Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3455
Storetrær
Lycke's Avatar
Hei,

Skal bygge en pc til guttungen for 8k, kommer primært til å bli brukt til, minecraft, roblox og fortnite.

Er dette mulig med dagens GPU-priser? Vet ikke hvor godt fortnite er optimalisert men regner med at det er litt mer krevende enn roblox og minecraft.

Tar imot tips til deler og gode ferdigbygde tilbud med åpne armer!=)

Har sett litt på dette skjermkortet:

https://www.komplett.no/product/1205...3050-twin-edge
Sist endret av Lycke; 4. juni 2022 kl. 17:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Lycke Vis innlegg
Hei,

Skal bygge en pc til guttungen for 8k, kommer primært til å bli brukt til, minecraft, roblox og fortnite.

Er dette mulig med dagens GPU-priser? Vet ikke hvor godt fortnite er optimalisert men regner med at det er litt mer krevende enn roblox og minecraft.

Tar imot tips til deler og gode ferdigbygde tilbud med åpne armer!=)

Har sett litt på dette skjermkortet:

https://www.komplett.no/product/1205...3050-twin-edge
Vis hele sitatet...
I grenseland, men du kan bygge selv:
I3 12100f 1200,-
Asus B660m K 1200,-
480gb ssd m2 500,-
Kabinett 500,-
Strømforsyning 500,-
Ram 2x8 3600 700,-
8100,-

Du mangler dog skjerm, mus, tast og lyd da.

For sein til å redigere:
Sitat av Lycke Vis innlegg
Hei,

Skal bygge en pc til guttungen for 8k, kommer primært til å bli brukt til, minecraft, roblox og fortnite.

Er dette mulig med dagens GPU-priser? Vet ikke hvor godt fortnite er optimalisert men regner med at det er litt mer krevende enn roblox og minecraft.

Tar imot tips til deler og gode ferdigbygde tilbud med åpne armer!=)

Har sett litt på dette skjermkortet:

https://www.komplett.no/product/1205...3050-twin-edge
Vis hele sitatet...
I grenseland, men du kan bygge selv:
I3 12100f 1200,- (komplett 1250,-)
Asus B660m K 1200,- (komplett 1400,-)
500gb ssd m2 500,- (komplett 560,-)
Kabinett 500,- (komplett 560,-)
Strømforsyning 500,- (komplett 600,- for 500W bronze)
Ram 2x8 3600 700,- (komplett 800,-)
8100,- (8650,- på komplett)
Du mangler dog skjerm, mus, tast og lyd da.
Sist endret av OneofaMind; 4. juni 2022 kl. 18:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ville investert litt mer hvis det er mulig. kjøp ryzen cpu og radeon gpu brukt. det er min anbefaling. du får mer for pengene
Sist endret av Sukkerpapir; 4. juni 2022 kl. 18:57.
Storetrær
Lycke's Avatar
Trådstarter
Takker for tips. Skjerm, mus, tastatur osv. skal jeg få hostet opp, det er bare selvet toweret jeg tenkte å bruke 8k på.
Ville kjøpt en konsoll for guttungen istedet.
Jeg har vært en pc fyr hele livet og jeg ville helt ærlig anbefalt å heller kjøpt en konsoll. Fri tilgang til internettet og programvare som man kan tulle med på pc'er kan være farlige for barn og tenåringer i ung alder. Konsoller er mye bedre for da har man bare de få appene og spill, som gir han mye bedre muligheter ute i den virkelige verden med tanke på å være sosial. Jeg hadde aldri kjøpt datamaskin til mine barn utfra mine personlige erfaringer på nettet.
Sitat av SmokeBuddah17 Vis innlegg
Jeg har vært en pc fyr hele livet og jeg ville helt ærlig anbefalt å heller kjøpt en konsoll. Fri tilgang til internettet og programvare som man kan tulle med på pc'er kan være farlige for barn og tenåringer i ung alder. Konsoller er mye bedre for da har man bare de få appene og spill, som gir han mye bedre muligheter ute i den virkelige verden med tanke på å være sosial. Jeg hadde aldri kjøpt datamaskin til mine barn utfra mine personlige erfaringer på nettet.
Vis hele sitatet...
Jeg mener det du nevner her er reelle problemer, men som også er et tveegget sverd. For hva lærer ungen med en konsoll? Hvis ungen har datamaskin, så kan iallfall ungen lære noe annet enn å spille. Da mener jeg at mye av det andre er mere konstruktivt enn spilling. Noe kan være f.eks. studere en del, f.eks. på Wikipedia og andre steder. En har unike muligheter til å lære seg å programmere og lage nettsider. En kan så utrolig mye mere med en PC, enn med en konsoll på godt og ondt. Så får en heller bruke ekstra tid til å lære poden til gode ting.
Storetrær
Lycke's Avatar
Trådstarter
Sitat av SmokeBuddah17 Vis innlegg
Jeg har vært en pc fyr hele livet og jeg ville helt ærlig anbefalt å heller kjøpt en konsoll. Fri tilgang til internettet og programvare som man kan tulle med på pc'er kan være farlige for barn og tenåringer i ung alder. Konsoller er mye bedre for da har man bare de få appene og spill, som gir han mye bedre muligheter ute i den virkelige verden med tanke på å være sosial. Jeg hadde aldri kjøpt datamaskin til mine barn utfra mine personlige erfaringer på nettet.
Vis hele sitatet...
Han har konsoll. Det at en xbox gir et barn mye bedre muligheter ute i den virkelige verden mtp. være sosial er vel å dra det en smule langt. Skal love deg at barna dine blir mer fucked i hodet om du skal skjerme de fra pc og internett til de blir eldre=)
Hei, svaret på spørsmålet ditt er 'ja'.

Jeg selv har kjøpt 3 gaming pcer siden 2011. Alle var til rundt 8 - 10 000 kr (Kun PC vel og merke). Jeg kan legge til litt irrelevant info at jeg har vært en av de bedre i Norge i både Dota og CS:go. Jeg har aldri helt skjønt hvorfor man skal ha så ville specs på PCen sin, eller kule farger i kabinettet.

Ville du kjøpt en Ferrari til guttungen den dagen han fyller 18, eller kanskje en helt vanlig bil, slik at han få lært seg litt hvordan det er å kjøre bil?

Uansett. Tidligere så fikk man mest PC for pengene hvis man la seg på rundt 10k(litt usikker på hvordan dette er post- corona). Jeg ville sett på ferdigbygde PCer på tilbud. Brått så sparer man 3000 kr hvis man har litt flaks. Lykke til!
Sitat av Lycke Vis innlegg
Han har konsoll. Det at en xbox gir et barn mye bedre muligheter ute i den virkelige verden mtp. være sosial er vel å dra det en smule langt. Skal love deg at barna dine blir mer fucked i hodet om du skal skjerme de fra pc og internett til de blir eldre=)
Vis hele sitatet...
https://youtu.be/vw_4kiYvEmE
Du vil få mest for pengene av å kjøpe brukt på Finn eller Facebook. En PC med en I7 9700k og GTX 1080TI burde ikke koste deg mer enn 8k og du har dessverre ikke sjans til å bygge opp en like bra maskin for samme summen.
Nytt kabinett, ny strømforsyning, ny SSD. Brukt hovedkort med prosessor og ram, kanskje nytt skjermkort, kanskje brukt.

Bor du litt sentralt har du en del å velge i. Innenfor ditt budsjett burde du få til Ryzen 3600 og typ RTX 3050/RX 6600 som du sier.

Anbefaler å bruke prisjakt når du handler: https://www.prisjakt.no/c/skjermkort...600&sort=price
ville ikke anbefalt å kjøpe brukt hovedkort..
Helt ærlig vil jeg anbefale deg å kjøpe en laptop istedenfor. Du finner mye brukt på finn til 8000kr som vil giøre guttungen glad!

Fra egen erfaring får man faktisk mer for pengene når man kjøper brukt laptop. Du kan alltids koble til separat skjerm og tastatur!

Søkte på "gaming laptop 3060" og sorte pris fra lavest og får denne annonsen frem:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...kode=261022821

I forhold til hva du vil få med en stasjonær datamaskin for samme penger, kommer disse laptoppene med mye nyere og energieffektiv hardware. Nyere hardware = lengre support og oppdateringer. Greit med garanti/reklamasjon fra butikken også
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Hei, svaret på spørsmålet ditt er 'ja'.

Jeg selv har kjøpt 3 gaming pcer siden 2011. Alle var til rundt 8 - 10 000 kr (Kun PC vel og merke). Jeg kan legge til litt irrelevant info at jeg har vært en av de bedre i Norge i både Dota og CS:go. Jeg har aldri helt skjønt hvorfor man skal ha så ville specs på PCen sin, eller kule farger i kabinettet.

Ville du kjøpt en Ferrari til guttungen den dagen han fyller 18, eller kanskje en helt vanlig bil, slik at han få lært seg litt hvordan det er å kjøre bil?

Uansett. Tidligere så fikk man mest PC for pengene hvis man la seg på rundt 10k(litt usikker på hvordan dette er post- corona). Jeg ville sett på ferdigbygde PCer på tilbud. Brått så sparer man 3000 kr hvis man har litt flaks. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Cs go og dota kjører jo på en murstein og en halv gammalost. Er tanken, cs, lol osv så er jeg enig med deg, men så fort man skal opp i trippel A så stiller saken seg i et helt annet lys
Bygde min første stasjonære for ca 5k og den funket helt ok til CS, wow, minecraft og annet.
Har siden da oppgradert en del av delene.

Sjekk requirements for specs her: https://www.systemrequirementslab.com/cyri