Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2758
Jeg pleier å ha vinduet på soverommet åpent når jeg sover.
Jeg bruker myggnetting her, slik at edderkopper og alt slags kryp ikke skal komme inn.

Bytter sikkert myggnetting hver/annen hver måned siden den revner ganske lett.

Hva ville vært et alternativ for dette?
Og eventuelt en løsning som slipper inn luft, men ikke vann når de reiner?

Edit: Poster denne under DIY siden jeg er usikker på hvor den skal plasseres.
Kan prøve å bygge noe selv, men det greieste hadde blitt å kjøpt en ferdigløsning
Sist endret av Onfroi; 4. oktober 2017 kl. 18:44.
kjøp myggnetting av god kvalitet eller hvis du vil ha noe som slipper inn luft men ikke vann, skaff deg innertelt duk fra helsport, de sender deg sikkert det du trenger..
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Anbefaler å bruke Jula eller clas ohlson sin.
Har erfaring med sistnevnte, du revner ikke den med det første.
Bygg en avstivet ramme som passer akkurat inni vinduet ditt og stift myggnettingen fast i denne.
Har du mulighet til å modifisere soverommet litt, eller leier du bare? Fikk jo masse gode ideer, men ingen som en eventuell huseier ville satt pris på.

Du kan jo eventuelt bare ha vinduet åpent med løsningen du har i dag, og ha myggnetting rundt bare deg selv som i jungelen når man sover på bakken eller i telt. Om du har litt praktiske ferdigheter kan du også bygge en flott ramme i høyden, omtrent som en køyeseng hvis du skjønner, der du fester myggnettingen i rundt.

Av andre kreative forslag.. Den kuleste løsningen hadde absolutt vært om du hadde tetta rommet 100%. Så ligger du med surstoffmaske som mater deg med oksygen. Så har du en Co2-tank med PPM-måler som kveler alt av liv. Hehehe. Håper du ligger rolig når du sover.

Enklest er det nok sikkert bare å innfinne seg med at et hus bare er en firkantet bygning i naturen. I naturen er det dyr. Du er ett av dem. De andre kommer også, de blir tiltrukket av ting som deg, svetten din, lys, lyd, og alt mulig. Kanskje gå i terapi og bli kvitt dine fobier mot småkryp. Å bli kvitt fobier er i "low-end" skalaen ferdighetsmessig når det gjelder ting å lære/utfordre seg selv på.

Er du redd for noe, så ignorer det, uten å være redd for å tenk på det, hvis du skjønner. Lurer på hvor mange edderkoppbitt jeg har fått i løpet av sommeren... Gidder ikke å drepe dem lenger engang!
Alternatic til myggnetting er å lukke vinduet. Neida, litt mer seriøst så burde du ikke lete etter en myggnetting som ikke slipper igjenom vann, men heller en løsning slik at myggnettingen ikke vil ha mulighet til å slippe igjennom vann. På telt er f'eks en duk over 'åpningen' man bruker til vindu, luften vil komme nedenifra og myggnettingen er dekket.
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg har myggnetting selv. Kjøpte et kit (bygg selv-ting) med netting, stiv ramme og magnetstriper, og satte sammen dette til mitt vindu. Jeg har da limt på magnetstripe rundt vinduskarmen, og har en firkant med netting som jeg kan slenge på der ved behov. Kanskje litt sjenerende å ha en mørkebrun magnetstripe rundt hele tiden, men det er i alle fall en fullgod løsning om du plages av innsekter.

Fikk kjøpt dette på Jysk før sommeren.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Usikker på om det er lov med disse kjemikaliene i Norge, men her i subtropene så er det typisk vanlig å fumigere huset to ganger i året. Å fumigere her er ikke som på tv hvor man pakker inn et hus i plast for å gasse det, men heller å spraye en ganske illeluktende væske rundt i huset. Kombinert med myggnett på vinduer (og evt dører) holder dette de fleste udyr ute.
Sist endret av nso; 5. oktober 2017 kl. 19:18.