Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 11502
][]Heisann mann 56 år med 3 mill i huslån.Jeg vil selge huset for å bli gjeldfri.Blir kvitt boliglån er og dermed null i gjeld,har ingen forbruksgjeld eller kredittkortgjeld,har en hytte som er verdt ca 1,5 Mill den er gjeldfri.Vil nå leie i stede for for å bli gjeldfri når jeg pensjonerer meg om seks år,lei av pendling til og fra,men er dette lurt å gjøre?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kvifor vil du leige? Er det ikkje betre å prøve å kjøpe noko som er billegare i den situasjonen du er i? Antar du har rimeleg grei eigenkapital?
Å eie er egenkapital i eiendom etterhvert som du nedbetaler, å leie er å betale ned andres lån og øke deres egenkapital. Selg heller huset, og kjøp en mindre og rimeligere leilighet. Om du ikke føler behov for å beholde hytten, selg den også. Da blir du fortere gjeldsfri men vil ha EK i leiligheten og dermed tilslutt være i pluss fremfor i 0.
Sist endret av Cocktail; 28. oktober 2019 kl. 20:08.
Hva er belåningsgraden på huset du har i dag? Og hva er verditaksten?
Belåningsgraden er 100 pst takst er 3,2 Mill.Takst er egentlig uinteressant da det er markedet som bestemmer prisen, er ett trangt boligmarkedet her jeg bor,selger IKKE under 3 mill da det jeg er det jeg trenger for å bli kvitt gjelda.Har en splitter ny leilighet jeg kan få leie ti 11 tusen i måneden som inkluderer gratis varmtvann og oppvarming, kommunale utgifter og forsikring
Er du avhengig av å ha hytta? En tanke kan være å selge den for å nedbetale boliglånet du allerede har i dag og få mindre månedlige utgifter. Eller selge både hus og hytte, for så å anskaffe seg en rimelig leilighet og bli nesten eller komplett gjeldfri.
En god tanke Eplejus,jeg selger gladelig hytta for å redusere gjeld,samboer derimot.......ja ja går seg vel til har ikke dyr gjeld så er vel i en heldig situasjon uansett��
Personlig hadde jeg ikke solgt bolig av samme årsak som noen andre lengre oppe i tråden nevnte; å betale ned egen boliglångjeld er i praksis egen sparing og betaling "til seg selv", mens om man leier så betaler man ned noen andres bolig.

Jeg ser appellen i å ikke ha noe lån, men dersom de månedlige utgiftene ved å leie begynner å nærme seg hva du betaler på boligen så bør du ikke selge. Husk at du også får skattefordel for rentene på boliglånet.

Hadde nok dog solgt hytta slik at du kan betale ned halve lånet. Da kan du, om du vil, øke nedbetalingstiden på lånet noe slik at de månedlige utgiftene går ned også.
Hvor mange uker er du på hytta i året? Kan leie fine hytter for 5-10 000 i uka. Da kan du også oppleve nye plasser istedenfor å sitte på samme hytta uke etter uke
Dersom ikke hytta er i hyppig bruk, hva med å leie ut hytta når den ikke er i bruk?
Et av de viktigste poengene når folk snakker om at de ønsker å være gjeldsfri når de er pensjonister er jo at man da eier sin egen bolig. Det er ikke noe mål i seg selv å være gjeldsfri hvis konsekvensen av å være gjeldsfri er at man må leie boligen sin.

Spør deg selv hva den egentlige årsaken til at du ønsker å bli gjeldsfri er. Personlig ser som sagt ikke jeg poenget i å jage etter å være gjeldsfri hvis konsekvensen er å måtte betale for noen andre sin bolig.
Hvorfor leie å betale ned andre sin gjeld ?��
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Hvorfor leie å betale ned andre sin gjeld ?��
Vis hele sitatet...
TS skal pensjonere seg om 6 år, da vil inntekten gå mye ned. Kanskje lånet er for dyrt og at han uansett må selge på et tidspunkt.
Selge huset og bygge mini hus? Det er vel ikke for alle. Jeg har tenkt en del på og det og sett YouTube filmer med folk som lever slik. Frihet.
Kunne reise vekk i en mnd eller to uten store faste trekk hjemme høres befriende ut.
Hva er motivasjonen din for og bli gjeldfri?
Har du noe arv i sikte da? Kan jo taes med i framtids beregninger
Takker for alle svar,ser at noen mener at det er bedre å betale på egen eiendom enn å betale andre sine lån gjennom å leie.Saken er den at jeg syns gjeld er en uting og ett åk som henger over meg hater og være slave av finansmafiaen.Jeg vil rett og slett være fri og frank på mine eldre dager og ikke ha noen økonomiske forpliktelser når jeg trer av arbeidslivet.Ser at det er flere eldre som sliter økonomisk og jeg vil ikke bli en del av den statistikken det er grunnen og den synes jeg er fornuftig
Sitat av Bedreliv Vis innlegg
Takker for alle svar,ser at noen mener at det er bedre å betale på egen eiendom enn å betale andre sine lån gjennom å leie.Saken er den at jeg syns gjeld er en uting og ett åk som henger over meg hater og være slave av finansmafiaen.Jeg vil rett og slett være fri og frank på mine eldre dager og ikke ha noen økonomiske forpliktelser når jeg trer av arbeidslivet.Ser at det er flere eldre som sliter økonomisk og jeg vil ikke bli en del av den statistikken det er grunnen og den synes jeg er fornuftig
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt hvorfor du vil være mer "fri og frank" av å betale husleie istedet for et lån? Den må jo like jævlig betales hver måned...
Nei, kvitt deg med hytta og kjøp et mindre hus eller en leilighet (som noen andre også har foreslått). På den måten kan du jo være (ihvertfall nesten) gjeldsfri når du blir pensjonist. Og du slipper husleie!
Men hva skal du gjøre når du går av med pensjon? Skal du bo her i landet? Tenk hvis du lever til du er 90 og er i så god form at du klarer å bo hjemme. 11.000x12x30 er nesten 4 mill. Er hva du må ut for i leie. Selger du huset og hytta, kjøper deg en leilighet som ligger litt sentralt til og klargjør deg for pensjonistlivet har du jo ikke rare boutgiftene pr mnd? Her får du høvlet vekk en god del av renteutgiftene. Du slipper å drive med utvendig vedlikehold av huset. Vet ikke hva en leilighet går for rundt der du bor men sannsynlig vil du da ha halvert lånet ditt. La oss da si 6-7 000 kr mnd kontra 11 000 kr. I hvilken av de situasjonene sliter en mest økonomisk?

Her er det også rom for å drive å farte utenlands støtt og stadig også. Å nyte pensjonisttilværelsen
Sist endret av Jens1; 30. oktober 2019 kl. 23:01.
Sitat av Bedreliv Vis innlegg
Takker for alle svar,ser at noen mener at det er bedre å betale på egen eiendom enn å betale andre sine lån gjennom å leie.Saken er den at jeg syns gjeld er en uting og ett åk som henger over meg hater og være slave av finansmafiaen.Jeg vil rett og slett være fri og frank på mine eldre dager og ikke ha noen økonomiske forpliktelser når jeg trer av arbeidslivet.Ser at det er flere eldre som sliter økonomisk og jeg vil ikke bli en del av den statistikken det er grunnen og den synes jeg er fornuftig
Vis hele sitatet...
Du er gjeldsslave til de du leier av til evig tid, for du nedbetaler ikke, du betaler kun inn hver bidige måned. Du er kun gjeldsslave til banken i x antall år, avhengig av lån/nedbetalingsplan, i mine øyne er du mye mer fri og frank når du kan slutte å betale inn et mnd beløp, det kan du aldri hos leietaker og du sitter igjen uten forume/egenkapital.. Gir lite mening. Hvis du f.eks selger hus for 4.5 mill og kjøper leilighet for 3 mill, trenger du kun ca. 1.5 mill i lån og du vil fort bli gjeldsfri. Da slipper du å betale en fremmed flere tusen i måneden resten av livet. Men det er nå bare min mening om saken, du velger selv.
Sist endret av Cocktail; 31. oktober 2019 kl. 10:55.
Sitat av Bedreliv Vis innlegg
Takker for alle svar,ser at noen mener at det er bedre å betale på egen eiendom enn å betale andre sine lån gjennom å leie.Saken er den at jeg syns gjeld er en uting og ett åk som henger over meg hater og være slave av finansmafiaen.Jeg vil rett og slett være fri og frank på mine eldre dager og ikke ha noen økonomiske forpliktelser når jeg trer av arbeidslivet.Ser at det er flere eldre som sliter økonomisk og jeg vil ikke bli en del av den statistikken det er grunnen og den synes jeg er fornuftig
Vis hele sitatet...

Du har fått masse gode råd i tråden, så foreslår at du lytter til dem og gjerne også setter opp noen regnestykker som vil vise deg sort på hvitt hva det faktisk vil koste deg over tid å bli leietaker.

Med mindre du finner deg dame som alt eier nedbetalt bolig så må du faktisk betale den husleien markedet mener er nok. Og uansett hvordan du tenker så blir du jo ikke fri for økonomiske forpliktelser. Selv en liten leilighet koster masse penger hver eneste måned. Og de fleste utleiere er proffe nok til å øke leie ihht til konsumprisindeksen hvert eneste år. Og om noen utleiere føler de har for lav inntekt av utleien så er det også mange utleiere som forsøker å endre løpende kontrakter til såkalt "gjengs-leie".

Avhengig av dine krav til plassering, størrelse og standard så vil nok leieprisen være fra kanskje 5000 per måned til kanskje 12-14.000 kr mnd. Så kommer forsikringer, strøm, vann, internett, mobil, husholdning.

Si du finner deg en liten leilighet til kanskje 8.000 pluss strøm. Det er 96 000 kr året rett i foret på utleier. Penger du aldri får igjen. Si du lever i 20-30 år som pensjonist. Det er 2-3 millioner du frivillig gir utleier.

Du er i en heldig økonomisk heldig situasjon idag. Riktignok bolig med gjeld, men du har også hytte uten gjeld såvidt jeg kan se. Dermed har du potensiale til å halvere boliggjelden. Om du så tenker downsizing og selger din 3 mill bolig til takst og kjøper deg en liten leilighet så kan du faktisk komme ut nesten i null. Og hva skal du egentlig med masse plass, er det ikke bedre å bo litt mindre og leve desto mer?

Evt. kan du vurdere å selge alt i gamle landet og flytte til asia, middelhavet eller sør-amerika. Der kan du bo og leve veldig greit på ca halvparten av pensjonen du får, og kan bruke resten av penger på utflukter, drikking og horer. Og blir det igjen noe på slutten av hver måned kan du jo altid sløse vekk resten.

Så dyrt som leiemarkedet er så tenker jeg at å selge for så å leie er det aller verste alternativet og det vil gi deg absolutt minst mulig å rutte med hver måned. Det blir nærmest en selvpåført skranten økonomi. Og husk, som pensjonist om du først er på leiemarkedet så er det ingen selvfølgelighet at du noensinne vil komme inn igjen på boligmarkedet. Om leien blir så stor at du ikke greier å spare så kan det godt tenkes banken sier nei om du senere skulle ønske å kjøpe egen bolig igjen.

De valgene du tar nå i denne saken vil få en direkte påvirkning på livskvaliteten din i årene fremover. Så jeg ville tatt meg god tid, tenkt nøye gjennom alle alternativer og valgt det som er mest fornuftig økonomisk. Ville ikke valgt det alternativet som er minst økonomisk fornuftig men som gir deg litt fred i hodet mtp gjeld, å det å være i "kloa på banken". Ikke la en slik tanke ødelegge livskvaliteten din for flere tiår fremover.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bedreliv Vis innlegg
Takker for alle svar,ser at noen mener at det er bedre å betale på egen eiendom enn å betale andre sine lån gjennom å leie.Saken er den at jeg syns gjeld er en uting og ett åk som henger over meg hater og være slave av finansmafiaen.
Vis hele sitatet...
Det fornuftige då er jo å jobbe med den haldninga. Gjeld er svært fornuftig i ein del situasjoner: når du ved å ta ein stor kostnad no, kan redusere langsiktig kostnad. Gjeld lar deg finansiere den store kostnaden.

Om du insisterer på å ikkje ville det... vel, so be it.

Men for å vere realistisk. Om du sel huset, og skaffer deg ei leilighet til halvparten, og betaler ned tilsvarande det du betaler ned i dag så lenge du er i yrkesaktiv alder, så vil du ha nedbetalt omlag halve gjelda, og du vil ha relle bukostnader som pensjonist ned mot 3-4000 i månaden.

Det er fakta. Du vil ha meir disponibel inntekt som pensjonist om du er fornuftig. Det gjer deg til mindre slave av systemet enn om du er idiot og insisterer på å opponere på barnsleg vis.
Vel,her var det mange svar,takker for det men at jeg skal bli 90år og fremdeles ha god helse vel vel det er lov og håpe,flytte til Asia og kjøpe meg ei hore tror ikke det😒.Saken er den at jeg hater å ha gjeld,har kommet meg ut av forbrukslån mareritt som sto på over flere år og har klart å kvitte meg med alt sammen på egen hånd og det kostet mye mer enn bare penger,angst,bekymringer,søvnløse netter osv osv.Dette førte til at jeg fikk ett hatforhåld til gjeld og de som pusher denne,de har ødelagt så mange skjebner.Derfor har jeg bestemt meg for å kvitte meg med ALL gjeld innen jeg blir pensjonist om seks år.Klart det er ett godt påeng å betale ned på huslån et og dermed til seg selv istedenfor å finansiere andre sine lån gjennom å leie jeg ser den.Men nå etter tiår med økning i boligprisene ser jeg nå en endring prisene har flatet ut ja sågar på vei ned boligene ligger mye lenger ute før de blir solgt.Er Norge nå på vei inn i den situasjonen at boblen sprekker?Det har skjedd før.Fra 87 til 92 raste boligprisene med 40 pst og det var mange som tapte store penger på det,dette vil jeg for enhver pris unngå at jeg også skal oppleve,derfor vil jeg selge nå mens leken er god og satse på at jeg kommer meg ut av klørne på de jeg har huslånet hos.Kansje en naiv tankegang,men muligheten er jo absolutt tilstede.Har vært der når forbrukslån ene hoper seg opp og hva det kostet og komme ut av det,skal ALDRI tilbake dit samme faen hva som skjer.Har diskutert med fruen at vi kanskje kan flytte på hytta når vi blir pensjonister,den er tipp topp moderne med alle fasiliteter,og få bruksendring på den går helt fint(har undersøkt)er en liten plass men der er alt vi trenger for å ha det bra og hytta er nedbetalt.Da kan jeg gjøre det jeg liker aller best,gå laaaange turer i fjellet med hunden og virkelig leve livet,uten tanke på hvordan jeg skal få penger nok til neste lønning.Takker igjen for alle svar og alle som gadd å lese.Ønsker dere alle en flott pensjonisttilværelse
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bedreliv Vis innlegg
Dette førte til at jeg fikk ett hatforhåld til gjeld og de som pusher denne,de har ødelagt så mange skjebner.Derfor har jeg bestemt meg for å kvitte meg med ALL gjeld innen jeg blir pensjonist om seks år.
Vis hele sitatet...
Og det er fullt ut forståeleg. Men det er dramatisk skilnad på bustadlån og forbrukslån. Dei ligg i kvar sin ende av renteskalaen.

Bustadlån har låg rente, fordi dei er sikra. Det er rasjonelle lån å ha, i motsetning til forbrukslån.
Sitat av Bedreliv Vis innlegg
Er Norge nå på vei inn i den situasjonen at boblen sprekker?Det har skjedd før.Fra 87 til 92 raste boligprisene med 40 pst og det var mange som tapte store penger på det,dette vil jeg for enhver pris unngå at jeg også skal oppleve,derfor vil jeg selge nå mens leken er god og satse på at jeg kommer meg ut av klørne på de jeg har huslånet hos.
Vis hele sitatet...
Om det sprekker er ikkje så himla relevant så lenge du ikkje ser for deg å selje og kjøpe nytt.

Du har ei fullstendig irrasjonell haldning til eigen økonomi. Det må du forsåvidt ha for min del, men i så måte er det litt sært å be om hjelp...
Vidarlo jeg har ikke bedt om hjelp men om gode råd, det er like stor forskjell om ikke større enn forskjellen på forbrukslån og huslån.Du sier jeg har irrasjonell holdning til egen økonomi hva mener du med det?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Å be om hjelp og å be om råd er to ulike måtar å ordlegge seg på for det samme.

Når eg skriv du har irrasjonell haldning til eigen økonomi så meiner eg nettopp det. Du tek ikkje økonomisk rasjonelle val; du er motivert utelukkande ut frå ein tanke om at du ikkje skal ha gjeld, og det er det overordna målet. Det er ikkje rasjonelt.
Vidarlo slik jeg tolker deg vil jeg være mer rasjonell hvis jeg øker belåningsgraden min i og med at du sier at målet mitt om å bli gjeldfri er irrasjonell??
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bedreliv Vis innlegg
Vidarlo slik jeg tolker deg vil jeg være mer rasjonell hvis jeg øker belåningsgraden min i og med at du sier at målet mitt om å bli gjeldfri er irrasjonell??
Vis hele sitatet...
Les det eg skriv?

Men for å vere realistisk. Om du sel huset, og skaffer deg ei leilighet til halvparten, og betaler ned tilsvarande det du betaler ned i dag så lenge du er i yrkesaktiv alder, så vil du ha nedbetalt omlag halve gjelda, og du vil ha relle bukostnader som pensjonist ned mot 3-4000 i månaden.
Vis hele sitatet...
Vidarlo ja jeg leser det du skriver og det er som følger:du mener at målet mitt om å bli gjeldfri er irrasjonellt så da må vel du mene at det å ha gjeld er smart eller rasjonellt om du vil
Å ha gjeld i form av boliglån er smart så lenge du kan betale det. Langt smartere enn å leie og tryggere.
Har du tenkt på at om du leier så kan det godt hende du må flytte jevnlig da huseier e.l. skal selge, pusse opp etc? Tror du flytting er en ting du har lyst til å gjøre i en alder av 70+?
Sitat av Bedreliv Vis innlegg
Vidarlo ja jeg leser det du skriver og det er som følger:du mener at målet mitt om å bli gjeldfri er irrasjonellt så da må vel du mene at det å ha gjeld er smart eller rasjonellt om du vil
Vis hele sitatet...
Poenget til vidarlo er at du må ha et sted å bo, slik at så langt du ikke finner en bolig du kan låne gratis på ubestemt tid, vil det i de aller, aller fleste tilfeller, være mye mer økonomisk gunstig å betale ned på eget boliglån fremfor å leie og dermed betale ned andres boliglån (ev. øke noens formue/inntekt).

De fleste boliger som leies ut har en pris tilsvarende eller mer enn hva det koster å betjene et boliglån.
Så lenge helsen ikke er et problem, kan man eventuelt kjøpe en gjeldsforsikring, dersom man er bekymret for at andre blir nødt til å overta ens gjeld ved bortgang før lånet er nedbetalt.
Sist endret av Veggen; 31. oktober 2019 kl. 22:45.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Jeg bare lurer; hva hvis man er en person som konstant trenger forandring, så man vil flytte hver 6-12 måned? Skal man selge og kjøpe ny bolig hver gang man flytter da?

Jeg tenker det blir stress å leie ut med mindre det er langtidsleie så klart.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Jeg bare lurer; hva hvis man er en person som konstant trenger forandring, så man vil flytte hver 6-12 måned? Skal man selge og kjøpe ny bolig hver gang man flytter da?

Jeg tenker det blir stress å leie ut med mindre det er langtidsleie så klart.
Vis hele sitatet...
Høres jo allerede ut som stress i mine ører. Men uansett, kan nesten ikke begynne med alle hvis her i verden som er uaktuelle?
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Jeg bare lurer; hva hvis man er en person som konstant trenger forandring, så man vil flytte hver 6-12 måned? Skal man selge og kjøpe ny bolig hver gang man flytter da?

Jeg tenker det blir stress å leie ut med mindre det er langtidsleie så klart.
Vis hele sitatet...

Kanskje du skal forsøke å se om behovet for endring kan fylles opp uten at nødvendigvis behøver å flytte riktig så ofte? Jobbe prosjektbasert kan by på menge spennende oppdrag. Der møter du ofte nye folk.

Utvide horisonten uten å faktisk utvide den bokstavelig? Forsøke og oppsøke nye og ukjente miljøer, finne en helt ny hobby eller lære deg noe helt nytt som kan gi deg nye impulser. Språk feks kinesisk el portugisisk. Eller kanskje du liker tradisjonell kokekunst og kan oppsøke likesinnede?

Om du skulle ha økonomisk ryggrad til å kjøpe ny bolig to ganger i året da tenker jeg du har ressurser nok til å løse eventuelle problemer vedrørerende leieforholdene. Du kan tidsbegrenset kontrakt eller ikke, ting kan skje slik at kanskje ønsker nye leietakere, eller må ha nye. Men om du får finansiering til 2 boliger i året så løser du nok evt. fremtidige problemer rundt utleieforholdene. Om du er like rastløs om 10-15 år så har du kanskje 30 boliger på utleie, og da har du kanskje for lengst boligmasse nok til forsvare å ansette nødvendig(e) årsverk for å ivareta boligmassen og utleieforhold.
Sitat av Bedreliv Vis innlegg
Vel,her var det mange svar,takker for det men at jeg skal bli 90år og fremdeles ha god helse vel vel det er lov og håpe,flytte til Asia og kjøpe meg ei hore tror ikke det😒.Saken er den at jeg hater å ha gjeld,har kommet meg ut av forbrukslån mareritt som sto på over flere år og har klart å kvitte meg med alt sammen på egen hånd og det kostet mye mer enn bare penger,angst,bekymringer,søvnløse netter osv osv.Dette førte til at jeg fikk ett hatforhåld til gjeld og de som pusher denne,de har ødelagt så mange skjebner.Derfor har jeg bestemt meg for å kvitte meg med ALL gjeld innen jeg blir pensjonist om seks år.Klart det er ett godt påeng å betale ned på huslån et og dermed til seg selv istedenfor å finansiere andre sine lån gjennom å leie jeg ser den.Men nå etter tiår med økning i boligprisene ser jeg nå en endring prisene har flatet ut ja sågar på vei ned boligene ligger mye lenger ute før de blir solgt.Er Norge nå på vei inn i den situasjonen at boblen sprekker?Det har skjedd før.Fra 87 til 92 raste boligprisene med 40 pst og det var mange som tapte store penger på det,dette vil jeg for enhver pris unngå at jeg også skal oppleve,derfor vil jeg selge nå mens leken er god og satse på at jeg kommer meg ut av klørne på de jeg har huslånet hos.Kansje en naiv tankegang,men muligheten er jo absolutt tilstede.Har vært der når forbrukslån ene hoper seg opp og hva det kostet og komme ut av det,skal ALDRI tilbake dit samme faen hva som skjer.Har diskutert med fruen at vi kanskje kan flytte på hytta når vi blir pensjonister,den er tipp topp moderne med alle fasiliteter,og få bruksendring på den går helt fint(har undersøkt)er en liten plass men der er alt vi trenger for å ha det bra og hytta er nedbetalt.Da kan jeg gjøre det jeg liker aller best,gå laaaange turer i fjellet med hunden og virkelig leve livet,uten tanke på hvordan jeg skal få penger nok til neste lønning.Takker igjen for alle svar og alle som gadd å lese.Ønsker dere alle en flott pensjonisttilværelse
Vis hele sitatet...
I tilfelle du ikke kjenner til retningslinjer med å bo fast i hytten, så har du litt lettlest info:
https://dnbeiendom.no/altombolig/jus...om-helarsbolig
Jeg mener selvfølgelig at du må selge den første boligen, for så å få kjøpt en ny bolig med kapitalen fra den første boligen.

Det er jo langt fra alle som vil etablere seg eller takler tanken på å måtte bo på samme sted i årevis fremover, uten å måtte gå igjennom prosessen med å selge et hus for å kunne flytte feks. Men man kan vel da som sagt leie ut huset mens man leier i andre byer/land.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Bedreliv Vis innlegg
][]Heisann mann 56 år med 3 mill i huslån.Jeg vil selge huset for å bli gjeldfri.Blir kvitt boliglån er og dermed null i gjeld,har ingen forbruksgjeld eller kredittkortgjeld,har en hytte som er verdt ca 1,5 Mill den er gjeldfri.Vil nå leie i stede for for å bli gjeldfri når jeg pensjonerer meg om seks år,lei av pendling til og fra,men er dette lurt å gjøre?
Vis hele sitatet...
Sånn jeg leser det du skriver, så setter du en høy pris på det å bli gjeldfri.

Dette er subjektivt og varierer selvfølgelig fra person til person hvor stor egenverdi det er å være gjeldfri.

Hvis det å være gjeldfri er viktigere enn å optimalisere for avkastning: JA, selg huset og bli leietaker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bedreliv Vis innlegg
Vidarlo ja jeg leser det du skriver og det er som følger:du mener at målet mitt om å bli gjeldfri er irrasjonellt så da må vel du mene at det å ha gjeld er smart eller rasjonellt om du vil
Vis hele sitatet...
Ja, i den situasjonen er det opplagt smart. Gjeld generelt er ikkje smart eller rasjonelt, men i ein del situasjoner er det heilt utmerka.
Virker merkelig å ønske å gå ned i nåtidig og fremtidig levestandard just fordi ønsket om å være gjeldfri topper alt annet. Gjeldfri betyr jo ikke null utgifter, ikke i dette tilfellet hvor alternativet er å selge bolig for å bli leietaker. Med mindre du klarer å skaffe en særdeles gunstig leieavtale med lang løpetid og leiekostnader langt under markedspris så vil et boligsalg og påfølgende leietakersituasjon gjøre at dine løpende utgifter blir så store at du må senke levestandarden betraktelig. Du får mindre disponible penger du kan bruke til gøy og moro hver måned, og du må leve med usikkerhet rundt leieforhold, leiepriser og alt det som følger med det å være leietaker. Og du mister verdiøkningen av å eie egen bolig.

Mao, om du kan flytte hjem til mor og bo nærmest gratis kan det være økonomisk gunstig å selge egen bolig. I praksis blir du jo gjerne mors assistent, pleiearbeider, klagemur og hjelpemann. Så kan man jo spørre om kostnaden da er verdt det.

Det alternativet du brånekter på, som mange har rådet deg til er jo egentlig det som både er rasjonelt og økonomisk gunstig. Downsizing. Selg bolig og kjøp liten leilighet med lave felleskostnader, og selg av hytten. Kanskje kan hytten selges og du kan kjøpe en rimelig campingvogn, eller følge trenden og ha fritid og ferie i en ombygd varebil, aka van life? Om du er villig å leve livet på færre kvadrat så opprettholder du friheten og fordelene ved å eie egen bolig, pluss at om du som pensjonist plutselig skulle ønske å leve og bo feks i Spania så har du da faktisk en bolig og noe håndfast du kan realisere og sikre gevinst av om du skulle ønske det.
Sist endret av _abc_; 23. november 2019 kl. 23:25.
Nå sier jo trådstarter at han er redd for at boligprisene skal falle. Om boligmarkedet hadde falt 40% sitter man jo virkelig i saksa. Det kan jo skje og ingen er synske.
Jada boligprisene kan falle, det har skjedd før. Men så vil jo prisen gå oppover igjen. Ts har idag nedbetalt hytte og kan dermed realisere ca 1.5 mill, samt selge dagens bolig som er belånt med ca 3 mill. Kanskje salg av bolig og hytte vil gjøre det mulig å halvere lånet.

Om ts alt har flyttet inn i en mindre og billigere leilighet og har fått halvert gjelden så er jo ikke effekten av boligprisfall noe som vil påvirke økonomien voldsomt. Bolig må folk ha. Om han eier en rimelig bolig med relativt lav gjeldsgrad så vil jo ikke boligprisfallet spille noe særlig inn på økonomien om han fortsetter å eie boligen. Et evt. boligprisfall blir jo bare merkbart om ts selger bolig på bunn. Sålenge ts klarer avdrag så vil jo prisene på sikt øke. Og ingen vet hvor gammel ts blir. Ts kan jo ha 40+ år i sin nye bolig, og kan således oppleve både en eller flere perioder med boligprisfall. Men på sikt vil nok prisene øke.
Krakket kommer rundt påsketider
Sitat av olebull Vis innlegg
Krakket kommer rundt påsketider
Vis hele sitatet...
Takk for the heads up! Hva baserer du dette på, egentlig?
He he mye tips her inne.Ja jeg kan selge hytten og redusere gjelden,men hvor mye jeg reduserer gjelden er jo avhengig av hvor mye jeg får for den.Takst er 1,5 Mill men taksten er ingen garanti for at jeg får det det er markedet som bestemmer uavhengig av takst.På den andre siden kan jeg ha dritflaks og få 1.75 Mill eller mer men det blir bare spekulasjoner.Som sagt er jeg trøtt av og være i lomma på banken og ønsker å kvitte meg med alle forpliktelser jeg har med dem,har sittet dypt i forbrukslån/kredittkort gjeld og har kommet meg ut av det helvete som det var,og vil nå ta det helt ut og kvitte meg med ALL gjeld,hater faenskapen og vil bare bort fra det.Klart det vil koste å bo uansett selv om jeg leier men ryggsekken(lånet) er borte jeg er ikke bare gjeldfri men FRI!Og beholde boligen får å spekulere i en Evt prisoppgang om x antall år er helt uinteressant det kan like gjerne dreie seg om en prisnedgang,orker ikke mer av gjeld det har vært så mye pes med det oppigjennom det tror jeg det er mange der ute som kan bekrefte.Jeg bør beholde boligen for å vente på en prisoppgang ser jeg en skriver dvs jeg skal vente på å realisere mere penger.Nei i dag er det sånn at mer er ikke nok.Jeg gir faen,jeg har mer en nok
Nå gjentar du deg selv.
Vi har skjønt at du hater gjeld. Vi har skjønt at du ikke vil være avhengig av å betale penger til noen. Vi har skjønt at du vil være fri som fuglen. Også om det medfører økonomiske beslutninger de fleste økonomer vil fraråde. Det eneste vi forgjeves har forsøkt å hamre gjennom er at dersom du vil være fri, så må du eie, ikke leie. Bli gjeldsfri, rock on! Men ikke bind deg til en leiekontrakt for å få det til. Da blir du enda mindre fri.
Vel jeg må jo betale penger da for å leie ingenting er gratis her i livet.At økonomiske eksperter anbefaler å eie fremfor å leie for stå for deres regning,hadde disse ekspertene alltid truffet med sine spådommer ville alt vært såre vell men de bommer mer enn de treffer er nå min mening da,hvis alle fulgte disse økonomene sine råd ville jo alt bli bra men slik er det desverre ikke..Økonomer er spåkjerringer som selger sin uvitenhet til de med enda mindre uvitenhet.........
Vel for å sette ting i perspektiv, så var det vel helt tilbake til slutten av 80 tallet at boligmarkedet gikk på en real smell. Så var det mange år med stadig oppgang. Liten dipp i frykten rundt finanskrisen men det gikk jo fort over. Ser det på boligmarkedet siden bunnen tidlig på 90 tallet så har det egentlig gått veldig opp. Og dermed så er din plan nærmest tullete.

Relativt sett så sitter du faktisk bra i det økonomisk. Du har gjeldfri hytte og belånt bolig. Det fortrinnet du har idag kan du forvalte med å følge rådene i tråden. Det er ikke heksekunst eller ville spådommer. Det er slik ting er. Når du går ned i boligmasse og har solgt hytten så har gjelden din krympet så mye at du med normale avdrag vil leve et økonomisk bekymringsfritt liv til du trekker ditt siste sukk. Og du vil ha mer disponibel inntekt du kan bruke på det du ønsker om du faktisk klarer å ta til deg det folk sier her.

Fremfor å være rasjonell så drømmer du feberdrømmer og tror at det å være gjeldsfri er toppen av lykke. Du risikerer å betale 25-50% mer i husleie hver måned enn du må betale i avdrag på lånet ditt, avhengig av hvor du bor selvsagt. Husleien du betaler som leietaker gir deg ikke fradrag og lavere skatt slik du får om du betjener boliglånet.

Folk sier jo ikke at du skal være spekulant, men har du egen bolig så er det en mulighet å faktisk selge boligen om du skulle ønske det. Og er det noe du ønsker om feks 15 år så skal det være nærmest umulig å ikke gå i pluss - for du har jo hele tiden betalt ned på lånet. Og selv om "påskekrakket" skulle slå til så gjør det jo ikke boligen verdiløs. Om boligprisene faller en periode så gjør det jo ikke noe for deg om du beholder boligen. Tak over huet må du ha, så bare fortsett å betale ned lånet så har du mer lommepenger hver eneste måned. Om du ikke liker lommepenger kan du betale ned mer på lånet slik at du blir raskere ferdig. Alt du pløyer inn i husleie til en utleiehai eller hva du nå får som utleier er jo penger som gagner utleier og ikke deg.
Sitat av Bedreliv Vis innlegg
Vel jeg må jo betale penger da for å leie ingenting er gratis her i livet.At økonomiske eksperter anbefaler å eie fremfor å leie for stå for deres regning,hadde disse ekspertene alltid truffet med sine spådommer ville alt vært såre vell men de bommer mer enn de treffer er nå min mening da,hvis alle fulgte disse økonomene sine råd ville jo alt bli bra men slik er det desverre ikke..Økonomer er spåkjerringer som selger sin uvitenhet til de med enda mindre uvitenhet.........
Vis hele sitatet...
Det begynner å demre for meg hvordan du innledningsvis havna på forbrukslånskjøret.

Det har blitt gjort et hederlig forsøk på å forklare deg konsekvensene av det du gjør, og dersom noen som leker med tilsvarende tanker kommer over denne spiralen av tanketom fornektelse, så vil de kanskje ta seg litt i akt.
Så langt jeg bryr meg er målet oppnådd.
Do it. Hus og hytte er ofte bare en illusjon. Sure det er trygt og godt å bo i Andebakken 32, jobbe 8-4 mandag til fredag så drar man på hytta hver helg og den 20 betaler man ned lånene sine. Men når du er pensjonert og fri, forøvrig ikke basert på alder men det at du har økonomisk frihet, så selg alt du har å bli gjeldsfri. Ikke vær skyldig noen noe. Gjør hva faen du vil, flytt til Granca og drikk paraplydrinker. Stikk til Thailand, dra på gogobar. Flytt til Florida i leilighet med basseng mens du menger deg med andre kakser som også lever på staten (Velfortjent vel og merke, ingen ironi her. Pensjon er fortjent) den 20 hver mnd. Friheten er poenget her. Jeg selv sitter dypt i suppa og min nummer 1 prioritet er å bli gjeldsfri. Jeg er ung så jeg vil ha en jobb der jeg er fri fra alt, har laptopen på pulten uansett hvor. Det tar tid, jeg må finne ut av det. Du er 50 +, har sikkert ting mye mere på stell enn meg. Du har betalt regninger i 30+ år og levert. Jeg har ikke gjort noe. Du har rett og får snart pensjon til å gjøre hva faen du vil for å si det sånn. Kvitt deg med alt. Se hvor mye har du igjen, og hvor mye mener du selv du trenger for å leve komfortabelt resten av livet uansett hvor det måtte være. Se om du for eksempel sitter igjen med 2 millioner. Ta de 2 millionene, finn et leilighetsbygg med 7-8 leiligheter, gå til banken lån 13 mill (2mill i egenkapital er 15% av 13mill), kjøp et bygg for alt mellom 8-13 mill, poenget er at du må ha et ferdig produkt for 13 mill der du har leiligheter nok til å dekke livstilen din. Betal ned lånet hver mnd, lei ut og lev på netto renteinntekter etter skatt og bla bla. Kos deg mann, du har alle muligheter. Litt fjåsete eksempel, og kjenner ikke til din økonomi men du kan gjøre noe lignende. Vi lever i 2019 ikke 1950 du har masse muligheter og enda mange år igjen!
Man kan låne maks 5 * brutto inntekt. Hvis man har 0 i inntekt, kan man ikke låne 8-13 mill.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Man kan låne maks 5 * brutto inntekt. Hvis man har 0 i inntekt, kan man ikke låne 8-13 mill.
Vis hele sitatet...
Kjøper du et objekt som er ment for utleie, så legges denne inntekten som grunnlag for brutto inntekt pluss annen inntekt du har fra en jobb for eksempel. Så jo, det kan du.

https://www.nrk.no/norge/nye-regler-...lan-1.14111259

Les forøvrig hva Andreas Nyheim, Kommunikasjonsrådgiver i DNB sier om denne tematikken, ikke meg.

"Leieinntekter teller med
«Dokumenterte og stabile skattefrie inntekter» kan ifølge finansdepartementet for eksempel være barnetrygd (men ikke kontantstøtte). I en presisering åpner også departementet for at stabile leieinntekter kan tas med i regnestykket.

Nyheim i DNB mener dette kan utgjøre en forskjell for dem som stanger i fem-ganger-inntekts-taket.

– I områder med mye press og høye boligpriser vil dette, alt annet likt, telle positivt, sier han.

Følgende regneeksempel kan illustrere effekten:

Årsinntekt: 500.000 kr
Årlige leieinntekter: 100.000 kr
Med de gamle reglene kunne du i utgangspunktet låne 2.5 millioner kroner. Med de nye reglene øker maksbeløpet til 3 millioner kroner.

Leieinntektene må imidlertid regnes som stabile over tid. Det kan for eksempel handle om å kjøpe en leilighet der man overtar et eksisterende leieforhold, eller leieinntekter man får fra en sekundærbolig man eier.

– Hva som regnes som stabilt og dokumenterbart vil være en individuell vurdering fra sak til sak, sier Nyheim."