Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 797
Yo

Har laget meg (ved hjelp av en eksempelside) en enkel web-resume, og ønsker innspill fra dere erfarne web-designere.

Jeg er ganske grønn når det gjelder web-design, så håper kjør på med kritikk/anbefalinger.

Da jeg startet å lage den, tenkte jeg at jeg burde ha all dataen i XML-format, men er det egentlig noe poeng?

Ellers kan jeg nevne at innholdet er langt fra ferdig, og mye av det som står der er ufullstendig (bildet skal endres, ja).

Burde vel kanskje ikke legge ut all informasjon så tilgjengelig, men det er jo trenden nå i disse Facebook-dager så shit au.

http://www.mipmap.org
Name pronunciation: [øjvin]
Vis hele sitatet...
De utlendingene (?) som må lære seg å uttale navnet ditt klarer nok ikke å uttale "ø"-en riktig uansett.
Gjør om til engelsk ordlyd, eller sløyf hele ideen med det.

Du har klart å holde det simpelt og greit, så har ikke noe mer å pirke på.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Surt at det ikke finnes noen "egentlig" Ø-lyd i de fleste "utgaver" av muntlig engelsk, da.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Designet var enkelt og rent, så det er ikke så veldig mye å si på det.
Ville gått for litt mer luft og symetri i toppen, og droppet den ujevne, fadete kanten på bildet, og heller gått for en ramme som gir en brå og kontrastfylt overgang , uten å gjøre for mye ut av det. Border på h1 burde ikke gå helt inntil bilde, og gjerne litt tykkere med mere luft til påfølgende elementer.
Den grå teksten er vanskelig å lese, og gir inntrykk av at den teksten er lite viktig.

Markupen ser reletivt grei ut, dog ser det ut til at du sannsynligvis kunne spart en hel del elementer. Doctype er også ønskelig.
Slik som

Kode

<div class="myclass">
<p>paragraph</p>
</div>
En div her er vel overflødig?

Du trenger heller ikke et kun for clear, når du uansett har et element du kan bruke.
Bruken av headinger er vel ikke helt korrekt, og du kunne gjerne ha brukt en liste eller tabell for å presentere data fra cv. dog er dette er egentlig bare pirk, og kanskje litt smak og behag. Nøstede defisjonslister i SGML gir lite markup er er veldig lette å style via parent-child selectorer.

Kode

<dl class="resume">
  <dt>skills
  <dd>
     <dl>
        <dt>languages
        <dd>nårsk å english
     </dl>
</dl>
Om det er noe poeng å ha data i xml er jo opp til deg. Det er jo da enkelt å generere andre formater om ønskelig, men om du ikke har et bruksområde er det jo ikke noe poeng.

Et tips kan jo være å legge til meta-data som author og e-mail i head, og kanskje ha en versjon med bilde embeded i base64 encoding, for å gjøre det portabelt.
En form for visittkort kan også være på sin plass, for eksempel nedlastbart i vcard format
Ok, den grå teksten på linker er ikke helt bra, nei.

Når det gjelder uttalen av navnet var det bare et lite spøkefult punkt i personaliaen (tenker å spille inn navnet og legge til en "listen" knapp der også).

Markupen er egentlig et resultat av å plages skikkelig med tables/floating/xml+xslt :P

Og har sett litt på hResume microformatet, og tenker å få brukt det.

Ellers er jeg, som sagt, helt grønn på dette, så er bare ute etter tips og triks dere andre har brukt (samt kritikk av designet).