Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1117
Hei.

Det jeg lurer litt på, er om hvordan man kan få merke ved siden av url'en til nettsiden din (når du er på nettsiden), altså sånn som merket til nFF er før url'en til for eksempel denne siden: http://freak.no/forum/showthread.php...96#post1642996 og på donald.no så er det donalds lue.
Sist endret av Herû; 25. februar 2010 kl. 11:32.
Har du i det heletatt prøvd google?

Det finnes forøvrig utallige tråder om det samme her i forumet.
Trådstarter
Sitat av Nenzo Vis innlegg
ta en titt her!
Vis hele sitatet...
Det må vel bli metode 2, men jeg skjønte ikke helt hvordan koden skulle se ut, har ikke fått den til å bli vist enda.
Kan noen hjelpe meg med det?
Sitat av Herû Vis innlegg
Det må vel bli metode 2, men jeg skjønte ikke helt hvordan koden skulle se ut, har ikke fått den til å bli vist enda.
Kan noen hjelpe meg med det?
Vis hele sitatet...

Kode

<link rel="shortcut icon" href="filbane/til/ditt/icon.ico">
Dette burde da ikke være vanskelig å få til for en som mener at Java er et veldig enkelt programmeringsspråk.
Trådstarter
Sitat av danielsk Vis innlegg

Kode

<link rel="shortcut icon" href="filbane/til/ditt/icon.ico">
Dette burde da ikke være vanskelig å få til for en som mener at Java er et veldig enkelt programmeringsspråk.
Vis hele sitatet...
Får det ivertfall ikke til å vises, kan dere lage 100% den riktige koden, hvis plasseringen til ikon-filen var slik: users/Herû/Dokumenter/internettside ikon 1.ico

PS: Ikon filen ligger i Dokumenter mappen.
Tilleggstips: man bør verken bruke tegn med aksenter (slik som û) eller mellomrom i filnavn eller mappenavn når man publiserer på web. Både webservere og nettlesere håndterer slikt veldig forskjellig, så man vil få kompatibilitetsproblemer i haugevis.
Trådstarter
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
Tilleggstips: man bør verken bruke tegn med aksenter (slik som û) eller mellomrom i filnavn eller mappenavn når man publiserer på web. Både webservere og nettlesere håndterer slikt veldig forskjellig, så man vil få kompatibilitetsproblemer i haugevis.
Vis hele sitatet...
Brukeren min er ikke Herû på pc'en min.
Hvor ligger .html-filen i forhold til .ico-filen?

Dersom du legger .html-filen og .ico-filen i samme mappe kan du bare gjøre slik:

Kode

<link rel="shortcut icon" href="icon.ico">
Trådstarter
Får det ivertfall ikke til å funke.
Av det jeg har fått med meg, av annen kode, så skal den innunder html-kodene.
Skal den ett spesielt sted der eller hva?
I linken fra Nenzo står det tydelig nøyaktig hvor kodene skal.
Trådstarter
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
I linken fra Nenzo står det tydelig nøyaktig hvor kodene skal.
Vis hele sitatet...
Det eneste det står, er at den skal inn mellom <head> og </head>, men når jeg prøver det, så virker det ikke.
Vel, det skal holde Da må du sjekke at adressen til ikonet er rett, finner du f.eks fila hvis du limer adressen inn i nettleseren manuelt? Og validerer siden ellers?
Dumt spørsmål: Har du lastet opp ikonet til webhosten din? .ico fila må ligge samme sted som index filen din.
Trådstarter
Sitat av flexd Vis innlegg
Dumt spørsmål: Har du lastet opp ikonet til webhosten din? .ico fila må ligge samme sted som index filen din.
Vis hele sitatet...
Ok, det forklarer alt. Men går det ann å ha det bare på en del av det som ligger ute, altså at det går ann å ha det på noen sider som ligger etter index filen, går det ann og hvordan gjør man det (må man ha den koden på alle sider den skal være på)?
Koden må være på alle sider du skal ha favikonet. Hvis du bruker f.eks PHP som server-side scripting språk anbefaler jeg deg å titte på MVC-prinsippet.

Da kan du legge koden i layout filen din, og så vil den alltid være der.

Det er veldig fint å bruke til sånt. Evt. hvis du ikke har tenkt på bruken av scriptspråk for å generere dynamiske sider vil jeg anbefalle deg å ta en titt på Ruby on Rails, som er et flott rammeverk utviklet nettopp for dette formålet.
Sist endret av flexd; 26. februar 2010 kl. 14:16.