Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 663
Hei!
Søker egentlig bare generelle tips her og ingen Click'n'Read løsning.

Nå har det seg slik at når man skal komme seg rundt diverse sperrer etc og sitter å ser etter noe data(info) som sier noe om.. ja, noe om programmet og hvordan det funker så bruker dataen man får opp hvis man åpner det i notepad/textpad bare å være masse firkanter, etc. Så ned til spørsmålet, er det noe spesielt man bør se etter for å finne ut hvordan man kan få noe leslig ut av informasjonen?
Ja, men det kommer litt ann på om du skal kartlegge en fil med binært innhold, eller om du skal kartlegge en kjørbar binær fil. Kjørbare programmer tar man ofte igjennom debuggere som IDA Pro.

Skal du kartlegge en binærfil med data som endrer seg basert på valg i et program kan du bruke en hex-editor for å finne ut hvilke bytes som endres fra gang til gang du gjennomfører en operasjon i programmet. Det hjelper å kunne en del om datatyper og hvordan informasjon representeres i et program og i en fil.
Ah, dumt av meg å ikke spesifisere, snakker nå om filer med binært innhold.
Ok, har du et konkret eksempel som det kanskje kan være mulig å eventuelt arbeide litt med? Vanskelig å si så mye mer enn hva jeg allerede har gjort uten å ha noe konkret.

Et eksempel vil kunne være importfilen for Outlook Express. Her er det ikke (var i alle fall ikke tidligere) dokumentert noe format fra Microsoft. Så dersom man skal generere en innstilling for en konto for en bruker var dette vanskelig å få til med mindre man hadde eksportert fra en konto. Det jeg gjorde da jeg "reverset" dette formatet var å lage en rekke eksportfiler med forskjellige kontoinnstillinger, kjørte de igjennom en hex editor og lagde nye filer med endringer. Kunne av dette kartlegge hvordan strukturen i eksport/import fungerte, og derav kunne lage en import-generator direkte fra scratch.
De aller fleste filformat har vel en header (inneholder kanskje en identitets-frase og en versjon). Når et program skal åpne filen sjekker de først om frasen og versjonen i headeren for å avgjøre filformatet.

Har ikke så fryktelig mye erfaring med dette, men det første jeg ville gjort ville vært å undersøke toppen av filen. Er du heldig lagres frasen som en tekst-streng (og så er det bare å satse på at google fikser resten).