Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2672
Hei!
Noen som driver med denne sporten/hobbyen? Den blir større og større hvert år som går, og 2014 var det første året i norgeshistorien der det var flere som holdt på med fridykking og undervannsjakt enn vanlig dykking med tank.
Anbefaler alle som liker naturen, friluftsliv, sjøen og sport generelt å prøve ut dette. Man får en utrolig følelse av frihet og vektløshet (og til tider kulde).

Har forøvrig lagd en liten filmsnutt for året som var, der jeg klippet sammen videoene jeg og dykkekamerat broremann fikk gjennom hele året til en liten "feelgood"(?) film som jeg ønsker å dele med verden.
Vet at det finnes feil og ferbedringspotensial (som det alltid gjør), jeg er ingen ekspert, men heller en hobbyfridykker med en liten sidehobby.

https://www.youtube.com/watch?v=j0ayb_x97H4

Kom gjerne med tips og triks til fremtidige prosjekt.
Utstyret jeg har brukt til denne videoen er:
GoPro Hero 3+ kameraer
Feiyu G3 Ultra 3-akse gyrostabilisator for bilder på land
Adobe Premiere Pro 2014 (prøveversjon for gjerrige meg)
Kul video, takk for delingen! Har selv testet dykking en gang, da med tank på ryggen, men ga definitivt mersmak! Scuba er litt for dyrt for min lommebok though, men etter denne videoen er jeg gira på å prøve den billigere (og friere?) versjonen.
Hva slags utstyr bruker du til selve dykket?
Hvor lenge klarer du/dere og holde pusten?
Kul video. Det vraket så ut som et kult sted å dykke.

Men hva baserer du deg på når du sier det var flere som driver med fridykking og uvjakt i 2014 enn dykking med flasker? Vet det var mange flere som var med på NM i uvjakt enn NM i uvfoto. Men mitt inntrykk er at fridykking er et lite miljø. I det minste her på østlandet. Det er bare mitt inntrykk.

Hilsen aktiv uvfotograf ��
Kul video! Og sinnsykt kult sted med det båtvraket! Hvor er det?
Digital nomade
trippy's Avatar
Kul film, fikk lyst til å bade nå! Faen som jeg savner fridykking, en av de beste hobbyene jeg har hatt! Sprakk trommehinna etter jeg dykka med en lett forkjølelse for noen år tilbake under et natt-dykk og etter det så har jeg aldri klart å utligne skikkelig på den ene øra lenger, triste greier.
Sitat av Oprah Vis innlegg
Hvor lenge klarer du/dere og holde pusten?
Vis hele sitatet...
har selv drevet med uv jakt siden jeg var 10, på mitt beste, ca 5 min aktiv, nå max 2.
Sitat av Putas Vis innlegg
hva baserer du deg på når du sier det var flere som driver med fridykking og uvjakt i 2014 enn dykking med flasker?
Vis hele sitatet...
Leste det på frivannsliv.no mener jeg, men klarer ikke finne det igjenn nå, så kan godt være at de fjernet det, eller noe...
Beklager...

Det er forøvrig to vrak i videoen, begge ligger i Rogaland. Et fra et gammelt relativt stort skip; dette ligger i Frafjord, den andre tror jeg er en fiskebåt fra 70-tallet. Denne ligger i Stavanger, ved Hillevåg.

Utstyret vi bruker har en total kostnad på rund 15 000 kr. (give or take)
Men man får tak i nye begynnersett fra 4-5 000 kr. Så fridykking er definitivt mer kostnadseffektivt enn tank-dykk. Man kan i tillegg være i vannet så lenge man ønsker. Det er vel bare kroppstemperaturen og utholdenheten som styrer.

Jeg bruker 7mm neopren våtdrakt, med 8kg blybelte.
3-7mm neopren-hansker, etter venntemp.
1,5-5mm neopren-sokker, etter vanntemp.
Omer Cayman harpun, selvlakkert, 2x 18mm strikker.
Glassfiber finner fra Beuchat (svommeføtter)
Så bruker vi hver sin bøye, der jeg ikke har mistet dykkeflagget oppå :P
Til bøyen har vi en strikk, som utøyet er 12,5 meter, men kan tøyes ved dykking uten for stor motstand ca. 3 ganger lengre.

Min personlige statiske apnea-rekord er 3min. 46 sekunder.
Normalt varer et fridykk i 50-100 sek.
Har dykket ned til 24,6 meter.
Har vel holdt på med fridykking i 2-3 år nå.