Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  132 18015
Sitat av *pi Vis innlegg
Tror det som hadde gjort oss happy var om du underbygget påstandene dine. Her har du fylkesfordelt nasjonalregnskap å boltre deg i: https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-...sjonalregnskap

Hordaland og Rogaland kommer bra ut, men Oslo kommer soleklart best ut på verdiskaping pr innbygger/sysselsatt. Som sagt, hvor naturressursene finnes er et annet spørsmål, men da må du nesten argumentere for at du eier dem mer enn de som bor lenger øst enn deg.
Vis hele sitatet...
Du har helt fullstendig rett i alt du sier. Stortinget ville eksistert i samme format som det gjør i dag og pappaguttene fra Bærum ville fortsatt fått Lexus i bursdagsgave, med eller uten bi-inntekter fra Vestlandet. Skal si jeg ble satt på plass her. Føler meg som en komplett idiot.

Sitat av vidarlo Vis innlegg

Jepp, der kom forsøket på latterleggjering og stråmannsbygging.

Det er absolutt ingen som har ytra noko nær den karikaturen du kjem med.
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Har jo lagt meg flat, denne nasjonen ble bygget på vilje og dedikasjon alene. Oljen er absolutt ikke årsaken til at vi er en velstående nasjon, overhodet ikke.
Sist endret av Gnarve; 6. mai 2022 kl. 21:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Du har helt fullstendig rett i alt du sier. Stortinget ville eksistert i samme format som det gjør i dag og pappaguttene fra Bærum ville fortsatt fått Lexus i bursdagsgave, med eller uten bi-inntekter fra Vestlandet. Skal si jeg ble satt på plass her. Føler meg som en komplett idiot.
Vis hele sitatet...
Du ble satt på plass ja, men det virker ikke som du skjønner helt hvordan. Ingen har betvilt at olje og gass er vår største næring (selv om den ikke er så mye større enn alt annet som du tror). Ingen har kalt verdiskapingen på Vestlandet "bi-inntekter". Men det stemmer altså ikke at nesten all verdiskapingen skjer her, at Østlandet ikke bidrar til verdiskaping, eller at Norge var et spesielt fattig land før oljeeventyret.

Man er forøvrig ikke idiot fordi om man tar feil og blir korrigert på det. Den reaksjonen der derimot, var litt idiotisk.
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Du har helt fullstendig rett i alt du sier. Stortinget ville eksistert i samme format som det gjør i dag og pappaguttene fra Bærum ville fortsatt fått Lexus i bursdagsgave, med eller uten bi-inntekter fra Vestlandet. Skal si jeg ble satt på plass her. Føler meg som en komplett idiot.



Hva mener du? Har jo lagt meg flat, denne nasjonen ble bygget på vilje og dedikasjon alene. Oljen er absolutt ikke årsaken til at vi er en velstående nasjon, overhodet ikke.
Vis hele sitatet...
Nå har du kommet med veldig mye bullshit i så og si hele tråden, så når du nå plutselig "legger deg flat" så virker det egentlig ikke særlig troverdig og noe du faktisk mener.

Føles litt som om du mener det du skriver i første sitat her, samtidig som du egentlig mener det sarkastisk/ironisk. Du rett og slett ikke føles som om du er en person som noen gang er i stand til å innrømme feil eller at du noen gang kan ta feil. Men heller mer som en som aldri tar feil om noe som helst, nærmest som at dine er ord er loven. Som med kongene i middelalderen og rundt den tiden.

Denne nasjonen ble til dels bygget med hjelp fra oljen, men ikke alene med kun vilje og dedikasjon, men heller hardt arbeid helt i starten, som ved rett etter 2. Krigen. Videre så tjente vi nok en del på inntekter fra fislenæringen og gruvedrift. Og selvfølgelig fra diverse selskaper. Før så tjente vi vel også mer på produksjon innenfor kategorien Militæret.
Det er nok også på andre områder vi hentet en del inntekter.

Det viktigste for Norge nå fremover er først og fremst å akseptere at vi ikke har en fremtid innen oljeindustrien. Innenfor naturgass industrien vil det derimot være en del å hente. EU og Europa generelt har nå også fått enda tydeliggjort ønsket og behovet vårt til å bli uavhengig fra Russland innenfor både olje og gass. Så innen gassindustrien vil det være svært mye å hente for Norge fremover.

Men Naturgassen vil etterhvert også ta samme vei som oljen. Ser for meg at oljen i svært stor grad være faset ut om 20-30 år. Det kan man allerede se ved å se på hvordan oljeprisen har utviklet seg og kommer til fortsette å utvikle seg mot de neste årene.

Naturgassen vil holde en del lenger, og der vil det være mye å hente i kanskje rundt 20-30 år til før den også vil begynne å bli faset ut og erstattet av annen teknologi. Sannsynligvis noe strøm- eller annen form for energi-basert.

Tipper naturgassen i svært stor grad vil være faset ut om 40-50 år. Det er et pessimistisk tall, som ofte pleier å være det korrekte. 30 år er mer optimistisk, men når det kommer til disse tingene, spesielt når det er relatert til klimaendringene så pleier det mest pessimistiske å bli det korrekte. Noe som skyldes egoistiske politikere, hvor vi fortsatt, utrolig nok, har klimafornektere. Folk som er mer opptatt av billig alkohol enn å bevare livet på denne planeten, fortsatt har FRP langt større oppslutning enn både Venstre, SV og MDG - De største miljøforkjemperne innen norsk politikk. Så lenge dette er faktum så er det bare idioti å ha noen form for optimisme.

Nå er det jo også blitt klart at det ikke blir noe stopp på 2.5 grader, tviler også sterkt på at det blir noe stopp på 3 grader.
KANSKJE kan man klare å få til et lite stopp rett før 5 grader.
KANSKJE, og kun visst verdens land de neste 10-20 årene vil intensivere forskningen og pengebruken på ny teknologi som tar på sikte å fjerne CO2 fra atmosfæren, såkalt CO2 fangst. Men jeg tror helt ærlig at CO2 fangst ikke vil være nok. Ser for meg at den endelige løsningen vil være noe som ingen har vurdert noe særlig enda eller tenkt på som en mulighet. Om 20-30 år så er dette ny teknologi som kanskje er blitt "oppdaget" eller forsket frem på.

Jeg forblir pessimistisk så lenge verdens ledere er gamle menn på 50 og mer, som egentlig ikke har noe særlig å tjene på å forhindre naturkatastrofer, siden de allikevel vil være døde når vi treffer på det verste. Det har jo allerede funket veldig bra for de som bestemte for.. la oss si 20 år siden.

De eneste av gamle menn som er verdt å gi noen sjanse på dette punktet er de med barn. Disse er de eneste som vil bry seg om hvordan jordkloden vil se ut som ETTER deres død.

Så har vi psykopatene. Det er kanskje på tide at man intensiverer og gjør absolutt alt man kan for å forhindre at de som sitter med makten er psykopater som utelukkende handler etter egne interesser.
Sist endret av einsteindragon; 6. mai 2022 kl. 23:47.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg

Så har vi psykopatene. Det er kanskje på tide at man intensiverer og gjør absolutt alt man kan for å forhindre at de som sitter med makten er psykopater som utelukkende handler etter egne interesser.
Vis hele sitatet...
Er jo komplett umulig å vite hvem som blir psykopat etter år ved makten. Robert Mugabe var jo ikke psykopat i yngre år,ikke heller Viktor Orban eller kanskje ikke heller Putin.
Sitat av hollow Vis innlegg
Er jo komplett umulig å vite hvem som blir psykopat etter år ved makten. Robert Mugabe var jo ikke psykopat i yngre år,ikke heller Viktor Orban eller kanskje ikke heller Putin.
Vis hele sitatet...
Nå er ikke psykopat noe man blir. Psykopat er noe man blir født som, mens sosiopat derimot, det er noe man blir. Gjerne som følge av vold og generelt dårlig oppvekst.

F.eks. En som blir mobbet på skolen og i tillegg har en far som slår en selv og kanskje også moren.

Personer som utsettes for slikt har større mulighet for å med årene bli sosiopat/utvikle soisopati.

Psykopat er noe man blir født som ved at man har visse gener og gjerne mangler andre gener som vi ikke-psykopater har og ikke har. F.eks. Begrenset mengde til empati finner man hos psykopater eller kanskje ikke noe empati i det hele tatt.

I tillegg så har de visse gener. Psykopat er ikke en diagnose, når folk tenker på hva som er en psykopat så er det hovedsakelig snakk om personer med diagnosen Dyssosial Personlighetsforstyrrelse (https://no.wikipedia.org/wiki/Dyssos...tsforstyrrelse).

Tallet på hvor mange som er psykopater er også veldig stabilt, uavhengig av hvilke land det er snakk om.

Er snakk om at 2% av alle menn og 0.5% av alle kvinner fyller kriteriene for psykopati. Eller Dyssosial Personlighetsforstyrrelse.

Sosiopati derimot, der er tallet mer ustabilt. Og tallene er nok mye lavere i mer trygge land som Norge kontra mer voldelige land som Afghanistan.

Psykopater er også mer stabile, mens sosiopater er mer impulsive og vanskeligere å kontrollere.

Sosiopater har muligens verden mer av enn psykopater. De er iallefall mer synlige.

Psykopater er også bedre på manipulasjon og skuespill. Naturligvis så er det derfor enklere for en psykopat å "gli inn" i mengden, fordi de kan forstå følelser bedre enn sosiopater og kan i større grad utnytte/spille på disse.

Putin har iallefall visse tegn som tyder på at han har denne diagnosen, antisosial personlighetsforstyrrelse (psykopati), hovedsakelig basert på det som skrives om han i flere norske aviser nå i disse dager. Flere norske diplomater som har vært i møter med han opplever han spesielt som veldig på "avstand" og at han er veldig stille og holder seg hovedsakelig til de han har et nært forhold til. Slik som de som jobber for han/i regjeringen hans.

Jeg har selv aspergers syndrom, som på noen områder har flere likhetstrekk med psykopati.
Vi kan være kalkulerende, "analysene" og med litt på avstand følelsesliv.

Eller.. ser man det utenfra så kan vi virke litt kalde eller ufølsomme siden vi ikke gir særlig uttrykk for det vi føler. Men vi føler fortsatt mye, mens psykopatene.. vel, de føler ingenting.
Så er vi nok også flinkere enn andre mennesker med å bare si ting rett ut uavhengig av om det kan være sårende.
"Men hva hvis Kongen holder tale? Kanskje litt mer respekt for det, men han er for gammel nå og kronprinsen føles for fersk og ukjent."

I et "demokrati" er det helt sykt at vi har en konge som er født inn i en rolle til å representere landet vårt. Vi burde valgt vår representant selv.
Norge bruker 434millioner kroner på å drifte kongehuset i året, å det er kun på det åpne budsjettet.

Var i år 2020 om jeg ikke husker feil at kongehuset sa at kongen hadde fått en "liten" lønnsøkning på 500,000kr i året. Er så jævla respektløst å si noe sånnt. Mange tusen andre nordmenn må jobbe pungen av seg i et helt år for den "lille" lønnsøkningen.

Mange som mener det er så koseligt med kongehuset og å høre på hans taler osv. Er ikke engang han som skriver talene.

Vi legger ned avd på sykehjem, aldershjem osv. Men at 434millioner av skattepengene våre pr år, skal gå til en familie født inn i en rolle er for meg helt sykt.

For de pengene så kunne f.eks alle skolebarn fra 1 til 7 klasse i Norge fått mat på skolen hver dag i et år.

Så nei ts hadde absolutt ikke hatt mere respekt for kongen sin tale enn for en folkevalgt politikker. Har ikke særlig mye respekt for AP heller men det er en annen sak
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Conan Vis innlegg
I et "demokrati" er det helt sykt at vi har en konge som er født inn i en rolle til å representere landet vårt. Vi burde valgt vår representant selv.
Norge bruker 434millioner kroner på å drifte kongehuset i året, å det er kun på det åpne budsjettet.
Vis hele sitatet...
Kongehuset har i praksis ingen makt og er der kun pga. Tradisjon/Historie og symbolikk.
Når det gjelder utgifter så er nok dette bare småpenger sammenlignet med den store sammenhengen.

Det jeg derimot selv er stor motstand av er den høye lønnen politikerne får. Mener selv at politikerne ikke burde få mer enn 500.000 i årslønn, uavhengig av om man er stortingsrepresentant eller statsminister.

Norge er fortsatt blant de mest demokratiske landene i verden. Samme med Sverige og Danmark som begge også bruker penger på et kongehus. For ikke å snakke om England.
Sist endret av einsteindragon; 20. mai 2022 kl. 18:46.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Det jeg derimot selv er stor motstand av er den høye lønnen politikerne får. Mener selv at politikerne ikke burde få mer enn 500.000 i årslønn, uavhengig av om man er stortingsrepresentant eller statsminister
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at lønna må stå i stil til arbeidet, men 500.000 tror jeg er alt for lavt. Vi ønsker jo gjerne at det skal være aktuelt for folk med relevant og god kompetanse og erfaring å ta på seg stillinger i stortinget. Men da må lønna faktisk være på et nivå hvor det faktisk ikke motvirker og skremmer dyktige folk vekk fra en slik stilling. Samtidig skal den heller ikke være for høy. Vanskelig balansegang der.

500.000 er under median-lønn i Norge, og mye av de med den erfaringen man ønsker inn på stortignet ville fort fått godt over medianlønn om de valgte å jobbe andre plasser. Og man man har en lønn på 750.000 til 1.000.000 er det ikke aktuelt å bli minister om det betyr man går ned til 500.000 i lønn. 1.000.000 i året er god lønn - men man blir ikke rik av det. I stor grad har man bare et betydelig større boliglån (og romsligere økonomi), og man har gjerne ikke råd til å faktisk gå ned i lønn uten å da måtte selge huset.

Så kort fortalt, jeg mener at lønna for ministerposter ikke trenger å være veldig god. Men den må være konkurransedyktig nok til at folk faktisk kan ta en ministerpost uten å måtte selge huset sitt.
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg er enig i at lønna må stå i stil til arbeidet, men 500.000 tror jeg er alt for lavt. Vi ønsker jo gjerne at det skal være aktuelt for folk med relevant og god kompetanse og erfaring å ta på seg stillinger i stortinget. Men da må lønna faktisk være på et nivå hvor det faktisk ikke motvirker og skremmer dyktige folk vekk fra en slik stilling. Samtidig skal den heller ikke være for høy. Vanskelig balansegang der.

500.000 er under median-lønn i Norge, og mye av de med den erfaringen man ønsker inn på stortignet ville fort fått godt over medianlønn om de valgte å jobbe andre plasser. Og man man har en lønn på 750.000 til 1.000.000 er det ikke aktuelt å bli minister om det betyr man går ned til 500.000 i lønn. 1.000.000 i året er god lønn - men man blir ikke rik av det. I stor grad har man bare et betydelig større boliglån (og romsligere økonomi), og man har gjerne ikke råd til å faktisk gå ned i lønn uten å da måtte selge huset.

Så kort fortalt, jeg mener at lønna for ministerposter ikke trenger å være veldig god. Men den må være konkurransedyktig nok til at folk faktisk kan ta en ministerpost uten å måtte selge huset sitt.
Vis hele sitatet...
Trodde 500.000 var det som ble ansett som gjennomsnittlig lønn jeg, derfor jeg nevnte akkurat det beløpet. Men kan da evt. Gå opp til 600.000, men absolutt ikke mer enn det.
Jeg er uføretrygdet og får ikke mer enn 300.000 i året og det er ekstremt usannsynlig at jeg noen gang vil kunne komme i ordinær jobb.

En ting som er sikkert er at lønnen ikke skal være slik at man blir fristet til å gå inn i politikken pga. Lønnen. Visst noen velger å ikke gå inn i lønnen fordi de mener 500.000 er for lavt så er ikke det politikere jeg vil ha iallefall.

Nå må vi huske på at politikere også får mye dekket, slik som gratis leilighet i Oslo å bo i, de får dekket reiseutgifter og garantert mye annet. Så 500.000 eller evt. Maks 600.000 er mer enn nok.

Jeg mener at det ikke skal lønne seg rent økonomisk å gå inn i politikken, men det skal heller ikke føre til tap på en slik måte at politikere ikke vil ha råd til det.
Jeg er også mot at lønnsnivået skal bli bestemt av stortingsrepresentantene selv. Det er en veldig stor interessekonflikt. Men i det minste avslører de sin egen griskhet og egoisme når de stemmer MER MER hvert år. Tror det bare er SV og kanskje Rødt som vil ha mindre lønn. Dette er også svært relevant i forbindelse med tilliten vi føler vi kan ha til disse politikerne.

Bare ved å redusere lønnsnivået med 100.000 for alle politikere så kan man jo bare tenke seg hvor mye penger man ville spart og kunne brukt ekstra hvert år til f.eks. Velferd.
Jeg blir egentlig veldig forbannet når politikerne krever mer lønn enn de svakeste av oss i samfunnet. Er jo faktisk folk som får mindre enn meg i året. Mindre enn 300.000 er faktisk hårreisende og noe jeg vil kalle uverdig fattigdom i et land som Norge.

Jeg kan ikke jobbe pga. Psykisk sykdom, noe som ikke er min feil eller noe jeg har kontroll over. Allikevel skal jeg få langt under gjennomsnittet og i tillegg mindre enn de som egentlig skal være ment å stå frem som et godt eksempel ovenfor befolkningen de "tjener".
Sist endret av einsteindragon; 20. mai 2022 kl. 20:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg ser at det føles urettferdig at pensjonister og uføre skal ha veldig trang økonomi, og så skal de folkevalgte på stortinget sitte med gjerne det tredobbelte utbetalt. Men samtidig er man tilbake til det at skal man må folk med riktig kompetanse og god erfaring så må man ha någenlunde konkurransedyktig lønn - rett og slett fordi mange med kompetanse man trenger på stortinget gjerne har stillinger som har relativt god lønn i dag. Og det å be f.eks. halvere lønna de funker rett og slett ikke. Ikke fordi alt handler om penger, men fordi om man f.eks. hadde en lønn på rett over millionen så har man gjerne tatt både boliglån og billån som står i stil til lønna man har. Og om lønna er for lav å stortinget så går det rett og slett ikke, fordi man ikke kan betjene lånene man har med en lønn på 500-600k.

En ministerlønn i dag ser ut til å ligge på rett over 1.3 mill. Det er relativt høyt - men ikke sjokkerende høyt for en slik stilling. Og jeg tror det hadde vært vanskelig å ha dyktige folk i slike stillinger om lønna var under 1 mill.

Om man reduserte lønna til alle politikerene på stortinget, som er 169 representanter, med 100.000, så tilsvarer det. 16.900.000. Altså virka 17 millioner. I stadsbudsjettet er det småpenger. Så det er ikke egentlig så mye penger å spare der - det handler med om at det skal føles rettferdig men samtidig også være konkurransedyktig.
Er jeg glad for å være nordmann? Ja.

Føler jeg meg bedre enn x fordi jeg er norsk og x er ikke? Nei.

En ting er sikkert: Å bli født i Norge er som å vinne i lotto.

Sitat av etse Vis innlegg
Jeg ser at det føles urettferdig at pensjonister og uføre skal ha veldig trang økonomi, og så skal de folkevalgte på stortinget sitte med gjerne det tredobbelte utbetalt. Men samtidig er man tilbake til det at skal man må folk med riktig kompetanse og god erfaring så må man ha någenlunde konkurransedyktig lønn - rett og slett fordi mange med kompetanse man trenger på stortinget gjerne har stillinger som har relativt god lønn i dag. Og det å be f.eks. halvere lønna de funker rett og slett ikke. Ikke fordi alt handler om penger, men fordi om man f.eks. hadde en lønn på rett over millionen så har man gjerne tatt både boliglån og billån som står i stil til lønna man har. Og om lønna er for lav å stortinget så går det rett og slett ikke, fordi man ikke kan betjene lånene man har med en lønn på 500-600k.

En ministerlønn i dag ser ut til å ligge på rett over 1.3 mill. Det er relativt høyt - men ikke sjokkerende høyt for en slik stilling. Og jeg tror det hadde vært vanskelig å ha dyktige folk i slike stillinger om lønna var under 1 mill.

Om man reduserte lønna til alle politikerene på stortinget, som er 169 representanter, med 100.000, så tilsvarer det. 16.900.000. Altså virka 17 millioner. I stadsbudsjettet er det småpenger. Så det er ikke egentlig så mye penger å spare der - det handler med om at det skal føles rettferdig men samtidig også være konkurransedyktig.
Vis hele sitatet...
Det er også verdt å nevne at folk med mye makt svinger lett for lojalitet og korrupsjon dersom de føler seg dårlig betalt. Så jeg tror Norge i sin helhet tjener mer på å betale politikere en god lønn
Sist endret av KrølleBølleBrur; 21. mai 2022 kl. 17:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Er jeg glad for å være nordmann? Ja.
Vis hele sitatet...
Enig

Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Føler jeg meg bedre enn x fordi jeg er norsk og x er ikke? Nei.
Vis hele sitatet...
Enig

Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Så jeg tror Norge i sin helhet tjener mer på å betale politikere en god lønn
Vis hele sitatet...
Politikere og toppledere i Norge har ganske beskjeden lønn hvis vi ser på tilsvarende i andre land og også sett opp mot
hva man tjener i andre yrker i Norge.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Z

Å beundrere Ukraina som er blitt manipulert i mange tiår til å fostre opp nazister og generell nasjonalisme, og nå til å være slagmark og ukrainere offerlam for USA.

Nei, det er ikke mye beundre, synes jeg.

Små land som går i nasjonalistisk retning, ender som regel opp som lillebrorpartner til en stormakt. Det er typisk at de begynner krangle med landene de grenser til, nærmest som en naturlov, fordi de ofte har minoriter fra nettopp disse landene.

Og det er vel akkurat dette USA har spilt opp til her. Jeg vet ikke hvorfor polakker og andre vestenforliggende lands folk plutselig er ok, for deres nylig erklærte nasjonalhelt Stepan Bandera slo inn hodet på slike med klubbe og hang småbarna deres i trærne til skrekk og advarsel. Men sigøynere får i alle fall gjennomgå fortsatt, på lik linje med russiskkulturelle. Det er kanskje ikke dette du finner beundringsverdig?

Det er et uomtvistelig fakta at amerikanerne sto bak 2014-revolusjonen, på samme måte som nylig frigjorte dokumenter fra CIA viser støtte til Ukrainske nazister siden slutten av 2. verdenskrig. Det er også lekket lydopptak fra før kuppet i 2014 av amerikanere som åpent diskuterer hvem skal sitte i den Ukrainske regjeringen.

Det er synd på Ukraina, men ikke fordi Russland angrep dem. Russland inngikk en traktat med Ukraina, den såkalte Minsk-avtalen. Ukrainere unnlot å følge denne, og brukte den til å vinne tid for å bygge opp sine væpna styrker. På oppfordring/"nonrefuseable offer" fra USA.

Og Nato var tungt inne å trente opp ukrainsk personell helt siden 2014.

Det dør så mange ukrainske soldater hver dag, at det er helt nifst. Russland har overlegen artilleri- og luftkapasitet, mens Ukraina stort sett bruker infanteri i skyttergraver.

I løpet av uka vil russiske styrker ha omringet ukrainsk Bakhmut, og når den faller, er Donetsk russisk. Byen er hovedknutepunktet for ukrainsk motstand i regionen, og logistikken deres vil falle sammen.

Vit at Russerne blir tatt i mot av mesteparten av befolkningen i okkuperte områder som frigjørere, for disse menneskene var annenrangs borgere i et stadig mer nasjonalistisk Ukraina. Russland planlegger folkeavstemninger i okkuperte territorier i september om hvorvidt de ønsker bli russiske. Noe de vil. De fleste har allerede søkt russisk statsborgerskap.

Det synes meg du spør om hvorvidt man ville drevet gerilja og partisanvirksomhet i Norge under en eventuell okkupasjon. Det hadde sikkert vært spennende det, til man ble skadet, traumatisert eller drept.

Men da Norge var tysk resulterte slik virksomhet i grusomme hevnaksjoner mot sivile. Man straffet kollektivt. Det er ingen grunn til å tro at en annen makt ville vært noe snillere.

Og norsk motstandskamp, såkalt, besto for det aller meste i å gjemme seg, så man slapp å arrestert av Gestapo. Min bestefar lå på fjellet i 4 år, etter å ha "frigjort" de beslaglagte radioene i bygda. De ble delt ut igjen...

Men det hadde åpenbart ikke noe å si for hvor lenge Norge var okkupert. Hadde de latt være sabotere og å gjøre motstand, hadde mange færre nordmenn dødd, og vi hadde blitt frigjort nøyaktig like fort.

Norge ble frigjort fordi tyskerne tapte krigen i Tyskland, etter å ha utmatta seg mot horder av sovjetiske soldater. Sovjet mista mange millioner soldater i den krigen, og uten dem hadde vi snakka tysk den dag i dag.

Den fantastiske d-dagen var ikke noe annet enn første steg i kappløpet til Berlin mot Sovjet.

Amerikanerne og engelskmenna så tyskerne tape i øst, og kunne ikke la Sovjet få hele Tyskland i sin makt. Men vesentlige i det siste året, var altså disse engelsktalende ikke.

Og med tanke på motstand under en eventuelt invasjon vil sivile nordmenn med molotovs og jaktrifler bare jomfruer i nød for norsk militærvesen. Dvs, vi ville bare vært mitraljøseføde, for ingen ville kommet for å redde oss.

Jeg tror du har et ganske romantisk syn på krig. Og et urealistisk syn på norsk sivil slagkraft.

Afghanistan og Ukraina var fulle av våpen før krigene begynnte. I Norge har ikke sivilbefolkningen noe som ville bremset en invasjon i særlig grad.
Ville aldri ofret meg for at de kriminelle politikerne skulle fått tid til å rømme.

Norges forsvar er ment utelukkende å være kanonføde for at politikerne skal kjøpe seg litt tid.

Ingen ting for Norge!
Sist endret av Montezuma; 29. august 2022 kl. 06:30.
https://m.youtube.com/watch?v=LLnmQJjt368

Bedøm selv hvor langt vi hadde kommet med molotovs mot moderne våpen. Sannheten er at man ville blitt knust.
Sitat av CBDbudbuddy Vis innlegg
https://m.youtube.com/watch?v=LLnmQJjt368

Bedøm selv hvor langt vi hadde kommet med molotovs mot moderne våpen. Sannheten er at man ville blitt knust.
Vis hele sitatet...
Ingen av relevanse har sagt at molotovs er et bra våpen. Det er vel heller et symbol på motstand. Få våpen som koster 10 kr, kan ødelegge et kjøretøy på 10-20m.

Virker som at du har et veldig svart/hvit syn på konflikten, og at kildene dine er litt praktiske. Alle land involverer seg i andre land sine valg. Selvfølgelig var USA involvert i revolusjonen, men det var Kina, og Russland også. De store maktene vil alltid involverer seg i konflikter, og de små vil alltid lide.
NATO er ingen engel, men jeg tror faktisk de er bedre en Russland, eller Kinas alternativ.
Sitat av CBDbudbuddy Vis innlegg
--
Vit at Russerne blir tatt i mot av mesteparten av befolkningen i okkuperte områder som frigjørere, for disse menneskene var annenrangs borgere i et stadig mer nasjonalistisk Ukraina. Russland planlegger folkeavstemninger i okkuperte territorier i september om hvorvidt de ønsker bli russiske. Noe de vil. De fleste har allerede søkt russisk statsborgerskap.
Vis hele sitatet...
Nja,mye rart her men
De har vel ikke så mye valg enn å skrive på passøknad og å delta i folkeavstemming og stemme "rett" og rope hurra om noen holder revolveren mot hodet..
Sitat av CBDbudbuddy Vis innlegg
Vit at Russerne blir tatt i mot av mesteparten av befolkningen i okkuperte områder som frigjørere
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre om hvor du får din informasjon fra? Steigan eller Pravda?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av CBDbudbuddy Vis innlegg
Z

Å beundrere Ukraina som er blitt manipulert i mange tiår til å fostre opp nazister og generell nasjonalisme, og nå til å være slagmark og ukrainere offerlam for USA.

Nei, det er ikke mye beundre, synes jeg.
Vis hele sitatet...

Jeg tror du skal tenke litt på hvordan du blir manipulert selv. Maken til sørgelig ræl har jeg ikke sett siden forrige vaksinetråd.
Ikke et eneste snev av nasjonalisme her. Har aldri kunnet fordra dette landet eller kulturen her generelt, og hadde det ikke vært for alle mafiabandene (les: nasjonstatene) som forhindrer meg, så hadde jeg forlatt det for lengst.
Sitat av CBDbudbuddy Vis innlegg
Z

Å beundrere Ukraina som er blitt manipulert i mange tiår til å fostre opp nazister og generell nasjonalisme, og nå til å være slagmark og ukrainere offerlam for USA.

Nei, det er ikke mye beundre, synes jeg.

Små land som går i nasjonalistisk retning, ender som regel opp som lillebrorpartner til en stormakt. Det er typisk at de begynner krangle med landene de grenser til, nærmest som en naturlov, fordi de ofte har minoriter fra nettopp disse landene.

Og det er vel akkurat dette USA har spilt opp til her. Jeg vet ikke hvorfor polakker og andre vestenforliggende lands folk plutselig er ok, for deres nylig erklærte nasjonalhelt Stepan Bandera slo inn hodet på slike med klubbe og hang småbarna deres i trærne til skrekk og advarsel. Men sigøynere får i alle fall gjennomgå fortsatt, på lik linje med russiskkulturelle. Det er kanskje ikke dette du finner beundringsverdig?

Det er et uomtvistelig fakta at amerikanerne sto bak 2014-revolusjonen, på samme måte som nylig frigjorte dokumenter fra CIA viser støtte til Ukrainske nazister siden slutten av 2. verdenskrig. Det er også lekket lydopptak fra før kuppet i 2014 av amerikanere som åpent diskuterer hvem skal sitte i den Ukrainske regjeringen.

Det er synd på Ukraina, men ikke fordi Russland angrep dem. Russland inngikk en traktat med Ukraina, den såkalte Minsk-avtalen. Ukrainere unnlot å følge denne, og brukte den til å vinne tid for å bygge opp sine væpna styrker. På oppfordring/"nonrefuseable offer" fra USA.

Og Nato var tungt inne å trente opp ukrainsk personell helt siden 2014.

Det dør så mange ukrainske soldater hver dag, at det er helt nifst. Russland har overlegen artilleri- og luftkapasitet, mens Ukraina stort sett bruker infanteri i skyttergraver.

I løpet av uka vil russiske styrker ha omringet ukrainsk Bakhmut, og når den faller, er Donetsk russisk. Byen er hovedknutepunktet for ukrainsk motstand i regionen, og logistikken deres vil falle sammen.

Vit at Russerne blir tatt i mot av mesteparten av befolkningen i okkuperte områder som frigjørere, for disse menneskene var annenrangs borgere i et stadig mer nasjonalistisk Ukraina. Russland planlegger folkeavstemninger i okkuperte territorier i september om hvorvidt de ønsker bli russiske. Noe de vil. De fleste har allerede søkt russisk statsborgerskap.

Det synes meg du spør om hvorvidt man ville drevet gerilja og partisanvirksomhet i Norge under en eventuell okkupasjon. Det hadde sikkert vært spennende det, til man ble skadet, traumatisert eller drept.

Men da Norge var tysk resulterte slik virksomhet i grusomme hevnaksjoner mot sivile. Man straffet kollektivt. Det er ingen grunn til å tro at en annen makt ville vært noe snillere.

Og norsk motstandskamp, såkalt, besto for det aller meste i å gjemme seg, så man slapp å arrestert av Gestapo. Min bestefar lå på fjellet i 4 år, etter å ha "frigjort" de beslaglagte radioene i bygda. De ble delt ut igjen...

Men det hadde åpenbart ikke noe å si for hvor lenge Norge var okkupert. Hadde de latt være sabotere og å gjøre motstand, hadde mange færre nordmenn dødd, og vi hadde blitt frigjort nøyaktig like fort.

Norge ble frigjort fordi tyskerne tapte krigen i Tyskland, etter å ha utmatta seg mot horder av sovjetiske soldater. Sovjet mista mange millioner soldater i den krigen, og uten dem hadde vi snakka tysk den dag i dag.

Den fantastiske d-dagen var ikke noe annet enn første steg i kappløpet til Berlin mot Sovjet.

Amerikanerne og engelskmenna så tyskerne tape i øst, og kunne ikke la Sovjet få hele Tyskland i sin makt. Men vesentlige i det siste året, var altså disse engelsktalende ikke.

Og med tanke på motstand under en eventuelt invasjon vil sivile nordmenn med molotovs og jaktrifler bare jomfruer i nød for norsk militærvesen. Dvs, vi ville bare vært mitraljøseføde, for ingen ville kommet for å redde oss.

Jeg tror du har et ganske romantisk syn på krig. Og et urealistisk syn på norsk sivil slagkraft.

Afghanistan og Ukraina var fulle av våpen før krigene begynnte. I Norge har ikke sivilbefolkningen noe som ville bremset en invasjon i særlig grad.
Vis hele sitatet...
Dette er som copy/pasta rett fra de fleste russiske propoganda aviser! Akkurat det du skriver her blir mer eller mindre sendt på repeat i russisk media. Hvilke kilder kopierte du fra?

Har en russisk kone og snakker russisk selv. Vi har familie i både Russland og Ukraina (Kherson).

Det er så feil at du sier at de blir møtt som helter. Kanskje i noen steder men den gjennomsnittlige ukrainer driter litt i hvem styrer så lenge de ikke blir plaget, begge landene har vært gjennomsyret av korrupsjon i lang tid og det er kun de rike som tjener. Mange ville sagt at det er en "pick your poison".

Er du også en av de som mener at det russiske folket et veldig "rike" fordi det er mye olje? Eller har du innsett at mesteparten av verdien går rett i lommene på de høyere oppe?

Jeg syntes generelt synd på både de russiske og ukrainske innbyggerne som må deale med dette daglig.

Edit: glemte å svare på innlegget.
Føler meg ikke særlig nasjonalistisk men jeg er generelt glad i mange av de norske verdiene som mange deler.
Samtidig føler jeg at politikerne hører på folket til en viss grad i motsetning til mange andre steder i verden.
Sist endret av Satho Pronth; 29. august 2022 kl. 23:13. Grunn: Glemte å svare på spørsmålet
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Nevn ett eneste statskasse-bidrag produsert på Østlandet og for all del ta den tiden du trenger. I en alternativ verden hvor Vestlandet var en uavhengig nasjon ville resten av landet hvert avhengig av fiskeeksport og gårdsdrift.
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet er Oljefondet lokalisert på Østlandet.

Og selv om oljen er i vest er det ikke en selvfølge at alle de smarte hodene som har forvaltet pengene, utviklet teknologi for utvinning av olje og arbeidskraften utelukkende er fra vest. dermed hadde kanskje ikke olje eventyret hvert like lukrativt om ikke Norge som helhet var involvert?

Til OP:
Jeg personlig ville ikke gått aktivt inn i starten under en invasjon. Ville flyktet til hytta og tatt del i en motstands gruppering der.
Jeg syntes innbyggere i Norge idag er litt for bortskjemte og aksepter det meste som er ugreit (ink. Meg selv). Jeg tror dette har noe med At vi har en så høy levestandard at det skal ganske mye til før vi faktisk tar grep!
Men jeg mener også at enn ikke burde undervurdere nordmenn. Møter vi nok motstand velger jeg å tro at store deler av befolkingen faktisk gjør motstand på den ene eller andre måten uten å flykte.

Ta alle motstands grupperingene som oppsto under 2 verdenskrig. Tungtvanns auksjonen er jo et eksempel på hva vi kan prestere i en krig.
Og Norge er jo blandet de beste angående spesialstyrker. Ikke at de vinner en krig alene, men det viser litt om hva nordmenn klarer prestere syntes jeg.
Hei,

Jeg vil presisere at jeg ikke synes krig er noe fett; og at jeg synes uendelig synd på alle vanlige folk som lider i denne krigen, det være seg soldater eller sivile.

Når det kommer til USA og NATO har jeg ingen formening om at andre makter er noe snillere. Men nå er det nå en gang slik at amerikanerne har rådet grunnen i snart 70 år, og dermed har stått for mye djevelskap.

Jeg tror alle småkårsfolk er tjent med en verden der store makter holder hverandre mer i sjakk, og kan hykle medfølelse og hjelp til dem den andre parten undertrykker.

Jeg tror nordmenn generelt har akkurat samme potensiale som et menneske fra en hvilken som helst annen folkegruppe, og kunne sikkert klart være en evig flue i suppa hos en mer ressurssterk okkupant.

Men det er når denne taper på andre fronter enn her, at de drar igjen. Tror jeg.

Sørgelig ræl, Robhol.. Det er trist å snakke slik til folk, synes jeg. Men folkeskikk er ikke så vanlig lenger. Du virker ikke ha mye komme med angående hva som egentlig foregår i Ukraina. Da får du jo heller bare la være.

For den som spurte, jeg baserer det jeg skriver her på en rekke kilder. Blant annet nylig frigjorte dokumenter(hemmeligstempelet er gått ut på dato) fra CIA. Jeg har lest en rekke kommentarer både i russiskvennlig og imperievennlig presse. Jeg leser LeMonde Diplomatique, og følger med i vanlig norsk presse.

Det er ikke kontroversielt at Ukraina bruker soldater som rent festningsverk og dermed bærer enorme tap; det forteller til og med NRK om; soldater forteller om hvordan de ikke har annet enn håndvåpen og bare må gå i dekning når russerne setter inn bombardementet.

Ukraina har ikke nok artilleri til å dekke hele fronten. Vit også at russerne holder igjen for å skåne både folk of soldater. De kunne om de hadde villet gruslagt hele landet med bomber og missiler.

Jeg håper krigen går over snart, og det mest realistiske scenario for snarlig slutt, er at Ukraina overgir seg. For Russland kommer ikke til å gi seg, fordi for dem handler dette om mer enn Ukraina. Det handler om valget mellom total ydmykelse eller total seier. De føler seg lurt inn i en krig de trodde ville være over i løpet av få uker, og nå har de forbannet seg på at de skal vinne.

Selv om det koster mange mann livet.

Amerikanerne var tydeligvis ikke klare for at Russland skulle sette alle kluter til og satse så mye ressurser på det som de gjorde.

Jeg vet ikke hvorfor man ikke sender materiell som gjør at Ukraina kan bite skikkelig fra seg, men det handler vel kanskje om penger? Eller kanskje vil de at Russland skal vinne, så lenge det er dyrt for dem, slik at man i neste omgang kan peke på dem å fortelle verden hvor forferdelige de er. Eller så fantes det bare ikke.

Jeg tror forresten du forveksler nasjonalisme og patriotisme, TS.

Å ville kjempe for sitt lands uavhengighet, er ikke det samme som å være nasjonalist.

Generelt sett forbinder i alle fall jeg nasjonalister med karfolk, som er så karslige som bare de mandigste menn kan være(etter Hollywoodstandard), som ikke fant tilhørighet noe sted, før de fikk marsjere i takt og tenke likt som en hel haug med andre.

Ellers er jeg nasjonlist i den forstand at jeg ikke synes noenting i Norge bør eies av noen som ikke bor her. Vindmøller og oljeplattformer er de fremste eksemplene for min del. Jeg synes også at våre primære naturressurser bør nasjonaliseres. Det er ingen grunn til at enorme private selskaper skal høste disse godene. Når monopol er tendensen, skylder vi oss selv å la staten ha det. No annet er pumping av norsk kapital over på utenlandske kontoer. Se for eksempel hvordan tre utenlandske apotekkjeder er det eneste vi har av apotek.

Snekring, butikkdrift og alt som finnes av tjenester og ikke livsnødvendige varer må gjerne selges privat. Men jeg synes det hadde vært fetere om ingen fikk drive på mer enn en lokasjon, og dermed at det å være bedriftseier kom nærmere det å være lønnsmottaker.

Man drev sjappa si, eller håndverkerfirmaet sitt med et par ansatte og arvtakeren.

Slik sett er jeg nasjonlist, men hakekors, tankepoliti og negerhat kan dem ha for seg selv, barskekara.
Sist endret av CBDbudbuddy; 2. september 2022 kl. 04:42.
Sitat av CBDbudbuddy Vis innlegg
Hei,

Jeg vil presisere at jeg ikke synes krig er noe fett; og at jeg synes uendelig synd på alle vanlige folk som lider i denne krigen, det være seg soldater eller sivile.

Når det kommer til USA og NATO har jeg ingen formening om at andre makter er noe snillere. Men nå er det nå en gang slik at amerikanerne har rådet grunnen i snart 70 år, og dermed har stått for mye djevelskap.

Jeg tror alle småkårsfolk er tjent med en verden der store makter holder hverandre mer i sjakk, og kan hykle medfølelse og hjelp til dem den andre parten undertrykker.

Jeg tror nordmenn generelt har akkurat samme potensiale som et menneske fra en hvilken som helst annen folkegruppe, og kunne sikkert klart være en evig flue i suppa hos en mer ressurssterk okkupant.

Men det er når denne taper på andre fronter enn her, at de drar igjen. Tror jeg.

Sørgelig ræl, Robhol.. Det er trist å snakke slik til folk, synes jeg. Men folkeskikk er ikke så vanlig lenger. Du virker ikke ha mye komme med angående hva som egentlig foregår i Ukraina. Da får du jo heller bare la være.

For den som spurte, jeg baserer det jeg skriver her på en rekke kilder. Blant annet nylig frigjorte dokumenter(hemmeligstempelet er gått ut på dato) fra CIA. Jeg har lest en rekke kommentarer både i russiskvennlig og imperievennlig presse. Jeg leser LeMonde Diplomatique, og følger med i vanlig norsk presse.

Det er ikke kontroversielt at Ukraina bruker soldater som rent festningsverk og dermed bærer enorme tap; det forteller til og med NRK om; soldater forteller om hvordan de ikke har annet enn håndvåpen og bare må gå i dekning når russerne setter inn bombardementet.

Ukraina har ikke nok artilleri til å dekke hele fronten. Vit også at russerne holder igjen for å skåne både folk of soldater. De kunne om de hadde villet gruslagt hele landet med bomber og missiler.

Jeg håper krigen går over snart, og det mest realistiske scenario for snarlig slutt, er at Ukraina overgir seg. For Russland kommer ikke til å gi seg, fordi for dem handler dette om mer enn Ukraina. Det handler om valget mellom total ydmykelse eller total seier. De føler seg lurt inn i en krig de trodde ville være over i løpet av få uker, og nå har de forbannet seg på at de skal vinne.

Selv om det koster mange mann livet.

Amerikanerne var tydeligvis ikke klare for at Russland skulle sette alle kluter til og satse så mye ressurser på det som de gjorde.

Jeg vet ikke hvorfor man ikke sender materiell som gjør at Ukraina kan bite skikkelig fra seg, men det handler vel kanskje om penger? Eller kanskje vil de at Russland skal vinne, så lenge det er dyrt for dem, slik at man i neste omgang kan peke på dem å fortelle verden hvor forferdelige de er. Eller så fantes det bare ikke.

Jeg tror forresten du forveksler nasjonalisme og patriotisme, TS.

Å ville kjempe for sitt lands uavhengighet, er ikke det samme som å være nasjonalist.

Generelt sett forbinder i alle fall jeg nasjonalister med karfolk, som er så karslige som bare de mandigste menn kan være(etter Hollywoodstandard), som ikke fant tilhørighet noe sted, før de fikk marsjere i takt og tenke likt som en hel haug med andre.

Ellers er jeg nasjonlist i den forstand at jeg ikke synes noenting i Norge bør eies av noen som ikke bor her. Vindmøller og oljeplattformer er de fremste eksemplene for min del. Jeg synes også at våre primære naturressurser bør nasjonaliseres. Det er ingen grunn til at enorme private selskaper skal høste disse godene. Når monopol er tendensen, skylder vi oss selv å la staten ha det. No annet er pumping av norsk kapital over på utenlandske kontoer. Se for eksempel hvordan tre utenlandske apotekkjeder er det eneste vi har av apotek.

Snekring, butikkdrift og alt som finnes av tjenester og ikke livsnødvendige varer må gjerne selges privat. Men jeg synes det hadde vært fetere om ingen fikk drive på mer enn en lokasjon, og dermed at det å være bedriftseier kom nærmere det å være lønnsmottaker.

Man drev sjappa si, eller håndverkerfirmaet sitt med et par ansatte og arvtakeren.

Slik sett er jeg nasjonlist, men hakekors, tankepoliti og negerhat kan dem ha for seg selv, barskekara.
Vis hele sitatet...
Har du sett hva skjer i Russland om dagen? Det er noen få mennesker som kjøper opp alle Franchisene til selskapene som gikk ut av landet for en billig penge, virker kjent?

Eks: Se på han som tok over for McDonald. Han eide deler av Franchisene øst i landet men fikk nå tatt over alle foreningene i landet til en super billig penge, høres kjent ut? Det må jeg si ikke helt står sammen med hva du sier om at folket eier verdiene i landet. Det er ikke mye av folkets penger du ser til?

Det kommer snart en ny bølge med regime vennlige oligarker mens de som ikke er 100% for blir sakte men sikkert "byttet" ut.

Veldig folkelig at noen få personer som oppfører sånn som regjeringen vil får tilgang til enorme mengder penger mens resten av folket ikke har i nærheten samme muligheter.

I Norge går deler (78%?) Av profitten som oljeselskapene tjener tilbake til staten. Om Russland gjorde dette hadde staten hatt enorme ressurser og du hadde sett hvordan et virkelig militær hadde vært.

Russland og Usa bryr seg like lite om folket sitt. Vet ikke hvorfor du hele tiden peker til Nato og USA som syndebukkene for at Russland valgte å gå til angrep på et annet land. Er som at usa skylder på Kina/Russland/kommunisme for Vietnam krigen og ikke deres egen paranoia.

Eldste trikset i boka når du sliter politisk er å lage en ekstern fiende som folket kan samles mot!

Jeg hørte fra regjeringen i Russland når sanksjonene fra vesten ble satt i drift at dette var Russlands mulighet til å bygge opp nasjonen sammen! Hva stoppet dem fra å gjøre dette 2000 - 2021? (velger 2000 siden det var da Putin kom til makten og faktisk gjorde en grei jobb med å rydde opp før han mista hodet) Joda, de som kunne gjort en endring var for opptatt med å ta mest mulig penger i egen lomme.

Beklager at dette ble litt off topic.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av CBDbudbuddy Vis innlegg
Sørgelig ræl, Robhol.. Det er trist å snakke slik til folk, synes jeg. Men folkeskikk er ikke så vanlig lenger. Du virker ikke ha mye komme med angående hva som egentlig foregår i Ukraina. Da får du jo heller bare la være.
Vis hele sitatet...
Spar meg. Du kommer drassende med så mye pisspreik, svada og regelrett løgn at ditt grunnlag for å kommentere saken, eller andres kunnskapsnivå om konflikten er mindre enn null.

Postene dine er sørgelig ræl, og derfor påpeker jeg at de er sørgelig ræl. Om folkeskikken er et problem, kan jeg opplyse om at dette er diplomati på høyt plan i forhold til hva "bidragene" dine egentlig fortjener.

Du har riktignok helt rett i én ting - det er trist å snakke slik til folk. Det er trist at det er nødvendig, fordi folk poster Kreml-propaganda av desidert verste skuffe i ekstremt volum, men med ekstremt lite argumentasjon. Faktisk lite innhold i det hele tatt, utover "UkRaInA eR nAzI!!!111"

Det er ikke propaganda som fungerer på veldig mange folk, men har visst fungert på deg. Dét er trist, det.
Jeg blir noen ganger så sinnsykt FLAU over å være nordmann når idiotiske uintelligente journalister stiller spørsmålet: "so, what do you think about NORWAY?" - for å få det fokkings svaret de VIL HA - som er: "oooh I fucking LOVE norway man" - its beautiful, the ppl are amazing osv... Kan vi - please - komme over den derre jævla greia med at vi trenger s jævlig denne annerkjennelsen fra andre.
Det er KRIG i Ukraina, sivile bombes der. Hvor er folkeskikken der?
Barn stjeles fra ukrainere,ukrainere tortureres.Byer jevnes med jorden. Folkeskikk a la kreml. Mannen med barten hade nok vært stolt av sin ivrige elev Putler i Kreml.
Sitat av Limbomusic Vis innlegg
Jeg blir noen ganger så sinnsykt FLAU over å være nordmann når idiotiske uintelligente journalister stiller spørsmålet: "so, what do you think about NORWAY?" - for å få det fokkings svaret de VIL HA - som er: "oooh I fucking LOVE norway man" - its beautiful, the ppl are amazing osv... Kan vi - please - komme over den derre jævla greia med at vi trenger s jævlig denne annerkjennelsen fra andre.
Vis hele sitatet...
Tror det samme ville skjedd i USA, Japan eller Rwanda. Folk liker å høre at de er best, de fleste trenger turisme osv. Skjønner ikke at det er noe å bli så provosert av. Det er PR
Sitat av einsteindragon Vis innlegg



Av samme grunn som tyskland skammer seg for en del av sin historie. Det er iallefall ikke noe det er passende å feire.

Jeg heller føler ikke direkte skam, siden jeg ikke var i live på den tiden. Men jeg føler meg iallefall ikke stolt. At du føler stolthet av å være etterkommer av vikingene sier i det minste mest om deg som person.
Vis hele sitatet...
Om folk skal skamme seg for sin bloodige hitorie må hele verden leve i skam, ingen er uten skyld i dette. Jeg kjenner meg derfor uenig i dit synspunkt ettersom det finns mer produktive tidsfordriv enn å spotte sine forfedres livsstil og kultur, en får heller prøve å se på den lyse siden og verdsette det gode de drev med.
Sitat av CBDbudbuddy Vis innlegg
Russerne kverner ukrainere i en krig USA og Nato nekter Ukraina å overgi seg i
Vis hele sitatet...
Hva er det du snakker om? Ukraina kjemper av egen vilje for sin egen eksistens, ikke fordi USA eller noen andre sier det. Russland kjøper nå ammunisjon av Nord-Korea, det kan tyde på at de ikke er i stand til å opprettholde denne krigen i lengden.


https://www.aftenposten.no/verden/i/...dig-uforberedt
https://www.aftenposten.no/verden/i/...nedEntry=60124
Sist endret av Fulmen; 8. september 2022 kl. 12:26.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av CBDbudbuddy Vis innlegg
(snip)
Vis hele sitatet...
Å så sinna. Som ikke er noe jeg egentlig går inn for per se, men som riktignok gjør dette mer underholdende, ja.

Det er også festlig at du klager på ad hominem. Selve personangrepene her er jo dine - jeg sier at du sluker russisk propaganda rått og er temmelig åpen om at det er voldsomt lite imponerende. Å kalle folk drittsekker er det bare du som driver med.

Merk at jeg ikke skal krangle om "arrogant drittsekk"-lappen i det hele tatt, det er bare... 100% irrelevant. Alle de andre karakteristikkene av meg du kommer med er derimot skivebom på alle måter. Som jo er å forvente, man ser ikke på Ukraina-konflikten og ender opp med dine synspunkter hvis ikke noe er veldig, veldig rart skrudd sammen på loftet.

Utover dette: det er ikke min eller noen andres jobb å lære deg om konflikten. Du stiller deg bare laglig til for fair kritikk når du innehar totalt hjernedøde synspunkter og insisterer på å dele dem.
Sist endret av robhol; 8. september 2022 kl. 13:08.
Sitat av Satho Pronth Vis innlegg
Har du sett hva skjer i Russland om dagen? Det er noen få mennesker som kjøper opp alle Franchisene til selskapene som gikk ut av landet for en billig penge, virker kjent?

Eks: Se på han som tok over for McDonald. Han eide deler av Franchisene øst i landet men fikk nå tatt over alle foreningene i landet til en super billig penge, høres kjent ut? Det må jeg si ikke helt står sammen med hva du sier om at folket eier verdiene i landet. Det er ikke mye av folkets penger du ser til?

Det kommer snart en ny bølge med regime vennlige oligarker mens de som ikke er 100% for blir sakte men sikkert "byttet" ut.

Veldig folkelig at noen få personer som oppfører sånn som regjeringen vil får tilgang til enorme mengder penger mens resten av folket ikke har i nærheten samme muligheter.

I Norge går deler (78%?) Av profitten som oljeselskapene tjener tilbake til staten. Om Russland gjorde dette hadde staten hatt enorme ressurser og du hadde sett hvordan et virkelig militær hadde vært.

Russland og Usa bryr seg like lite om folket sitt. Vet ikke hvorfor du hele tiden peker til Nato og USA som syndebukkene for at Russland valgte å gå til angrep på et annet land. Er som at usa skylder på Kina/Russland/kommunisme for Vietnam krigen og ikke deres egen paranoia.

Eldste trikset i boka når du sliter politisk er å lage en ekstern fiende som folket kan samles mot!

Jeg hørte fra regjeringen i Russland når sanksjonene fra vesten ble satt i drift at dette var Russlands mulighet til å bygge opp nasjonen sammen! Hva stoppet dem fra å gjøre dette 2000 - 2021? (velger 2000 siden det var da Putin kom til makten og faktisk gjorde en grei jobb med å rydde opp før han mista hodet) Joda, de som kunne gjort en endring var for opptatt med å ta mest mulig penger i egen lomme.

Beklager at dette ble litt off topic.
Vis hele sitatet...

Du svarer godt og saklig og off topic var det vel jeg som var først..

Men jeg kjenner meg ikke helt igjen i påstandene jeg skulle ha kommer med her.

Russland, og alle andre land i verden har en utnyttende elite. Og jeg er enig i at folket i Russland i liten grad har eierskap til sitt lands rikdommer. Det virker som det du sikter til er mine generelle synspunkter på hvordan det burde vært overalt. Men min utopi finnes ikke i Russland.

Det er kostelig at en russer kjøper opp McDonalds i hele landet for slikk og ingenting. Men ikke særlig rettferdig mot den jevne russer, helt enig.

Når det kommer til hvorfor jeg gjentatte ganger drar inn Nato og USA som "syndebukker", så er det fordi jeg mener at USA i nesten 70 år har dominert verden med militærkraft og kapital, på en måte som jeg ikke synes er spesielt sympatisk. USA er det landet som suverent har flest militærbaser på fremmed jord. Og for de fleste mennesker i verden har de ikke vært av det gode, men vært et imperium som i klassisk forstand har støvsugd dominanssfæren for ressurser. Vi i Norge har jo nytt godt av å være en vasall, men nytteverdien begynner avta.

Amerikanerne ville ha Ukraina inn i Nato, og Russland i sin paranoia, (men en paranoia som burde være lett å forutse på vestlig side) ble redd for Ukraina skulle brukes som springbrett for amerikansk invasjon av Russland.

For å legge brensel til bålet var det amerikanerne som sto bak kuppet i 2014 og også en voldsom oppbygging av det Ukrainske militærvesenet de neste 8 årene. Amerikanerne dikterte hvem de ville ha inn i den ukrainske regjeringa i 2014 og de sørget for militære instruktører fra natoland til å trene opp det Ukrainske forsvaret.

Alt sammen i skyggen av at Ukrainia sto overfor valget mellom tettere økonomisk samarbeid med EU eller Russland. Russland la frem den klart mest lukrative avtalen, rent økonomisk, og krevde i etterpåklokskapens lys mindre strategisk enn Eu(som proxy for USA og nato.)

Og Ukrainia valgte gå videre med Russland og å skrinlegge EUs tilbud. Men så skjedde altså det berømte kuppet. Et amerikanskorkistrert kupp over samme lest som i en rekke latinamerikanske og andre land ; amerikanerne liker ikke et sittende regimes lojalitet eller politikk og bestemmer seg for kupp om de får det til.

Det er ikke alltid de lyktes, men stort sett gjør de jo det.

Når det kommer til hvorfor Putin snakker om å bygge landet nå, vet jeg ikke. Men det kan jo tenkes at det er befriende med et vesten som åpent erklærer Russland så godt som en fiende. Han ser seg fri fra en rekke forpliktelser, rubelen har gått opp, og det samme har olje- og gasspriser.

Han benytter anledningen til å knytte bånd til en rekke land som kanskje endelig ser seg best tjent med å la forbindelser til Vesten ryke, la underkastelsens åk ligge, så og si. Mange føler seg nok slik sett nærmere Russland, som også har måttet la oss si tilpasse seg USA og Europa mer enn de har ønsket. De høye olje og gassprisene gir Russland en gylden mulighet til å gjøre en rekke land tjenesten å selge dem ressurser til reduserte priser.

Men først og fremst er det vel retorikk for å holde landet samlet i en tid som må anses å være et vinn eller forsvinn-scenario. Allikevel er det klart at forhåpningen for hele denne situasjonen er at dette er skjellsettende for det amerikanske grepet om verden, at dominansen snart er over.

Sitat av Fulmen Vis innlegg
Hva er det du snakker om? Ukraina kjemper av egen vilje for sin egen eksistens, ikke fordi USA eller noen andre sier det. Russland kjøper nå ammunisjon av Nord-Korea, det kan tyde på at de ikke er i stand til å opprettholde denne krigen i lengden.


https://www.aftenposten.no/verden/i/...dig-uforberedt
https://www.aftenposten.no/verden/i/...nedEntry=60124
Vis hele sitatet...


Vi får se, Fulmen. Jeg tror nok hvorvidt de kjemper av egen fri vilje er et definisjonsspørsmål, og at akkurat dette spørsmålet får forskjellige svar ettersom hvem man spør. Min følelse er at frivilligheten og følelsen av en meningsfylt krig stiger jo lenger du kommer fra fronten. Aftenposten skriver jo også om hvordan soldater på fronten lurer på hvor det blir av våpnene vesten har gitt landet og hvor det blir av forsterkningene. Et forsvar som i all hovedsak er basert på infanteri må nødvendigvis ta vanvittige tap en krig som dette. Min følelse er at før de ukrainske ressurser er brukt opp, vil motivasjonen svinne henn på grunn av stadig flere døde kamerater. Det er vanskelig mønstre kamplyst hos soldater som skjønner det er store sjanser for at de ender opp i graven.

Sitat av robhol Vis innlegg
Å så sinna..
Vis hele sitatet...
Jeg estimerer deg ikke.

Sitat av Fulmen Vis innlegg
Hva er det du snakker om? [...]
Vis hele sitatet...
Det er allikevel klart det er interessant at Russland kjøper våpen av Nord-Korea. Det første som slår meg er at Nord-Korea må være det landet i verden som brenner mest etter å eksportere, gjerne hva som helst. Russland fulgte jo lenge de amerikanskinitierte sanksjonene mot NK, og lot være handle med landet. Med den situasjonen som er oppstått så føler vel ikke Russland seg så kallet lenger, de har jo uansett amerikanske sanksjoner mot seg.

I og med at Russland er en av ytterst få kunder Nord-Korea har, blir vel ammunisjonen herfra raskt billigere enn å produsere hjemme. Husk NK er nummer en i verden på billig arbeidskraft; gratis!

Men jeg ville ikke regnet med at det betyr at Russland er på grensen av sin produksjonskapasitet, og maskinene går nok hjemme også. Det man får billigere et sted, handler man der.

Litt mer om dette med friviliighet; først kom Russland og Ukraina til enighet i Minsk-avtalen, Ukraina først og fremst for å ha tid til å bygge seg opp med tanke på en eventuell krig. Samtidig som Ukraina systematisk brøt med alle vilkårene i avtalen. Det er å anta at USA lovet dem mer enn de har holdt. Siden var det fredssamtaler i mars, og Ukraina var klare til å skrive under, men fikk beskjed av amerikanerne om å la være. Med begrunnelsen at Ukraina kunne regne med total seier og med diffuse lovnader om direkte militær hjelp.

Om premissene jeg har lagt til grunn over stemmer, synes jeg at Ukraina egentlig er lurt inn i krigen; i alle fall til å fortsette å kjempe en krig som er mye dyrere enn overgivelsen. For hva er det Russland har krevd fra starten? Krim er vårt og ikke bli med i Nato. Nå kommer nok dessverre enden på krigen til å være betraktelig dyrere i territorium, for jeg tror Ukraina taper. For ikke å snakke om kverningen av unge ukrainske menn i en krig som først og fremst handler om at amerikanerne vil diktere hva som skal skje rundt om i verden, også på steder man skulle tro betød svært lite for dem. Egentlig gir ikke deres innblanding noe mening annet enn som en del av en ambisjon om total kontroll over Russland, Øst-Europa og sentralasia. Men her har de nok bare bitt over for mye, er jeg redd.

Det finnes en rekke tenketanker i USA som bereder grunnen for amerikansk utenrikspolitikk, noen av de mest innflytelsesrike forfekter nettopp et slikt syn; de ønsker seg mer eller mindre verdensherredømme. Ikke direkte, slik at alle skal være amerikanere, men at andre land skal underkaste seg, og bare være en del av det amerikanske business-veldet.

Det kan se ut som den en gang fryktede domino-effekt-teorien nå kan slå til. Land etter land ignorerer amerikanske påbud, og øyner en tilværelse fri for diktat fra Washington DC. For oss i Norge suger dette balle, for vi har virkelig vært tjent med og tatt del i amerikansk ressursstøvsuging, og det kan jo også være noe av grunnen til vår presse følger amerikansk narrativ, og at vi føler oss lojale mot amerikanerne på alle måter.
Sist endret av CBDbudbuddy; 8. september 2022 kl. 19:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av CBDbudbuddy Vis innlegg
For å legge brensel til bålet var det amerikanerne som sto bak kuppet i 2014 og også en voldsom oppbygging av det Ukrainske militærvesenet de neste 8 årene. Amerikanerne dikterte hvem de ville ha inn i den ukrainske regjeringa i 2014 og de sørget for militære instruktører fra natoland til å trene opp det Ukrainske forsvaret.
Vis hele sitatet...
[[citation needed]]

Det gjelder nesten alt annet du påstår også. La oss starte med at du oppgir kilder, så tar vi det derfra.
Hvordan kom det til at denne tråde kun handler om Ukraina, Russland, USA og NATO?
Spørsmålet var hva man ville gjort for å forsvare Norge, hvor mye nasjonalfølelse man har.

Jeg hadde blitt her.
Jeg hadde sloss.
Jeg lar Kong Olav sumere opp hvilket land og hvilke verdier jeg sloss for.
Sist endret av vindaloo; 9. september 2022 kl. 00:48.
Sitat av Source Vis innlegg
Hvem her hadde blitt værende i blokka si og kasta molotov cocktails på tankene som kjørte forbi?
Vis hele sitatet...
Hva er alternativet?

Flykte til et fremmed land, leve på mottak og kanskje få dekket en stusselig tilværelse frem til man er i stand til å stå på egne ben igjen...?
Nei, takk!
Jeg hadde blitt igjen for å sloss og forhåpentligvis organisert meg med et par likesinnede venner for å gjøre motstand.
Sitat av CBDbudbuddy Vis innlegg

Vi får se, Fulmen. Jeg tror nok hvorvidt de kjemper av egen fri vilje er et definisjonsspørsmål, og at akkurat dette spørsmålet får forskjellige svar ettersom hvem man spør. Min følelse er at frivilligheten og følelsen av en meningsfylt krig stiger jo lenger du kommer fra fronten. Aftenposten skriver jo også om hvordan soldater på fronten lurer på hvor det blir av våpnene vesten har gitt landet og hvor det blir av forsterkningene. Et forsvar som i all hovedsak er basert på infanteri må nødvendigvis ta vanvittige tap en krig som dette. Min følelse er at før de ukrainske ressurser er brukt opp, vil motivasjonen svinne henn på grunn av stadig flere døde kamerater. Det er vanskelig mønstre kamplyst hos soldater som skjønner det er store sjanser for at de ender opp i graven.
Vis hele sitatet...
Å og tro kan du gjøre i kirka man, jeg har ingen tvil på at om ikke alle så kjemper i hvertfall 80% av folket fronten frivillig (på ukrainsk side i hvertfall). Land i østen har bevart en del av i tapte verdiene vi en gang hadde her, som en strek nasjonal følese og hat mot de som gjør deg urett. Jeg har slekt som kjemper nedi der, en så ung som 17 år men likevel melder seg frivillig for å kjempe mot russerne. Du må ikke undervurdere hatet mange av russlands naboer har mot de fra tragediene som skjedde under den russiske revolusjonen og soviet tiden som kom i dens kjølvann. Om svenskene okuperte landet og fikk flere titalls milioner til å sulte i hjel under deres inkompetente og inhumane styre hadde nok du også kjent motivasjon til å kjempe mot om de truet med å gjenta det. Norges mangel på en bloodig historie i nyere tid bør ikke få deg til å glemme at ikke alle har gått i våre sko.
Ukrainerne sier jo selv at de i sin historie jevnlig har vært plaget av horder fra øst. Hordene kommer som store bander-dreper og myrder for fote. En gris er en gris selv om putler forsøker å sette leppestift på grisen og kalle det for miltæroperasjon.
Meh. Dette stedet har vel grei takhøyde for litt "hellig vrede" når det er på sin plass. Og hvem blir jaget vekk? CBD får kritikk for det han sier, det må vi alle tåle.

@ CBD: USAs synder fritar ikke Russland for sine. Og kom fjerne med noen bevis for at dette er regissert av noen andre enn Russland.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg kan ikke la noe slikt ræl stå uimotsagt, det er faen meg nummeret før jeg vurderer å sende en faktura: For slike "debatanter" som deg bruker sealioning som livsmotto. Her har du spydd ut en rekke påstander, uten å dokumentere noe som fuckings helst. Og nå må JEG bruke tid på å motbevise alt pisset ditt , rett å slett for at det er noe inni meg som bare IKKE KLARER Å LA VÆRE NÅR FOLK PRATER PISS.

Så, la oss starte.

Sitat av CBDbudbuddy Vis innlegg
Z

Å beundrere Ukraina som er blitt manipulert i mange tiår til å fostre opp nazister og generell nasjonalisme, og nå til å være slagmark og ukrainere offerlam for USA.

Nei, det er ikke mye beundre, synes jeg.

Små land som går i nasjonalistisk retning, ender som regel opp som lillebrorpartner til en stormakt. Det er typisk at de begynner krangle med landene de grenser til, nærmest som en naturlov, fordi de ofte har minoriter fra nettopp disse landene.
Vis hele sitatet...
Merkelig at American Jewish Community er særdeles uenig med deg der samt andre kjente jødiske organisasjoner.
Det skal under 5 minutter med googling for å finne ut at Nazi stempelet er ren russisk propaganda. Så kildekritisk kan vi ikke akkurat kalle deg.

Sitat av CBDbudbuddy Vis innlegg
Og det er vel akkurat dette USA har spilt opp til her. Jeg vet ikke hvorfor polakker og andre vestenforliggende lands folk plutselig er ok, for deres nylig erklærte nasjonalhelt Stepan Bandera slo inn hodet på slike med klubbe og hang småbarna deres i trærne til skrekk og advarsel. Men sigøynere får i alle fall gjennomgå fortsatt, på lik linje med russiskkulturelle. Det er kanskje ikke dette du finner beundringsverdig?
Vis hele sitatet...
Polen er ikke "plutselig OK", folk rundt i hele verden følger med forakt i blikket på hva som skjer i forhold til anti LGBT+ og nasjonalismen som skjer der. Men jeg skjønner ikke relevansen i diskusjonen.

Sitat av CBDbudbuddy Vis innlegg
Det er et uomtvistelig fakta at amerikanerne sto bak 2014-revolusjonen, på samme måte som nylig frigjorte dokumenter fra CIA viser støtte til Ukrainske nazister siden slutten av 2. verdenskrig. Det er også lekket lydopptak fra før kuppet i 2014 av amerikanere som åpent diskuterer hvem skal sitte i den Ukrainske regjeringen.
Vis hele sitatet...
"Uomtvistelig fakta" ja.. kan du komme med et fnugg av bevis som backer påstanden din? Ikke det nei? Nettopp, FORDI DET ER RUSSISK PROPAGANDA.
Det er ganske klart at folk var pisse lei av Russisk innflytelse og et statsoverhode som dro de lengre unna EU.
Dette koblet sammen med korrupsjonen
daværende presiden Yanukovych sto bak så var det siste dråpen i begeret. Folk var pisse lei og de tok til gatene og krevde handling.


Sitat av CBDbudbuddy Vis innlegg
Det er synd på Ukraina, men ikke fordi Russland angrep dem. Russland inngikk en traktat med Ukraina, den såkalte Minsk-avtalen. Ukrainere unnlot å følge denne, og brukte den til å vinne tid for å bygge opp sine væpna styrker. På oppfordring/"nonrefuseable offer" fra USA.

Og Nato var tungt inne å trente opp ukrainsk personell helt siden 2014.
Vis hele sitatet...
La meg forklare Minsk-avtalen, siden du ikke ser ut til å ta inn over deg at det var en avtale der Russland TOK UKRAINSK TERRITORIE FRA DE.

Det var et forsøk på å roe ned gemyttene og mane til mer dialog, et lite steg i retning mot fred kan man kanskje si. Men den var fremdeles urettferdig og russland TOK områder fra ukraina. Det finnes ingen klare rapporter på hvem som startet hva men begge parter dreit en lang faen i våpenhvilen. Det hele kulminerte i russiske terrorister (eller russisk separatistbevegelse) tok Donetsk flyplassen med makt.

Og påstanden om at NATO styrker tok seg ulovlig inn i ukraina og trente soldater mens Viktor Yanukovych satt som president er totalt løgn. Det er en særdeles sensasjonell påstand som du burde dokumentere GODT, for det er rett å slett noe som hadde sendt det politiske verdensbildet på hodet: Med andre ord er det pisspreik.

Sitat av CBDbudbuddy Vis innlegg
Det dør så mange ukrainske soldater hver dag, at det er helt nifst. Russland har overlegen artilleri- og luftkapasitet, mens Ukraina stort sett bruker infanteri i skyttergraver.

I løpet av uka vil russiske styrker ha omringet ukrainsk Bakhmut, og når den faller, er Donetsk russisk. Byen er hovedknutepunktet for ukrainsk motstand i regionen, og logistikken deres vil falle sammen.

Vit at Russerne blir tatt i mot av mesteparten av befolkningen i okkuperte områder som frigjørere, for disse menneskene var annenrangs borgere i et stadig mer nasjonalistisk Ukraina. Russland planlegger folkeavstemninger i okkuperte territorier i september om hvorvidt de ønsker bli russiske. Noe de vil. De fleste har allerede søkt russisk statsborgerskap.
Vis hele sitatet...
Den seksjonen her har jeg ikke mye å kommentere annet til at det viser jo et klart bilde av at du er en stor tilhenger av Russland.

Foruten noe av kommentaren om overlegen styrke så er dette her reint pisspreik. Nei, det er ikke slik at de fleste ukrainerne har søkt om russisk statsborgerskap. Det er også ren løgn at ukrainske sivile tar i mot russiske styrker som frigjørere: Noen russlandsympatisører finnes det klart, men brorparten av ukrainere mener det motsatte. Det er rapporter på sivile som blir tvunget, "at gunpoint" å signere russiske statsborgerskapsøknader.
Og de få som faktisk ville ha russisk statsborgerskap, har nå blitt kallt inn til militærtjeneste, som ofte betyr den sikre død.

Sitat av CBDbudbuddy Vis innlegg
Det synes meg du spør om hvorvidt man ville drevet gerilja og partisanvirksomhet i Norge under en eventuell okkupasjon. Det hadde sikkert vært spennende det, til man ble skadet, traumatisert eller drept.

Men da Norge var tysk resulterte slik virksomhet i grusomme hevnaksjoner mot sivile. Man straffet kollektivt. Det er ingen grunn til å tro at en annen makt ville vært noe snillere.
Vis hele sitatet...
Men altså kjære deg: Det er jo NETTOPP det som gjør geriljakriging og "alt for fedrelandet" en så heroisk ting å gjøre: Man gir ALT for landet sitt, for sin familie, med livet som innsats. Det er da faen ikke slik at gutta bak tungtvannsfabrikkaksjonene satt på stua og tenke; Nei vettu hva gutta, det her er for skummelt ass, jeg skal ikke være noe idiot som gir livet mitt for noe så tåpelig som nasjonen Norge.

Så velkommen etter.

Sitat av CBDbudbuddy Vis innlegg
Og norsk motstandskamp, såkalt, besto for det aller meste i å gjemme seg, så man slapp å arrestert av Gestapo. Min bestefar lå på fjellet i 4 år, etter å ha "frigjort" de beslaglagte radioene i bygda. De ble delt ut igjen...

Men det hadde åpenbart ikke noe å si for hvor lenge Norge var okkupert. Hadde de latt være sabotere og å gjøre motstand, hadde mange færre nordmenn dødd, og vi hadde blitt frigjort nøyaktig like fort.

Norge ble frigjort fordi tyskerne tapte krigen i Tyskland, etter å ha utmatta seg mot horder av sovjetiske soldater. Sovjet mista mange millioner soldater i den krigen, og uten dem hadde vi snakka tysk den dag i dag.
Vis hele sitatet...
Jeg blir nesten provosert av det her, det er totalt PISS og du aner tydeligvis omtrent NULL OG NIKS om hvordan motstandsbevegelsen hjalp til under krigen. Jeg anbefaler deg å lese Nådeløse nordmenn: statspolitet.
Det er nesten slik jeg hører bestefarsan snu seg i graven av alt dritten du påstår om motstandsbevegelsen.


Sitat av CBDbudbuddy Vis innlegg
Den fantastiske d-dagen var ikke noe annet enn første steg i kappløpet til Berlin mot Sovjet.

Amerikanerne og engelskmenna så tyskerne tape i øst, og kunne ikke la Sovjet få hele Tyskland i sin makt. Men vesentlige i det siste året, var altså disse engelsktalende ikke.

Og med tanke på motstand under en eventuelt invasjon vil sivile nordmenn med molotovs og jaktrifler bare jomfruer i nød for norsk militærvesen. Dvs, vi ville bare vært mitraljøseføde, for ingen ville kommet for å redde oss.

Jeg tror du har et ganske romantisk syn på krig. Og et urealistisk syn på norsk sivil slagkraft.

Afghanistan og Ukraina var fulle av våpen før krigene begynnte. I Norge har ikke sivilbefolkningen noe som ville bremset en invasjon i særlig grad.
Vis hele sitatet...
Siste kommentar er vel at du fremstår som en pro-russisk edge-lord med lite livserfaring. Og ikke faen om du skal få stå uimotsagt her på MITT FREAKFORUM.. ja jeg sier mitt, jeg føler jeg har bidratt endel over årene her. Vi er en hyggelig gjeng i kjernen men de siste årene så føler til og med jeg at innvandringen av incels og idioter som sluker propaganda fra sosiale medier rått har nådd en grense.

Dere skal aldri få stå uimotsagt, det tar meg kanskje tid, men en eller annen dag kommer jeg og min google-fu er tydeligvis et univers over din.

Beware

Ps: Hvor skal jeg sende fakturaen? Timessatsen min er 3600 og man fakturerer aldri mindre enn for 3 timer. Regn med et ekstragebyr for aneurismen som holder på å sprekke i skallen min.
Sist endret av Dodecha; 10. september 2022 kl. 19:40.
Slava Ukraina sangen erstattet den orginale IS sangen for meg. Noe skjedde der, men liker ikke musikk uansett
Sitat av Pyropop Vis innlegg
Slava Ukraina sangen erstattet den orginale IS sangen for meg. Noe skjedde der, men liker ikke musikk uansett
Vis hele sitatet...
I likhet med IS eller nazistene i sin tid etterlater seg russerne torturerte og drepte sivile overalt der de nå jages tilbake mot russergrensen -slava Ukraina!
Er gitt at jeg ønsker ett mot forsvar da jeg har flere hundretusener rubler jeg ikke har tilgang på ved dagens situasjon. Kan ikke huske en god nazist sang, men Sovjet sangen var topp!

Om enn Putin voldtok den russiske sjelen, er det fortsatt det eneste folket som kastet ifra seg lenkene
Sist endret av Pyropop; 13. september 2022 kl. 01:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Haha, samme her! Gleder meg til sanksjonene går over ass.
Sanksjonene går nok over når putler sammen med russland har forsvunnet og vi ser de systemendringene som trengs.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pyropop Vis innlegg
Om enn Putin voldtok den russiske sjelen, er det fortsatt det eneste folket som kastet ifra seg lenkene
Vis hele sitatet...
Mtp. at Russland ikkje har hatt demokrati nokon sinne er det litt underleg å snakke om folket som kaster av seg lenkene. Revolusjonen i 1917 var ikkje eit folkeleg fenomen heller.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det skal under 5 minutter med googling for å finne ut at Nazi stempelet er ren russisk propaganda. Så kildekritisk kan vi ikke akkurat kalle deg.
Vis hele sitatet...
Det er nå ikke helt riktig, Dodecha.

Atlantic Council i en artikkel fra 2018:

"It sounds like the stuff of Kremlin propaganda, but it’s not. Last week Hromadske Radio revealed that Ukraine’s Ministry of Youth and Sports is funding the neo-Nazi group C14 to promote “national patriotic education projects” in the country. On June 8, the Ministry announced that it will award C14 a little less than $17,000 for a children’s camp. It also awarded funds to Holosiyiv Hideout and Educational Assembly, both of which have links to the far-right. The revelation represents a dangerous example of law enforcement tacitly accepting or even encouraging the increasing lawlessness of far-right groups willing to use violence against those they don’t like.

Since the beginning of 2018, C14 and other far-right groups such as the Azov-affiliated National Militia, Right Sector, Karpatska Sich, and others have attacked Roma groups several times, as well as anti-fascist demonstrations, city council meetings, an event hosted by Amnesty International, art exhibitions, LGBT events, and environmental activists. On March 8, violent groups launched attacks against International Women’s Day marchers in cities across Ukraine. In only a few of these cases did police do anything to prevent the attacks, and in some they even arrested peaceful demonstrators rather than the actual perpetrators.

International human rights groups have sounded the alarm. After the March 8 attacks, Amnesty International warned that “Ukraine is sinking into a chaos of uncontrolled violence posed by radical groups and their total impunity. Practically no one in the country can feel safe under these conditions.” Amnesty International, Human Rights Watch, Freedom House, and Front Line Defenders warned in a letter that radical groups acting under “a veneer of patriotism” and “traditional values” were allowed to operate under an “atmosphere of near total impunity that cannot but embolden these groups to commit more attacks.”

To be clear, far-right parties like Svoboda perform poorly in Ukraine’s polls and elections, and Ukrainians evince no desire to be ruled by them. But this argument is a bit of “red herring.” It’s not extremists’ electoral prospects that should concern Ukraine’s friends, but rather the state’s unwillingness or inability to confront violent groups and end their impunity. Whether this is due to a continuing sense of indebtedness to some of these groups for fighting the Russians or fear they might turn on the state itself, it’s a real problem and we do no service to Ukraine by sweeping it under the rug."

https://www.atlanticcouncil.org/blog...this-headline/

Det er ingen grunn til å kaste all nyanse over bord, spesielt ikke i krigstid. Det kan også være verdt å holde hodet kaldt, erkjenne at verden ikke er svart-hvit, og bevare troen på argumenter og åpen debatt. Som Eirik Kjønnøy uttrykte det i en kronikk i Subjekt nylig:

"Uttrykket «konspirasjonsteori» har lenge vært brukt som stempel for å merke en slags synd. Et annet uttrykk som har fungert innsnevrende for publikums forståelse av visse perspektiver, er «russisk propaganda». En tekst som tar for seg ultranasjonalistiske og nazistiske elementer i den ukrainske regjeringen, vil for eksempel være i tråd med russisk propaganda.

Den vil imidlertid også være et argument for ikke å sende våpen til Ukraina, noe som kan være bra for Norges relasjon til Russland og derfor også norsk næringsliv, samt begrense høyreekstremes tilgang til våpen.

En tekst som tar for seg russiske myndigheters syn på Natos ekspansjon østover, vil passe inn i det russiske narrativet om at Russland var nødt til å invadere Ukraina. På den andre siden kan tekstens intensjon være å skape oppslutning om en diplomatisk tilnærming, noe som igjen kan være motivert av alt ifra pasifisme, økonomiske interesser til en overbevisning om at Vesten går til grunne om den eskalerer konflikten.

Ellers kan enhver tekst som taler det vestlige narrativet om Ukraina-konflikten imot, bidra til å få slutt på sanksjonene som rammer vanlige folk. Kort sagt medfører uttrykk som «pro-putin» og «russisk propaganda» en forenkling av virkeligheten som unndrar viktige perspektiver fra offentligheten."

https://subjekt.no/2022/09/07/nar-me...vi-pa-gal-vei/
Sitat av exocytose Vis innlegg
Det er nå ikke helt riktig, Dodecha.

Atlantic Council i en artikkel fra 2018:

"It sounds like the stuff of Kremlin propaganda, but it’s not. Last week Hromadske Radio revealed that Ukraine’s Ministry of Youth and Sports is funding the neo-Nazi group C14 to promote “national patriotic education projects” in the country. On June 8, the Ministry announced that it will award C14 a little less than $17,000 for a children’s camp. It also awarded funds to Holosiyiv Hideout and Educational Assembly, both of which have links to the far-right. The revelation represents a dangerous example of law enforcement tacitly accepting or even encouraging the increasing lawlessness of far-right groups willing to use violence against those they don’t like.

Since the beginning of 2018, C14 and other far-right groups such as the Azov-affiliated National Militia, Right Sector, Karpatska Sich, and others have attacked Roma groups several times, as well as anti-fascist demonstrations, city council meetings, an event hosted by Amnesty International, art exhibitions, LGBT events, and environmental activists. On March 8, violent groups launched attacks against International Women’s Day marchers in cities across Ukraine. In only a few of these cases did police do anything to prevent the attacks, and in some they even arrested peaceful demonstrators rather than the actual perpetrators.

International human rights groups have sounded the alarm. After the March 8 attacks, Amnesty International warned that “Ukraine is sinking into a chaos of uncontrolled violence posed by radical groups and their total impunity. Practically no one in the country can feel safe under these conditions.” Amnesty International, Human Rights Watch, Freedom House, and Front Line Defenders warned in a letter that radical groups acting under “a veneer of patriotism” and “traditional values” were allowed to operate under an “atmosphere of near total impunity that cannot but embolden these groups to commit more attacks.”

To be clear, far-right parties like Svoboda perform poorly in Ukraine’s polls and elections, and Ukrainians evince no desire to be ruled by them. But this argument is a bit of “red herring.” It’s not extremists’ electoral prospects that should concern Ukraine’s friends, but rather the state’s unwillingness or inability to confront violent groups and end their impunity. Whether this is due to a continuing sense of indebtedness to some of these groups for fighting the Russians or fear they might turn on the state itself, it’s a real problem and we do no service to Ukraine by sweeping it under the rug."

https://www.atlanticcouncil.org/blog...this-headline/

Det er ingen grunn til å kaste all nyanse over bord, spesielt ikke i krigstid. Det kan også være verdt å holde hodet kaldt, erkjenne at verden ikke er svart-hvit, og bevare troen på argumenter og åpen debatt. Som Eirik Kjønnøy uttrykte det i en kronikk i Subjekt nylig:

"Uttrykket «konspirasjonsteori» har lenge vært brukt som stempel for å merke en slags synd. Et annet uttrykk som har fungert innsnevrende for publikums forståelse av visse perspektiver, er «russisk propaganda». En tekst som tar for seg ultranasjonalistiske og nazistiske elementer i den ukrainske regjeringen, vil for eksempel være i tråd med russisk propaganda.

Den vil imidlertid også være et argument for ikke å sende våpen til Ukraina, noe som kan være bra for Norges relasjon til Russland og derfor også norsk næringsliv, samt begrense høyreekstremes tilgang til våpen.

En tekst som tar for seg russiske myndigheters syn på Natos ekspansjon østover, vil passe inn i det russiske narrativet om at Russland var nødt til å invadere Ukraina. På den andre siden kan tekstens intensjon være å skape oppslutning om en diplomatisk tilnærming, noe som igjen kan være motivert av alt ifra pasifisme, økonomiske interesser til en overbevisning om at Vesten går til grunne om den eskalerer konflikten.

Ellers kan enhver tekst som taler det vestlige narrativet om Ukraina-konflikten imot, bidra til å få slutt på sanksjonene som rammer vanlige folk. Kort sagt medfører uttrykk som «pro-putin» og «russisk propaganda» en forenkling av virkeligheten som unndrar viktige perspektiver fra offentligheten."

https://subjekt.no/2022/09/07/nar-me...vi-pa-gal-vei/
Vis hele sitatet...
Og her sitter du og forsvarer bandene som voldtar,myrder og dreper for fote i Ukraina med å peke på at kanskje en eller annen gjøk i ukrainas parlament en gang sympatiserte med nazisme.Men egentlig ikke uventet at du faller for den propagandaen siden det er mantraet til diktatoren i Kreml. Torturkammer etter torturkammer avdekkes etterssom de kriminelle bandittene kjeppjages tilbake over på russisk side-ofre forteller at det er mer en nok at russerne fant bilde i familiens fotoalbum på at noen hade avtjent ukrainsk militærtjeneste for å havne i Charkivs russiske torturkamre. (Dagbladet/Vg igår eller forrgår)
En skulle trudd en levde i middelalderen igjen og må klype seg i i armen for å våkne opp og se at dette er hverdagslig russisk krigføring i år 2022.
Her ser vi et klassisk eksempel på hvordan en halv sannhet kan være verre enn en ren løgn.

Ja, det finnes nazi-pakk i Ukraina. Akkurat som de finnes i Tyskland, Norge, Russland og alle andre land. At en og annen slik gruppe får noen småpenger kastet etter seg er selvfølgelig beklagelig, men det støtter ikke påstanden om at Ukraina er et nazi-reir som Russland MÅTTE renske opp i.

Sanksjonene mot vanlige russere er ingenting mot det Russland utsetter sivile for i Ukraina. Og så lenge de støtter Putin får de som fortjent.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fulmen Vis innlegg
At en og annen slik gruppe får noen småpenger kastet etter seg er selvfølgelig beklagelig, men det støtter ikke påstanden om at Ukraina er et nazi-reir som Russland MÅTTE renske opp i.
Vis hele sitatet...
Samtidig bruker Kreml milliarder på å støtte ytre høgre i Europa.

https://www.vice.com/en/article/dy7y...ssia-far-right
https://wapo.st/3xpdrAe
Sist endret av vidarlo; 14. september 2022 kl. 12:07.