Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3497
Jeg har lyst til å printe ut et "print-and-play" av et brettspill og klippe det opp i ulike deler selv. Men for å få det i en passe god kvalitet er jeg avhengig av å bruke et trykkeri. En av tingene jeg får opp som valg er hvilket type papir jeg ønsker, og her er jeg litt i tvil.

Selv tenker jeg kanskje tykkest mulig er best til slike ting, men prisen blir fort mye høyere med tykkere papir. De tilbyr er Edixon fra 90g/kvm til 300g/kvm. Hvor tykt burde jeg gå for å få kort og deler som klarer å stå oppreist når det brettes og samtidig ikke er så tykt at det føles rart å bruke enkelte deler som en kortstokk?

Spørsmål 2 er om folk kjenner til noen leverandører i Oslo de kan anbefale til slike prosjekter. Jeg kom over www.trykk24.no men språket på siden dems var så dårlig at jeg ble skeptisk med en gang.
Sist endret av etse; 9. oktober 2016 kl. 15:24.
Pensjonert Skaper
CopyCat driver med sånt, uten at de er et fullskala trykkeri med trykkeripriser. De har ei sjappe i Oslo sentrum noen gater bortenfor Karl Johan såvidt jeg husker.

Har ingen mening om hvilken papirtype og kvalitet du burde bruke, men tror de har det meste og god peiling på hva du trenger. Har selv printa noe plakater der på noe syltynt papir. Veldig fornøyd, selv om prisene var noe høye for min smak.
Litt avhengig av papirtypen burde det holde i massevis med 150–170 g/kvm til spillkort og -figurer o.l. Du kan ev. gå til en papirbutikk (f.eks. Norway Designs) for å få et inntrykk av ulike papirtyper og -tykkelser. Jeg ser for meg at det er lurt med relativt glatt/glanset papir slik at det kan vare litt lenger.

For printing av småjobber har jeg tidligere benyttet meg av Allkopi, de var ikke skremmende dyre for noen år siden, hvert fall.

Ellers anbefaler jeg å bruke linjal + falseben for å få til pene bretting av litt tykkere papir, noe de selger på Norway Designs.
Ukjent
Trådstarter Donor
Jeg printet på 300g vanlig papir hos trykk24, papirt minnet litt om visittkort men var litt tynnere. Men tykkelsen og stivheten føltes veldig grei til secret hitler.

For å få holdbare kort kjøpte jeg plastikklommer på outland som jeg puttet kortene i etter å ha kuttet dem opp. Lagde 2 spill og prisen ble 350 (175 per). Ble egentlig overraskende fornøyd over resultatet til å være så billig.