Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 9585
Hej!

Folk som inte har någon utbildning och som är trydgemänniskor lever ett ganska bra liv i Norge. Bostäderna i bra områden ser princip samma ut som de gör i dåliga och ''fattiga'' områden.

Nästan alla har det bra i Norge och det är ingen bedrift att bo i en fin lägenhet och det är inte heller en bedrift att ha ett hus i närheten i Oslo eller en nyproducerad lägenhet med sjöutsikt.

Sen är skatten hög och hur känns det att man som högutbildad tvingas vara en slav för trygdemänniskorna och tvinga betala 30-40+ procent av sin beskattningsbara inkomst?

Är det är så att man inte betyder någon i Norge även om man har en bra utbildning och tjänar bra pengar för alla har ju det redan bra så vad ska man kämpa för i Norge?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er grov overdrivelse å anta at det ikkje er forskjell på folk. Det er klart at det er geografisk mindre forskjeller enn i andre land, men mange av påstandane du kjem med, t.d. at du påstår det ikkje er vanskelig å bu i nybygd leilighet med sjøutsikt... vel, det er stortsett galt. Det er signifikant høgare pris på denslags, og er du t.d. trygda er det i praksis langt på veg utelukka å eige i Oslo - med mindre du har arva eller hatt inntekt på eit punkt.

Viare så bruker du jo mildt sagt eit lada språk. Kva er det du vil fram til?
Sist endret av vidarlo; 14. mai 2017 kl. 01:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg jobber og betaler en del skatt, og føler ikke at det er å være slave for trygdede. At en del av pengene brukes til å utjevne sosiale forskjeller synes jeg er bra, for det handler om så utrolig mye mer enn at trygdede personer skal få penger uten å gjøre noe. Vi slipper blant annet at folk må ty til desperate handlinger for å få mat i magen, vi slipper å se desperat nød over alt og vi unngår generelt en del kriminalitet knyttet til lediggang i samfunn uten samme hjelpeapparat.

Du nevner høyt skattenivå, og jeg kan jo legge til at vi har høye avgifter og generelt høyt prisnivå. Samtidig er vi blant topplandene når det kommer til kjøpekraft, noe som tilsier at vi kommer ganske greit ut til tross for at alt koster mye.
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du har relativt ladet språk, fant du ut noe som gjorde deg sur og endte opp med å klage på et forum?

Uansett, du får ikke kjøpt leilighet i Oslo, eller noen av de større byene på trygd. Ja, det er mange som utnytter systemet, men vi har iallefall sluppet ghetto tilstander, som Sverige for eksempel sliter med.

jeg og samboeren min eier både hus og leilighet i en alder av 24. Hvor jeg ikke har fått en krone av min familie til å kjøpe noe for. Jeg jobber for mine penger, og tjener nok litt mer enn gjevnaldrene gjør, men i Norge, som de fleste andre land så er det prioriteringer som er viktig. Det er det poenget jeg også tenker på når det kommer til skatt. Jeg hadde for eksempel aldri hatt råd til å kjøpe en helseforsikring som tilsvarer den vi får gratis i Norge med min lønn, siden samboeren min har en sykdom som holdes i sjakk av dyre (men stats finansierte) medisiner. At jeg betaler ish 35% skatt (med en del fratrekk) gjør meg ingenting.

Jeg vet at om jeg havner i uføre i morgen, må vi ikke selge leilighet eller hus. Vi bor og jobber begge i Oslo, og er takknemmelige for de gode vi i Norge har. Selv om det til tider virker urettferdig når NAVere sitter på rumpa og har det godt.
Jeg lever på trygd. Alene så vil jeg aldri ha hatt noen mulighet kjøpe leilighet.

Hadde det ikke vært for at jeg har en samboer, så ville jeg heller ikke hatt råd leie meg en egen leilighet i Trondheim. Pr. dags dato leier vi en liten enebolig 30 min fra Trondheim med bil. En person som blir trygdet i dag, i ung alder, uten Ung Ufør har ikke noe lukrativt liv.

Klager absolutt ikke Har til smør på brødskiva, men hadde jeg ikke hatt en samboer i arbeid, så hadde situasjonen vært meget stusselig mtp økonomi.
Sist endret av ImnotEmo.; 14. mai 2017 kl. 05:38.
Det er også vanskelige tider å finne arbeid. Til og med for høyt utdannede. Så tenk på det hvis du får lyst til å sparke nedover at det er ikke alle som liker å være trygda. Tenk på t rex i jurassic park og at han ikke ville bli fora me geiter men jakte selv
En annen ting Det er ikke "bare bli" ufør. Det er ei lang mølle man må gjennom før man kommer dit at man kan søke på ufør.

I min egen situasjon var det lege og NAV som ba meg søke ufør til slutt. Jeg har vært gjennom 6 år med AAP før de kom så langt at det i det hele tatt ble vurdert. 4 år på sosialstønad før det. Stått i 4 forskjellige tiltak (skjermet bedrift, utprøving av arbeid). Jeg har gått på 3 forskjellige steder under behandling. Psykolog og psykiatrisk sykepleier. Jeg har selv forsøkt meg på noe som heter Angstringen på eget initiativ, men ikke blitt bedre mtp på arbeid, men fått det litt bedre i hverdagen personlig.

Det finnes garantert de som får trygd i ren latskap, men de tilhører sjeldenheten. Det er mange sykdommer (som min egen), som ikke nødvendigvis er synlig for andre. De fleste har også kunne tenkt seg være i arbeid som alle andre. Leve et "A4" liv. Dagene kan bli utrolig lange og kjedelige. Spesielt på vinters tid.
Jeg har vært i full jobb i snart 10 år nå, og jeg har ikke råd til en nybygd leilighet med utsikt over sjøen...langt derifra, så er det et gammelt hus i en sliten industribygd.

Jeg synes det er helt greit at mange av pengene går til uføretrygdede og folk som ikke har det så bra. Det bryr meg midt i ræva for å være ærlig.

Det som plager meg, er at vi ikke er i stand til å sørge for at noe så elementært som en ordentlig infrastruktur.
Hvor mye penger har vi ikke tapt på å utsette utbygging av veier, og i verste fall gjøre om på "nye" veier som ikke har blitt prosjektert for fremtidig trafikk?
Tenker vi at landet bare slutter å virke om 20 år, så det er ikke nødvendig å ta høyde for mer transport?

Et land med så mye ressurser burde hatt flotte veier, skoler, sykehus osv. Vi har råd til det, men det virker som vi ikke har god nok ledelse til å få ting til å skje.
ArbeidsledigProletar
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Det som plager meg, er at vi ikke er i stand til å sørge for at noe så elementært som en ordentlig infrastruktur.
Hvor mye penger har vi ikke tapt på å utsette utbygging av veier, og i verste fall gjøre om på "nye" veier som ikke har blitt prosjektert for fremtidig trafikk?
Tenker vi at landet bare slutter å virke om 20 år, så det er ikke nødvendig å ta høyde for mer transport?

Et land med så mye ressurser burde hatt flotte veier, skoler, sykehus osv. Vi har råd til det, men det virker som vi ikke har god nok ledelse til å få ting til å skje.
Vis hele sitatet...
Er veldig enig, men problemet er jo ganske komplisert. For det første så bygger vi veldig mye vei allerede. Det er kostbart og ikke veldig raskt arbeid. Vi har ikke så sykt mye ledig kapasitet og entreprenører bruker jo allerede masse utenlandsk arbeidskraft. Og penger som forsvinner ut av landet.
Dess fortere vi ønsker å oppgradere, dess dyrere blir det.
Helsevesenet skriker jo etter arbeidskraft, så vet ikke helt hvordan du hadde tenkt å oppgradere helsevesenet uten mennesker til å fylle utvidelsene.

Å ha mye penger betyr jo ikke at det bare er å knipse med fingrene, så ordner alt seg. Vi har ikke uendelig med penger :P

On topic. Ja, karrer du deg opp i norsk middelklasse, så er du jo allerede materielt sett rimelig godt stelt sammenlignet med størsteparten av mennesker på jorden.

Så mao, for et matrielt OK liv må du klare å få deg et fagbrev på VGS.
Overkommelig for snittet. Så ja, deffo verdt å skatte for.
Sist endret av Batabusa; 14. mai 2017 kl. 21:07.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
. At jeg betaler ish 35% skatt (med en del fratrekk) gjør meg ingenting.
Vis hele sitatet...
I norge betaler man i gjennomsnitt 60-70% skatt i forskjellige avgifter og skatter, ikke bare de "usle" 35% man ser på lønnslippen.
Penger i norge skattes om og om igjen, og det blir bare værre og værre med åra ettersom politikerne alltid skal bruke mer penger.
Til slutt er det ikke noe mer penger å hente og da kollapser hele pyramiden, men blir vel opprør eller endring før det går så langt man håpe.
Sist endret av Isrsxd; 15. mai 2017 kl. 20:27.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
I norge betaler man i gjennomsnitt 60-70% skatt i forskjellige avgifter og skatter, ikke bare de "usle" 35% man ser på lønnslippen.
Penger i norge skattes om og om igjen, og det blir bare værre og værre med åra ettersom politikerne alltid skal bruke mer penger.
Til slutt er det ikke noe mer penger å hente og da kollapser hele pyramiden, men blir vel opprør eller endring før det går så langt man håpe.
Vis hele sitatet...
Opprør.
Hvorfor skal vi ikke kunne nøye oss med å være latterlig rike sammenlignet med hva? 80% av verdens befolkning? Trenger vi virkelig å ha mer penger til å handle... Piss?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Prosentandel kan være mer enn andre land, men når du ser på hva man egentlig får for pengene, ser alt annerledes ut. I mange europeiske land er det ikke betale like mye skatt, men så er helsetjenester, veier, kollektivtransport og så MYE verre.