Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5609
Jeg har sagt opp min stilling og tror arbeidsgiver overvåker e-posten min i oppsigelsestiden. Finnes det en teknisk metode for å finne ut dette på?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei. Arbeidsgiver kan, om dei vil bryte lovene, kopiere mailen din stilt og rolig utan at du kan finne ut av det.
Hva er det som gjør at du tror han overvåker e-posten din? Hva tegn er det du ser? Er det mulig å skifte passord på emailen? Skal gjøre noen google søk. Har hørt om noe lignende før, skal se om jeg finner noe.
Jeg sendte mail til min kommende arbeidsgiver og fortalte at jeg skulle på ferie til New York. Dagen etter spør min nærmeste leder om jeg skulle besøke Ground Zero monumentet i New York. Jeg hadde ikke fortalt noen på jobben om mine ferieplaner. For en uke siden sendte jeg mail til en tidligere kollega. Dagen etter spurte samme person om det var lenge siden jeg hadde pratet med han. Synes disse to episodene var påfallende.
Jeg jobber som megler innen finans. Tror arbeidsgiver er redd for at jeg skal ta med kunder til min nye arbeidsgiver.
Første steg er vel å slutte å bruke jobbmail til å søke jobb og snakke med fremtidige arbeidsgivere...

Social engineering: Skriv noe bullshit i en epost til deg selv/noen du stoler på, som du aldri sier til noen. Om arbeidsgiver nevner det er det ganske klart at eposten blir lest.

Teknisk løsning: Legg til en link i en epost til en server hvor du logger hits. Sjekk om det dukker opp et treff fra en jobb-pc (matchende IP, nettleser, operativsystem, tidspunkt, etc).
En av grunnene til at man har (minst) to mailadresser: _jobb_ og _privat_
Et viktig poeng fra de to foregående bidragsytere.

Første bud når det gjelder epost er aldri å bruke jobbens epostsystem til annet enn det som gjelder nettopp den jobben. Opprett en gmail-adresse, en yahoo-adresse, en hotmail-adresse eller en online.no-adresse (det finnes flere, men dette er vel de vanligste) for all annen epost.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Forøvrig er din arbeidsmail din arbeidsgivers eiendom, og de har lovlig tilgang til alle mail.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hompetitten Vis innlegg
Forøvrig er din arbeidsmail din arbeidsgivers eiendom, og de har lovlig tilgang til alle mail.
Vis hele sitatet...
Nei.

https://www.datatilsynet.no/sektor/a...n-epost-filer/

Dei har ikkje uten viare tilgang. Det må vere spesielle grunner til det, som at du er utilgjengeleg og det er avgjerande for bedrifta å få informasjon lagra på e-postkontoen din. Dei kan ikkje lese gjennom alt; dei må vite kva dei ser etter, og finne det.

I tillegg har dei ikkje lovleg tilgang til e-post av privat karakter, nær sagt uansett. Om du bruker jobbmailen til å kommunisere med kjæresten kan ikkje arbeidsgjevar lovleg lese det.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av hompetitten Vis innlegg
Forøvrig er din arbeidsmail din arbeidsgivers eiendom, og de har lovlig tilgang til alle mail.
Vis hele sitatet...
Lovlig tilgang, ja. Fri tilgang, nei.

https://www.datatilsynet.no/sektor/a...n-epost-filer/

EDIT: ble ninjaed gitt.
Sist endret av Freddy_fred5; 20. juli 2016 kl. 12:35.
For en postmaster og en halveis datakynding ape så er det ingen problem med å legge opp en ekstra person som har lese tilgang inn i kontoen din, og legge den opp mot Outlook. På denne måten så kan han lese eposten din. Ulovlig / lovlig faktoren skal jeg ikke legge meg inn i, men hvis det er en lokal IT avdelingen på bygget hos dere, så kan du stikke opp til dem og se om du kan se på hvem som har tilgang inn i epost-boksen din og se om de vil vise deg det.
Hvis de har gjort det slik, så vil ikke et passordbytte fungere heller desverre.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det første som slår meg er at den eneste måten å finne ut av dette på, uavhengig av tekniske løsninger, er å sende ett eller annet og se etter en reaksjon.
Sitat av Shimmering Vis innlegg
Jeg jobber som megler innen finans. Tror arbeidsgiver er redd for at jeg skal ta med kunder til min nye arbeidsgiver.
Vis hele sitatet...
Da er det bare å late som du tar med deg en kunde å se hva som skjer.
Jeg er ikke enig med de to foregående innleggene. Ikke provoser arbeidsgiveren eller andre, det bringer ikke noe positivt med seg. Opprett en privat epostkonto som foreslått i tidligere innlegg, og send melding til dine ikke-jobb-kontakter om den nye adressen. Disse meldingene sender du selvfølgelig fra den nye adressen, og - unødvendig å si - send dem en og en. Det gjør ikke noe om ny arbeidsgiver får vite om din nye private adresse, du får sikkert en ny jobbadresse der når du begynner. Også gammel arbeidsgiver kan få vite adressen - når du slutter - i tilfelle de trenger å kontakte deg i etterkant.