Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4600
Hei,

Jeg har et lite problem. Jeg ble akkurat oppringt av sjefen min og han ba meg dra til Østerrike på en forretningsreise nå på mandag.
Jeg forklarte til han ved en tidligere anledning om at jeg ikke hadde pass men at jeg skulle få skaffet det så kjapt som mulig. 2 Desember fikk jeg stukket til den svenske ambassaden og jeg fikk bestillt. Damen i skranken fortalte at det tar ca 2 uker før jeg får det i posten.

Jeg forklarte dette til sjefen og han ba meg gjøre alt i min makt for å komme meg til Østerrike "by all means" siden han allerede hadde avklart at jeg skulle være der på mandag.

Jeg tviler sterkt på at jeg rekker å få meg nødpass i morgen siden jeg ikke har fly/tog billetten.

Har nå tenkt over mulighetene og jeg vurderer å reise med tog for å slippe unna passkontroll selv om jeg tviler på at dette fungerer.

Noen forslag på hvordan jeg kan komme meg til Østerrike på mandag uten pass?
du kan jo ta buss eller tog dit? trenger ikke pass da
2free: har du noen kilder som støtter dette?
Du kan gjøre som Emil Jönsson gjorde forrige helg da han glemte passet hjemme.

http://www.dagbladet.no/2010/12/07/s...rint/14606883/
ja les litt her: http://en.wikipedia.org/wiki/Schengen_Agreement
Before World War I, one could travel from Paris to Saint Petersburg without a passport.[2] This freedom of movement ended with the war, but several local free-travel zones were later established.
Vis hele sitatet...
Behøver du pass for å reise til østerrike ? Tviler jeg på, jeg ble iallefall ikke spurt om noe i sveits, og resten av europa forøvrig.
Da jeg reiste til Frankrike med Norwegian, trengte jeg ikke pass. De ble however litt paff på Orly da jeg skulle hjem igjen. Men de godtok førerkortet mitt som leg. Dog, kanskje ikke noe å satse på.
Man hører av og til at Schengen-samarbeidet betyr at man kan reise "passfritt" i Europa. Dette er ikke helt riktig. Du trenger normalt ikke vise pass når du passerer grensen. Og du kan i utgangspunktet passere denne indre grensen når som helst og hvor som helst uten å bli kontrollert. Men alle land i Schengen – også Norge – forlanger at personer som befinner seg i landet skal kunne legitimere seg. Passet er foreløpig det eneste internasjonalt godkjente identitetsbeviset for norske statsborgere. Du må derfor alltid ha med pass på utenlandsreiser. Eneste unntak er for reiser til andre nordiske land, der enkelte andre typer legitimasjon er gyldige.
Vis hele sitatet...
Dette er hva jeg fant på regjeringen.no

http://www.regjeringen.no/nb/sub/eur...html?id=442607
Hvis du flyr med SAS så trenger du ikke pass for å reise innenfor schengen. Norwegian er litt mer gniene på det, men med litt krangling kommer du deg vanligvis med flyet. Det jeg tror kan bli mer trøblete er faktisk å få sjekket inn på hotell da de alltid krever pass.

Kan også bli litt knot for å komme seg tilbake igjen ettersom førerkort ikke er gyldig legitmasjon, men ordner seg sikkert det også. Jeg ville ihvertfall prøvd

Sitat av 2free Vis innlegg
du kan jo ta buss eller tog dit? trenger ikke pass da
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke pass (strength tatt ikke legitimasjon engang) for å ta fly. Problemet kommer når du prøver å sjekke inn på hotell
Sist endret av petterpan2; 8. desember 2010 kl. 20:33.
Ring flyselskapet ditt og hør.

Evt. kan du sikkert hente passet ditt (sjekk om det er trykket) i Norge, så da blir det eventuelt å ta flyet til Oslo og hente det personlig.
Sist endret av httpwhat; 8. desember 2010 kl. 20:46.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Ring flyselskapet ditt og hør.

Evt. kan du sikkert hente passet ditt (sjekk om det er trykket) i Norge, så da blir det eventuelt å ta flyet til Oslo og hente det personlig.
Vis hele sitatet...
Det er det som er problemet, jeg er svensk statsborger og må vente til det blir tilsendt ambassaden i Oslo (bor forøvrig i Oslo).
Sitat av el_larso Vis innlegg
Det er det som er problemet, jeg er svensk statsborger og må vente til det blir tilsendt ambassaden i Oslo (bor forøvrig i Oslo).
Vis hele sitatet...
Jeg misforstod litt da. Men du burde jo kunne dra til Stockholm og hente passet ditt der et sted, vel? Ringer du de rette menneskene får du til det der... De er vant til å måtte være effektive mtp. mennesker som mister pass og skal til USA dagen etter.

Ringerunde er tingen
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Jeg misforstod litt da. Men du burde jo kunne dra til Stockholm og hente passet ditt der et sted, vel? Ringer du de rette menneskene får du til det der... De er vant til å måtte være effektive mtp. mennesker som mister pass og skal til USA dagen etter.

Ringerunde er tingen
Vis hele sitatet...
Du tenker på nødpass, som kan skaffes på 3-4 dager normalt sett.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Du tenker på nødpass, som kan skaffes på 3-4 dager normalt sett.
Vis hele sitatet...
Nødpass kan man sikkert få det også, men det er ikke det jeg tenker på. Skal man ha nytt pass kan det ta veldig kort tid om du forklarer en fortvilt situasjon, med mindre det er rett før fellesferien.

Oppdaget selv at jeg hadde et utgått pass for et par år tilbake, selvsagt 2 dager før avreise. Hoppet på en buss til Oslo Politistasjon og bestilte - hentet det personlig hos de som produserer disse 20 timer etter bestilling.
Jeg har flere ganger reist med både buss og tog til Østerrike. Fra Italia tror jeg ikke jeg måtte vise pass, men fra Tsjekkia, Slovakia og Ungarn er jeg 100 % sikker på de sjekket. Dette er imidlertid noen år siden, jeg var der vel sist i 2006.

Passkontrollen var forøvrig litt ekkel, da toget ble fylt opp av bevæpnede "Arnold"-type uniformerte folk, med schäferhunder.

-Zorro
Du skriver et sted her oppe at du er svensk. Som Schengen-borger kan du reise passløst innenfor Schengen. Du vil antageligvis bli avkrevd en godkjent legitimasjon (akkurat hva det er i Sverige vet ikke jeg, men det kan sikkert google fortelle).

I teorien kan man reise passløst innen hele Schengen, bortsett fra at Norge ikke har noen nasjonalt identifikasjonspapir foruten pass, slik at i prinsippe kan man reise passløst, men pass er den eneste gyldige alternativet til... pass.
el_larso, hvor bor du?

vel, her fra krsand har jeg reist mange ganger til østerrike. Vi har kjørt der nede mange ganger meg og min familie. Tar ikke mer enn 24 timer så er du der med bil Og vi har aldri trengt å vise pass når vi kjører gjennom danmark, tyskland og til østerrike, men skal du videre lenger sør til andre land så må du vise pass. Så med andre ord kan du komme deg til østerrike lett med bil uten å måtte vise pass, men skulle du bli stoppa av politiet der nede for og blant annet kjøre for fort, så kan de kreve pass av deg.

så med andre ord, hvis du bor for langt nord så vil veien til østerrike bli litt lenger. Men bor du så langt sør som meg så tar det som sagt ikke mer enn 24 timer med bil
Sist endret av gjihad321; 10. desember 2010 kl. 08:43.
Svenskt førerkort er godkjent som leg innen schengen iallefall, hvis du har et slikt da?