Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  211 99139
Det finnes gjær som produserer andre alkoholer enn etanol, jeg tror feks at isopropanol produseres industrielt ved fermentering. Så det er på ingen måte umulig at det finnes villgjær som kan produsere metanol. Neppe nok til at det er farlig å drikke udestillert vare, men kanskje nok til å gjøre foreshots giftig. Jeg er enig i at det er usannsynlig, men umulig er en veldig sterk påstand.
Anonym bruker
"Vettskremt Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Det finnes gjær som produserer andre alkoholer enn etanol, jeg tror feks at isopropanol produseres industrielt ved fermentering. Så det er på ingen måte umulig at det finnes villgjær som kan produsere metanol. Neppe nok til at det er farlig å drikke udestillert vare, men kanskje nok til å gjøre foreshots giftig. Jeg er enig i at det er usannsynlig, men umulig er en veldig sterk påstand.
Vis hele sitatet...
Det finnes ikke gjør som lager metanol, man må ha noe annet i tillegg. Så metanol er umulig å få ut av sukker og gjær. Man må ha noe mer i tillegg. Hvis man har satsen på tretønner så vil det muligens kunne bli litt metanol. Men det finnes ingen gjær som lager metanol ut av sukker og vann.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5028366/

Sånn. Fulmen har eit par poeng. Ganske mange her tar i det minste delvis feil. Happy?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det finnes ikke gjør som lager metanol, man må ha noe annet i tillegg. Så metanol er umulig å få ut av sukker og gjær. Man må ha noe mer i tillegg. Hvis man har satsen på tretønner så vil det muligens kunne bli litt metanol. Men det finnes ingen gjær som lager metanol ut av sukker og vann.
Vis hele sitatet...
Det kommer akkurat på hvilke typer sukker, som blir gjæret. Hvis du gjærer frukt med sukker, kan du få en del metanol i produktet ditt. Men som også Vidarlo skrev, i vin o.l. blir dette så lite, at det kan omtrent neglisjeres. Uansett så har enzymet alkoholdehydrogenase i levra en preferanse for å oksidere etanol foran metanol. Så slike naturlige veldig små mengder metanol er ikke så farlig.
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vidarlo Vis innlegg
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5028366/

Sånn. Fulmen har eit par poeng. Ganske mange her tar i det minste delvis feil. Happy?
Vis hele sitatet...
Hva er dette fornoe?? Leste du faktisk gjennom hva du linket? Kan du umulig ha gjort. Står INGENTING om at gjær lager metanol av sukker. Den viser til fermentering av forskjellige frukter/sap som igjen inneholder PEKTINER.

Synes linken snakket imot Fulmen jeg, støttet han ikke i det hele tatt. 'Vanlig' gjær laget 6-8% metanol, mens villgjær laget 0,5% metanol. Men dette er en 'sats' med Pektiner altså...

Virker som mange på forum skal trumpe gjennom sin mening. Selv om den er feil.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva er dette fornoe?? Leste du faktisk gjennom hva du linket? Kan du umulig ha gjort. Står INGENTING om at gjær lager metanol av sukker. Den viser til fermentering av forskjellige frukter/sap som igjen inneholder PEKTINER.
Vis hele sitatet...
Gjæring er ei form for fermentering. Og ja, eg las det. M.a. står det følgjande:

Recent studies have also shown that the ethanol fermenting yeast, S. cerevisiae has several strains with slightly different metabolism (Jespersen 2003; Stringini et al. 2009; Okunowo et al. 2005) with some strains possibly producing methanol.
Vis hele sitatet...
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Gjæring er ei form for fermentering. Og ja, eg las det. M.a. står det følgjande:
Vis hele sitatet...
Er du serriøs eller driver du kun for tidsfordriv?? Den linken du gav, handler om fermetering av frukter/sap som inneholder pektiner. Vi snakker om fermetering av sukker. Så du kan quote så mye 'posibillities' du vil bare vil. Ingenting fra den linken er relevant.

Vi VET at med pektiner blir det metanol, er det ingen som har nektet på.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Et tips, lag et lite kullfilter og kullfiltre satsen før brenning.
Ei avskåren halvannenliter flaske med 3-4dl kull er nok,og når satsen kommer ut er den blank som vann. Så slipper man å få med dritten i apperatet.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hei, jeg er helt fersk på dette, men skal lage sats, kjøpt inn alt jeg trenger ++. lest masse og sett filmer osv, men jeg blir usikker da alt blir så tungt skrevet og noe glemmer deler av prosessen jeg savner.

Jeg har samma apparatet bare annen produsent på 30L
https://imma.gr/120144x7d9af

Kan noen fortelle meg veldig enkelt:

Hvor mye sukker
Hvor mye vann.
Varme oppe / koke ( hvor lenge )
Kjøles ned til
Når jeg skal bruke tør gjær. Har ( red star distiller’s active dry yeast )

Osv ☺️

Takk på forhånd
Sist endret av Olsern; 6. mai 2023 kl. 18:13.
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Olsern Vis innlegg
Hei, jeg er helt fersk på dette, men skal lage sats, kjøpt inn alt jeg trenger ++. lest masse og sett filmer osv, men jeg blir usikker da alt blir så tungt skrevet og noe glemmer deler av prosessen jeg savner.

Jeg har samma apparatet bare annen produsent på 30L
https://imma.gr/120144x7d9af

Kan noen fortelle meg veldig enkelt:

Hvor mye sukker
Hvor mye vann.
Varme oppe / koke ( hvor lenge )
Kjøles ned til
Når jeg skal bruke tør gjær. Har ( red star distiller’s active dry yeast )

Osv ☺️

Takk på forhånd
Vis hele sitatet...
Jeg går utifra at du har tenkt til å drikke sluttproduktet. Jeg håper ikke du skal selge denne driten uten å sette deg inn i hvordan du produserer det ordentlig.

Jeg skulle gjerne hjulpet deg om jeg hadde peiling, men noen av spørsmålene er så enkle at en oppskrift gir deg svarene du trenger. Jeg går derfor ut ifra at du ikke har lest noe særlig i det hele tatt, og dette er virkelig ikke veien å gå for å produsere sprit. Du kan ødelegge livet til folk om du tar den late veien!
Kul trå og projeckt dette Vil bare legge til at får du sprit over 90 bør du være fornøyd, med de jærpakkene som man får kjøpt får man ikke så sterk sprit, enda men brenner spriten 2-3 ganger blir den nok aldri 96 prosent. Men hadde hvert gøy om du fikk det til, heier på deg jeg

Pleier man å ta kullfilter på satsen?

trpdde det var spriten man gjorde det med jeg....
Sist endret av Viken1979; 7. mai 2023 kl. 14:50.
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Sitat av Viken1979 Vis innlegg
Kul trå og projeckt dette Vil bare legge til at får du sprit over 90 bør du være fornøyd, med de jærpakkene som man får kjøpt får man ikke så sterk sprit, enda men brenner spriten 2-3 ganger blir den nok aldri 96 prosent. Men hadde hvert gøy om du fikk det til, heier på deg jeg

Pleier man å ta kullfilter på satsen?

trpdde det var spriten man gjorde det med jeg....
Vis hele sitatet...
Etter å ha nøye målt, kappet og sveiset stigrøret, fikk på 2" CamLock koblinger for å slippe meierikoblingen, ga faktisk det gode, gamle, hjemmelagde brenneapparatet laget av min nå avdøde bestefar(RIP), hele 95.4-95.5% på første brenning hver gang etterpå!

Hadde senest idag besøk av svigerfar som fikk lukte på en flaske jeg har hatt stående i noen år, og fikk enestående tilbakemeldinger på produkt, lukt og smak.

Har jeg en flaske med den liggende i kjøleskapet, så holder det med springvann/kjøleskapvann evt. isbiter for å drikke nedpå 50/50 blanding av sterkånitti å vann, men det er farlige saker og bør selvfølgelig ikke utføres!