eier mat.

Ble mye usaklig snakk, jeg er ikke så flink på å uttale meg om ting, men jeg gir det et forsøk så kan jeg heller skrive noe mer serriøst senere.

Jeg vil gjerne høre noen grunner til hvorfor det burde være ulovlig med narkotika.

Nå kan vi se på portugal som et godt eksempel og etter de avkriminaliserte alle rusmidler så har bruken av stoff utrolig nok gått nedover. Det fungerer veldig bra for dem, hvor lang tid skal det ta norge å følge etter?

Helt til slutt håpte jeg noen kunne sagt noe om hvordan jeg som en person uten utdanning kan bidra til å påvirke en lovendring, jeg ønsker å bruke min tid til å gjøre noe med dette. Jeg synes sund på hvordan systemet behandler ikke voldelige medlemmer av samfunnet, og de rusavhengige som ikke har noe valg å måtte gjemme seg i skjul for å uheldigvis ta en overdose i et parkeringshus.

Takk for du leste tråden min! Håper å få noe behjelpelig svar og ja jeg mener avkriminalisering av ALLE rusmidler, ikke åpent salg i butikk men bare avkriminalisering (unntak for cannabis, få cannabis i butikk og skatt som faen på det)
Sist endret av mini1138; 10. juli 2017 kl. 20:06.
Narkotika er ulovlig fordi vi har en gammeldags politikk som ikke er basert på nyere forskning. Vi har mengder av mennesker i dette landet som har trodd på det myndighetene har sagt siden 60-tallet og disse meningene er så godt som hugget i stein for de eldre generasjonene.

Vi har ikke et lovverk fordi det kun er politikerne som tror det bør være sånn, det er sannsynligvis en stor mengde velgere som tror akkurat det samme.

For å gjøre noe med det har det jo dukket opp foreninger som jobber mot lovgivningen og som informerer folk på en profesjonell og sannsynligvis en bedre måte enn de aller fleste litt-på-kanten-folk kan. Du kan gi støtte til f.eks. Emmasofia og Foreningen Tryggere Ruspolitikk.

I tillegg kan du informere de du synes det er verdt å informere. Husk at å komme med rastafariklær og en vannpipe på ryggen for å si at "du vet at hasj kurerer kreft?" vil ødelegge troverdigheten din, sannsynligvis for livet. Så du trenger en rolig approach. Hør litt hva folk tror avhengighet er og opplys folk som virker å ønske å snakke om temaet fremfor å prøve å trykke ned i trynet til folk som har bestemt seg for at alle rusmidler (utenom alkohol og alt du får av en lege selvsagt, hehe) er satan selv. Det gjør ingenting annet enn å ødelegge for deg selv og alle som tror på det samme som deg.

Hvis du ønsker å lese mer om grunner til hvorfor narkotika bør være ulovlig har jeg faktisk stilt et lignende spørsmål selv for en stund siden som du kan finne tråden til her. Kan jo presisere at jeg kun spurte om cannabis hvis du ønsker å spare et klikk

Jeg tror hovedargumentet for kriminalisering av narkotika er avhengigheten. Avhengighet vet vi både direkte og indirekte ødelegger hauger av liv landet over hele tiden, så jeg tror dette er det beste stedet å starte. Det er faktisk mange som tror at folk velger å være avhengige, og veldig få forstår hvor få som faktisk blir avhengige av rusmidler.

Et lite gullkorn fra en satirisk twitterkonto som egentlig sier det meste om lovgivningen, hehe.
tviler på at det bli noen legalisering noen gang. Det er for lite folk som bryr seg. Når man leser på forum så ser det ut som flertallet er motivert og kan basic om cannabis, og at en legalisering er rundt hjørnet.
men folk flest DRITER i det dær ass.
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvorfor skulle det vært lovlig? Da hadde jo flere folk brukt drugs!
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor skulle det vært lovlig? Da hadde jo flere folk brukt drugs!
Vis hele sitatet...
Ifølge reelle tall, visstnok ikke
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor skulle det vært lovlig? Da hadde jo flere folk brukt drugs!
Vis hele sitatet...
Ikke lovlig, avkriminalisert.

Og dessuten, skadene på både enkeltindivider og oss som samfunn er større enn om det hadde vært avkriminalisert, skal man tro på forskningen og erfaringene gjort av landene som har testet dette ut.
Jeg tror ikke jeg syns rusmidler generelt skal være ulovlig. Samtidig ser jeg én grunn til at det ikke er noen drømmesituasjon at flere rusmidler blir akseptert i samfunnet.

Det handler ikke om at det er skadelig for individet, men heller om barn i samfunnet. Det virker kanskje litt søkt, men med tanke på hvor dårlige mange er til å regulere alkoholbruk sammen med barn har jeg liten tro på at det blir mye bedre med andre rusmidler. Når det er sagt tror jeg ikke det er sånn at folk ikke bruker ulovlige rusmidler med barn i dag, bare fordi det er ulovlig.
En tanke jeg har hatt er at det kan bli store problemer med det svarte pengemarkedet om narkotika blir lovlig, selv bare cannabis. Selvsagt skal myndighetene ikke bry seg om narkomafias inntekter, men man kan aldri vite hvilke mennesker i hvilke posisjoner som forsyner seg av narkomilliardene og hva som skjer litt under jorda.

Mulig jeg er ute å kjører, men ser ikke bort fra at det er en av grunnene til at myndighetene velger kriminalitet og at mennesker får i seg ukvalitetssikrede mva-frie stoffer som egentlig burde være kvalifisertsikret farmasøytika.
Sist endret av FriggA; 10. juli 2017 kl. 22:56.
Er ulovlig fordi noen har stort behov for å bestemme over andre. For at man ikke skal åpne øynene sine. Og for at helsevesenet er statlig og det blir dyrt å dekke skader fra rusbruk
Mye rart som står skrevet her. Det handler i bunn og grunn om at vi ville ha færre misbrukere, og tenkte at det var en god måte å fjerne tilgjengeligheten på. Vi kjørte hard reklame for hva vi gjorde, og hvorfor, på tv, i aviser og på skoler. Dette var for å forhindre at folk skle ut av samfunnet og begynte med denne narkotikaen. I dag indikerer forskningen på at kriminalisering ikke nødvendigvis er den beste løsningen, men det er enda i relativt tidlige faser, samt den norske befolkningen og politikken er fremdeles sterkt preget av propagandaen fra tidligere, og til vi får nytt blod i ledelsen og i samfunnet generelt vil ting trolig gå ganske sakte her i Norge.
Her har du en dagsfersk artikkel mot legalisering av cannabis av hele Norges Mina Gerhardsen:
https://www.aftenposten.no/meninger/...ina-Gerhardsen

Slike tanker og argumenter som gjør at det ble ulovlig - og fortsatt er det.
Trådstarter
17 5
Jeg skrev et langt inlegg der jeg hadde mange gode poeng men da jeg skulle svare klarte ikke freak å poste tråden så nå må jeg skrive alt på nytt og ettersom jeg ikke husker alt og ikke orker blir det veldig kort.

Hvis vi vil beskytte barna og ungdommen er det mye bedre å undervise dem til ansvarlig rusbruk. Skolene burde lære elevene hva rus er og fortelle hva rus som er farlig og skadelig og hva som er mindre skadelig og dermed la ungdommen få bestemme selv hva de vil gjøre men da har de hvertfall kunnskap om hvordan de skal gjøre det. Sånn som systemet er nå gleder ungdommen seg til de blir 18 og med en gang så drikker de seg dritings på byen med null kontroll fordi ingen har lært dem ansvarlig drikking. Barna har også mye lettere for å velge et eller to rusmidler om alle er avkriminalisert fordi du ikke trenger noe mer, men når det er ulovlig vil alle rusmidler gå under en kam.

Når det kommer til det svarte markedet her i Norge, og hvordan avkriminalisering gjør det lettere å selge på gaten så er det noe vi bare må finne oss i. Det er like lett å bestille rusmidler fra internett som å kjøpe dem på gaten, det er faktisk tryggere og lettere og bruke dark market ettersom du aldri har kunnskap til hva du kjøpet på gaten med mindre du tester det. Det kommer alltid til å være rusmidler i hele verden til envher tid.

Når det kommer til misbrukere vil antall misbrukere gå ned da samfunnet vil slutte å gjøre sterkere stoffer ettersom at livet allerede er bra (se the rat park experiment).

Når noen sier at kostnaden for rehabilitering vil koste mye og helsevesenet penger så glemmer de også de store summene som kunne blitt tjent av å skattelegge cannabis og overskuddet kan gå til helse, skole og sosiale tjenester. Cannabis industrien er en av de nyeste og største industriene med stort arbeidsmarket noe norge trenger ettersom det er få jobber for ungdommen. Det skaper jobber for mange yrker samtidig som å få tilbake hempen som kan bygge billige bygninger osv.

dette ble utrolig mye dårligere enn første gang jeg skrev det, men noen ganger går de beste tankene rett i dunken.

Min mening er at skolen skremmer ungdommen vekk fra rusmidler, som samtidig gjør dem veldig nysgjerrig. Fra vi er små blir vi lært opp til at hasj er djevelens plante og før du vett ordet av det så er du på heroinen, noe som ikke er sant i det hele tatt.

Etter å ha vært i et rusmiljø i mange år kan jeg trygt si at lovverket ikke fungerer, selv om det stopper mange fra bruk vil det ALLTID være en gruppe som gjør det de vil, selv når de blir tatt vil de fortsette.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Jeg har vanskelig for å se for meg ett samfunn uten lovlige reguleringer i en viss grad. Samfunn kan jo være forskjellige, Christiania for eksempel, men du trenger noen tøyler for å holde maskinen og arbeiderene i gang, litt billedlig talt. Rusmissbruk var nemnt over og virker veldig logisk for meg. Vi er ikke alle like, vi reagerer anderledes, og noen er rett dumme og hadde løpt mot billysa. Dårlig innvistering for staten med andre ord. Det vi har nå er jo en slags balanse med nærmeste bevis at vi er ganske trygge i europa og vi jobber lenge. Mer populære rusmidler tror jeg kommer til å se en forandring på noen fronter etter det jeg har følelsen av etter å bo i Berlin. Cannabis for eksempel er umulig å stoppe. I dag kan du godt si at det er avkriminalisert i Görlizer Park. Byråkratiet, lobby, gamlinger, alt er i spill. Det tar den tiden det trenger.

Kilde, kan finne fler men er sent og det er en reddit post fra i dag og den sier sitt. Got caught in May buying Weed. Got a letter today.
Jeg tror forbudet bare er det for å undertrykke folket og holde oss splittet, og skape kriminalitet, og mer bry for folket. Da blir samfunnet mye mer spennende for alle, og eliten kan herje med oss.
Hvor skal politiet få oppklarings poeng vis narkotika ble lovlig?
▼ ... over et år senere ... ▼
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
its not a war on drugs, its a war on conciousness.

Overall legality isn't matter of Justice, legality rather is matter of power that is exercised in the name of law


Also big pharma har naturligvis særdeles høy interesse av å pushe pillene sine i et av verdens rikeste og mest deprimerte land I tillegg er det ikke gunstig for noen politikerne å avkriminalisere, fordi de tjener selvfølgelig mer mva. på personer som smeller av 1000kr på en fuktig natt på byen, samt 500kr på taxien hjem kontra noen som heller nyter lørdagskvelden sin med et halvt gram til ~50 spenn og en pose potetgull. evt. gratis hygge dersom planter ikke var forbudt, men man har jo ikke friheten til å benytte seg av naturen når man lever i et gjennomsyra korrupt system.
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tviler faktisk ikke på at dette stemmer.

https://qz.com/645990/nixon-advisor-...anti-war-left/
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Også må man jo tenke på alle de som jobber i fengslene som mister jobbene sine hvis man ikke får fylt opp fengslene med narkotikadommer.

https://qz.com/644914/the-netherland...-of-prisoners/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Also big pharma har naturligvis særdeles høy interesse av å pushe pillene sine i et av verdens rikeste og mest deprimerte land
Vis hele sitatet...
Du må gjerne forklare kva det har med temaet for tråden å gjere.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
I tillegg er det ikke gunstig for noen politikerne å avkriminalisere, fordi de tjener selvfølgelig mer mva. på personer som smeller av 1000kr på en fuktig natt på byen, samt 500kr på taxien hjem kontra noen som heller nyter lørdagskvelden sin med et halvt gram til ~50 spenn og en pose potetgull. evt. gratis hygge dersom planter ikke var forbudt, men man har jo ikke friheten til å benytte seg av naturen når man lever i et gjennomsyra korrupt system.
Vis hele sitatet...
Alkohol er nok ein netto utgiftspost for samfunnet, grunna sjukefråver, skader, vold og andre ting som kjem som følgje av alkoholkonsum.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du må gjerne forklare kva det har med temaet for tråden å gjere.
Vis hele sitatet...
TS spurte jo om hvorfor narkotika var ulovlig. Big pharma ville tapt hundretalls milliarder $ daglig dersom alle i verden behandlet bare sove og smerte-problemene sine med en gratis plante. For ikke å nevne alle sykdommene som kan kureres via riktig kosthold, istedenfor å maskere alle slags symptomer med piller.



Sitat av vidarlo Vis innlegg
Alkohol er nok ein netto utgiftspost for samfunnet, grunna sjukefråver, skader, vold og andre ting som kjem som følgje av alkoholkonsum.
Vis hele sitatet...
énda en grunn til å la vær det forundrer meg heller ikke så alt for mye når vi har 2-3patruljer stasjonert utenfor annenhvert utested for å bevare roen..
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du må gjerne forklare kva det har med temaet for tråden å gjere.
Vis hele sitatet...
Kan ikke snakke for han, hans mening selvfølgelig. Men dette er et argument som jeg har sett blitt brukt mye av aktivister som hevder at farmasøytindustrien pumper inn penger i lobbyvirksomhet for å hindre legalisering av narkotika. Dermed så kan de fortsette å selge avhengighetsskapende stoffer og hindre at mindre farlige og lettere tilgjengelige stoffer kommer på banen.

Synes det er trist at vi ikke fokuserer på menneskers liv og deriblant moderne forskning når det kommer til dette emnet.

Det er endeløse skadevirkninger med en forbudpolitikk med fokus på skam og kriminalisering ovenfor en mer liberalpolitikk med fokus på humanitet, åpenhet og rehabilitering.

Det er på tide å åpne opp øynene til hva forskningen har å si og faktisk tilrettelegge aspekter fra både Sveits (1) og Portugal (2) sine narkotikamodeller.
Sist endret av Sopphuet; 28. april 2019 kl. 11:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fordi vi går igjennom vår tids største brudd på menneskerettigheter og over alle disse årene har forbudspolitikken ført til enorm sløsing av ressurser og ingen vil innrømme det. Det er snakk om hundrevis av millioner, om ikke mer.. Sum nytte totalt for samfunnet hadde vært mye høyere uten forbudpolitikken. Det er enormt og grovt. 50% ish av politimenn tenker jeg kunne vært i en annen jobb og gjort noe fornuftig istedet. For ikke å snakke om dommere, advokater osv. Skadeomfanget er enormt! Kan lese litt om det her og om han som var med å utforme legaliseringsformene i Canada og Uruguay. God artikkel;
https://www.insightcrime.org/news/an...7TjPhyW1Io2ulE

Utdrag:
“The question is not ‘should cocaine be legal,’ but why on earth, given the evidence before us, should we continue with drug prohibition? The regime is a global disgrace that will be remembered in history as one of the greatest atrocities and human rights abuses in living memory.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Kan ikke snakke for han, hans mening selvfølgelig. Men dette er et argument som jeg har sett blitt brukt mye av aktivister som hevder at farmasøytindustrien pumper inn penger i lobbyvirksomhet for å hindre legalisering av narkotika.
Vis hele sitatet...
Kva slags legalisering? Til medisinsk bruk? Opiater er jo standardinventar på eit vilkårleg sjukehus, frå rikshospitalet til landsbyklinikken i Tanzania. Dei fleste vil kalle opiater narkotika. Det samme gjeld veldig mange andre stoff, slik som kokain, ketamin også viare. Dei er i aktiv bruk i helsevesenet!

Eller snakker du om rekreasjonell bruk?

Og kan du underbygge påstanden med stort meir enn å repetere den? Eg har sett den før, men at den vert repetert gjer den altså ikkje korrekt.
Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Synes det er trist at vi ikke fokuserer på menneskers liv og deriblant moderne forskning når det kommer til dette emnet.
Vis hele sitatet...
Igjen så var det temaet med rekreasjonell vs. medisinsk bruk. Og så vidt eg har fått med meg har det vore ein del forskning på cannabis det siste tiåret, med ein del interessante resultat, og det har vorte vanlegare i helsevesenet i heile den vestlege verda.

Men godkjenninger tar nødvendigvis litt tid, sidan vi må vere sikre på at det er eit godt alternativ.
Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Det er endeløse skadevirkninger med en forbudpolitikk med fokus på skam og kriminalisering ovenfor en mer liberalpolitikk med fokus på humanitet, åpenhet og rehabilitering.
Vis hele sitatet...
Her snakker du brått om rekreasjonell bruk, og skadane forbodslina har medført. Det har ingenting med medisinsk bruk å gjere. Forbodslina er eit politisk spørsmål.
Skulle vært mer presis der ja.

Siste delen av kommentaren var egentlig lagt ut seperat men ble sammenslått, så det var mer rettet som en generell kommentar.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kva slags legalisering? Til medisinsk bruk? Opiater er jo standardinventar på eit vilkårleg sjukehus, frå rikshospitalet til landsbyklinikken i Tanzania. Dei fleste vil kalle opiater narkotika. Det samme gjeld veldig mange andre stoff, slik som kokain, ketamin også viare. Dei er i aktiv bruk i helsevesenet!

Eller snakker du om rekreasjonell bruk?
Vis hele sitatet...
Snakker hovedsakelig om rekreasjonell og medisinsk bruk, altså en full legalisering og liberalisering i bruk.

Her vil noen påstå at en full legalisering vil stå i fare for å fjerne en god del av farmasøytindustriens fortjenester, ettersom at mange vil heller ty til alternative midler enn de tradisjonelle midlene.

Ut ifra jeg har sett, så er det oftest amerikanske aktivister som bruker dette argumentet i sammenheng med "opioid krisen". Påstanden bygger seg videre på påstanden om at private leger har avtaler med private farmasøyt firmaer, og dermed propper legene i pasientene de stoffene med høyeste fare for avhengighet, i håp om at pasientene trenger mer senere. Eller fordi de har avtaler om at hvis de selger "X antall" så får de penger som følge av avtalen. Dette her er spekulasjoner, men påstanden bygger seg på selve "de har private avtaler" argumentet.

I lys av dette, så vil altså farmasøytindustrien drive med lobby-virksomhet for å holde alternative midler ulovlig slik at de kan selge mer av de legemidlene de allerede gjør. Aktivistene påstår at om et stoff som cannabis blir lovlig, så vil veldig mange heller bruke det for sykdommen de har (der det har vist seg å ha en effekt) istedenfor å bruke de mer konvensjonelle stoffene.

Så vil jo noen påstå at om disse tingene ville blitt lovlig hadde jo farmasøytindustrien tjent mer penger siden de kan selge flere ting. Men, her vil andre påstå at et middel som cannabis kan man ikke sette patent på og prisjustere til de grader man tjener seg støkkrik.

Man kan jo gjøre et lite tankeeksperiment. Om firmaet ditt "Vidarlos gledeshus" selger antidepressiva til en profitt på 100 mill. i året, vil du naturligvis bli vettskremt når du finner ut at den spisse fleinsoppen har vist fenomenal effekt i kurering av depresjon. Konkurrenten din har blitt et gratis alternativ, som i mange tilfeller gror overalt i bøtter og spann. Ikke trenger man å ta stoffet mer enn et par ganger, hvis ikke bare en gang. Og ikke trenger man å betale. Naturligvis, vil du gjøre det du kan for å ikke slå deg selv konkurs over en sopp. Det er litt denne tankegangen som står bak påstanden, og den gir all mening i et land som USA, der penger betyr absolutt alt og man må passe på å drive skuta i riktig retning til enhver tid.
Sist endret av Sopphuet; 29. april 2019 kl. 10:32.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Norge skulle gjøre som USA og glemte å bytte ut regjeringen. (Nixon...) Usa har iallefall kommet seg forbi den dritten... mens her sitter vi stonere og er kriminelle fordi vi røyker en plante som er bevist mindre farlig enn det meste....
Alle pengene som går i omløp i Norge pga alkohol ... ROFL, .......
Folk drikker seg drita fulle og sloss, blir tatt av Politiet, rett inn. cash fLow....
Drikker du ikke nok på utstedet? kasta ut...
Drikker du ikke i det hele tatt?? Hold deg hjemme.. Bli usosial og isolert pga røyking. bang.
Hadde røykingen vært lovlig hadde færre av oss stonere blitt isolerte og i det hele tatt fått noen angst for å røyke, det er åpenbart, til dere som har blitt isolerte, det kan vel ikke bare være meg?

Få bøndene som så vidt lager noe mat til å dyrke weed, cash flow til Kong Harald..
Legalize..........Freedom

Jeg suger på å skrive og beklager dette, Rusa.