Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 960
Er helt helt ny i linux, og da mener jeg helt ny. Har lastet ned Slackware 10. Og jeg lurer på hvordan man setter opp FTP server.
Det første linux distroen min var slackware. Det var en stor feil av meg og begynne med slackware. Nå skiftet jeg til debian, og elsker det. Jeg råder deg til å skifte distro

på slackware er ingenting inkludert, så du må laste ned alt selv. ta et raskt søk på google, for eksempel "guide ftp server linux". så får du med en guide på samme kjøpet.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Uten å starte en distrokrig her, så er det rett det erix sier.
Slackware er primært en serverdistro som ikke egentlig er tilrettelagt for førstegangsbrukere.

Let's face it - kommer man fra windows så trenger man en mykere overgangsfase enn den man møter når man innstallerer en distrubisjon som Slackware o.l.
Karravolin
voldern's Avatar
Trådstarter
Ja ok, hviken distro anbefaler dere for server bruk da, uten om Slackware selvfølgelig..
jeg vil anbefale debian på det sterkeste av de to distroene jeg har prøvd (slack og debian :P ) pga det er så mye lettere å installere en pakke uten å konfigurere og alt det pisset der..
for eksempel: jeg vil installere zip. kommando: apt-get install zip
så enkelt var det. det er værtfall enklere enn slackware, det er alt det jeg har erfaring med
Jeg syntes slackware var helt perfekt til meg når jeg først begynte å bruke linux. Kom meg nesten ikke gjennom installasjon til de fleste andre distribusjonene jeg prøvde engang (det var vel red hat, mandrake og SuSE, om jeg ikke husker feil).

og greit nok, du har apt-get i debian... men du kan jo laste ned slapt-get til slackware...
Det er vel bare å installere glftpd for eksempel? Er masse "warez kiddie" stuff med, relativt greit å sette opp.. etter hvert som man blir vant til det.

http://www.glftpd.com/
installasjon --> les docs
windoze: den er aldeles ikke anbefalt til vanlig bruk. ikke for nybegynnere heller.

prøv deg på vsftpd/proftpd istedet.
Jeg vil gjerne anbefale proftpd...
Og en liten kommentar til Debian lovers, synes det var alt for mange pakker med på distroen. Jeg lastet ned alle cd'ene, 7 eller 8 cd'er.. Når jeg endelig hadde valgt alle pakkene jeg skulle ha ut ifra litt mer enn 8710 pakker så hang dataen deg... Jeg sier bare en ting aldri mer Debian, det er altfor mange pakker å velge mellom