Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1249
It's Learning er et elendig system for å holde orden på saker ting. Man må -- hver dag -- manuelt sjekke om det er noen lekser i hvert bidige fag. Og hver lærer har en egen lekseplan i en wordfil, som blir oppdatert uten varsel. Så slo det meg: kunne det ikke blitt mye enklere?

På bildet under kan dere se en liten sketch over hvordan jeg hadde tenkt meg det. En barneskole-inspirert lekseplan for videregående-elever altså.

http://dl.dropbox.com/u/120748/gadwin/lekseplan.png

Oppdatering av siden kan enten gjøres av lærere som går med på det, eller elever. Dette må selvsagt gjøres via It's Learning om det er elevene som gjør det, og da blir det opplyst om at "Leksene for mandag ble sist sjekket i dag kl 20:00 av Bob Kåre".

Elever kan altså logge inn på siden. Det blir nødvendig for at noen ikke føkker opp alt. Jeg hadde tenkt å benytte meg av Facebook-login primært.

Fremgangsmåten blir slik som dette:
Velg skole. Om den ikke finnes --> logg inn og lag skolen.
Velg fag. Om de ikke finnes --> logg inn og legg dem til skolen.
Oppdater lekser i hvert fag. Logg over endringer blir selvfølgelig ført, slik at det blir funnet ut om noen fucker med leksene. Hvis det blir et problem er det også mulig å innføre godkjenning av de som allerede har faget for å kunne endre noe.

Det hadde også vært småkult å integrere dette med Etherpad (som forresten er blitt open source) slik at folk kan samarbeide om lekser. Om det er etisk kan dere heller diskutere i tråden om leksedeling.

Så, noen tanker om dette? Er godt mulig at dette blir weekendprosjektet mitt i fremtiden.
Sist endret av Ozma; 18. februar 2010 kl. 21:14.
Problemet vil egentlig være å integrere et nytt sistem - igjen - som så alt for mange ganger tidligere.

Hva med at elevene selv følger med, og at det man kan skrive med penn på papir og lese i bok som tidligere?

Datamaskin på skolen er ikke til den store forbedringen i mine øyne, selv om at muligheten til å finne mer på kortere tid er der.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Det hørtes ut som en god idé.
Jeg glemmer alltid lekser, og har samme problem med at hver lærer har hver sin plan, som oppdateres tilfeldig.
Hadde det vært mulig å lage noe sånt til Fronter?
Sist endret av Bangfish; 18. februar 2010 kl. 21:20.
55535 HP
Ozma's Avatar
Trådstarter
For å presisere: Elever går manuelt inn på It's/Fronter/Whatever og henter leksene. Noen annen løsning vil nok ikke Fronter eller It's like.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av Ozma Vis innlegg
For å presisere: Elever går manuelt inn på It's/Fronter/Whatever og henter leksene. Noen annen løsning vil nok ikke Fronter eller It's like.
Vis hele sitatet...
Ok, men idéen er god.
Så lenge elevene faktisk legger de inn da..

lykke til
Ozma, you made my day!

Hvor gir man donasjonener?
Sitat av Ozma Vis innlegg
For å presisere: Elever går manuelt inn på It's/Fronter/Whatever og henter leksene. Noen annen løsning vil nok ikke Fronter eller It's like.
Vis hele sitatet...
har ikke sett så mye på det, men kanskje det er mulig å bruke det her?
Har en kompis som jobber med utvikling hos fronter, kan jo tipse han om denne tråden, og se om det er mulig å få til (eller om det allerede finnes) noen smart løsning (f.ex. rss?). Han er ihvertfall veldig fan av den typen løsninger, så man skal vel aldri si aldri.
Sist jeg sjekka hadde It's learning en kalenderfunksjon, omtrent som dette. Ryddig, enkel og grei var den også
Sist endret av Eliminator; 20. februar 2010 kl. 23:31. Grunn: Skriveleif
Sitat av Eliminator Vis innlegg
Sist jeg sjekka hadde It's learning en kalenderfunksjon, omtrent som dette. Ryddig, enkel og grei var den også
Vis hele sitatet...
Ja, jeg mener at Fronter og har slikt.

Men du får uansett beskjed når det er lagt ut nye ting på Fronter da, slik at du slipper å sjekke hvert fag (mappe).
55535 HP
Ozma's Avatar
Trådstarter
Begge systemene har nok kalenderfunksjoner, men et fåtall av lærere bruker disse.
Mener å ha lest om noen på Ntnu som drev å fiksa på et Greasemonkeyscript til Itslearning, for å forenkle slike småting som er ganske irriterende. Finner ikke igjen siden desverre.
Har selv satt på at It's sender meg en epost hver gang lærerne poster noe nytt, disse epostee pushes videre til min mobil. Dette funker ganske bra, både til lekser og når lærerne kommer med: "Jeg er dessverre syk idag" tidlig på morningen da de har førstetime.