Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  211 99153
hvor i all verden bor du henn? o.O 300kr halvliteren for 96%? her i Nord-Trønderlag er det 100-150 MAX 200 for halvliteren på den beste spriten!
Sitat av oppnedjuletre Vis innlegg
hvor i all verden bor du henn? o.O 300kr halvliteren for 96%? her i Nord-Trønderlag er det 100-150 MAX 200 for halvliteren på den beste spriten!
Vis hele sitatet...
Jeg bor i Tromsø og prisen ligger på 150kr halvliteren for 92%. Kjøper fra en fast kar og det er kvalitetssprit, ikke noe elendig sprit som lukter industrimaling..
▼ ... over en uke senere ... ▼
hei
et lite kjapt spørsmål som jeg håper noen vet svaret på

finnes det gjeldende foreskrift i loven som sier noe om det er ulovlig å ha et destileringsapperat i privat eienskap.
tenker da på oppbevaring av apperat hjemme.

jeg har lett på lovdata om loven angående destileringsapperater men finner ikke det jeg leter etter.
Det er ikke forbudt å eie ett apparat. Det er derimot ikke lov å bruke det til produksjon og salg produkt er ulovlig enten det er sprit, vin eller hjemmebrygga øl.
fant det jeg lete etter
destilerings apperater i privat eie er ulovlig.


§ 8-5. Forbud mot apparater for tilvirking av brennevin m.v.

Uten tillatelse av departementet er det forbudt å ha i besittelse, innføre eller omsette apparater, herunder deler og utstyr, som er bestemt for eller som finnes tjenlige for tilvirking eller omdestillering av sprit eller brennevin.

http://www.lovdata.no/all/tl-19890602-027-012.html#8-5
Sist endret av intreserte; 2. januar 2013 kl. 23:17.
Men da burde tekanner og kobber rør og være ulovlige
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Jeg bor i Tromsø og prisen ligger på 150kr halvliteren for 92%. Kjøper fra en fast kar og det er kvalitetssprit, ikke noe elendig sprit som lukter industrimaling..
Vis hele sitatet...
150kr her i tromsø for halvliteren? Da har du elendige kontakter....
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Sitat av A-haja Vis innlegg
150kr her i tromsø for halvliteren? Da har du elendige kontakter....
Vis hele sitatet...


I Haugesund er det 100 kr halvliteren, men mindre du kjøper store mengder for å selge videre.
Sist endret av ArtOfHacking; 3. januar 2013 kl. 19:36.
Tragisk nok har jeg enda ikke fått testet det enda. Har ikke hatt tid, men det blir iløpet av januar.. Tror jeg

Ellers så er det ikke snakk om salg nei. Kommer kun til å brenne til eget bruk og kompiser.
Selv om kolonna er dimensjonert for store batcher. Men det er vel slik de fleste gutter er, skal du først gjøre noe, så skal det gjøres ordentlig
▼ ... noen uker senere ... ▼
anntar at det ikke er noe ulovlig i å ha et brenneapparat stående, er jo ikke ulovlig å ha brukerutstyr til narkotika heller
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er vel på tide med en update.

Driver og kjører nå. Hadde tidligere litt problemer med apparatet. Eller det vil si, jeg fikk ikke sterkere sprit en 93% og uttakraten var meget ustabil. Har løst begge problemene nå

Prosenten viste seg å være noe så enkelt som et alkometer som viste feil. Målte i dag og fikk ikke høyere en 93%, men så målte jeg med vann i samme temperatur som spriten, og da fikk jeg under 0%. Ergo viser den for lite. Hvor mye er ikke godt og si, men vil tro at jeg er ikke langt ifra de beryktede noen og 95%

Uttakraten var noe så enkelt som at jeg åpnet ventilen for mye, og det gjorde at kolonnen ikke kunne opprettholde equilibrium. Jeg mistet da stabiliteten over den. Nå har jeg kjørt med ca 1,2 liter i timen stabilt. Er fornøyd med det.

Sitter faktisk og nyter en kopp karsk av fersk sprit. Må si jeg er imponert. Ikke lukter eller verken smaker det. Kun ren sprit. Er spent på hva en filtrering vil gjøre.

Her er en film av apparatet i bruk:
https://dl.dropbox.com/u/10838329/Hj...2020.17.27.mp4

Sitat av per-ulv Vis innlegg

Sitter faktisk og nyter en kopp karsk av fersk sprit. Må si jeg er imponert. Ikke lukter eller verken smaker det. Kun ren sprit. Er spent på hva en filtrering vil gjøre.

Her er en film av apparatet i bruk:
https://dl.dropbox.com/u/10838329/Hj...2020.17.27.mp4

Vis hele sitatet...
Styggedom. Kaffidoktor er snavvel når spriten er god. Kjenner lukten helt hit. Kos deg.
Sitat av shittrønder Vis innlegg
Styggedom. Kaffidoktor er snavvel når spriten er god. Kjenner lukten helt hit. Kos deg.
Vis hele sitatet...
Hehe, ja er ikke første gangen jeg har gått på en smell der nei For holde med en. Resten blir mot helga. Men nå er det i alle fall god gang her!
▼ ... noen uker senere ... ▼
om noen er innteriserte har jeg fortsatt en 60 l varmedunk med 3600w vamrelement, med alt utstyr til salgs, ta gjerne kontakt på pm
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er lenge siden det, og vi hadde heller ikke slike festlige forum hvor man kunne dele erfaringer med hjemmebrenning. Dette bildet som er lagt ut av han som arva etter farfar er ganske typisk for perioden.
Mye oppskrifter og myter omkring emnet i Trøndelag. Rosiner, epler brød. etc.
På 80 tallet kom det ei bok som het "Hjemmebrentboka". Der var tips og formel på mengde sukker i forhold vann. I hverfall brukte jeg akvarievarmer og supergjær i satsen. Den var ferdig og klar på 1 uke. Fin sprit som holdt 94 %.Forfatteren av boka var mer opptatt av PH verdien i satsen enn av temperatur. "Det skulle ikke være en forurensa suppe, men en sats som trivdes." lol
Overflaten på såkalte elektriker-perler er større enn klinkekuler, som kolonnefyll. Og de er porøs. Dvs. De suger til seg mer avfall.
cognag blir fremstilt på hundgamle, liggende kobberkolonner. Enkelte mener at det er dette som gir folk hodepine. Da alle 47 forkjellige fuseloljer blir med.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvordan stiller dere dere iforhold til syra og skader på apparatene?
Jeg tar av meg hatten og bøyer med i støv og alt det der.
Så sinnsykt kult at du gjør det her, og deler med oss.
Fikk veldig lyst til å prøve selv og, men vil se litt mer hvordan du klarer deg først.

Lykke til og vennligst del når du har smakt ferdig produkt
Forresten, så har svigers 10x150liters fat med sats som blir brent i kjelleren nå. 2 apparat som går 24/7. Tror det havner opp mot 98%, rimelig drøyt.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av FirstPrice Vis innlegg
Forresten, så har svigers 10x150liters fat med sats som blir brent i kjelleren nå. 2 apparat som går 24/7. Tror det havner opp mot 98%, rimelig drøyt.
Vis hele sitatet...
Er ikke 96 det beste du får med vanlig destillering, eller er jeg helt på jordet?
Sitat av 8bit Vis innlegg
Er ikke 96 det beste du får med vanlig destillering, eller er jeg helt på jordet?
Vis hele sitatet...
Stemmer vel det, det blir ikke mer enn 95.6% (?) med mindre det destilleres under vakum...
Sist endret av Spelly; 22. mai 2013 kl. 18:17.
Ah, var latterlig sterkt ihvertfall. Kanskje jeg stikker ned å tar et bilde etterpå. Virker som en gjeng som liker sånt ;p

Fant ikke Edit knapp. Men her er ihvertfall dårlig bilde av apparata.
http://i22.photobucket.com/albums/b3...psaecd2ad4.jpg

Image link http://i22.photobucket.com/albums/b305/Stian_A/2013-05-22191638_zpsaecd2ad4.jpg

tenker det er verdt å nevne at dette ikke er _mitt_, men en bekjent, å samtidig ikke er for videresalg. Apparatene var arv, å derav en hobby - som de fleste andre som brenner i Norge.
my2cents
Sitat av FirstPrice Vis innlegg
Ah, var latterlig sterkt ihvertfall. Kanskje jeg stikker ned å tar et bilde etterpå. Virker som en gjeng som liker sånt ;p

Fant ikke Edit knapp. Men her er ihvertfall dårlig bilde av apparata.

tenker det er verdt å nevne at dette ikke er _mitt_, men en bekjent, å samtidig ikke er for videresalg. Apparatene var arv, å derav en hobby - som de fleste andre som brenner i Norge.
my2cents
Vis hele sitatet...
Derfor du Trenger ca 70 tomme spritflasker?

Neida, det jeg lurer på er hvor mange liter dine bekjente lager iløpet av en uke?
per-ulv, har sendt deg pm
Sitat av obvielkk Vis innlegg
per-ulv, har sendt deg pm
Vis hele sitatet...
Svarer like så greit på den her:

Som jeg har nevnt tidligere i tråden er det helt uaktuelt med kjøp/salg.
Så mitt tips til deg er og lage din egen sprit. Sjekk ut spiralbrenneren. Enkel og billig å bygge.

Ellers er det moro og se at andre drive med dette. Pøs på med bilder

Kan og nevne at det er måneder siden jeg har fyrt, så det er vel på tide å fyre opp berederen igjen. Har noen ideer jeg skal prøve ut. Blir og oppdatere tråden når jeg kommer i gang.

Sitat av FirstPrice Vis innlegg
Hvordan stiller dere dere iforhold til syra og skader på apparatene?
Vis hele sitatet...
Hva mener du?

Har du forresten noen klare bilder av apparatet ditt? Hadde vært moro og kunne studert det litt nærmere.
Sist endret av per-ulv; 1. juni 2013 kl. 23:19.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Svarer like så greit på den her:

Som jeg har nevnt tidligere i tråden er det helt uaktuelt med kjøp/salg.
Så mitt tips til deg er og lage din egen sprit. Sjekk ut spiralbrenneren. Enkel og billig å bygge.

Ellers er det moro og se at andre drive med dette. Pøs på med bilder

Kan og nevne at det er måneder siden jeg har fyrt, så det er vel på tide å fyre opp berederen igjen. Har noen ideer jeg skal prøve ut. Blir og oppdatere tråden når jeg kommer i gang.



Hva mener du?

Har du forresten noen klare bilder av apparatet ditt? Hadde vært moro og kunne studert det litt nærmere.
Vis hele sitatet...
Enig med deg at Spiral brenneren er et naturlig sted å begynne. Enkel å bygge. Du trenger ikke å sveise eller lodde.
alt du trenger får du kjøpt på Europris og biltema for å bygge. Spiral brenneren er genial og simpel. Du får fort lyst til å bygge bedre apparat etterhvert, Men ting er sikkert. Spiral brenneren gir bedre sprit enn den som er nevnt i først post i denne tråden. jeg vet fordi at fattern har en og jeg har ikke hjerte til å si at den er utdatert...

Sitat av ompapa Vis innlegg
Du må ALLTID blande ned spriten før du kjører gjennom kullfilter. Dersom du kjører 96% gjennom kull så renser du kullet og ikke spriten faktisk. Du må nok bare venne deg til å vanne ut spriten til > 50% for å kunne kjøre den gjennom kullfilteret. Skjønner ikke skepsisen din, vi drikker jo aldri ren 96% prosent likevel. Altså blir spriten tynnet ut før den skal i tarmen. Er glad i karsk selv men hater karsk med duft å dårlig sprit eller hjemmebrent lukt.

Drikker alltid karsk med GOD hjemmebrent sprit og da smaker det fortreffelig selv om jeg ikke bruker sukker.

Kokoskull kan ta sterksprit men det gir uansett ikke samme kvalitet på sluttproduktet.
Så ja bland ut og filtrer.

Om du virkelig har hengt deg opp i det å aldri blande ned sprit så foreslår jeg at du gjør det til en vane å dobbel/trippel destillere. Du kan jo gjerne strippe satsen først.....om du virkelig gidder.

Etter første brenning så vanner du ned spriten til ca45%. Kjører gjennom kullfilter og halverer ennå en gang slik at du er nede på ca 20%. Så brenner du på nytt og sluttproduktet er da filtrert sprit som er dobbel/trippel destillert men også filtrert. Da har du i prinsippet norges beste og sterkeste hjemmebrent, for en slik prosess er det nok få som gjør etter deg mtp på hvor stor innsats som kreves for å nå målet.

Skål.

For å virkelig skjønne hvor viktig det er å kjøre sprit gjennom kullfilter anbefaler jeg at du denne gangen brenner slik du hadde tenkt deg. Men halvparten av spriten blander du ned og kjører gjennom kull. Merk begge dunkene godt slik at du vet hvem som er hva og la spriten stå i inne temp et par uker. Forsøk så å lukte og smake forskjellen på filtrert og ufiltrert hjemmebrent.

Selv hadde jeg aldri orket trippel destillasjon, ærlig talt ikke stripping heller.
Vi har erfart at omsorg for satsen og nok tid og rett temperatur samt filtrering av spriten gir et optimalt produkt når det kommer til skjæringspunktet for innsats/kvalitet. Vi får aldri klager på spriten vår og selv mange som "ikke liker HB" tar seg gjerne noen glass når vi har fester og sier kvaliteten er prima.
Vis hele sitatet...
Jeg har bra suksess med å Strippe satsen der du kjører på full fart 1800 W for å ta ut all alkohol fra satsen med oppvarming osv skulle vel det ta 4-5 timer til sammen. Etter at alkoholen er tatt ut så lagrer jeg den på et gjæringskar
og tilsetter det natron(kjøpes på Rema/Kiwi for 10 kroner). dette gjør at spriten blir basisk og man reduserer mengden heads og gjør det lettere å få god sprit når man kjører selve hoved destillasjonen.

Har også SPP som kolonnefyll som er vesentlig bedre en gryteskrubber som jeg brukte før.

Jeg synes det ikke er behov for kålrengjøring dersom man tar ut heads sakte og klarer å skille ut body på et fornuftig måte.
Sist endret av Alfon; 17. juni 2014 kl. 05:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
per-ulv's Avatar
Trådstarter Donor
Moro at du nevner SSP Alfon. Jeg bestilte 4 liter med det fra Polen i forrige uke.
Gleder meg til det kommer, så jeg får prøvekjørt. Har troen på at det vil bli endel forskjell.

Aldri brydd meg om å strippe satsen da. Har mer troen på og sette en sikkelig sats, slik som birdwatcher. Selv om jeg ikke har satt prøvd den enda heller.
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Moro at du nevner SSP Alfon. Jeg bestilte 4 liter med det fra Polen i forrige uke.
Gleder meg til det kommer, så jeg får prøvekjørt. Har troen på at det vil bli endel forskjell.

Aldri brydd meg om å strippe satsen da. Har mer troen på og sette en sikkelig sats, slik som birdwatcher. Selv om jeg ikke har satt prøvd den enda heller.
Vis hele sitatet...
Det er det som er litt artig med denne hobbyen. Nettopp det å prøve seg fram. Skal innrømme at jeg kan være litt slarkete med satsen. Jeg bruker vanligvis å sette det inn i et rom der det er ca 15-16 grader. Satsen lager varme så den er målt til 26-28 grader. Sikkert altfor høyt.

Jeg hadde en kolonne spiralis tidligere og mener at jeg ikke trengte å kåle spriten etter jeg startet med å strippe og PH behandle råspriten.

Nå har jeg en 1 meter 54mm kolonne med SPP og sentreringsbrikker. Kolonnen er luftavkjølt med 2*1 meter konvektor rør(22mm) i toppen. Produkt uttak er VM arm med 2,5m lang 10mm kobberspiralis. Har også ca 40 cm langt 15mm rør for å få en skorsteinseffekt nedover i VM armen.
Sist endret av Alfon; 17. juni 2014 kl. 15:30.
Hva er SPP? En lærerik tråd. Hva skjer når du blander natron i? Du sier den blir basisk men hva betyr det i forhold til å fjerne dårlig smak og vond lukt? 26-28 grader i sats vil ikke det gi ekstra mye fusel oljer og ester? Så det stod sats blir best under 20 grader. Noen som kan forklare strippe sprit nærmere?

Ble mange spørsmål men gøy å lære mer.
Sist endret av frtoretang; 17. juni 2014 kl. 18:35.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Hva er SPP? En lærerik tråd. Hva skjer når du blander natron i? Du sier den blir basisk men hva betyr det i forhold til å fjerne dårlig smak og vond lukt? 26-28 grader i sats vil ikke det gi ekstra mye fusel oljer og ester? Så det stod sats blir best under 20 grader. Noen som kan forklare strippe sprit nærmere?

Ble mange spørsmål men gøy å lære mer.
Vis hele sitatet...
Gjæringen utvikler varme og da særlig til å begynne med. Når jeg setter fra meg satsen så er den ca 23-25 grader. Satsen blir da varmere på grunn av gjeringa selv om romtemperaturen er ca 16 grader. Jeg har ikke prøvd å sette satsen fra begynnelsen med lavere varme litt i frykt av at gjæringen ikke vil starte.

Strippe betyr at man kjører på full fart med full kjøling. Jeg selv har en egen kolonne setup for dette. Da tar man ikke cuts med brenner helt til du ikke gidder mere, eller helt til det du tar ut lukter totalt tails og ikke holder mer enn 20 prosent alkohol. Når du kjører som dette vil alkohol prosent bli ca 65 prosent til å begynne med.

Det er denne spriten man PH behandler. Jeg tror ikke jeg skal forklare det som skjer men man omdanner en del av fuselen til å bli etanol igjen.

"Genom att höja pH på råspriten (strippad sprit, low wines) hydrolyserar man estrar (heads) till etanol och salter med hög kokpunkt vilket gör att även de stannar i dranken."

http://bryggforum.nu/viewtopic.php?f...cd426e2ba87285

SPP- Spiral prismatic Packing.
Det er hva du fyller i refluxkolonna. Denne kolonnefylla er det som er det beste for amatørbrennere kan bruke i sine apparater.
Den har stor overflate som alkoholdampen må passere og som igjen mottar reflux fra kondensereren på toppen av kolonna.
Dette gjør at du får mange fler destillasjoner eller "Plates" per meter kolonne i forhold til å bruke gryteskrubber. Eller Raschigrings/klinkekuler og annet man brukte for 20-30 år siden.
Sist endret av Alfon; 18. juni 2014 kl. 11:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
per-ulv's Avatar
Trådstarter Donor
SSP er det mest effektive kolonnefyllet du kan bruke. Kort fortalt.

Alfon, legg ut bilder av herligheten din?
Luftkjølt hadde vært kult. Sluppet og tenke på kjølevann og eventuelt kjøling som feiler
Sitat av per-ulv Vis innlegg
SSP er det mest effektive kolonnefyllet du kan bruke. Kort fortalt.

Alfon, legg ut bilder av herligheten din?
Luftkjølt hadde vært kult. Sluppet og tenke på kjølevann og eventuelt kjøling som feiler
Vis hele sitatet...
Jeg er dessverre på jobb i Nordsjøen. Kan legge ut bilde senere da disse er lagret på PCen hjemme.
per-ulv's Avatar
Trådstarter Donor
Du får poste noen når du kommer hjem. Hadde vært moro og se :-)
Sitat av Alfon Vis innlegg
Gjæringen utvikler varme og da særlig til å begynne med. Når jeg setter fra meg satsen så er den ca 23-25 grader. Satsen blir da varmere på grunn av gjeringa selv om romtemperaturen er ca 16 grader. Jeg har ikke prøvd å sette satsen fra begynnelsen med lavere varme litt i frykt av at gjæringen ikke vil starte.
Vis hele sitatet...

Leste i en annen tråd her at noen brukte kjøleskap med tempstyring for å få så jevn og stabil gjæringstemp som mulig. De startet på 18 grader.


Sitat av Alfon
Strippe betyr at man kjører på full fart med full kjøling. Jeg selv har en egen kolonne setup for dette. Da tar man ikke cuts med brenner helt til du ikke gidder mere, eller helt til det du tar ut lukter totalt tails og ikke holder mer enn 20 prosent alkohol. Når du kjører som dette vil alkohol prosent bli ca 65 prosent til å begynne med.
Vis hele sitatet...


Hva skiller din strippe kolonne fra din vanlige kolonne? Diameter el lengde, kolonnefyll? Og hvor lang tid tar ca å strippe 20L sats?


Sitat av Alfon
Det er denne spriten man PH behandler. Jeg tror ikke jeg skal forklare det som skjer men man omdanner en del av fuselen til å bli etanol igjen.

"Genom att höja pH på råspriten (strippad sprit, low wines) hydrolyserar man estrar (heads) till etanol och salter med hög kokpunkt vilket gör att även de stannar i dranken."

http://bryggforum.nu/viewtopic.php?f...cd426e2ba87285
Vis hele sitatet...


Skal lese mer om PH behandling. Påvirker PH behandling sluttprodukt på noen negativ måte med tanke på lukt eller smak?



Sitat av Alfon
SPP- Spiral prismatic Packing.
Det er hva du fyller i refluxkolonna. Denne kolonnefylla er det som er det beste for amatørbrennere kan bruke i sine apparater.
Den har stor overflate som alkoholdampen må passere og som igjen mottar reflux fra kondensereren på toppen av kolonna.
Dette gjør at du får mange fler destillasjoner eller "Plates" per meter kolonne i forhold til å bruke gryteskrubber. Eller Raschigrings/klinkekuler og annet man brukte for 20-30 år siden.
Vis hele sitatet...

Så det du sier er at spriten i praksis blir destillert flere ganger selv om man bare brenner feks 1 gang? Fordi noe av spritdampen blir avkjølt før den når kjølesløyfa og dermed renner/drypper tilbake i kokekaret? Og for hver gang sprit renner tilbake i kokekar så vil det bli renere og renere det som kommer ut i kjølesløyfa?

Sitat av per-ulv Vis innlegg
SSP er det mest effektive kolonnefyllet du kan bruke. Kort fortalt.

Alfon, legg ut bilder av herligheten din?
Luftkjølt hadde vært kult. Sluppet og tenke på kjølevann og eventuelt kjøling som feiler
Vis hele sitatet...

Luftkjølt? Høres risikabelt ut. Vann er vel bedre til å fjerne varme enn luft og sålenge kranen er skrudd på og vannet kjøler og renner ut i returslange så vet du at du ikke risikerer å flytte på grunnmuren.

http://imbo.vgc.no/users/bildespesial/images/ca4e74e1e5dca010b0e64ac9fc32fc61.jpg?t%5B0%5D=crop%3Ax%3D0%2Cy%3D0%2Cwidth%3D4928%2Cheight%3D3280&t%5B1%5D=resize%3Awidth%3D1024&accessToken=cbb90e1c18fd3f0b1c22245888ecd163b8e657cdc7c0e6960849289db77be18c

Ser i en tidligere post i tråden at noen renser satsen før de brenner. Altså kjører sats gjennom kullfilter. Så nå er jeg litt forvirret. Trodde det var ferdig sprit som skulle gjennom kullfilter.

Vil det være lønnsomt å rense satsen? Tenker på at kull har jo begrenset levetid når en renser destilert sprit som jo er temmelig rent i utgangspunktet. Ville ikke kullforbruket øke kjempemye om en også renser sats?

Hvordan påvirker rensing av sats sluttprodukt?

Kom på en siste ting. Om en har digital temperaturmåler/styring på varmeelementet i kokekar, hva er den optimale tempen å destillere sprit på? Gjør ikke noe om brenning tar lang tid, tenker på hva som gir aller best sluttprodukt.

Eller skjer temperaturkontroll kun på mengde kjølevann og tempen høyere oppe i kolonnen?

Tenker at forskjellige alkoholer og fusel etc har jo forskjellig kokepunkt. Om man kjører optimal temperaturkontroll i kokekaret så bør vel minst mulig dritt følge med opp i kolonnen?
Sist endret av frtoretang; 19. juni 2014 kl. 22:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg

Hva skiller din strippe kolonne fra din vanlige kolonne? Diameter el lengde, kolonnefyll? Og hvor lang tid tar ca å strippe 20L sats?
Vis hele sitatet...
Stripper er vannavkjølt. Ingen kolonnefyll. All alkoholdamp blir kjølt og tatt ut som produkt. 54mm kolonnerør uten kolonnefylling. Med oppvarming på 1800 W så tar det sikkert rundt 4 timer





Sitat av frtoretang Vis innlegg
Skal lese mer om PH behandling. Påvirker PH behandling sluttprodukt på noen negativ måte med tanke på lukt eller smak?
Vis hele sitatet...
Nei, ikke i det hele tatt. Den fjerner mye fusel og gjør det lettere å få bra produkt.


Sitat av frtoretang Vis innlegg
Så det du sier er at spriten i praksis blir destillert flere ganger selv om man bare brenner feks 1 gang? Fordi noe av spritdampen blir avkjølt før den når kjølesløyfa og dermed renner/drypper tilbake i kokekaret? Og for hver gang sprit renner tilbake i kokekar så vil det bli renere og renere det som kommer ut i kjølesløyfa?
Vis hele sitatet...
Spridamp går opp fra kokekaret og gjennom kolonnefyllingen(SPP), fra kondenseren kommer avkjølt damp (reflux) som renner tilbake i kolonna. Det tar tid for reflux å renne ned i pakningen. Da vil refluxen varmes opp av dampen som kommer opp og den bli spritdamp igjen men nå med høyere alkoholprosent. SPP gir flere slike "plater" eller nivåer enn tradisjonell kolonnefyll pakking.



Sitat av frtoretang Vis innlegg

Luftkjølt? Høres risikabelt ut. Vann er vel bedre til å fjerne varme enn luft og sålenge kranen er skrudd på og vannet kjøler og renner ut i returslange så vet du at du ikke risikerer å flytte på grunnmuren.

http://imbo.vgc.no/users/bildespesial/images/ca4e74e1e5dca010b0e64ac9fc32fc61.jpg?t%5B0%5D=crop%3Ax%3D0%2Cy%3D0%2Cwidth%3D4928%2Cheight%3D3280&t%5B1%5D=resize%3Awidth%3D1024&accessToken=cbb90e1c18fd3f0b1c22245888ecd163b8e657cdc7c0e6960849289db77be18c
Vis hele sitatet...
En kjøleslange som hopper av kan vel være vel så farlig. Luftavkjøling er ikke farlig så lenge du ikke får lekkasje noen steder.


Sitat av frtoretang Vis innlegg


Ser i en tidligere post i tråden at noen renser satsen før de brenner. Altså kjører sats gjennom kullfilter. Så nå er jeg litt forvirret. Trodde det var ferdig sprit som skulle gjennom kullfilter.

Vil det være lønnsomt å rense satsen? Tenker på at kull har jo begrenset levetid når en renser destilert sprit som jo er temmelig rent i utgangspunktet. Ville ikke kullforbruket øke kjempemye om en også renser sats?

Hvordan påvirker rensing av sats sluttprodukt?
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri hørt om det. Høres ikke lurt ut.

Sitat av frtoretang Vis innlegg

Kom på en siste ting. Om en har digital temperaturmåler/styring på varmeelementet i kokekar, hva er den optimale tempen å destillere sprit på? Gjør ikke noe om brenning tar lang tid, tenker på hva som gir aller best sluttprodukt.

Eller skjer temperaturkontroll kun på mengde kjølevann og tempen høyere oppe i kolonnen?

Tenker at forskjellige alkoholer og fusel etc har jo forskjellig kokepunkt. Om man kjører optimal temperaturkontroll i kokekaret så bør vel minst mulig dritt følge med opp i kolonnen?
Vis hele sitatet...
Kokekaret skal koke. Kokepunktet vil variere i forhold til hvor mye alkohol som er igjen i karet. Koker du ren sprit er det 78 grader ,vann 100 grader. En sats vil da koke på noe i mellom dette. I begynnelsen kanskje i underkant av 90 grader så vil kokepunktet stige til du ikke har mer sprit igjen i satsen. Du skal kort å godt kjøre med den effekt som kolonna tåler i forhold til diameter.
Stikkordet her er damphastighet i kolonne røret. 1500 W til 2000 W alt ettersom om kokekar er isolert eller ikke i en 54mm ---2 toms--
Sist endret av Alfon; 20. juni 2014 kl. 09:31.
Da er det bare til å lære seg stripping og PH behandling.

KP for utfyllende svar. Når jeg kommer hjem skal jeg finne en temperaturoversikt jeg kom over igår.
Det stod jo ikke noe om hvor målingen var tatt, om det var i topp av kolonne eller i selve kokekar.
per-ulv's Avatar
Trådstarter Donor
Hva satsen koker på er irrelevant. Den koker når den koker. Har du et godt apparat som separer alkoholene bra, vil tempen i topp av kolonna vise rundt 78.4 grader når du tar ut bodyen. Og holde seg stabil der under hele bodyen.
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Hva satsen koker på er irrelevant. Den koker når den koker. Har du et godt apparat som separer alkoholene bra, vil tempen i topp av kolonna vise rundt 78.4 grader når du tar ut bodyen. Og holde seg stabil der under hele bodyen.
Vis hele sitatet...
Hva du leser av i toppen har heller ikke så mye å si. Det vil si den absolutte verdien om den viser 78,2 eller 79,1 spiller ikke noen rolle.
Det er når verdien forandrer seg og øker mens du tar ut body som forteller deg om du kjører for hardt.
Hvis du kjører VM så må du redusere uttaket for å slippe å få ut heads/fusel.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Da er det bare til å lære seg stripping og PH behandling.

KP for utfyllende svar. Når jeg kommer hjem skal jeg finne en temperaturoversikt jeg kom over igår.
Det stod jo ikke noe om hvor målingen var tatt, om det var i topp av kolonne eller i selve kokekar.
Vis hele sitatet...
Hva slags apparat har du?
Sist endret av Alfon; 20. juni 2014 kl. 15:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
per-ulv's Avatar
Trådstarter Donor
Stemmer det ja. Sålenge du ikke har et dyrt kalibrert termometer så skal du ikke se bort ifra at det viser feil. Slik som mitt gjør. Viser noe feil temp, men er dønn stabil under heads. Bruker ikke termometret noe særlig uansett, bruker mest lukt og smak. Men termometret gir en god indikasjon på når det holder på å skje noe. Sjekker, smaker og lukter ekstra nøye når jeg vet tails begynner og nærme seg.
Kjører også med fult åpen ventil under heads. Tempen beveger seg ikke. Tar 1,2 liter i timen.

Ja, er dumt og slippe ut foreshots og heads med fult åpen ventil. Ødelegger fort stabiliteten, spesielt om det er relativt små batcher som brennes.

Holder på å koke opp nå faktisk. Første run med SSP. Skal bli moro og se.
Sist endret av per-ulv; 20. juni 2014 kl. 15:57.
Har sett på et digitalt termometer på ebay som skal være nøyaktig til +-0,1 grad. Er igang med å mekke apparat, så har kun kokekar og varmelement på plass nå. Har sett på ebay det er mange forskjellige pid som er utrolig billige som kan kontrollere varmeelement basert på temperatur. Så tenkte på et opplegg der termometerets sensor avgjør hvor hardt varmeelement kjører.

Om dere ser på oversikten under så virker det å være enorme utslag på renhet på spriten basert på temperaturen.
Dette er fra en svensk side:

Grundläggande destillationsteori
Kokpunkter, fraktionering, thumpers, plattor/bottnar
Den enklaste destillationsapparaten kallas potstill eller enkelpanna, ett kokkärl där man kokar mäsken och någon slags kylare som leder iväg och kondenserar ångorna. Det som kondenseras och tas tillvara kallas destillat eller produkt. Vid en sådan destillation lämnas jästrester och det mesta av vattnet kvar i kokkärlet medans alkoholen förångas och tas tillvara. Ganska mycket vatten samt även finkel följer ändock med.
Ren etanols kokpunkt är 78,3 grader, och vattens 100 grader. Mäsk som främst är en blandning av vatten och etanol får en kokpunkt någonstans mellan etanolen och vattnets kokpunkt. Ju mer vatten desto högre kokpunkt och vice versa. Ett vanligt missförstånd är att mäsken skall värmas till 78,3 grader, men då kokar den inte ens så förångningen blir oerhört långsam och destillationen skulle ta flera dagar (I en plastbrännare som är en "göm och glöm" apparat görs det dock på liknande vis).
Ångan från en vätska bestående av ämnen med olika kokpunkt innehåller mer av det ämnena med lägre kokpunkt (etanol), medans ämnen med högre kokpunkt (vatten) lämnas kvar i högre grad.
Om man exempelvis kokar en mäsk på 10% så kommer ångan att hålla 53%. Om man skulle samla just den produkten och koka den igen så skulle ångan från den 53% produkten hålla 80%.
Man kan alltså fraktionera spriten till högre procent genom att koka mäsken, och sen koka produkten från det.

En snabbare metod är att använda "thumpers". Då seriekopplar man flera kokkärl för att göra dessa fraktioneringar i ett enskilt kok. Detta är väldigt populärt vid just romtillverkning (mörk rom), eftersom man då vanligtvis vill fraktionera spriten mer än vid exempelvis whiskytillverkning (företrädesvis av single malt typ) där man använder sig av en enkelpanna (potstill). Här kan du se en typisk småskalig rompanna. I det fallet kokar man alltså spriten 3 gånger, vilket motsvarar 3 plattor eller bottnar (första plattan är när ångan lämnar mäsken i första kokkärlet).

När man tillverkar vodka eller neutral sprit så fraktionerar man spriten mycket mer än så, för att få bort all finkel måste man uppnå 95,6%, den högsta styrkan som går att nå då etanol och vatten bildar en azeotrop.

I de gigantiska kolonner som tillverkar den neutrala sprit man kan köpa på bolaget (hit kan man även räkna gin, som i princip är en smaksatt neutral sprit) så bygger man i princip en massa "thumpers" på varandra i ett stort rör (kolonn) där varje thumper har en platå där det ligger vätska. Ånga underifrån leds in i denna väska för att den ska kondenseras och sen återigen förångas med en högre procent och färdas uppåt till nästa platå. En kolonn för vodka har normalt kring 10-20 plattor, eller platåer.
Man kan alltså använda en kolonn med 3-5 plattor för att tillverka rom. Eller 2-5 plattor för att tillverka whiskey (av irländsk/amerikansk typ).
Även om det är fullt möjligt att tillverka en kolonn med plattor för hemmabruk, så önödigt komplicerat och onödigt ineffektivt. Plattor passar sig bra i industriell miljö då de är lätt att rengöra och köra kontinuerligt under lång tid, men offrar en del när det kommer till effektivitet i förhållande till höjd på kolonnen. Det är inget problem inom industrin med enorma kolonner utomhus, men för hobbydestillatören tillkommer problem som takhöjd osv.


Packad kolonn, reflux, teoretiska plattor

En mycket enklare samt även effektivare väg är att använda en "packad" kolonn. Den vanligaste packningen är skurbollar i rostfritt stål (mer om packningsmaterial längre ner i texten). Principen här är att man låter ångan komma i kontakt med så mycket anläggningsyta som möjligt. När ångan kondenseras mot en anläggningsyta så kommer den att fraktioneras när den förångas. Det är fortfarande samma princip som en thumper, men här är varje thumper bara en liten yta av packningen som en minimal mängd vatten och etanol kan fastna på, och förångas ifrån, istället för att ha en hel hink.

Men om man bara kör en massa etanolånga genom kolonnfyllningen så kommer dessa omkok inte att ske. En del etanol kommer att kondensera på fyllningen, men det finns inget som skapar ett utbyte mellan ånga och kondenserad vätska. Därför sätter man längst upp i kolonnen en kylare som kondenserar delar av ångan så att det faller ner genom packningen. Denna fallande vätska kallas för reflux. Det skapar en kedjereaktion genom hela kolonnen där varm ånga hela tiden möter en något kallare packning och är grunden i alla effektiva kolonnbrännare.

Hur stor andel som skickas tillbaka ner i kolonnen som reflux och hur stor andel som tas ut som produkt kallas refluxratio. Till exempel betyder en refluxratio på 5:1 att fem droppar går tillbaka som reflux för varje droppe som tas ut som produkt.
Hur hög refluxratio som krävs för att uppnå neutral sprit hänger ihop med packningens effektivitet och kolonnlängden, en kortare kolonn kräver högre refluxratio för att uppnå samma fraktionering som en längre kolonn, och en effektivare packning möjliggör en kortare kolonn utan att tumma på effektiviteten.
Lite exempel med siffror från Farbror Plasts Platecalculator kommer längre ner för att försöka förklara detta resonemang.

Ångan från en vätska bestående av ämnen med olika kokpunkt innehåller mer av det ämnet med lägre kokpunkt (etanol), så för varje kondensering och förångning i packningen lämnas lite av ämnet med högre kokpunkt (vatten) kvar i packningen som vätska för att rinna neråt medans etanolångan fortsätter uppåt i renare form.
Temperaturen följer samma kurva. Ångan från 10% mäsken håller 53% är 93 grader varm när den kommer till packningen. Högre procent betyder lägre temperatur, till exempel håller 80 procentig ånga en temperatur på 79.5 grader.
Då ångan med lägre alkoholhalt och högre temperatur stiger uppåt och möter en kallare omgivning kondenserar den mot packningen. Då varmare ånga hela tiden stiger nerifrån värms kondensatet upp igen och lämnar ifrån sig en ånga som har något högre procent och lägre temperatur.

Det finns inga tydligt definierade plattor i packningen, eftersom det är en gradvis förändring genom den packade kolonnen. Därför talar man istället om "HETP" (Height Equivalent to a Theoretical Plate) alltså hur hög en packad kolonn behöver vara för att motsvara en teoretisk platta. För skurbollar motsvarar en platta ungefär 7-13 cm kolonn. Vilket gör att en 1m hög kolonn packad med skurbollar motsvarar ungefär 10 platåer i en platåbyggd kolonn, eller 10 seriekopplade thumpers. Eller att man kokar sin sprit i en enkel potstill, och sen kokar produkten man får ut igen, och upprepar proceduren totalt 10 gånger.


Platecalculator
Platecalculator.exe av FarbrorPlast är ett program där man genom att fylla i olika variabler kan se samband mellan teoretiska bottnar, refluxratio och hur detta påverkar fraktioneringen. fraktionering.

För att ta ett exempel från programmet:

Power: 1500 w
(Kokkärlet matas med 1,5 kW.)

Strength in boiler: 14%
(kokkärlet fyllt med 14% mäsk.)

Number of plates: 15
(1,5 meter lång kolonn fylld med skurbollar som vi vet har en HETP på ca 10 cm, därmed 15 teoretiska plattor i kolonnen.)

Reflux ratio: 5
(Om kokkärlet matas med 1,5 kW bildas konstant ca 6,5 kg ånga per timme. Tar vi ut strax över 1 kg produkt per timme betyder det att ca 5 kg måste gå tillbaka som reflux, därmed en refluxratio på 5:1. För att programmet skall fungera måste man fylla i detta i denna ordning. För att ändra till annan uttagshastighet ändra refluxration tills programmet visar rätt "product amount" i rutan märkt "Result:")

Vi får då se alkoholstyrka och temperatur vid varje teoretisk platta, i detta exempel blir det som följer:
Vis hele sitatet...

Kode

--Boiler--
Vapour strenght: 59.12%
(Temperaturen i kokkärlet beror på vilken kokpunkt mäsken har för tillfället, som i sin tur beror på vilken alkoholstyrka den håller, vilket sjunker under destillationens gång.)

--Plate 1--
Vapour strenght: 75,97%
Liquid strenght: 46,09% 
Temperature: 82,5C


--Plate 2--
Vapour strenght: 82,43%
Liquid strenght: 70,46%
Temperature: 79,9C


--Plate 3--
Vapour strenght: 85,58%
Liquid strenght: 79,09%
Temperature: 79,2C


--Plate 4--
Vapour strenght: 87,65%
Liquid strenght:83,18%
Temperature: 78,8C


--Plate 5--
Vapour strenght: 89,16%
Liquid strenght: 85,81%
Temperature: 78,6C


--Plate 6--
Vapour strenght: 90,33%
Liquid strenght: 87,71%
Temperature: 78,4C

--Plate 7--
Vapour strenght: 91,29%
Liquid strenght: 89,17%
Temperature: 78,3C

--Plate 8--
Vapour strenght: 92,12%
Liquid strenght: 90,36%
Temperature: 78,3C

--Plate 9--
Vapour strenght: 92,87%
Liquid strenght: 91,38%
Temperature: 78,2C

--Plate 10--
Vapour strenght: 93,59%
Liquid strenght: 92,30%
Temperature: 78,2C

--Plate 11--
Vapour strenght: 94,32%
Liquid strenght: 93,18%
Temperature: 78,2C

--Plate 12--
Vapour strenght: 95,12%
Liquid strenght: 94,06%
Temperature: 78,2C

--Plate 13--
Vapour strenght: 95,58%
Liquid strenght: 95,02%
Temperature: 78,2C

--Plate 14--
Vapour strenght: 95,58%
Liquid strenght: 95,58%
Temperature: 78,2C

--Plate 15--
Vapour strenght: 95,58%
Liquid strenght: 95,58%
Temperature: 78,2C
En liten skrivefeil:

Om dere ser på oversikten under så virker det å være enorme utslag på renhet på spriten basert på temperaturen
Vis hele sitatet...
Korrekt skal være:
Om dere ser på oversikten under så virker det å være enorme utslag på renhet på spriten basert på reflux.

http://www.bryggforum.nu/download/public/aquavitae/Stillanimation2.gif

Men så var det jo punktet om valg av kolonnetype. Har lest på både det svenske forumet og på det norske brygging.net. Ikke klart å ta noe valg ennå. Målet med brenning er best mulig kvalitet på spriten. Er det kvalitetsforskjell på CM, LM, RLM og VM?

Resultatet av brenningen ønsker jeg skal være best mulig. Blåser i hvor lang tid det tar å koke, samt hvor komplisert det er å bygge. Hvilken av kolonnene gir best resultat. Hva anbefaler dere og hvilke typer har dere selv erfaring med?

Vil pid kontroll kunne brukes til å automatisk avslutte oppvarming når det kommer tails? Forstår det slik at når det kommer tails så stiger temperaturen i kolonna. Om det er stabilt 78,2 under kok og feks øker 78,7 så kan jo pid bruke det som max temp så en unngår tails?
Sist endret av frtoretang; 20. juni 2014 kl. 18:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
per-ulv's Avatar
Trådstarter Donor
Jeg ville bygd en VM. Enkel og bygge og enkel og kjøre. Det er det jeg har nå. Angrer ikke på det.
Du kan og bygge LM, men den er vanskeligere og kjøre også tar det så ufattelig lang tid om du brenner noen liter sats.
Så definitivt, gå for VM!

Kjenner ikke til PID, men du kan sikkert gjøre noe slikt.

Og angående regulering av effekt: Slik som jeg gjør det, har jeg 5 kw når jeg koker opp, litt før hele sputnikken er varmt, slår jeg av det ene elementet og kjører konstant med 2 kw under hele prosessen.
Om du driver og endrer på effekten underveis vil slite med og få god separasjon av alkoholene.

Ellers må jeg skryte av SSPen, alt jeg har og si er WOW! Ingen lukt, ingen smak, bare jævlig sterkt.
Det jeg lagde før var fint drikkende uten filtrering, men fy søren altså. Kan ikke sammenlignes med det jeg tar ut nå!
Ble nesten skuffet da jeg prøvde en karsk. Lurer nesten på om jeg må slå i en skvett med heads for og få tilbake litt "karsksmak" :P

Legger med et stemningsbilde fra nattens run.
Sist endret av per-ulv; 21. juni 2014 kl. 14:22.
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Jeg ville bygd en VM. Enkel og bygge og enkel og kjøre. Det er det jeg har nå. Angrer ikke på det.
Du kan og bygge LM, men den er vanskeligere og kjøre også tar det så ufattelig lang tid om du brenner noen liter sats.
Så definitivt, gå for VM!

Kjenner ikke til PID, men du kan sikkert gjøre noe slikt.

Og angående regulering av effekt: Slik som jeg gjør det, har jeg 5 kw når jeg koker opp, litt før hele sputnikken er varmt, slår jeg av det ene elementet og kjører konstant med 2 kw under hele prosessen.
Om du driver og endrer på effekten underveis vil slite med og få god separasjon av alkoholene.

Ellers må jeg skryte av SSPen, alt jeg har og si er WOW! Ingen lukt, ingen smak, bare jævlig sterkt.
Det jeg lagde før var fint drikkende uten filtrering, men fy søren altså. Kan ikke sammenlignes med det jeg tar ut nå!
Ble nesten skuffet da jeg prøvde en karsk. Lurer nesten på om jeg må slå i en skvett med heads for og få tilbake litt "karsksmak" :P

Legger med et stemningsbilde fra nattens run.
Vis hele sitatet...
Det høres ut som du har fått en "makeløs manik". Hvor fort tar du heads dl/time? hvor mange dl heads får du av en 23 liters sats?
per-ulv's Avatar
Trådstarter Donor
Det var et ukjent begrep for meg.
Heads er jeg ikke sikker på. Har ikke tatt tiden. Men tipper rundt 10-15 minutter per desiliter. Tok ut 1.4 liter heads + 1 dl foreshots på ca 50 liter nå. Er nok muligens noe konservativ mtp heads, men jeg vil ha minst mulig av det i bodyen.
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Det var et ukjent begrep for meg.
Heads er jeg ikke sikker på. Har ikke tatt tiden. Men tipper rundt 10-15 minutter per desiliter. Tok ut 1.4 liter heads + 1 dl foreshots på ca 50 liter nå. Er nok muligens noe konservativ mtp heads, men jeg vil ha minst mulig av det i bodyen.
Vis hele sitatet...
Høres normalt ut det. Greitt å ta ut litt ekstra heads bare for å være sikker. Bra size på kokekaret ditt med andre ord.
per-ulv's Avatar
Trådstarter Donor
Kan brenne med 100 liter sats. Karet rommer rundt 115 liter.
Og ja, enig med heads, vil ha minst mulig av det.
Så VM kolonne er det som er ansett for å være både enkelest å bruke og den som gir best mulig sprit?
Du on klikker på linken så husker du nok uttrykket.

Makaløsa manicken


2 individuelle varmelementer med hver sin bryter hørtes veldig greit. Da kan en kjøre max varme til feks 85 grader også slå av den ene.
Tror jeg må slakte min kjære vannkoker i helga.
Sist endret av frtoretang; 21. juni 2014 kl. 19:52.
per-ulv's Avatar
Trådstarter Donor
Nå kan ikke jeg svare for andre enn meg selv, men ja. Gå for VM.
Spør du meg var den lett og lage, meget enkel å kjøre og uten SSP lagde den go sprit, med SSP lager den fantastisk sprit!

Gode varmeelementer finner du også billig på ebay ;-)

Hehe, lurer på om jeg er for ung til å huske den sangen der.
Skal fortsette å lese litt om kolonner med den VM kolonnen ser veldig lovende ut.
Er det noe spesielt jeg bør tenke på i forhold til lengde og diamter på kolonna. 2" el 3" rør? Lengde?
Og hva med kolonna for stripping?

Har en kjele som tar rett under 50 L, og der er det kun ett 2.2KW element. Men driller lett ett hull til for å få på plass et element til. Vannkokere koster fra 79 og oppover og har rundt 2KW element. går nok fortere enn å vente på pakke fra Ebay.

De greiene (husker ikke navnet) man bruker for å endre PH kan det kjøpes legalt rett over disk? Og trenger man lakkmustest etterpå? Leste noe om at det kan dannes salmiakkgass eller noe slikt. Ikke lyst til rote det til når jeg skal igang med første brenning og stripping.

Så på youtube tror jeg at det var noen som brukte et apparat som likner helt på de man bruker for å måle frysepunkt på kjøleveske. Smurte sats på platen under dekslet og så kunne de se om satsen var klar til brenning. Noen ide om hvordan det virker og om dette stemmer?
Sitat av frtoretang Vis innlegg

De greiene (husker ikke navnet) man bruker for å endre PH kan det kjøpes legalt rett over disk? Og trenger man lakkmustest etterpå? Leste noe om at det kan dannes salmiakkgass eller noe slikt. Ikke lyst til rote det til når jeg skal igang med første brenning og stripping.
Vis hele sitatet...
Natron.
Du finner det i butikken sammen med andre ting brukt i baking. I nærheten av tørrgjær,sukker,mel osv
Du trenger ikke å måle PH.
Du skal ikke ha i Natron i satsen men i den strippede satsen.
Har du derimot sats med høy PH så kan du få salmiakk gass. Du kan få høy PH hvis du lagrer satsen veldig lenge med bunnfall. Jeg bruker å måle satsen før jeg brenner med noen PH sticks fra Biltema men det er sikkert unødvendig.
Sist endret av Alfon; 22. juni 2014 kl. 11:59.
per-ulv's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Skal fortsette å lese litt om kolonner med den VM kolonnen ser veldig lovende ut.
Er det noe spesielt jeg bør tenke på i forhold til lengde og diamter på kolonna. 2" el 3" rør? Lengde?
Og hva med kolonna for stripping?

Har en kjele som tar rett under 50 L, og der er det kun ett 2.2KW element. Men driller lett ett hull til for å få på plass et element til. Vannkokere koster fra 79 og oppover og har rundt 2KW element. går nok fortere enn å vente på pakke fra Ebay.
Vis hele sitatet...
Spør du meg er VM et meget godt alternativ.

Ja, rørdiameter skal matche's med varmeelement og kjøling skal matches med varmeelement.
Så større rør trenger mer effekt og bedre kjøling.

Høyde: bygg så høyt rommet ditt tillater.

Om du vil ha 2" eller 3" kommer an på hvor fort du vil ta ut produkt. Om du kun skal ha 50 liter kokekar, vil 2" stigrør holde i masse. (Min personlige mening). Med det tar du ut rundt 1.2 liter i timen.
Pluss at deler blir fort dyrere når du går for 3".

Stripper har jeg aldri bygd, aldri hatt behov for det heller. Men om jeg vil, kan jeg konvertere kolonna til en stripper om jeg ønsker.
Fjerner da kjølespiralen i topp, plugger toppen og tar ut produkt uten reflux. Eneste er at jeg har en potensiell bombe, siden jeg har en ventil som jeg kan stenge på uttakarmen.
Med andre ord, ikke en ideell stripper.
Sist endret av per-ulv; 22. juni 2014 kl. 19:01.
▼ ... over et år senere ... ▼
Lenge siden jeg har skrevet noe i denne tråden nå. Så er vel på tide med en liten update.
Har ikke kommet lenger på VM EARC prosjektet. Men har lekt meg litt med den nåværende VMen min.

Har konvertert den slik at jeg kan bruke den som en stripper. Etter at jeg begynte og strippe satsen har jeg fått bort en slags "søtsmak" som kommer av at sukkerrester blir brent/karamellisert under lange kokerun. Dette føler jeg har tatt produktet til nye høyder.


Ellers har jeg rigget meg opp med live kameraovervåking og temperaturovervåking. Så nå sitter jeg i sofaen og følger med på det som skjer inne på badet via telefon/nettbrett/PC


Fikk også pakke i posten i dag. Med denne kan jeg se på hva som fysisk skjer mtp reflux ratio og åpning av uttaksventil. Gleder meg til å teste denne.


Har også lekt meg endel med satsen. Justert oppskriften til å gi best produkt, ikke mest.
Nå fortiden er det følgende som gjelder:
5 kg sukker, fyller så opp med vann til 25 litermerket og og bruker en halv pose med turbogjær per dunk. Dette gir upåklagelig resultat.
Neste sats skal jeg PH behandle med noen dråper sitronsyre.
For så og etterbehandle strippet sats med natrium.
Har gått til innkjøp av PH-måler, så skal prøve meg litt frem med forskjellige verdier for å se om det gir noen merkbar effekt
Sist endret av per-ulv; 26. februar 2016 kl. 21:22.