Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4751
Hei, jeg er igang med å lage webshop. Eller det vil si, jeg gjør reseach på hvordan det skal gjøres først.
Så langt har jeg egentlig ikke blitt noe serlig klokere det finnes jo horder av leverandører som leverer mer eller mindre ferdige, kjedelige template sider.
Jeg vil gjerne tilpasse designet helt selv - iallefall i stor grad. Jeg har kikket litt på CubeCart og osCommerce men de virker ikke som jeg kan gjøre alle tilpassninger jeg vil. Jeg kan ikke programere database selv.

Er det noen som har noen erfaringer med å lage webshop??
Om du går for et ferdig system kan jo ZenCart være noe. Jeg tror du har noen muligheter til endringer i design og struktur, men er ikke 100% sikker. Men uansett, lykke til.

http://www.zen-cart.no/
Kanskje mamut.no har noe interessant? F.eks nyStart produktet som er gratis. http://www.mamut.com/no/nystart/
jeg har også kikket på løsningene dere nevner men er litt usikker på om de er noe for meg.. i tillegg har de jeg lager dette for sakt klart i fra att de ikke liker mammut..

Ikke lett dette her :/
Noe annet du kan gjøre, om du hvertfall har tilgang til en database og en webserver som støtter php, ta en på hotscripts sine sider. Ligger veldig mange brukbare løsninger der.
http://www.hotscripts.com/PHP/Script...rts/index.html
Oi.. på hotscript sine sider følte jeg meg litt på dypt vann må jeg si.. men kanskje jeg kan klare det :S
Det er ikke så vanskelig som det ser ut for. Du finner et produkt som ser tilfredstillende ut, laster ned det også leser du readme-fila som følger med. Så har du installasjonsveiviser. De fleste av de gode løsningene der har også hjemmesider, slik at du kan klikke på "Visit" under et produkt der og det kan hende de har en online-demo av webshoppen slik at du kan teste det ut før du evt. tar det i bruk. Er ikke så veldig hukus pokus.
Jeg har en del erfaring med osCommerce, og er veldig fornøyd med det. Det kan tilpasses til den minste prikken dersom du har litt innsikt.
Dersom du ikke har innsikt i det hele tatt, skjønner jeg ikke helt hvordan du ser for deg at du skal lage en webshop er tilpasset ditt spesifikke behov.
Jeg har god innsikt i webdesign, er skolert dreamwever og flash, men har jobbet veldig lite med database.

Kan jeg tilpasse osCommerce med dreamwaver eller må man skrive kodene manuelt? eventuelt. sette opp en site i dramweaver og legge inn osCommerce etterpå?
Er det noen som kan forklare meg i korte trekk fremgangsmåten når man skal lage en webshop.. jeg er veldig forvirret akkurat nå..
Om jeg har forstått riktig så må man opprette en database først, med de nødvendige scriptene fra oscommerce, zencart osv. og så bygge opp sidens design på server?

Finnes det noen metode som lar meg designe Webshoppen i dreamweaver og så "legge" til databasen etterpå?
Sist endret av eon_one; 1. oktober 2008 kl. 13:59.
Altså. Det er ikke spesielt lett å forklare på 1-2-3. Du lager deg en webshop side slik du vil den skal se ut, med akkurat det du vil (Eks. Dreamweaver). Så må jo denne hente ut informasjon fra en database som du også må kunne skrive til. Du er jo ganske avhengig å kunne et eller annet programmeringsspråk. Eks. PHP. Du burde hvertfall lese litt mer om emnet før du begir deg ut på en slik oppgave. Skal kunne gå før man kan løpe, ikke sant?

Jeg anbefaler deg at du leser litt om bruk av php og mysql på nettet. www.sindrem.com er en god, norsk side som tar for seg hvordan php og mysql funger. En enkel innføring kaller vel SindreM det selv. :P
ok så jeg kan altså bare lage siden slik jeg vil att det skal se ut i dreamweaver?
databasen kan legges til i ettertid ?

det er i grund gode nyheter siden min eneste oppgave er design.. de jeg gjør dette for er villige til å skaffe noen andre til å ta seg av database delen av prosjektet..
Du må flette inn en GOD del f.eks php-kode for å skrive til en mysql-database. Så noen må jo programmere sammen det hele. Du bestemmer hvordan du vil den skal se ut, en som programmerer det hele tar seg av de forskjellige funksjonene dere vil webshoppen skal ha. Handlekurv, Betaling, Vareoversikt med mer. Det er ikke gjort på 1-2-3 som sagt. Med mindre du har fagfolk som skal ta seg av programmeringen.
men en fagperson vil lett kunne flette inn de nødvendige kodene etter att designet er ferdig?
Det burde vedkommende klare helt fint.
flott.. da kommer jeg nok til å overlate det til de som kan det ..så gjør jeg det jeg kan
Gi meg ett lite pip hvis dere trenger utvikling. Jeg driver eget firma som driver med bl.a php programmering.
▼ ... flere år senere ... ▼
Har du prøvd Getshop? (www.getshop.com)
Jeg syntes det funker bra! Det er veldig enkelt å bruke, støtter både paypal, visa og mastercard. Det er gratis inntill 50 produkter og flere design å velge imellom. Det virker veldig raskt og stabilt.

Ligger en demovideo på www.getshop.com som forklarer det meste.

Alternativt kan du jo prøve shopify (www.shopify.com). De har en ganske lik tjeneste. Lykke til
Tråden er jo bare fire år gammel, så vi får vel nesten håpe at trådstarter ikke fremdeles sitter og lurer, selv om det selvsagt kan hende.