Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2993
Hei, har lenge ønsket meg rammelerret på soverommet. Og nå har jeg endelig fått litt tid til å bygge et. Jeg har liten erfaring med lerret generelt, så har noen spørsmål.

Jeg har vært inne på avshop.no og sett på duker, men det er store prisforskjeller. Ser at f.eks denne koster nesten 25k, mens denne koster 349,-. Begge er 120" store, det jeg ser etter.
Er det virkelig så stor forskjell på duker? Er ikke det projektor kvaliteten som avgjør hvor godt bildet blir?

Bør jeg kjøpe bedre lerret om jeg går for 4k projektor fremfor 1080p projektor?

EDIT: Hvis det er noen andre som har forslag til andre duker, så kom gjerne med forslag.
Sist endret av 0xFF; 23. januar 2018 kl. 01:13.
Jeg vurderte dette en stund før jeg endte opp med å kjøpe ny TV.

Jeg leste litt om det og det er naturligvis projektoren som har mest å si for billedkvaliteten, men lerretet er ikke ubetydelig. Det virker som at de viktigste egenskapene til et godt lerret er teksturen og dets evne til å reflektere lys. Sistnevnte er også veldig avhengig av lyssetting i rommet.

Om du bruker en projektor med lavere oppløsning vil du helt fint kunne bruke et billig lerret uten at dette ødelegger for billedkvaliteten, men det sier seg egentlig selv at et grovt stoff er litt krise om du skal se film i 4K, da noe av lyset vil forsvinne inn i stoffmaskene.

Å bruke 25k på et lerret er galskap i mine øyne, men om du først skal investere i en 4K projektor bør du også velge et lerret som er laget for å projisere 4K på.

Edit: Ser at komplett har et bredt utvalg av såkalte 4K-lerret.
Hva er egentlig budsjettet du har på lerret?

Noe som også er avgjørende for prisen er andre funksjoner som om det er motordrevet eller manuelt. Ser at du vil ha rammelerret, men det er jo praktisk med motor, men er det verdt flere tusenlapper ekstra? En smakssak i mine øyne.

12.495,-

4.995,-

Du kan sikkert bli strålende fornøyd med billigere lerret også, men jeg ville gått for et som var laget for 4K.
Sist endret av Pope; 23. januar 2018 kl. 02:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En ting du må huske på siden du skal ha dette på soverommet og det er at du mest sannsynlig vil kjøre film i total mørke? Blinds foran vindu og lys av? Eller i det minste vil du nok kjøre svært dimmet lys?

Ja mørkere rommet er jo der du skal se film jo enklere blir det å komme unna med et rimelig lerret. Tidligere så var det vanlig å si at gain på 1,0 var safe i de fleste tilfeller, og ville gi samme refleksjon ut fra lerret som inn fra projektor. Det gir nesten 180 graders seer felt. Øker du gain tallet så øker refleksjon fra lerret men du får et smalere seer felt. Akkurat det med seerfelt er vel nær sagt uvesentlig på et soverom, da jeg tar det for gitt at film blir sett fra fast posisjon i sengen, altså kan du relativt enkelt justere opp gain uten masse stress.

Så var det fargen på lerret. Hvit går greit pga soverom og at du kan velge lite lys i selve rommet. Men du kan få svært mye bedre filmopplevelse om du velger et nedtonet lerret. Feks grått, sølvaktig. Her burde du egentlig testet forskjellige i en brukbar hjemmekinosjappe. Fordi det er så store forskjeller mellom merker og hvordan de har løst dette med farge på duk og korrekt svartnivå fargemetning. Noen koster masse ekstra endre litt mindre og gi likevel bra effekt.

Skal du kjøre med høyttalere bak duken? Da bør du vurdere perforert duk.

Går du for 2.35:1 kan du maskere med gardintypen ved feks 16:9 innhold.

Skal ikke gi deg noen konkrete anbefalinger fordi jeg ikke selv har 4K projektor oppsett. Så har ikke særlig erfaring med det. Men det som blir viktig for deg er å se på hvor og når du vil bruke projektoren mest. Kan du få det tilnærmet helt mørkt på soverommet selv på dagtid? Da vil du spare veldig mye penger på duk, fordi du ikke trenger høy gain eller andre triks. Og du kommer unna med selv et ordinært hvit lerret helt uten problem. Men som sagt, test i butikk først og sørg for at du bruker samme lyssetting i testrommet som du ha hjemme.

Blir veldig forundret om du ikke slipper unna med en av de aller rimeligste dukene. Mulig du må ut med litt ekstra for 4K, men test først selv og se om det faktisk er forskjell på omtrent samme avstand som du vil ha hjemme, og med samme belysning i rommmet.
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Soverommet er ganske mørkt hele tiden. Og ja, synsvinkelen inn på lerretet er ca rett på, (+/-) 1m fra 3 meter unna (dobbelseng på 2m).

Men hvis grov teksturen i lerretet er problemet for 4K, så må lerret «uten» tekstur være det beste?

En tanke som slo meg er å lage en ramme, for så å stifte fast en tynn kryssfinerplate, og sparkle igjen alle hull etter stiftene. For så å pusse kryssfinerplaten så glatt som man klarer å få den, for fjerner alle ugjevnheter. Og til slutt male denne med lerretmaling, og lime fast svarte lister rundt.

Hvor godt tror dere at denne «teksturløse» lerrete fungerer?
Det er så stor forskjell på 4K at jeg nok ville forsøkt å tatt turen innom en sjappe å sjekket ut forskjellige lerreter, inkl 4K lerret. Er ikke sikkert du trenger 4K, det vet du best når du har sjekket. Har ramlet litt av lasset når det gjelder PJ for jeg har ennå ikke gått for 4k PJ, og bruker stort sett 4K på 65" til film og serier. Så har ikke førstehåndserfaring med 4K PJ.

Når det er sagt så har jeg sett mange kino-oppsett med alternative lerretløsninger. Alt fra spesial lerret maling fra usa direkte på vegg til en som sydde lerret av et par brukte elektriske blendingsgardiner som var hvite på den ene siden. Den billigste løsningen var et par hvite laken som var spent opp og stiftet til veggen På 1080 så funket egentlig det meste. Nå er det 4K på Netflix og xbox og xbox skalerer vel opp til sudo 4K på spill også. Så streames det jo 4k i alternative kanaler også så for fult utbytte så ville jeg sjekket litt før jeg tok valget.