Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 867
General data protection regulation (EU) sier at når man ber noen slette dataene dine, så skal man gjøre dette med mindre det er noen veldig spesifikke unntak til regelen som som oftest ikke gjelder vanlige mennesker.

Jeg har bedt Tinder slette mine data, men de nekter å gjøre det. Kan de gjøre dette? Og isåfall hadde det vært mulig å ta det til forliksrådet? Hvordan kunne man gjort det til en sivilsak mot Tinder?

Blir skikkelig provosert over at de bare driter 100-0 i personvern.
Spørs hva som sto i betingelsene da du registrerte deg og sa "I agree". Isåfall tror jeg de har lov. Men tror ikke de kan dele med en tredjeperson/firma. Men å beholde dataene og benytte de på annet vis.
Men det ligger vel ikke akkurat noe åndsverk på profilen din? Det er noe som heter RTBF o k s the right to be forgotten.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hvilke data er dette? Du kan trekke tilbake samtykke, men det er bare én av 5-6 forskjellige grunner under GDPR de kan påberope seg til å lagre/behandle infoen din. "Nødvendig for funksjon" er antakelig det de sikter til - f.eks. ville en ban-funksjon vært totalt ubrukelig hvis man bare kunne sagt "glem meg lol".
Sitat av robhol Vis innlegg
Hvilke data er dette?
Vis hele sitatet...
Jeg tipper det er info om personligheten og hva som tiltrekker h*n og dermed kan de vite bedre hva som er tilfellet med andre som har samme type personlighet som deg. Da kan de også bedre spesifisere hvordan de skal friste andre som deg. Altså når du søker etter noen så vil du få bedre match basert på andre med en slik personlighet som deg. Og mye annet også sikkert som faller under den kategorien.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Spørs hva som sto i betingelsene da du registrerte deg og sa "I agree". Isåfall tror jeg de har lov. Men tror ikke de kan dele med en tredjeperson/firma. Men å beholde dataene og benytte de på annet vis.
Vis hele sitatet...
Man kan trekke samtykket, noe jeg har gjort. Men hvis du vil bli slettet, så skal man bli slettet.

Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Men det ligger vel ikke akkurat noe åndsverk på profilen din? Det er noe som heter RTBF o k s the right to be forgotten.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hva du mener med dette?

Sitat av robhol Vis innlegg
Hvilke data er dette? Du kan trekke tilbake samtykke, men det er bare én av 5-6 forskjellige grunner under GDPR de kan påberope seg til å lagre/behandle infoen din. "Nødvendig for funksjon" er antakelig det de sikter til - f.eks. ville en ban-funksjon vært totalt ubrukelig hvis man bare kunne sagt "glem meg lol".
Vis hele sitatet...
Dette er grunnene. Ikke noen jeg ser det nødvendig for tinder å beholde dataene mine:


- for exercising the right of freedom of expression and information;
- for compliance with a legal obligation which requires processing by Union or Member State law to which the controller is subject or for the performance of a task carried out in the public interest or in the exercise of official authority vested in the controller;
- for reasons of public interest in the area of public health in accordance with points (h) and (i) of Article 9(2) as well as Article 9(3);
- for archiving purposes in the public interest, scientific or historical research purposes or statistical purposes in accordance with Article 89(1) in so far as the right referred to in paragraph 1 is likely to render impossible or seriously impair the achievement of the objectives of that processing; or
- for the establishment, exercise or defence of legal claims.
Sist endret av CallMeMaybe.Dog; 30. september 2023 kl. 13:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Med tanke på at du har tidligere tråder som sier at du har blitt bannet fra Tinder så vil Tinder naturligvis ha gyldig grunn til å ikke slette all dataen din. GDPR kommer du nok ingen vei med om du ønsker å bli unbannet.

Digital services act har nylig kommet inn i spill. Kanskje artikkel 17 er relevant for deg? https://digitalservicesact.cc/dsa/art17.html

Kanskje du burde snakke med en advokat om det er så viktig for deg.
Er du Telenor-abbonent, så er data-sletting og advokathjelp inkludert. T.o.m. psykolog (ikke kødd).
Søk opp RTBF o k s the right to be forgotten så finner du nok ut av det, artikkel 17 er trolig også riktig, som @Vekst påpeker.
Sist endret av ketoDaddy; 30. september 2023 kl. 17:52.