Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2434
Hei!


Noen som har erfaring med sveising osv?

Har lenge vært på jakt etter en firkantet/kvadratisk tank i stål/aluminium. Tanken må være 5000+liter, da den skal romme en del mennesker.


Før noen får feil idé, så skal tanken brukes som badestamp. Har vært på leting etter en tank som kan deles i 2, slik at jeg kan lage 2 stk samtidig, men begynner å innse at disse ikke akkurat er lett å finne på markedet.

Alternativ 2 er å sveise tanken selv, det er i seg selv en utfordring som jeg tror kan være gøy. Problemet er at jeg aldri har sveiset noe før, så da må jeg lære meg dette.


Noen som har noen tips på hvor/hvordan man kan få tak i en slik tank? Evt noen tips til hva man bør gjøre hvis man skal sveise noe slikt? Kan man f.eks. sveise med rustfrie stålplater like mett som med stålplater?
Ta deg en tur på Finn.no
Lyst til å dele litt mer om planene for denne badestampen? Hvorfor skal du bruke stål? Skal den være vedfyrt? Nysgjerrig på detaljene, har tenkt på å bygge et utendørs badekar selv.

Det ligger noen svære ståltanker på finn, men de er ikke akkurat rimelige.
Sist endret av mentalmelt; 10. september 2017 kl. 22:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
2 1
5fpd:
Har sjekket finn.no, ikke funnet noen ståltanker med flat bunn og firkantet (kan til nød være rund). Den må heller ikke være for stor eller for liten. Type 2-4 meter bred/høy er ok. De fleste jeg finner på finn er desverre sylinderformet, sannsynligvis fordi skarpe kanter/vinkler på en tank er et svakt punkt.


Mentalmelt:
Det finnes noe på finn men de er som oftest nye og til høye priser.

Planene for badestampen er som følger:
-Gjerne skaffe en stor tank som kan kappes i 2 så jeg kan lage 2 stamper samtidig.
-skal varmes ved hjelp av vedfyring. Ovn skal være tilnærmet U eller V formet for god lufttilgang og må være åpen/stor nok til at man kan spa ut rester. Leker litt med tanken på at den kan være enkel å løfte ut for tømming. (Dvs at demontering/montering må være enkel). Ovnen må også ha et form for gitter/gjerde for å unnga brannskader for folk som kommer nær. Dvs at stampen må ha et avgjerdet område der ovnen er. Ovnen vil også ha rør som går tvers gjennom for økt overflatekontakt med vannet og dermed raskere oppvarming. Skorstein skal være høy, da jeg ikke ønsker å puste røyk mens ovnen er i gang under bruk. Skorstein skal være delt i to slik at demontering er enkel.
-tanken ønskes helst i rustfritt metall, da den skal stå ute. Vanlig metall vil evt måtte behandles med rusthemmende stoff el.l. planen er å enten grave/støpe et hull som stampen kan være i.
-det skal monteres en kran i bunn for tapping av vann.
-muligens også en type benk el.l. langs en eller begge sider, kommer an på dybden på tank jeg finner.
-skal ha lokk, lokket skal være litt bøyd/forhøyet på midten for å unngå oppsamling av vann/snø osv. Lokket skal være på når stampen ikke brukes over lengre tid for å unngå oppsamling av blader osv.


Det er planen så langt, men alle idéer mottas med stor takk.

Har nylig sett på metallplater i rustfritt stål og muligheten til å få sveiset en tank uten topp, evt sveise selv.
Foretrekker metall, da de er slitesterkt og vil motstå f.eks. frostskader el.l. noe som glassfiber ikke gjør.
Hei jeg driver å utdanner meg som sveiser/platearbeider på VG3.
Tenkte bare å si at å sveise aluminium er nokså vanskelig å lære seg på egen hand.

Problemet med aluminum er at man ikke ser smeltebadet, du må vær flink med instillinger på apperatet, pulserende veksel strøm. Det er vanskelig å time når man skal legge på tilsatstråd, og ikke smelte igjennom, altså veldig mye øving.

Viss du insisterer på å bruke aluminum så burde du få noen til å hjelpe deg, så burde du ordne en tank eller material som har litt tykkelse, over 3mm. Jeg tror rustfritt er det beste alternativet.

Rustfritt stål er ikke noe særlig vanskligere å sveise enn vanelig stål. Et TIG apperat vil være det beste om tykkelsen på platene er under 5 mm. Det er kanskje enklest å lære seg TIG og få best resultat, men om du skal sveise rustfritt må du tenke på at det "slår" seg mye mer enn vanelig stål pga av høyere temperatur, altså at stålet bøyer seg. Wisegrip tenger og skrutvinger er nok en lur invistering.

Et rørtråd apperat (MAG) vil være det beste om du skal ha litt tykkere plater på over 5mm.

MIG brukes kun til aluminium i industrien, med som regel tykkere material, men jeg kan ikke så mye om det.

Et pinneapperat (MMA) er det rimeligste men vanskeligere å lære seg med rustfritt stål og få bra resultat.

Vi på skolen tar ofte på oss noen prosjekt, mest med å forsterke båthengere, lite aluminium.
Viss du bor nært Østfold så kan du sende meg en PM, så får du få telefon nr til verkstedet, mulig de vil hjelpe deg billig.
Sist endret av fjellape; 11. september 2017 kl. 01:45.
Hvorfor ikke treverk? Hvis du bruker gran som er behandlet med soppdreper så skal det holde i mange år. Da kan du heller sveise en vedovn av syrefast stål (AISI 316), det er et litt enklere materiale å jobbe med en aluminium. Selve stampen holdes sammen av 2-3 strammebånn. Har du en duk å dra over så varer det i mange mange år. Men ingenting i veien for å gjøre det slik du forklarer heller, er bare det, at av erfaring så vil jeg ikke si at sveising av alu er noe som sitter på 1-2-3.
Dette er ikke bare å dele en tank eller sveise sammen noen plater å la stå til. Du vil få et enormt trykk på veggene som må forsterkes.
og varme opp 5000l med vedovn er vel noe tid krevene, vurdert elektrisk?
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
og varme opp 5000l med vedovn er vel noe tid krevene, vurdert elektrisk?
Vis hele sitatet...
En helt vanlig vedovn har en effekt på drøye 5-10kW og du kan lett få veldig mye mer når du spesialbygger. Med et vanlig uttak på 16A kan du maks hente ut 3.6kW. I tillegg er det jo termodynamisk sløsing å bruke en edel energiform som strøm til oppvarming!
Det du snakker om er vel i luft.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Det du snakker om er vel i luft.
Vis hele sitatet...
Gjelder like godt for vann. Vedfyring er utrolig effektiv, hvis ovnen og pipa er satt opp riktig i forhold til vanntanken.
Det tar lang tid og fyre opp 5000liter vann til 39grader når det er 5 grader ute uansett. Skal ha en passelig ovn for og gjøre det kjapt. Skal tanken isoleres på utsiden? Skal du lage isolert lokk? Har du billig/ gratis ved til rådighet? Vist ikke ville jeg kjøpt en gammel oljefyr. Sikkert mange som gir dem bort gratis for tiden.