Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  92 45413
sorn's Avatar
Trådstarter
Jeg regner med at dersom du har kjøpt en mortar så følger det med plugg. Hvis du derimot har kjøpt rør, og ikke bestilt plugg, så gjør det ikke det.

Sier det seg ikke selv hva en plugg er? :s
Sitat av sorn Vis innlegg
Sier det seg ikke selv hva en plugg er? :s
Vis hele sitatet...
haha, joda, tar den vet du forresten om pyrocreations pleier å selge større mortars en 2"? eller kan du eventuelt anbefale en nettbutikk som selger det + plastiksjell?
sorn's Avatar
Trådstarter
Pyrocreations selger ikke større mortarer enn 2" nei.

Jeg har ikke satt meg inn i hvor det er best å kjøpe mortarer, så det bør kansje noen andre svare på..

Jeg kjøper mine plastikkshell hos pyrocreations, og er veldig fornøyd med kvalitet og pris der
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Husker vi hadde en heftig diskusjon om hvor man skaffer rør en gang i 2009.
I allefall, du kan dra på steder som selger gulvbelegg med stort hell. En jeg kjenner dro å skaffet seg 25 stk. 4" rør.
Er for det meste 4" de har.
Rørlegger forettninger har allt av rør, evt det dem ikke har kan dem bestille
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Og si at de har alt av rør er meget feil. De har bare PVC rør. Finner ikke mye HDPE og papp der.
Tenkte ikke så langt, for tidlig på morrakvisten da jeg skrev det:P Men jeg fikk kjøpt kobber rør, pvc som du sier og stålrør der, men det er vel som sagt stort sett det eneste dem har.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Må få meg noen av de skallene.. De er jo perfekte til 4" SOS shell som jeg liker så godt!
▼ ... flere år senere ... ▼
noen som har tips til hva jeg kan bruke som lift?

og det er vanlige crakling balls som er "shells"?
Sitat av cyter123 Vis innlegg
noen som har tips til hva jeg kan bruke som lift?

og det er vanlige crakling balls som er "shells"?
Vis hele sitatet...
Black Powder?
Nei, det er ikke shells.
Sitat av cyter123 Vis innlegg
noen som har tips til hva jeg kan bruke som lift?

og det er vanlige crakling balls som er "shells"?
Vis hele sitatet...
Lift:
- Granulert svartkrutt
- NC (Nitrocellulose)

Og nei, craklingballs er ikke shells. Shells blir skutt opp i lufta for så å eksplodere, du finner dem i de vanlige fyrverkeribatteriene/kakene/whateveryoucallit
Denne guiden bruker skallene fra crackling balls til å lage shells. Det vil si, det grønne skallet blir tømt for innhold, og deretter fylt opp med stjerner og breakladning. Dette kommer godt frem i førstepost, vist med bilder.

Til lift brukes hovedsakelig svartkrutt, men det finnes alternativer som H3.
er det noen som vet om noen rør feks fra Al folie ruller som passer et slikt shell som dette?
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
er det noen som vet om noen rør feks fra Al folie ruller som passer et slikt shell som dette?
Vis hele sitatet...
Tja, nja, litt usikker, men da jeg prøvde dette så blåste jeg hele mortaren i fillebiter. Kan dog hende at jeg brukte litt mye lift, dette var helt i starten av karrieren min
Det vi gjorde da vi drev med 3/4" shells, var å rulle rør selv. Vi brukte gråpapir og tapetlim eller trelim, og rullet rør rundt en trestang med riktig diameter. Gods på en millimeter eller to holdt lenge.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
er det noen som vet om noen rør feks fra Al folie ruller som passer et slikt shell som dette?
Vis hele sitatet...
Lagde noen sånne shells til nyttårsaften, og brukte aluminiums folie rør til dette.
De funket 3/4 ganger også sprang det, bare teip den litt.. hjelper sikkert..
Hvor får man tak i stjerner da?
Kan jo bruke de crackling tingene som orginalt er i crackling balls, eller ta ut fra airbombs eller lignende..
Sitat av MostEpicChannel Vis innlegg
Kan jo bruke de crackling tingene som orginalt er i crackling balls, eller ta ut fra airbombs eller lignende..
Vis hele sitatet...

Men da har man rundt 3.14 IQ, eller er suicidal.

Man lager de. Både jeg og Bowman har en guide.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Men da har man rundt 3.14 IQ, eller er suicidal.

Man lager de. Både jeg og Bowman har en guide.
Vis hele sitatet...
Hva var så dumt med det jeg sa? haha.. Ikke alle har kjemikalier og mange vil lage de med ting som ikke er alt for vanskelig å kjøpe
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av Sinken Vis innlegg
Men da har man rundt 3.14 IQ, eller er suicidal.
Vis hele sitatet...
Hehehe..... det er helt sannt

Sitat av MostEpicChannel Vis innlegg
Hva var så dumt med det jeg sa? haha.. Ikke alle har kjemikalier og mange vil lage de med ting som ikke er alt for vanskelig å kjøpe
Vis hele sitatet...
Da lager du jo egentligt ikke, du bare omplasserer stjerner fra en beholder til en annen
Sitat av sven Vis innlegg
Hehehe..... det er helt sannt



Da lager du jo egentligt ikke, du bare omplasserer stjerner fra en beholder til en annen
Vis hele sitatet...
Oja sånnsett ja.. Men hvis man absolutt ville lage noe selv var det jo mulig iogmed at det er nyttårstider og mange har sikkert en del rester..
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av MostEpicChannel Vis innlegg
Oja sånnsett ja.. Men hvis man absolutt ville lage noe selv var det jo mulig iogmed at det er nyttårstider og mange har sikkert en del rester..
Vis hele sitatet...
Jada, det er fullt mulig, men det er juks og meget uproffesjonelt
Sitat av MostEpicChannel Vis innlegg
Hva var så dumt med det jeg sa? haha.. Ikke alle har kjemikalier og mange vil lage de med ting som ikke er alt for vanskelig å kjøpe
Vis hele sitatet...
Hva gjør du når du blander klorat og svovel, som medfører ett øye mindre?
Her er en på video, litt fail siden den ikke falt helt ned i røret.. http://youtu.be/B-kF8cEAh2c
Litt Off-topic men: Hvilke lisenser trenger man for og drive med dette, og hvor gammel må man være for og ta dem? Har veldig lyst til og lage slikt selv, men vet jeg er for ung enda.
Er vell strengt tatt ulovlig, som da tilsvarer at det ikke er aldersgrense.. Tror ingen på forumet har lisens til å lage hjemmelaget fyrverkeri..
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av PopeSweetJesus Vis innlegg
Litt Off-topic men: Hvilke lisenser trenger man for og drive med dette, og hvor gammel må man være for og ta dem? Har veldig lyst til og lage slikt selv, men vet jeg er for ung enda.
Vis hele sitatet...
Som allerede nevnt er det mest sannsynlig ingen her på bruket som har lov til å holde på med det de gjør. Jeg vet at Svenska Kemi tilbyr kurs innenfor produksjon, men jeg vet ikke om disse lisensene gjelder i Norge. Og om man så hadde hatt en lisens er det mange sikkerhetskrav som må oppfylles for at man faktisk skal drive lovlig, som egna, avsperra lokaler, skilting osv., som er en del stress for den som ikke driver med dette på et profesjonelt nivå.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Som allerede nevnt er det mest sannsynlig ingen her på bruket som har lov til å holde på med det de gjør. Jeg vet at Svenska Kemi tilbyr kurs innenfor produksjon, men jeg vet ikke om disse lisensene gjelder i Norge. Og om man så hadde hatt en lisens er det mange sikkerhetskrav som må oppfylles for at man faktisk skal drive lovlig, som egna, avsperra lokaler, skilting osv., som er en del stress for den som ikke driver med dette på et profesjonelt nivå.
Vis hele sitatet...
Takker *titegn*
Litt OT: Finnes det en karkulator eller noe lignende som kan regne ut hvor mye lift du skal bruke per shell?
Sitat av Nick O' Teen Vis innlegg
Litt OT: Finnes det en karkulator eller noe lignende som kan regne ut hvor mye lift du skal bruke per shell?
Vis hele sitatet...
en vanlig hode funker greit det også
du bare tar å veier shellet ditt å vist det feks veier 10gram så har du 1gram svartkrut og kansje litt ekstra for å være sikker på at liften tar den høyt nok opp i lufta
så det vil alså si 1 tiendedel av vekten til shellet med svartkrutt som lift
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Nick O' Teen Vis innlegg
Litt OT: Finnes det en karkulator eller noe lignende som kan regne ut hvor mye lift du skal bruke per shell?
Vis hele sitatet...
Hvis du bruker granulert svartkrutt som lift, er 1/10 av vekta en god tommelfingerregel. Helst skal man skyte duds (shell uten effekter, men med samme vekt) for å teste liftmengden før man skyter opp mesterverkene sine. Kattemat skal visst være ei brukbar erstatning for effekter når man skyter duds. En komet på shellet vil hjelpe med å bedømme høyden hvis man skyter i mørket, vil jeg anta.
Sist endret av BomberMan; 7. januar 2013 kl. 18:33.
Nå har det blitt veldig mye OT her.. Vennligst benytt andre, egnede tråder til diskusjon om lovlighet osv.

Til Nick O' Teen: En god regel er 1/10 av shellets vekt i lift. Dette fungerer som regel godt. Uansett, er det alltid lurt og teste, ettersom mengde lift du trenger varierer ut i fra hvor godt krutt du har, morterlengde, hvor mye rom det er rundt shellet i morteren osv.

La ikke merke til at du allerede hadde fått to svar.
Sitat av Nick O' Teen Vis innlegg
Litt OT: Finnes det en karkulator eller noe lignende som kan regne ut hvor mye lift du skal bruke per shell?
Vis hele sitatet...
Ja. Trykk på windowsknappen, skriv "calc", trykk enter.

Deretter skriver du inn x/10 hvor x=shellvekt.

Sitat av Znerk Vis innlegg
La ikke merke til at du allerede hadde fått to svar.
Vis hele sitatet...
Me neither :S
Sist endret av BomberMan; 7. januar 2013 kl. 19:34.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Da har jeg fått en på video, med D1 stjerner.. Synd det var i dagslys.
http://www.youtube.com/watch?v=u13IL...ature=youtu.be
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av Nick O' Teen Vis innlegg
Da har jeg fått en på video, med D1 stjerner.. Synd det var i dagslys.
http://www.youtube.com/watch?v=u13IL...ature=youtu.be
Vis hele sitatet...
Greide du ikke å vente til det ble mørkt ?
Jaja, da er vell 3 tommsen rett rundt hjørnet? så det blir litt høyde, symmetri å fyllde i sakene.
( Hoppy Joe)
sorn's Avatar
Trådstarter
Nice! Du kan med fordel putte i flere og mindre stjerner så får du en fyldigere effekt som ikke daler ned til bakken.

God start dette
Sitat av Nick O' Teen Vis innlegg
Da har jeg fått en på video, med D1 stjerner.. Synd det var i dagslys.
http://www.youtube.com/watch?v=u13IL...ature=youtu.be
Vis hele sitatet...
Nice lagde et shell jeg og men hadde desverre ikke stjerner så det ble salut i steden
http://www.youtube.com/watch?v=ujHsUzfM444

btw dette shellet var ikke lagd av slike grønne plast baller men det var hjemme rulla paprør som shell og mortar
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
Nice lagde et shell jeg og men hadde desverre ikke stjerner så det ble salut i steden
http://www.youtube.com/watch?v=ujHsUzfM444

btw dette shellet var ikke lagd av slike grønne plast baller men det var hjemme rulla paprør som shell og mortar
Vis hele sitatet...
Syns du er flink jeg, med nevene dine
Sitat av sven Vis innlegg
Syns du er flink jeg, med nevene dine
Vis hele sitatet...
mente du kameraet eller selve mortar og shellet?
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
mente du kameraet eller selve mortar og shellet?
Vis hele sitatet...
Deg som kjemi entusiast selvsagt
Sitat av sven Vis innlegg
Deg som kjemi entusiast selvsagt
Vis hele sitatet...
takk du også
Takker for svar, laget en ny batch med D1 1,2,3 og 4 inch shell hemis'er er på vei i posten