Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2783
Hei, lurer på hvordan finne riktige minne adresser ved minne manipulering av spill.

For tiden søker jeg for unike verdier, f.eks hvor mye gull jeg har i et spill, hp...etc som er av datatypen Integer i programmet Quick Memory Editor.

Problemet er, at selv om verdien er helt unik i en gitt tilstand i spillet, så
dukker det opp mange adresser med samme verdi, selv
om logikken skulle tilsi noe annet.

Hvordan bestemmer jeg hvilke av adressene som er riktig.

Hadde vært greit, slik at jeg slipper å gjette meg til riktig adresse :/

takk
Overskuddsmateriell
Har selv bruk Art Money til det samme. Ta som eks HP, da kjører man først ett søk på 100hp, går inn i spillet og blir litt skadet så man eks har 90hp. Kjører så ett nytt søk blant de verdiene man har fra førrige søk på hvem som har endret seg til 90. Slik fortsetter man til man har funnet rett verdi. At det blir endel ganger inn og ut av spillet før man finner rett verdi er ikke uvanelig
Det kan være mange årsaker til at samme verdi er flere steder, og ofte så er det én faktisk verdi som kopieres til flere steder. Det enkleste er å
- Først gjøre et søk etter verdien. Om du har litt kunnskap om verdien, f.eks. størrelsesorden og om den har desimaler, kan du utelukke integers/floats/doubles og tilsvarende.
- Endre alt mulig unntatt den korrekte verdien i programmet og foreta et nytt søk. Dette fjerner verdier som tilfeldigvis hadde samme verdi på samme tidspunkt.
- Endre verdien du er ute etter i programmet og søk på nytt. Hvis du ikke finner igjen verdien, søk etter verdier som har økt eller minket i stedet. Noen ganger kan en verdi lagres internt som et større tall. Eksempelvis kan antall hjerter i et spill lagres som en multiplikator med 4, om du etterhvert i spillet oppnår muligheten til å kun miste en fjerdedels liv på noe (typisk for Zelda-spillene).

Gjenta steg 2 og 3 til du sitter med en 4-5 verdier. Om du sitter igjen med 0, så start på nytt og hopp over steg 1/2. Bare søk etter verdier som går opp og ned. Etter dette er det lurt å se hvordan de endrer seg live. Om verdien i programmet endrer seg, hvilken av de i listen din endrer seg først? Om du låser en av de, låses de andre også? Om du endrer på en av de, endres resten, eller nullstilles den bare tilbake?

Det er også store communities på nett som deler offsets og adresser for spill, så et enkelt søk kan også hjelpe deg langt på vei. Merk at den informasjonen er versjonsavhengig, og at mer avanserte programmer/spill kan ha verdiene lagret på tilfeldige steder.
Sist endret av Dyret; 3. august 2016 kl. 11:37.