Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4634
hva er det beste gratis antivirus programmet som gir beskyttelse mot spyware og vanlig virus?

bruker nå microsoft sitt nyte antivirus Microsoft Security Essentials. den har ikke funnet noe virus på min pc enda, men er ikke sikker på om den beskytter meg mot spyware.
Jeg anbefaler avast. Er ikke noe kjempestort program, men beskytter deg mot det aller meste og trenger ikke noe særlig med ressurser. Har aldri hatt noe særlig problem med noe form for virus etter jeg installerte dette for tre år tilbake.
Har brukt Hitman Pro på maskinen til damen med godt resultat.

http://itpro.no/fil/1064.html
Bruker nå Microsoft Security Essentials, veldig bra gratis antivirus. Bruker veldig lite resurser også.
Har brukt både Avast, Avira og AVG, og har funnet forskjellige irritasjonsmoment med alle. Har nå installert Microsoft Security Essentials, som jeg er ganske fornøyd med. Har ikke merket noe plagsomt med det enda, utenom at den advarer meg mot noe som ikke er et virus, men en del av windows. cmdow, eller noe.
Forøvrig kjører jeg en Acer Aspire One, med Tiny 7. Oppstartstid ble merkbart kortere etter at jeg fjernet AVG og la inn MSE.
Kjører også MSE på en stasjonær maskin som kjører Win7 Profesional, også her ble oppstartstid litt raskere etter å ha fjernet AVG.
Skiftet nettopp til Microsoft Security Essentials, og jeg er svært fornøyd. Bruker svært lite resurser og gir god beskyttelse.
Selv bruker jeg AVG Free - Og har brukt det i mange år. Svært sjelden at jeg har funnet noe virus, men det kommer jo ikke uten videre.

Ser ikke på anti-virus som noe über-viktig, iogmed at jeg er forsiktig nok å trykker ikke på alt mulig av lenker som popper opp - Noe som foreldre med mindre datakunnskaper gjerne gjør.
Hva er bakgrunnen for folks påstand rundt "god beskyttelse".
Har dere testet med å utsette dere for malware i forskjellige former, og baserer påstanden på dette?

Selv kjører jeg avast på alle datamaskiner, det er gratis og fungerer greit. Det som hadde vært ålreit var å referere til noen tester av gratis virusprogrammer der de faktisk tester hva som er best og ikke bare hva vi tror er best. Noen som vet om noe slikt?
Sitat av audioxbox Vis innlegg
Bruker nå Microsoft Security Essentials, veldig bra gratis antivirus. Bruker veldig lite resurser også.
Vis hele sitatet...
Leser du ikke første inlegget før du svarer? Han sier jo at han bruker Microsoft Security Essentials, men at han er usikker på om det gir han full beskyttelse. Og så vidt som jeg ser, svarer du ikke på det heller.
Når folk skriver "gir god beskyttelse", så er nok dette bare en tankegang som kommer av at det ikke rapporteres noe virus. Jeg tror de "fleste" går under den illusjonen at dersom AV ikke sier ifra om noe, så er det ikke noe. Heller få tenker at mangel på advarsler, er programmets mangel til å snappe opp farene.
Så selv om AV deres aldri har klaget, betyr ikke dette at dere automatisk er safe. Byttet fra ett AV til et annet, og det andre fant en fil som hadde vært liggende mens den første AV var der uten å si ifra.
Sitat av trauMa Vis innlegg
Leser du ikke første inlegget før du svarer? Han sier jo at han bruker Microsoft Security Essentials, men at han er usikker på om det gir han full beskyttelse. Og så vidt som jeg ser, svarer du ikke på det heller.
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg ser så har ikke du svart på hans post heller
Sitat av audioxbox Vis innlegg
Såvidt jeg ser så har ikke du svart på hans post heller
Vis hele sitatet...
Ikke du heller, og heller ikke jeg, og sånn går nu dagan.
Sitat av møkk Vis innlegg
Når folk skriver "gir god beskyttelse", så er nok dette bare en tankegang som kommer av at det ikke rapporteres noe virus. Jeg tror de "fleste" går under den illusjonen at dersom AV ikke sier ifra om noe, så er det ikke noe. Heller få tenker at mangel på advarsler, er programmets mangel til å snappe opp farene.
Så selv om AV deres aldri har klaget, betyr ikke dette at dere automatisk er safe. Byttet fra ett AV til et annet, og det andre fant en fil som hadde vært liggende mens den første AV var der uten å si ifra.
Vis hele sitatet...
Er akkurat det jeg sitter å tenker også.
Folk tror 'ingen alarmer' == 'superbra AV'

Den siste tiden har jo de fleste AV motorer vist at deres taktikk fungerer elendig mot nye trusler. Hvor mange AV motorer klarer å parse ut og analysere javascript basert på hva scriptet faktisk gjør...eller hva med å parse javascript etter først å ha plukket fra hverandre en pdf fil for å finne java, eller en word 2007 fil etc?

Eller hva med å parse ut java fra flash osv?

Og hvor er truslene fra malware i dag? Nesten alle infiseringer starter med et javascript...så kommer dropsiten med en packer som rydder vei på pc'n...og så kommer malwaren inn.

Bra whitepaper som viser godt hvorfor malware sprer seg så effektivt:
http://staff.washington.edu/dittrich...-login0809.pdf
Malwarebytes' Anti-Malware.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av MartinB Vis innlegg
Ikke du heller, og heller ikke jeg, og sånn går nu dagan.
Vis hele sitatet...
Ikke du helle- vent, faen, du sa jo det.

Uansett, jeg bruker Avira Antivir Personal (gratis) og var en periode godt fornøyd med det. Nå i det siste har jeg imidlertid sett meg lei på nag screens og ELENDIG oppdatering, det har faktisk blitt så ille at man ofte må bruke manuell oppdatering. Denne går ut på å laste ned en 30MB fil og mate denne inn i programmet manuelt, og det blir jo kjedelig.
Sitat av audioxbox Vis innlegg
Bruker nå Microsoft Security Essentials, veldig bra gratis antivirus. Bruker veldig lite resurser også.
Vis hele sitatet...
Må bare legge til at hvis du har Windows Vista eller Windows 7 så skal Win Defender beskytte deg mot spyware. Men hvis du leser på nettsiden til microsoft om Microsoft Security Essentials så står det følgene:

" Microsoft Security Essentials provides real-time protection for your home PC that guards against viruses, spyware, and other malicious software."
Sist endret av TheWaveable; 2. november 2009 kl. 20:15.
Sitat av audioxbox Vis innlegg
Må bare legge til at hvis du har Windows Vista eller Windows 7 så skal Win Defender beskytte deg mot spyware. Men hvis du leser på nettsiden til microsoft om Microsoft Security Essentials så står det følgene:

" Microsoft Security Essentials provides real-time protection for your home PC that guards against viruses, spyware, and other malicious software."
Vis hele sitatet...
Win Defender er den verste mølja som er produsert. Bruker selv Microsoft Security Essentials, bruker lite ressurser og du legger ikke noe spesielt merke til programmet. Er ikke slik som Avira at det popper opp reklame hvert 15. minutt. Men hva som er best finner du ut selv, jeg selv liker Microsoft Security Essentials best.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Win Defender er den verste mølja som er produsert. Bruker selv Microsoft Security Essentials, bruker lite ressurser og du legger ikke noe spesielt merke til programmet. Er ikke slik som Avira at det popper opp reklame hvert 15. minutt. Men hva som er best finner du ut selv, jeg selv liker Microsoft Security Essentials best.
Vis hele sitatet...
Kan ikke si meg mer enig.