Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2015
Jeg minter NFTer på Hicetnunc og Objkt (tezos, den grønnere kryptovarianten). Har oppdaget ekstremt mye god kunst gjennom NFT’er.

Vet at hele greia er litt uglesett, og har forståelse for det, men kunstverdenen misser ut om de tror dette bare er en boble. Sykt mye flinke folk som slipper NFT'er. Alt er ikke apekatter og pikselerte profilbilder, heldigvis.

Her er tingene jeg lager:
https://objkt.com/profile/tz1dBgCsin...7J29is/created

Solgte for nesten 10.000 kr bare i jula - sykt fornøyd med det.

Her er samlingen min:
https://objkt.com/profile/tz1dBgCsin...Wn7J29is/owned
Sist endret av AnaMorph0s|s; 8. januar 2022 kl. 12:51.
Jeg er litt tunglært og har egentlig ikke helt skjønt hvorfor man skal kjøpe NFT, kan man ikke bare lagre gif'en eller whatever og leve like så godt med det?
NFT er så langt bare en link til et kunstverk lagret på en server? Hva skjer når serveren går ned?
Om jeg kjøper et verk til 10 000 tz, kan jeg forvente at mine barn arver dette og at verdien holder seg?

Jeg forstår godt kunstneren/selgeren, men skjønner ikke hvorfor man skal kjøpe NFT heller enn et fysisk verk..
Slik jeg oppfatter og har lest meg frem til vil nft bli som et ekte verk i disse meta universet hvor folk flest vil kopiere seg selv inn i et univers hvor du lager ditt eget hus og setter inn nft som kunst på veggene, og selge/trade som vanlig. Det som er spesielt med nft er sporbarhet tilbake til kunstneren.

Nå er vi bare i starten men det vil komme mer av dette videre, ikke bare for kunst/bilder men også andre andre artister/kunstnere kan benytte seg av.
retningspels
AnaMorph0s|s's Avatar
Trådstarter
For å ta en banal sammenligning - du kan jo i prinsippet printe ut et bilde av Mona Lisa som du har funnet på nett og henge opp på veggen din. Det samme kan du jo med alle NFT'er, bare printe de ut og henge de på veggen. Men om du har kjøpt en NFT, kjøper du på en måte rettigheten til å selge den videre, kort fortalt. Det er jo et form for verdipapir, på samme måte som vanlig fysisk kunst er det. Mange samlere av fysisk kunst henger jo aldri opp bildene de samler, men holder de pakket inn og arkivert, for så å selge de med fortjeneste noen år senere (for eksempel).

Så kan man jo spekulere i om verdien av NFT'er kommer til å holde seg. Det er ikke godt å si noe veldig fornuftig om det - vi kan jo ikke spå fremtiden, men det at enkelte verk kjøpes for milliarder av kroner burde jo tilsi at det er noe i dette - og jeg kan ikke se for meg at alt bare taper seg fullstendig i verdi over natten. Digital kunst har gjennom NFT'er bevist at de har en samlerverdi, og det kommer de nok til å fortsette å ha i en eller annen form i fremtiden også, tror jeg.

Likevel, jeg hadde nok aldri investert mange tusen i NFT'er selv. Jeg investerer kun det jeg selv tjener på salg av mine egne ting, og har allerede tjent en god del på det. Men hvor lenge det varer ... hvem vet.

Begge disse artiklene forklarer det jeg prøver å si bedre enn jeg gjør det, så anbefaler alle som er interessert i å lese disse.

https://papers.ssrn.com/sol3/papers....act_id=3971240
https://papers.ssrn.com/sol3/papers....act_id=3997352
bra forklaring. kan du ta metaverse eller web3 eller hva det nå enn prates om?
retningspels
AnaMorph0s|s's Avatar
Trådstarter
Sitat av magnet Vis innlegg
bra forklaring. kan du ta metaverse eller web3 eller hva det nå enn prates om?
Vis hele sitatet...
Metaverse har jeg ikke noen voldsom interesse av selv foreløpig, men ser jo for meg at det kan bli veldig bra med tiden. Har sett drypp av ting jeg syns virker interessant, men det er for lite i det foreløpig til at det skal fenge noe særlig, syns jeg - men det kommer nok helt sikkert! Jeg tror de som interesserer seg og investerer i det nå gambler veldig på at det kommer til å bli stort i fremtiden, og dermed kan cashe inn hva det nå er de legger ut for i dag. Vi smelter jo mer og mer sammen med teknologi, så metaverse er jo en form for tidlig inngangsport i det. Men jeg tror enda vi er noen år unna før den type ting kommer til å ta helt av - men hva vet vel jeg. Men basically er det jo matrix-style VR opplevelser, som på en måte blir mer og mer likt det fysiske (men liksom, hva heter det, "augmented") liv man søker å skape, da - så vidt jeg har forstått.

Web3 går mer på eierskap av data, etter hva jeg har forstått. Web1 var mer fragmentert, diverse tjenester og selskaper oppstod litt på hver sin øy, så kom vel web2 rundt 2000 med Facebook, Google og disse store som skulle samle så mye data om folk som overhodet mulig ved å interagere med deg, for å kunne tjene penger på denne dataen. Web3, ideelt sett, skal vel liksom være en tilbaketagelse av ens personlige data, en desentralisering gjennom interfacing med web gjennom blockchains. Men jeg er virkelig ikke god på å forklare - sjekk denne artikkelen for eksempel.

https://www.indiatoday.in/technology...480-2021-12-23
Sist endret av AnaMorph0s|s; 8. januar 2022 kl. 16:27.