Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 6394
Jeg lurte på om IKT-ansvarlig kan se hva jeg gjør på nettet og hva jeg laster ned om jeg bruker delt 3G nett fra telefonen? Jeg vet de kan se alt om jeg logger inn på skole netter, med feide bruker i NFK (Nordland), men kan de det når jeg bruker delt 3G nett, med passord?
Hvis du spør om det er teknisk mulig, så er svaret ja. Om dem gjør det vel heller få her inne som kan svare deg på.
Nei, hvis du bruker din telefon til å gå på nett så kan de ikke overvåke det, men det trenger de heller ikke for å stryke deg fra tentamen.
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei, hvis du bruker din telefon til å gå på nett så kan de ikke overvåke det, men det trenger de heller ikke for å stryke deg fra tentamen.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde jo på delt 3G nett med passord da, så det var jo enkelt å oppdage det. Det kunne andre elever også se på side pcer, men jeg lurer bare på om de kan sjekk hva jeg gjorde på 3g nettet. Veit jo de kan det når jeg logger inn som elev i NFK på nfk-nettet. Jeg sa jeg bare hadde glemt å skru av før tentamen, men allikevell fikk jeg ikke fortsette. Tror ikke de kan bevise at jeg brukte nettet, så lurer på om jeg kan stå for den forklaringen.
Det har ikke noe å si om de kan bevise hva du har gjort på nettet eller ikke, det er problemet ditt. De kan kanskje ikke sette deg ned i oppførsel for juks, men det er uten tvil god nok grunn til at du ikke får ta tentamen.
Sist endret av Mith; 5. desember 2013 kl. 15:52.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Hvordan ble du ferska?
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Hvordan ble du ferska?
Vis hele sitatet...
Jeg ble jo tatt når de oppdaget at "[mitt navn]'s iPhone" hadde på delt 3g nett. Det kunne jo alle i klasserommet se hvis de oppdaterne wifi-listen. Men det jeg stusser på er om de kan se om jeg var koblet på dette nettet, og eventuelt hva jeg gjorde på det.

Jeg synest ikke de kan kaste meg ut, hvis jeg bare har glemt å skru av delt 3g nett som jeg kanskje brukte hjemme før jeg dro på skolen.

Sitat av Mith Vis innlegg
Det har ikke noe å si om de kan bevise hva du har gjort på nettet eller ikke, det er problemet ditt. De kan kanskje ikke sette deg ned i oppførsel for juks, men det er uten tvil god nok grunn til at du ikke får ta tentamen.
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke jeg burde bli kastet ut om jeg bare har glemt å skru av delt 3G nett på telefonen før tentamen. Om jeg brukte det før skolen, glemte å skru det av, var ikke tilkoblet under tentamen. Så mener jeg de ikke kan kaste meg ut.

Men nå var det ganske vanskelig å forklare dette til en 60-år gammel lærer som ikke kan noe om dette.
Sitat av iosdev Vis innlegg
Jeg synest ikke de kan kaste meg ut, hvis jeg bare har glemt å skru av delt 3g nett som jeg kanskje brukte hjemme før jeg dro på skolen.
Vis hele sitatet...
Men det er totalt irrelevant hva du syns. Du er selv ansvarlig for å ikke gjøre en slik feil og det vet du godt. Din telefon, din tentamen, ditt ansvar. Skolen trenger ikke bevise konkret juks for å kaste deg ut fra en tentamen, det holder med at du har hatt muligheten til å jukse.
Sitat av Mith Vis innlegg
Men det er totalt irrelevant hva du syns. Du er selv ansvarlig for å ikke gjøre en slik feil og det vet du godt. Din telefon, din tentamen, ditt ansvar. Skolen trenger ikke bevise konkret juks for å kaste deg ut fra en tentamen, det holder med at du har hatt muligheten til å jukse.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva du mener. Men du sa tidligere at de ikke kunne overvåke hva jeg eventuelt gjorde om jeg var tilkoblet dette delte 3G nettet, stemmer det? Har du god peiling på dette?
Sitat av iosdev Vis innlegg
Jeg skjønner hva du mener. Men du sa tidligere at de ikke kunne overvåke hva jeg eventuelt gjorde om jeg var tilkoblet dette delte 3G nettet, stemmer det? Har du god peiling på dette?
Vis hele sitatet...
Nulltoleranse er et ord du burde lære deg først som sist, får god bruk for i videre skolegang/arbeidsliv. Det virker kanskje urettferdig men det er en grunn til at det er slik, skulle man sett med skjønn på alle saker hadde det sansynligvis blitt mye mer utbredt med juks/forsøk på.

Uansett; fikk dere ikke beskjed om at det ikke er lov med nettbruk/kommunikasjon under prøven? Lell, det er almenn viten medmindre noe annet er oppgitt. Er ene og alene ditt ansvar å forsikre deg om at det er i orden, ellers får det konsekvenser.
Sist endret av Kong Grizzly; 5. desember 2013 kl. 16:06. Grunn: Glemte noe
Sitat av iosdev Vis innlegg
Jeg skjønner hva du mener. Men du sa tidligere at de ikke kunne overvåke hva jeg eventuelt gjorde om jeg var tilkoblet dette delte 3G nettet, stemmer det? Har du god peiling på dette?
Vis hele sitatet...
Det kommer jo selvfølgelig litt an på, men det er ingen god måte å sjekke når og hva man driver med på nett hvis man ikke kontrollerer linja det skjer på. Det kan være installert software lokalt som logger slik, men av åpenbare grunner så er ikke det vanlig praksis. Hvis det er en skolepc som bare skal brukes til prøver ol. som elevene ikke eier eller kan ta med seg hjem så kan det være en slik type logging, hvis ikke så er du 99% sikkert trygg.
Sist endret av Mith; 5. desember 2013 kl. 16:07.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det kommer jo selvfølgelig litt an på, men det er ingen god måte å sjekke når og hva man driver med på nett hvis man ikke kontrollerer linja det skjer på. Det kan være installert software lokalt som logger slik, men av åpenbare grunner så er ikke det vanlig praksis.
Vis hele sitatet...
Så du vil ikke tro det praktiseres i videregående skole, veit ikke hvor flinke disse IKT-folka egentlig er, men somsagt, man trenger jo ikke være IKT ekspert for å oppdage ett nettverk som ikke skal være der.
Nei, det er ikke vanlig eller lovlig å overvåke elevers privatpcer på den måten. Så om det er din pc på ditt nett så er det ingen som vet hva du drev med, noe som er grunn nok til å kaste deg ut.
Telefonen skal vel uansett være avslått under tentamen?
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei, det er ikke vanlig eller lovlig å overvåke elevers privatpcer på den måten. Så om det er din pc på ditt nett så er det ingen som vet hva du drev med, noe som er grunn nok til å kaste deg ut.
Vis hele sitatet...
Det var skole pc da. Men veit at de gikk rundt å lette etter "noen som meg", nett som ikke skulle være der. Vet at de ikke overvåket pcen, og at det var derfor jeg ble kasta ut. Men de kan de sjekke historien på pcen jeg brukte, fra "datarommet" dems, uten å se på selve pcen som jeg brukte?
Det finner du vel snart ut. Jeg forstår ikke helt hva du spør om. Du vet at de ikke overvåket pcen, men lurer på om de kan se hva du drev med på pcen?
Sitat av Mith Vis innlegg
Det finner du vel snart ut. Jeg forstår ikke helt hva du spør om. Du vet at de ikke overvåket pcen, men lurer på om de kan se hva du drev med på pcen?
Vis hele sitatet...
Vet de ikke overvåket den akkurat da jeg ble tatt ut. De tok meg ikke ut, fordi de overvåket pcen. Men kan de gå tilbake å finne ut ting? Logger de alt som skjer på pcen min, slik at de kan sjekke senere hva som ble gjort til det og det tidspunkt?
Gjort er gjort, ta eneren som en lærepenge og ikke bruk en ekstremt åpenbar SSID som "[navn]'s iphone" neste gang. Det er lett for en IKT-ansvarlig å merke om det plutselig dukker opp et nytt nettverk uansett, så skal du jukse på den måten må du være lur.
Sist endret av Wigga; 5. desember 2013 kl. 16:26.
Sitat av iosdev Vis innlegg
Men kan de gå tilbake å finne ut ting? Logger de alt som skjer på pcen min, slik at de kan sjekke senere hva som ble gjort til det og det tidspunkt?
Vis hele sitatet...
Først sier du det er en skolepc og nå er den plutselig din?
Hvis det er en pc som skolen eier, som du bare skal bruke til prøver og skolearbeid på skolen og som ikke skal tas med hjem så er svaret ja, kanskje.
Sitat av Wigga Vis innlegg
Gjort er gjort, ta eneren som en lærepenge og ikke bruk en ekstremt åpenbar SSID som "[navn]'s iphone" neste gang. Det er lett for en IKT-ansvarlig å merke om det plutselig dukker opp et nytt nettverk uansett, så skal du jukse på den måten må du være lur.
Vis hele sitatet...
Tror du jeg kunne kommet unna med å jukse på denne måten om jeg har hatt litt peiling på dette? Slik at jeg har kunne sjult det for IKT-fyren.

Vet jo at det fins mange ikke-utdannede tennåringer som kan mye mer om sånt enn en vanlig IKT-ansvslig.
Det fremgår av forskriften i opplæringslova § 3-37,

"Eksamen i eit fag kan annullerast dersom eleven eller privatisten har fuska eller forsøkt å fuske ved eksamen. Dette gjeld også dersom det er sensorane som oppdagar fusk eller forsøk på fusk."

Vil tro dette reglene gjelder nogenlunde likt angående juks ved tentamen. At dersom det oppdages fusk eller forsøk på fusk vil man bli kastet ut/eksamen annullert. Om forsøket er forsettlig eller om du har opptrådt uaktsomt og glemt deg blir jo bare ord mot ord. Alle kunne jo gjort det samme, og dersom de ble oppdaget så hadde de sagt det var en forglemmelse. Derfor syns jeg det er rimelig ble kastet ut.

På en annen side så har jo du glemt deg, men igjen, det er din egen feil som du må ta konsekvensene av.
Sist endret av Donkeybrain; 5. desember 2013 kl. 16:41.
Dette vinner du ikke, men shit happens, det var bare en tentamen...

Og ja, du kunne sannsynligvis kommet unna hvis du hadde ett annet navn på nettverket, og kanskje brukte incognito modus så pcen ikke har søkehistorikk, tviler på at noen logger alt som skjer på skolepcer
Sitat av iosdev Vis innlegg
Tror du jeg kunne kommet unna med å jukse på denne måten om jeg har hatt litt peiling på dette? Slik at jeg har kunne sjult det for IKT-fyren.

Vet jo at det fins mange ikke-utdannede tennåringer som kan mye mer om sånt enn en vanlig IKT-ansvslig.
Vis hele sitatet...
Noen kompiser av meg har i alle fall kommet unna ved å bruke navn som f.eks "Narvesen gjestenett", etc. I tillegg skal det vel være mulig å bruke samme nettverksnavn som skolens nett, slik at det blir vanskeligere å legge merke til. om dette fører til komplikasjoner kan jeg derimot ikke svare på. Nå er det jo alltids en risiko, har hørt at det finnes blant annet slike scannere som de går rundt med i klasserommene på enkelte skoler, som plukker opp ethvert wifi-nettverk. Kan ikke si med sikkerhet om dette er sant, ettersom dette er noe jeg ikke har opplevd selv. Dessuten kan de alltids sjekke signalstyrke, det er jo litt mistenkelig hvis en sitter i et klasserom og får 100% signalstyrke på et nett som "egentlig" skal komme utenifra :P
Det begynner å bli en god del år siden jeg har vært elev og hatt tentamen og kan dermed ikkje si så mye om regelverket rundt det å bli utvist fra tentamen, men jeg syns det høres litt rart ut at man skal bli utvist fra tentamen på grunnlag av at man har mobil med aktivert WiFi tethring. Hvis man baserer utvisningen på at det fantes et tilgjengelig WiFi nettverk som var mulig å koble til og som kunne bli brukt til juks, så burde hele klassen blitt utvist. Da må man også ta til betraktning de WiFi nettverkene som befinner seg rundt skolen.

Denne praksisen kan jo sammenlignes med at politiet arresterer personer på grunnlag av at dem kunne utført et ran. Selvsagt så kan det jo eksistere spesifikk regelverk rundt dette, noe som sikkert kan finnes i skolens eget regelverk, eller dokument som elevene har fått levert ut på forhånd av tentamen.

Når det kommer til overvåkning så skjer nok dette lokalt på datamaskinen med installert programvare, det å overvåke nettverkstrafikken krever ikke bare mye mer kunnskaper enn det en vanlig IKT ansvarlig sitter med, men er også mye mer ressurskrevende. I tillegg vil overvåkning av nettverket ikkje bare berøre de som bruker skole PC på nettverket, men også det som tar med seg private PC'er og kobler til skolenettverket. Når det kommer til den tekniske delen med overvåkning ved hjelp av installert "spion" programvare lokalt på datamaskinen, så vil det ikkje det å ha noe å si om du er tilkoblet skolens WiFi nettverk eller om du er tilkoblet et annet nettverk, begge nettverkene bruker switched IP-protokoll med TCP eller UDP som overliggende protokoller, så dataen som programvaren sender kommer nok til slutt frem til skolens servere.

Vi kan også nevne litt rundt regelverket rundt overvåkning av skolens datamaskiner som de leier ut til elevene, skolen har med loven på sin side lov til å overvåke disse datamaskinene etter bestemmelser som finnes i kontrakten som ble signert av eleven når de fikk utdelt datamaskinene.

Jeg har forresten funnet fram leie avtalen for den aktuelle datamaskinen, og det går klart frem at dem ikkje har tillatelse til å overvåke den.

Sitat av Nordland Fylkeskommune
6. Bruk av datamaskinen og vedlikehold av programvare.
All bruk av datamaskinen reguleres av fylkeskommunens ordens- og IKT-reglement for videregående skoler. Datamaskinen skal primært brukes i forbindelse med eget opplæringsbehov.
Skolen er ansvarlig for installering og vedlikehold av programvaren som skal benyttes i opplæringen. Skolen skal ha administratorrettigheter til datamaskinen, med rett til revisjon og tekniske oppdateringer av denne programvaren, og vil når det er påkrevd reinstallere datamaskinen og legge inn programvaren på nytt. Skolen har ikke rett til innsyn i datamaskinens øvrige innhold.

Eleven er selv ansvarlig for å ta sikkerhetskopi av data som er lagret på datamaskinen. Ikke lisensiert programvare skal ikke installeres på datamaskinen og eleven er ansvarlig for at dette ikke skjer. Det er ikke tillatt å framleie datamaskinen. Typebetegnelser, serienummer, strekkoder og lignende som tjener til identifikasjon av datamaskinen, må ikke fjernes.
Vis hele sitatet...
Nordland fylkeskommune - Elevkontrakt leie PC
Det er ikke noen som har noe tips til hvordan jeg kan slette bevis for eventuelt juks jeg har gjort idag?

Kan ikke så mye om dette, men til nå har jeg sletten loggen og nedlastninger på Chrome, jeg har slettet dokumenter fra harddisken og slettet de fra papirkurven. Noe mer jeg burde gjøre?
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Vist backup & restore er aktivert kan du velge å gå tilbake i tid, f.eks. 1 dag.
Sitat av iosdev Vis innlegg
Det er ikke noen som har noe tips til hvordan jeg kan slette bevis for eventuelt juks jeg har gjort idag?

Kan ikke så mye om dette, men til nå har jeg sletten loggen og nedlastninger på Chrome, jeg har slettet dokumenter fra harddisken og slettet de fra papirkurven. Noe mer jeg burde gjøre?
Vis hele sitatet...
Ja, slutt å juks. Kunne like godt latt være å delta... Dust.
Sitat av jonjon Vis innlegg
Ja, slutt å juks. Kunne like godt latt være å delta... Dust.
Vis hele sitatet...
Hvordan vil det hjelpe han å slette bevis for juks han har gjort?
Sitat av fatfro Vis innlegg
Hvordan vil det hjelpe han å slette bevis for juks han har gjort?
Vis hele sitatet...
Det vil ikke hjelpe han med det i det heletatt, men det vil fjerne behovet hans for det i fremtiden.

Noen må si det, om du ikke liker det eller ikke.

Er vel ikke så mange som er interisert i å hjelpe andre med å jukse... Juks går som regel ut over noe eller noen.
Sist endret av jonjon; 5. desember 2013 kl. 19:52.
Det er ikke noe problem å se om du faktisk er koblet til nettverket ditt ved å se på management frames mellom station og AP. De fleste cisco WLC'er har en funksjon for å se rogue networks og associated clients. Hvis IT ansvarlig har litt orden på sakene er det bare å søke opp MAC addr på klienten som bruker det uønskede nettverket.
Sitat av jonjon Vis innlegg
Det vil ikke hjelpe han med det i det heletatt, men det vil fjerne behovet hans for det i fremtiden.

Noen må si det, om du ikke liker det eller ikke.

Er vel ikke så mange som er interisert i å hjelpe andre med å jukse... Juks går som regel ut over noe eller noen.
Vis hele sitatet...
Ikke vær så kjapp i konkluderingene da! Jeg er jo bare en gutt som har høye ambisjoner, og jeg er villig til å ta noen sjangser for å nå lengst mulig her i livet!

Sitat av nerga Vis innlegg
Det er ikke noe problem å se om du faktisk er koblet til nettverket ditt ved å se på management frames mellom station og AP. De fleste cisco WLC'er har en funksjon for å se rogue networks og associated clients. Hvis IT ansvarlig har litt orden på sakene er det bare å søke opp MAC addr på klienten som bruker det uønskede nettverket.
Vis hele sitatet...
Men han kan vell ikke gå tilbake å sjekke det nå, og han kan vell ikke sjekke aktiviteten på det nettverket?
Sitat av iosdev Vis innlegg
Ikke vær så kjapp i konkluderingene da! Jeg er jo bare en gutt som har høye ambisjoner, og jeg er villig til å ta noen sjangser for å nå lengst mulig her i livet!
Vis hele sitatet...
Akkurat derfor jeg kaller deg dust. Du får bevise hva du kan på normale måter som resten av oss. Hvorfor skal du ha fortrinn over andre når du ikke engang forsøker? Enda godt du er ung og dum, mange livserfaringer igjen

Sitat av iosdev Vis innlegg
Ikke vær så kjapp i konkluderingene da! Jeg er jo bare en gutt som har høye ambisjoner, og jeg er villig til å ta noen sjangser for å nå lengst mulig her i livet!



Men han kan vell ikke gå tilbake å sjekke det nå, og han kan vell ikke sjekke aktiviteten på det nettverket?
Vis hele sitatet...
Det skal du ikke se bort ifra. Men de trenger neppe gjøre det, du har jo allerede slettet alle logger som klart viser at du forsøker sjule noe.
Sitat av jonjon Vis innlegg
Akkurat derfor jeg kaller deg dust. Du får bevise hva du kan på normale måter som resten av oss. Hvorfor skal du ha fortrinn over andre når du ikke engang forsøker? Enda godt du er ung og dum, mange livserfaringer igjen
Vis hele sitatet...
Kanskje jeg har større ambisjoner en sånne som deg. Har bare bomma totalt i dag. Kall meg gjerne ung og dum, men du virker ikke spesielt mye eldre eller smartere selv, slik som du skriver..
Sitat av iosdev Vis innlegg
Kanskje jeg har større ambisjoner en sånne som deg. Har bare bomma totalt i dag. Kall meg gjerne ung og dum, men du virker ikke spesielt mye eldre eller smartere selv, slik som du skriver..
Vis hele sitatet...
Ambisjoner om å JUKSE? ambisjoner om å snike forran andre som ikke benytter juks? Hør på deg selv og tenk deg godt om.
Sitat av jonjon Vis innlegg
Ambisjoner om å JUKSE? ambisjoner om å snike forran andre som ikke benytter juks? Hør på deg selv og tenk deg godt om.
Vis hele sitatet...
Takk for i dag jojo.
Sitat av iosdev Vis innlegg
Takk for i dag jojo.
Vis hele sitatet...
Jo takk det samme. Leit når du vet det du gjør ikke er rett ikke sant. Ellers hadde du jo ikke trengt å sjule sporene dine. Hadde du virkelig hatt ambisjoner hadde du jobbet for det, og ikke tatt snarveier.
Sitat av iosdev Vis innlegg
Men han kan vell ikke gå tilbake å sjekke det nå, og han kan vell ikke sjekke aktiviteten på det nettverket?
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Det er dog ikke så uvanlig at IT ansvarlig følger ekstra med på rogue networks på en stor eksamen eller tentamen. Kan være at du er notert på ei liste. Det er også mulig å se hvor rogue networks fysisk er ved å bruke flere AP'er for å triangulere.
Sitat av nerga Vis innlegg
Det stemmer. Det er dog ikke så uvanlig at IT ansvarlig følger ekstra med på rogue networks på en stor eksamen eller tentamen. Kan være at du er notert på ei liste. Det er også mulig å se hvor rogue networks fysisk er ved å bruke flere AP'er for å triangulere.
Vis hele sitatet...
Ikke noe i veien for å loggføre dette heller, ikke det at jeg trur de gidder det på en skole ^^
Har ikke lest hele tråden, men mtp at de baserer seg på at SSID har ditt navn så vil det jo si at hvem som helst kan sabotere for en annen elev ved å bruke SSID med den elevens navn.
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Har ikke lest hele tråden, men mtp at de baserer seg på at SSID har ditt navn så vil det jo si at hvem som helst kan sabotere for en annen elev ved å bruke SSID med den elevens navn.
Vis hele sitatet...
Helt sant, synes også de har for tynt grunnlag til å kaste meg ut. Hadde jeg hatt for eksempel "Min iPhone", hadde de ikke visst det var min, men da har de sikkert gått grundigere til verks..