Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 1759
Jeg har en e-golf, 2015
Modell. Trenger nye bremseklosser foran. Jeg har virkelig ikke peiling på slikt...

Er det noen snille folk her som har litt peiling på slikt som kan anbefale noe som ikke er for dyrt, samtidig som det ikke er noe billig shit som ikke holder lenge?

Har sett på skruvat.no, men det er altfor mye å velge mellom for en som ikke har peiling
Prøvd å søke på reg nummeret ditt på Skruvat?
Sjekk bildeler.no skriv inn reg nr så får du opp deler som passer bilen din, tilfeldigvis så er det 20% på bremseklosser og skiver der nå
Trådstarter
Takk for svar :-)
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Jeg regner med at du ikke skal bytte dem selv? Lever den på verksted og la dem ordne det, hvis du vil spare penger kan du levere den på ikke-merkeverksted.
Selv de rimeligste kommer til å være helt ok, men å gå for noe litt dyrere fra et kjent merke kan gi deg flere kilometer før de må byttes igjen. Anbefaler deg å gå for standardklosser og ikke mere fancy keramiske bremseklosser (med mindre bilen hadde det originalt).
Sitat av Mekkem Vis innlegg
Jeg regner med at du ikke skal bytte dem selv? Lever den på verksted og la dem ordne det, hvis du vil spare penger kan du levere den på ikke-merkeverksted.
Vis hele sitatet...
Å bytte bremseklosser er ikke akkurat vanskelig. Tar rundt 30 - 40 min for en som ikke gjør dette så ofte, hjemme på gårdsplassen.

Til TS:
Hadde bare stukket innom en VW forhandler og kjøpt original klosser.
Bare en tanke: Siden du har en elbil så har du også en motorbrems effekt ulikt vanlige biler. Og min erfaring med vw hybrid er at denne e-bremsen er god nok til det meste av normal kjøring. Er det fjernt å tenke at klosser som takler bråbrems bedre er å betrakte til slike typer biler? For det er nesten bare i slike situasjoner at den vanlige bremsen tar for fult alene, og evt om batteriet er fult, farten svært høy eller for kaldt.

Har også sett hva en bråstopp med ABS kan gjøre med billige klosser..
Kan anbefale bildeler.no. Tok 28 timer fra jeg bestilte til delen var på hjemme.

Men bremseklosser vel har bytta en gang selv, ikke så vanskelig, men få en kyndig person til å sjekke over.
Ikke for å være slem eller noe, men som du sier, du har virkelig ikke peiling på slikt. Så i ditt tilfelle ville jeg satt bort jobben til noen som kan det, man tuller ikke med bremser på bil.
Sitat av margido Vis innlegg
Ikke for å være slem eller noe, men som du sier, du har virkelig ikke peiling på slikt. Så i ditt tilfelle ville jeg satt bort jobben til noen som kan det, man tuller ikke med bremser på bil.
Vis hele sitatet...
Helt enig, ikke gjør noe som det når du virkelig ikke har peiling. sett den på verksted å få jobben gjort der. eller om du ikke er så nøye med servicehefte, ta det svart av noen som kan.

Bare husk at det kan være noe tull å finne rett bremsekloss til vw (vag) der det finnes flere typer til samme modell etter når den kom ut av produksjon. sånn har det vært med andre modeller, men kjenner ikke din elbil da. Men sånt finner de ut de som kan det
Uvaksinert 👍
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Å bytte bremseklosser er ikke akkurat vanskelig. Tar rundt 30 - 40 min for en som ikke gjør dette så ofte, hjemme på gårdsplassen.

Til TS:
Hadde bare stukket innom en VW forhandler og kjøpt original klosser.
Vis hele sitatet...
Tullprat. Tar fort 2-4 timer for en som ikke gjør det ofte. Er man helt uerfaren så vil man fort bruke lenger tid. Har man rett verktøy og vet hva man gjør så kan det gå så rask som du sier. Bare det å jekke opp bilen og sikre den på en bokk kan ta 30 min fordi man må finne ut hvor man kan plassere bokken. Bare å få av kaliperen kan ta 30 min eller mye mer hvis den sitter fast og man ikke vet hva man gjør. Bare å få trøkt tilbake stemplene hvis man ikke har rett verktøy kan to 20 - 30 min fordi man leter etter hvordan man kan gjøre det. Så han man ikke gjort det og har verktøy så lever den på verksted.
Sitat av margido Vis innlegg
Ikke for å være slem eller noe, men som du sier, du har virkelig ikke peiling på slikt. Så i ditt tilfelle ville jeg satt bort jobben til noen som kan det, man tuller ikke med bremser på bil.
Vis hele sitatet...
Noen ting krever litt kunnskap og spesialverktøy for å få riktig, men bremseklosser er virkelig ikke en av de. De passer eller de passer ikke. Finn en youtubevideo og få hele prosessen forklart i detalj av en vennlig mekaniker med oppsiktsvekkende ryddig verksted. Du prøverkjører kjerra etterpå og merker veldig fort om du har gjort feil. Bremseklosser er lett å bytte.
Det som derimot ikke er like lett er å finne ut akkurat hvilke klosser du skal ha - hvis du ikke vet hvordan man skal gjøre det. Da spør man på nettet før man bare prøver noe. Jeg synes TS opptrer både rasjonelt og ryddig her. Noen ganger kan kanskje et spørsmål om det grunnleggende avsløre at man ikke bør rådføre seg med en fagmann, mens andre ganger er det bare et tegn på at man er villig til å lære og utvide sin horisont. Dette er et slikt tilfelle, og da bør man få prøve - ikke bare bli møtt med negativitet og nedlatenhet.

Hadde spørsmålet vært "hvordan installerer jeg nye brenselsstaver i en tungtvannsreaktor?", så hadde jeg vært litt mer på den andre siden.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. august 2020 kl. 23:29.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Gjør det selv, for all del, jeg fikk bare inntrykk av at TS hadde lite kunnskap rundt tema. Husk å smøre dem opp, og sjekk glideboltene.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Noen ting krever litt kunnskap og spesialverktøy for å få riktig, men bremseklosser er virkelig ikke en av de. De passer eller de passer ikke. Finn en youtubevideo og få hele prosessen forklart i detalj av en vennlig mekaniker med oppsiktsvekkende ryddig verksted. Du prøverkjører kjerra etterpå og merker veldig fort om du har gjort feil. Bremseklosser er lett å bytte.
Det som derimot ikke er like lett er å finne ut akkurat hvilke klosser du skal ha - hvis du ikke vet hvordan man skal gjøre det. Da spør man på nettet før man bare prøver noe. Jeg synes TS opptrer både rasjonelt og ryddig her. Noen ganger kan kanskje et spørsmål om det grunnleggende avsløre at man ikke bør rådføre seg med en fagmann, mens andre ganger er det bare et tegn på at man er villig til å lære og utvide sin horisont. Dette er et slikt tilfelle, og da bør man få prøve - ikke bare bli møtt med negativitet og nedlatenhet.

Hadde spørsmålet vært "hvordan installerer jeg nye brenselsstaver i en tungtvannsreaktor?", så hadde jeg vært litt mer på den andre siden.
Vis hele sitatet...
Det er da virkelig ikke negativt eller nedlatende det jeg skriver. Når trådstarter starter innlegget med at dette er noe h*n ikke har peiling på, så er det jo klart at man vil anbefale å få det gjort hos et verksted istedenfor å risikere at bremsene ikke fungerer etterpå. Jeg sier ikke at trådstarter ikke kunne fått dette til, ved å se youtube videoer eller forhørt seg med fagfolk, men det må da være lov å anbefale verksted for slike ting uten at man får kastet etter seg at man er nedlatende?

Har jobbet 15 år som biltekniker å har sett det aller meste, så det er ikke uten grunn jeg kommer med anbefalingen. Det er svært mange som går i gang med jobber på biler uten kunnskap i det hele tatt på hvordan ting burde gjøres, og bremser er en viktig del av sikkerheten på en bil. Så hvis kan ikke har peiling på det i det hele tatt er bremser noe man burde avstå fra å gjøre.

Igjen for å ha det på det rene; h*n får det helt sikkert til, men er personen usikker så er det ikke et tap å få fagfolk til å gjøre jobben.
En viktig ting når du er ferdig, er å pumpe bremsepedalen slik at klossene går innpå skiva. Hvis ikke får du en overraskelse første gang du skal bremse.

Jeg bytta bremser selv når jeg var ung. Tok meg en halvtime på første hjulet, neste tok 15 min. Det som kan være klundrete på nye biler er hvor mye som må demonteres før en kommer til. Og om det er noen sensorer som må kalibrers.
Uvaksinert 👍
Synes TS kan levere bil og klosser til disse son sier det tar 30-45 min. Ta med ei god flaske cognac eller noe annet og si at denne får du hvis du fikser det på under 1 time. Kun lov å bruke verktøy hvermannsen har i garasjen. Tipper at ingen av dem tar utfordringen ����
Sitat av margido Vis innlegg
Det er da virkelig ikke negativt eller nedlatende det jeg skriver. Når trådstarter starter innlegget med at dette er noe h*n ikke har peiling på, så er det jo klart at man vil anbefale å få det gjort hos et verksted istedenfor å risikere at bremsene ikke fungerer etterpå. Jeg sier ikke at trådstarter ikke kunne fått dette til, ved å se youtube videoer eller forhørt seg med fagfolk, men det må da være lov å anbefale verksted for slike ting uten at man får kastet etter seg at man er nedlatende?

Har jobbet 15 år som biltekniker å har sett det aller meste, så det er ikke uten grunn jeg kommer med anbefalingen. Det er svært mange som går i gang med jobber på biler uten kunnskap i det hele tatt på hvordan ting burde gjøres, og bremser er en viktig del av sikkerheten på en bil. Så hvis kan ikke har peiling på det i det hele tatt er bremser noe man burde avstå fra å gjøre.

Igjen for å ha det på det rene; h*n får det helt sikkert til, men er personen usikker så er det ikke et tap å få fagfolk til å gjøre jobben.
Vis hele sitatet...
Hva er det folk får til å gjøre skikkelig feil med bremseklosser? Det er mye på en bil du kan fucke opp grundig - ja. Det er mye på en bil som kan se ok ut, men som plutselig viser seg å være helt krise - ja. Men bremseklosser? Med marginalt med egeninnsats og bittelitt research, hvordan er det mulig å få det feil på en måte som er trafikkfarlig og som du ikke oppdager når du tar kjerra ut på første prøvetur? Du kan sikkert få de på plass med bremsesida ut hvis du virkelig hamrer de inn. Men da skjønner du at du gjør noe galt. Hvis du glemmer å feste caliperen, så vil det gi lyd fra seg umiddelbart.

Den største faren i så måte må vel nesten være om hjulboltene ikke er festa godt nok og dekket plutselig faller av på motorveien, men det gjelder jo alle tilfeller der hjulet tas av. Mulig jeg er naiv nå og har altfor stor tiltro til mine medmennesker, men hvordan klarer folk å fucke opp bytte av bremseklosser?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hva er det folk får til å gjøre skikkelig feil med bremseklosser?
Vis hele sitatet...
Det kan jo hende han ved et uhell smører inn alle fire klosseparene med grease og tar prøveturen ned Trollstigen?
Skal du gjøre det selv bør du dra innom Biltema og kjøpe verktøy for og presse stempelet inn. De skal som regel både presses inn og vris samtidig.
Går uten, men jobben blir unødvendig vanskelig.
Sitat av Oprah Vis innlegg
Skal du gjøre det selv bør du dra innom Biltema og kjøpe verktøy for og presse stempelet inn. De skal som regel både presses inn og vris samtidig.
Går uten, men jobben blir unødvendig vanskelig.
Vis hele sitatet...
Jeg brukte bare et brekkjern. Kanskje ikke korrekt, men det fungerte.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg brukte bare et brekkjern. Kanskje ikke korrekt, men det fungerte.
Vis hele sitatet...

Anbefaler på det sterkeste å bare kjøpe deg et verktøy til et par hundrelapper på biltema om det må skrues. Har vært med på dette tidligere og det endte opp med at bremsecaliper måtte byttes. Jeg skal ikke hardnakket si at det ikke går uten, men det blir fort litt styr om du kødder det til.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det kan jo hende han ved et uhell smører inn alle fire klosseparene med grease og tar prøveturen ned Trollstigen?
Vis hele sitatet...
OK, det er vel så nære vi kommer. Jeg står imidlertid ved at det da er langt mer plausibelt (og tilforlatelig!) å feste hjulet feil etterpå, og så gå på en smell når det faller av. Likevel er det ingen som sier at man ikke skal bytte dekk selv fordi det er for vanskelig og for lett å fucke opp, og det med rette. Hjulstillinga er derimot mer en sånn sak jeg tenker på - du kan fint få bilen på veien og ha kjøreegenskaper som virker noenlunde rimelige, og likevel ha en hjulstilling som er helt på trynet.



Sitat av kv81 Vis innlegg
Anbefaler på det sterkeste å bare kjøpe deg et verktøy til et par hundrelapper på biltema om det må skrues. Har vært med på dette tidligere og det endte opp med at bremsecaliper måtte byttes. Jeg skal ikke hardnakket si at det ikke går uten, men det blir fort litt styr om du kødder det til.
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet enig, men det varierer også veldig fra biltype til biltype! På touranen jeg hadde en gang i tida var det fåfengt å prøve uten. Men på landcruiseren til naboen viste det seg å være helt overflødig. Likevel, det er noen vel investerte hundrerlapper, og verktøyet kan også lett rigges til å bli en modifisert labpresse ved behov.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg brukte bare et brekkjern. Kanskje ikke korrekt, men det fungerte.
Vis hele sitatet...
Hvis du bare brukte ett brekkjern så må det vell ha vært den gamle typen som bare trenger og presses rett inn?
Har gjort det uten verktøy selv på den versjonen som vris, men det hadde ikke gått med ett brekkjern.
Måtte bruke en tvinge for og skape lett press mens stempelet ble vridd med en vannpumpetang.
Er klossene rustet i stykker eller har du aldri kjørt bilen med regenerering, evt kjørt ekstremt aggresivt? Har samme bilen selv og jeg tror knapt nok bremsene har vært i bruk siden jeg fikk den, slipper bare gassen så bremser den stort sett av seg selv. Usikker på om jeg hadde merket det om bremseklossene plutselig var borte.
Uvaksinert 👍
Det med å skrus er vel når det er håndbrekk? Er vel ikke automatisk skru justering på klosser foran?
Sitat av daffe Vis innlegg
Det med å skrus er vel når det er håndbrekk? Er vel ikke automatisk skru justering på klosser foran?
Vis hele sitatet...
Stemmer det. Bare å tvinge stempel tilbake når det er snakk om foran på bilen.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Sitat av Oprah Vis innlegg
Skal du gjøre det selv bør du dra innom Biltema og kjøpe verktøy for og presse stempelet inn. De skal som regel både presses inn og vris samtidig.
Går uten, men jobben blir unødvendig vanskelig.
Vis hele sitatet...
Hvis det er bak, ja. Ellers tar man bare en polygriptang/vannpumpetang med stor kjeft.