Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  211 99141
[CENTER]per-ulv's kokehjørne[/CENTER]

Som opprinnelig trønder har jeg alltid ønsket å kunne destillere egen sprit. Spesielt siden jeg ikke er fornøyd med hjemmebrenten som er å få tak i her nede på vestlandet

Så etter at farfar var i jorden og vi ryddet ut huset hans, fant jeg et gammelt HB apparat nede i kjelleren. Fikk pappa til å ta vare på dette for meg, så kunne jeg komme å hente det en gang jeg skulle kjøre oppover.
Så nå har jeg akkurat kommet hjem fra trønderlag med HB apparat i hus.

Apparatet er av typen CM kolonne. Spurte fatter om hvor gammelt det var, og han sa at det er sikkert 35 år gammelt og har nok ikke vært i bruk på over 25 år. Så her må det kraftig rens til for å få bort all dritten som har samlet seg opp over tidens løp.
Fikk som tips i å legge det i et bad med kaustisk soda, for deretter og fylle det med en blanding av 50/50 vann/eddik og kjøre det for fult ute i friluft uten kjøling slik at dampen står ut av det og til slutt kjøre en det en gang med sats, der jeg hiver resultatet. Skulle tro det en kan drikke spriten som vil komme etter den prosessen.

Uansett, apparatet er ikke optimalt, så det vil bli gjort endringer underveis. Fatter sa det produserte sprit som var rett over 90%, og det er jo ikke holdbart. Gir meg ikke før det produserer 95%+ med ren og nøytral sprit.
Legger med et bilde av kolonna, så dere kan se hva jeg snakker om. Har dessverre kun et dårlig bilde av den, der stigrøret ikke er montert, men kun ligger skeivt mot kokekaret.
http://dl.dropbox.com/u/10838329/Hjemmebrygg/20120801_170717.jpg
Selve kolonna er ikke lengre en 60 cm og er fylt med klinkekuler. Ingen av delene er optimale og vil bli endret underveis. Men først skal jeg kjøre den som den er, for å se hva den presterer

Ellers kan jeg nevne at jeg satte sats i går. Fulgte bare denne oppskriften, pluss at jeg kappet bunnen av en halvliters brusflaske, tredde den med tuten over gjærlåsen, la et lite lag med bomull oppi flaska og fylte den med aktivt kull. Dette gjorde jeg for å forhindre satslukt. (Bor i rekkehus/leilighet). Så nå "blubber" det for fult inne på badet
http://dl.dropbox.com/u/10838329/Hjemmebrygg/2012-08-15%2020.11.52.jpg

Skal oppdatere tråden underveis som det skjer ting.
Parkettetterligning
Høres sikkert ut som en totalt idiot nå men hvordan blir satsen egentlig varmet opp?
Fin tråd, artig at noen har lyst til å lage ordentlig sprit for en gangs skyld.
Tøft prosjekt! Har vurdert å prøve noe slikt selv bare for moro skyld.

KP! Kommer til å følge med
Sitat av trappetryne Vis innlegg
Høres sikkert ut som en totalt idiot nå men hvordan blir satsen egentlig varmet opp?
Fin tråd, artig at noen har lyst til å lage ordentlig sprit for en gangs skyld.
Vis hele sitatet...
Tenker du under brenning, eller mens den står og gjærer?
Når jeg skal brenne spriten setter jeg apparatet på ei kokeplate med en 1500 - 2000 watt og med trinnvis regulering.
Når satsen gjærer så skjer det vet at satsen holder en temperatur på mellom 18 til 35 grader, og på badet mitt ligger det på rundt 25 grader.

Håper det svarte på det du lurte på?
Og ja, jeg skal kose meg med dette prosjektet

Sitat av GreenRay Vis innlegg
Tøft prosjekt! Har vurdert å prøve noe slikt selv bare for moro skyld.

KP! Kommer til å følge med
Vis hele sitatet...
Håper det blir til nytte og glede for andre en bare meg. Pluss at det har vært så mange tråder med spørsmål om koking at jeg følte det var på tide å ta tak i det

En annen ting jeg føler for å nevne er at alt jeg brygger er for eget bruk og ikke tiltenkt videresalg.
Parkettetterligning
Mente brenningen ja.
Sitat av trappetryne Vis innlegg
Mente brenningen ja.
Vis hele sitatet...
Skjønner. Som sagt så setter du bare hele apparatet oppå ei kokeplate, enkelt og greit.
Gleder meg til å se resultatet kult med gamle ting som virker skikkelig. Hvem vet, kanskje en samler er interessert...
Sitat av Taurean Vis innlegg
Gleder meg til å se resultatet kult med gamle ting som virker skikkelig. Hvem vet, kanskje en samler er interessert...
Vis hele sitatet...
Det er du ikke alene om. Håper på å lære en hel del underveis :-) Men å kvitte meg med apparatet er uaktuelt, det er jo tross alt arv etter farfar
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Det er du ikke alene om. Håper på å lære en hel del underveis :-) Men å kvitte meg med apparatet er uaktuelt, det er jo tross alt arv etter farfar
Vis hele sitatet...
Det syns jeg er en god idè, og det bør fortsette å lage sprit ^^
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Når satsen gjærer så skjer det vet at satsen holder en temperatur på mellom 18 til 35 grader, og på badet mitt ligger det på rundt 25 grader.
Vis hele sitatet...

Hvorfor gjærer du på så høy temp som 25?
Blir mer fusel og møkk jo varmere du gjærer. Og det gjør at sluttproduktet ikke blir optimalt. Forsøk å komme ned til 20 eller kanskje under 20 om du klarer og test selv så skal du se resultatet.


Er et flott apparat det der. Etter en runde med kaustisk soda og eddikløsning så er nok apparatet klart til bruk om du bare husker å skylle godt. Kjør gjerne et godt oppkok med bare rent vann i karet og la det koke en stund så bare skyller du godt etterpå.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Hvorfor gjærer du på så høy temp som 25?
Blir mer fusel og møkk jo varmere du gjærer. Og det gjør at sluttproduktet ikke blir optimalt. Forsøk å komme ned til 20 eller kanskje under 20 om du klarer og test selv så skal du se resultatet.


Er et flott apparat det der. Etter en runde med kaustisk soda og eddikløsning så er nok apparatet klart til bruk om du bare husker å skylle godt. Kjør gjerne et godt oppkok med bare rent vann i karet og la det koke en stund så bare skyller du godt etterpå.
Vis hele sitatet...
Vel, du sier noe der. Får gå å stille ned termostaten på badet, så skal jeg nok komme nærmere 20 tallet. Er vel uansett minimal forskjell mtp mengde fusel, eller? Men når alt kommer til alt så vil jeg jo ha best mulig resultat, så kommer til å være nøye med cuts.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Selv har jeg dårlig erfaring med CM apparat. Lav prosent (85-90) og lukter dritt av spriten. Må¨brennes flere ganger og kullrenses. Husk å bruke kokeplate uten termostat.

Ikke har for sterk kjøling på, juster den så det akkurat renner igjennom og kjølevannet ut skal være lunket under brenningen. Prøv å få montert en temperaturmåler litt lengre ned på kolonna. Fyll kolonna opp med jordan gryteskrubber eller bestill kobber mesh fra england som er det beste i syrefaste apparater.

Etter X antall ganger med Cm apparat ble jeg lei. Så tigget jeg et 3m høyt VM apparat i syrefast. Med 80L VB kokedunk. digitale temperatursensorer og kobber mesh inni kolonna. Den produserte bra sprit den ! :O
Nei gjæringstemperatur er faktisk noe av det aller viktigste for hjemmebrennere og kanskje det ene punktet som alene kan bety mest for sluttresultatet. Gjæren produserer biprodukter når den spiser sukkerstoffene fra satsen. Jo varmere temperatur jo mer dritt produserer gjæra for å si det litt enkelt. Fusel og andre uønskede stoffer blir det svært mye mindre av når temperaturen holdes under 20 grader. De som har god kontroll på temp kjører gjerne på 18 grader selv om utgjæringen vil ta lengre tid. Det gir et renere produkt av satsen og husk at alt som er med satsen i apparatet vil sette preg på spriten. Husk også at det er temperaturen i selve satsen jeg snakker om. Spesielt i starten på gjæringen så er ofte temperaturen i satsen mange grader over romtemperatur for det dannes varme under stormgjæringen.
Sitat av griped Vis innlegg
Selv har jeg dårlig erfaring med CM apparat. Lav prosent (85-90) og lukter dritt av spriten. Må¨brennes flere ganger og kullrenses. Husk å bruke kokeplate uten termostat.

Ikke har for sterk kjøling på, juster den så det akkurat renner igjennom og kjølevannet ut skal være lunket under brenningen. Prøv å få montert en temperaturmåler litt lengre ned på kolonna. Fyll kolonna opp med jordan gryteskrubber eller bestill kobber mesh fra england som er det beste i syrefaste apparater.

Etter X antall ganger med Cm apparat ble jeg lei. Så tigget jeg et 3m høyt VM apparat i syrefast. Med 80L VB kokedunk. digitale temperatursensorer og kobber mesh inni kolonna. Den produserte bra sprit den ! :O
Vis hele sitatet...
Moro og høre at det er flere som driver med dette
Planen er å kjøre første første brenning akkurat slik som apparatet er, får å se hva det kan prestere. For så å bytte ut pakkingen med jordan stålskrubb, forlenge kolonna slik at den havner på en rundt 120 cm, installere reflux sentrering, montere termometer og bygge om kjølinga. Vil ha den slik at jeg separat kan styre mengden vann som vil gå gjennom produkt kjøleren og reflux kjøleren. Brenning vil foregå på plate uten termostat ja. Ellers vil det nok bli vanskelig og få den til å holde jevn temp.
Utover det så tror jeg ikke at jeg kommer til å gjøre så mye mer med det.
Har mer lyst til å tigge meg ei NTH LM-kolonne, tror det blir enklere å få ren og god sprit av det apparatet.

Sitat av ompapa Vis innlegg
Nei gjæringstemperatur er faktisk noe av det aller viktigste for hjemmebrennere og kanskje det ene punktet som alene kan bety mest for sluttresultatet. Gjæren produserer biprodukter når den spiser sukkerstoffene fra satsen. Jo varmere temperatur jo mer dritt produserer gjæra for å si det litt enkelt. Fusel og andre uønskede stoffer blir det svært mye mindre av når temperaturen holdes under 20 grader. De som har god kontroll på temp kjører gjerne på 18 grader selv om utgjæringen vil ta lengre tid. Det gir et renere produkt av satsen og husk at alt som er med satsen i apparatet vil sette preg på spriten. Husk også at det er temperaturen i selve satsen jeg snakker om. Spesielt i starten på gjæringen så er ofte temperaturen i satsen mange grader over romtemperatur for det dannes varme under stormgjæringen.
Vis hele sitatet...
Skjønner. Men jeg får ikke gjort noe med dette denne gangen her, for du skjønner jeg skrudde av varmen på bad å lot dører og vinduer være åpen, men tempen lå fortsatt på rundt 25 grader nå i dag. Får vel isolere gjærings karret til neste batch og sette det nede i boden. Den vet jeg at ikke holder mer en 7-10 grader.

Om dere har andre tips å komme med, så fyr løs
kjedelig streiting
Sitat av ompapa Vis innlegg
Nei gjæringstemperatur er faktisk noe av det aller viktigste for hjemmebrennere og kanskje det ene punktet som alene kan bety mest for sluttresultatet. Gjæren produserer biprodukter når den spiser sukkerstoffene fra satsen. Jo varmere temperatur jo mer dritt produserer gjæra for å si det litt enkelt. Fusel og andre uønskede stoffer blir det svært mye mindre av når temperaturen holdes under 20 grader. De som har god kontroll på temp kjører gjerne på 18 grader selv om utgjæringen vil ta lengre tid. Det gir et renere produkt av satsen og husk at alt som er med satsen i apparatet vil sette preg på spriten. Husk også at det er temperaturen i selve satsen jeg snakker om. Spesielt i starten på gjæringen så er ofte temperaturen i satsen mange grader over romtemperatur for det dannes varme under stormgjæringen.
Vis hele sitatet...
Ja gjæren produserer en drit ved høyere temperaturer, men har man en god separerende kolonne vil ikke det ha så mye å si. Personlig synes jeg rundt 20-25 grader er et greit kompromiss mellom tid og kvalitet. Men som du sier er det greit å sette den ganske kaldt da den har en tendens til å generese en del varme..
Vel vi har ikke hatt penger til kostbart utstyr så vi bruker fattigmannsutstyr en spiralbrenner.
For vår del så merker vi enorm forskjell på kvaliteten på spriten utifra temperaturen på gjæringen.
Men basert på vår erfaring vil jeg likevel ikke utelukke at det gir et merkbart resultat også på kolonnebrennere.
De aller fleste av oss som brenner for gøy og ikke pga avhengighet kan jo planlegge kokingen såpass at det er mulig å la satsen gå helt ferdig og helt klar enten det nå tar 1 uke eller 3 uker.

Det med hjemmebrenning er jo et håndverk som det er viktig å ta vare på, ikke alle behøver å å drikke Bacardi Razz
eller Absolut.
Da har jeg fått kolonna og kokekaret i kaustisk soda. Eneste jeg lurer på er om jeg har kjøpt for lite kaustisk soda. Kjøpte kun en 500 gr boks.. Noen som vet?
Tar sikkerheten på alvor, så kjøpte også dekkende vernebriller og gummihansker Prøvde å få ut den rista som er i bunn av kolonna, men den satt som støpt. Får satse på at den kommer litt lettere etter at jeg har fått renset opp litt.
Legger med noen bilder fra dagens økt.


Sikkerhet først.


Risten og klinkekulene som er kolonnefyllet.


Sodabad.

Jeg kommer til å la delene ligg i dette badet så lenge som mulig. I alle fall til satsen begynner å klarne. Etter det blir det nok steg to i vaskeprosessen, nemlig edikk/vann "destilering".
Sist endret av per-ulv; 17. august 2012 kl. 21:20.
Først må jeg bare si at du er heldig som er i en posisjon der du kan lage ditt eget brygg!

Fattern har ei nesten lik kolonne som lager rundt 94% noe som jeg synes er bra nok. Når det er sagt så er det vel "føreren" som avgjør resultatet og ikke kolonna.

Du har sikkert fått videreført litt kunnskaper via trøndergener så du har sikkert god peiling.
Om satsen står i 18 eller 25 grader under fermenteringen har svært lite å si, det er derimot etter den er ferdig å gjære at den gjerne skal stå så kaldt som mulig. Dette er for å la gjæren falle til bunnen, og jo kaldere/lenger du lar den stå i ro jo renere vil spriten bli(innen rimerlighetens grenser seff)

Og når det gjelder selve destilleringen så vil jeg anbefale å stille inn så du får 1-2 drypp i skundet. Da fikk jeg best resultater iallefall. De første 1-2 dl du får ved hver kjøring kaster du/heller i neste sats. Ellers er det bra at du tar renhold seriøst! Det er dessverre endel hjemmebryggere som er for dårlige med renholdet, og får svineri i f.eks satsen.

Jeg ser du bruker kullfilter mot lukta på satsen? Har du tenkt å rense spriten i kull etterpå?


Tålmodighet er en dyd og hastverk er lastverk!
Til ts: Kautsisk fjerner nok alt av uhumskheter skal du se. Ser jo ut som ekte syrefast så det er vel ganske begrenset hva som kan leve og gro på syrefast. Grundig skylling etterpå og en kjapp koking med bare vann så er nok apparatet klart til bruk. Flott at du følger i bestefars fotspor og viderefører et stykke kulturhistorie. Ganske kult å ha bestefars apparat egentlig.

Til Loozer: Nei temperatur er ikke likegyldig på sats. Jo nærmere grensa gjæren lever jo mer avfallsstoffer blir produsert. Det produseres blant annet mer fusel når gjæren lever i et miljø som stresser den.
Shit in shit out er det noe som heter. Mange som er dritseriøse på brenning bygger egne temepraturstyrte kar eller skap til gjæringen og det er nok ikke helt uten grunn. Men klart at jo bedre kvalitet på apparat jo mindre av dritten blir med spriten gjennom stigerøret. Og som sagt så har vi som brenner sammen merket helt klare kvalitetsforskjeller avhengig av gjæringstemp. Vi gjærer nå konsekvent under 20 og tilsetter ofte gjær på på 18 grader.


Rensing er nesten obligatorisk slik jeg ser det. Bare blande 50/50 med rent vann og kjøre gjennom kull som er aktivert med vann på forhånd. Vi bruker en opp/ned renser og den fungerer utmerket og gir prima kvalitet når man siler med lav hastighet.
Litt Off topic men orker ikke lage ny tråd..

Hva ligger prisene på vanligvis for HB 93% litern?
Kommer veldig ann på plass til plass vil jeg tro. I min bygd får du fort 1 liter for rundt 150-200 kroner over 60%. Men dette er noen år siden da jeg var yngre.
Sitat av LoOzR Vis innlegg
Først må jeg si at du er heldig som er i en posisjon der du kan lage ditt eget brygg!

Fattern har ei nesten lik kolonne som lager rundt 94% noe som jeg synes er bra nok. Når det er sagt så er det vel "føreren" som avgjør resultatet og ikke kolonna.

Du har sikkert fått videreført litt kunnskaper via trøndergener så du har sikkert god peiling.
Om satsen står i 18 eller 25 grader under fermenteringen har svært lite å si, det er derimot etter den er ferdig å gjære at den gjerne skal stå så kaldt som mulig. Dette er for å la gjæren falle til bunnen, og jo kaldere/lenger du lar den stå i ro jo renere vil spriten bli(innen rimerlighetens grenser seff)

Og når det gjelder selve destilleringen så vil jeg anbefale å stille inn så du får 1-2 drypp i skundet. Da fikk jeg best resultater iallefall. De første 1-2 dl du får ved hver kjøring kaster du/heller i neste sats. Ellers er det bra at du tar renhold seriøst! Det er dessverre endel hjemmebryggere som er for dårlige med renholdet, og får svineri i f.eks satsen.

Jeg ser du bruker kullfilter mot lukta på satsen? Har du tenkt å rense spriten i kull etterpå?


Tålmodighet er en dyd og hastverk er lastverk!
Vis hele sitatet...
Vel, som den trønderen jeg er, synes jeg ikke noe spesielt om polsprit, og når anledningen bød seg slo jeg til. Pluss at jeg følte det var på tide å lære meg hvordan jeg destillerer :-)

Men ja, det er føreren som avgjør resultatet. Det er det ingen tvil om.

Planen var å la satsen gjære ferdig, for så å sette den ned i boden for å la den klarne. Når jeg kommer så langt at jeg skal begynne å brenne, vil det skje i to omganger: først vil jeg strippe satsen. (kjøre den gjennom kolonna, uten fylling og relativt hardt) for så og brenne en gang til, og men denne gangen med fylling og som du sa, med et par drypp i skundet.
Og ja, både head og tail vil bli kastet eller brukt som tennvæske Kommer til å være nøye med å ta ut cuts. Smaks og lukteprøver når jeg vet det nærmer seg.
Renhold av utstyr er alfa omega, det har jeg fått erfart med ølbrygging.

Yes, bruker det for å forhindre lukt av sats. Og det funker. Er knapt jeg kan lukte noe som helst med nesen helt inntil! Angående rensing av ferdig produkt så er håpet og slippe. Håper og tror det skal lukte og smake lite etter denne prosessen med vask av utstyr. Sats som vil få klarne og bli strippet, får så å bli brent med lav drypprate. Og med nøye kontroll av cuts tror jeg dette skal gå bra. Håper det :-)

Sitat av ompapa Vis innlegg
Nei gjæringstemperatur er faktisk noe av det aller viktigste for hjemmebrennere og kanskje det ene punktet som alene kan bety mest for sluttresultatet. Gjæren produserer biprodukter når den spiser sukkerstoffene fra satsen. Jo varmere temperatur jo mer dritt produserer gjæra for å si det litt enkelt. Fusel og andre uønskede stoffer blir det svært mye mindre av når temperaturen holdes under 20 grader. De som har god kontroll på temp kjører gjerne på 18 grader selv om utgjæringen vil ta lengre tid. Det gir et renere produkt av satsen og husk at alt som er med satsen i apparatet vil sette preg på spriten. Husk også at det er temperaturen i selve satsen jeg snakker om. Spesielt i starten på gjæringen så er ofte temperaturen i satsen mange grader over romtemperatur for det dannes varme under stormgjæringen.
Vis hele sitatet...
Neste gang skal jeg gjøre som du sa, med å sette satsen under optimale forhold, også skal jeg brenne den akkurat likt for å sammenligne med forrige batch. Gjerne med noen som tar en blindtest. Og jeg tviler ikke på at det vil smakes forskjell

Det er ekte syrefast ja. Tror fatter mente på at det var en rørlegger inne på Steinkjer som lagde det for dem :-)
Ta godt vare på arvegodset og vokt deg vel for lensmann fremover

Tror du ikke spriten blir bedre silt selv om du har godt utstyr? Kull er egentlig en billig investering og om du lager feks en bøtte med slange og typ dråpetellerkran så kan du jo bare sette hastigheten i starten også passer silingen stort seg selv. Eneste på slutten at du må tømme oppi varmt vann på toppen for å få ut all spriten fra røret og da må du være tilstede så du kjenner når varmen i røret nærmer seg utgangen slik at du ikke vanner ut din nysilte.

Du får huske å oppdatere tråden når du har fått tatt den blindtesten, gøy å se om du kommer til samme resultat selv med skikkelig utstyr.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Ta godt vare på arvegodset og vokt deg vel for lensmann fremover

Tror du ikke spriten blir bedre silt selv om du har godt utstyr? Kull er egentlig en billig investering og om du lager feks en bøtte med slange og typ dråpetellerkran så kan du jo bare sette hastigheten i starten også passer silingen stort seg selv. Eneste på slutten at du må tømme oppi varmt vann på toppen for å få ut all spriten fra røret og da må du være tilstede så du kjenner når varmen i røret nærmer seg utgangen slik at du ikke vanner ut din nysilte.

Du får huske å oppdatere tråden når du har fått tatt den blindtesten, gøy å se om du kommer til samme resultat selv med skikkelig utstyr.
Vis hele sitatet...
Hehe, tviler på at lensmannen i disse urbane strøk hadde visst hva han så på

Jeg er litt usikker. Har hørt delte meninger om dette. Og derfor kommer jeg til å dele opp batchene. En del del som filtreres gjennom kull og en del som ikke gjør det. Så får jeg gjøre opp min egen mening.

Og så klart skal jeg oppdatere underveis. Blir litt som en loggbok med live feedback.
Sist endret av per-ulv; 18. august 2012 kl. 02:28.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Liten update. Ting går ikke helt etter planen. Satsen har sluttet å gjære og mostvekta ligger på + 20. Har holdt seg der i flere dager.
Hva gjør jeg? Vente lenger? Hiv satsen og sette ny? Burde jeg bruke mindre sukker neste gang, brukte 8 kg denne gangen.
Kan varmen være en avgjørende faktor her, eller har gjæret failet? Er saga sin turbogjær som ble brukt. Bør jeg bruke noe annet en turbogjær? Jeg har god tid til å la det stå å gjære

Uansett, det er masse sukker igjen i gjæret. For da jeg veide 1 liter sats veide det ganske nøyaktig 1001 gram. Når jeg veide 1 liter rent vann veide det 986 gram. Enten viser vekt eller litermål feil, men det spiller ingen rolle. Vekta på satsen skal være lavere en vannet.

Apparatet ligger fortsatt i kaustisk soda, og der blir det liggende til satsen er nært ferdig klarnet, noe som ser ut til å ikke bli med det første. Er derfor ikke redd for at det ikke skal bli rent
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Liten update. Ting går ikke helt etter planen. Satsen har sluttet å gjære og mostvekta ligger på + 20. Har holdt seg der i flere dager.
Hva gjør jeg? Vente lenger? Hiv satsen og sette ny? Burde jeg bruke mindre sukker neste gang, brukte 8 kg denne gangen.
Kan varmen være en avgjørende faktor her, eller har gjæret failet? Er saga sin turbogjær som ble brukt. Bør jeg bruke noe annet en turbogjær? Jeg har god tid til å la det stå å gjære

Uansett, det er masse sukker igjen i gjæret. For da jeg veide 1 liter sats veide det ganske nøyaktig 1001 gram. Når jeg veide 1 liter rent vann veide det 986 gram. Enten viser vekt eller litermål feil, men det spiller ingen rolle. Vekta på satsen skal være lavere en vannet.

Apparatet ligger fortsatt i kaustisk soda, og der blir det liggende til satsen er nært ferdig klarnet, noe som ser ut til å ikke bli med det første. Er derfor ikke redd for at det ikke skal bli rent
Vis hele sitatet...
Hadde bare brent den satsen jeg, og satset på at det blir vellykket. Du mislykkes uansett sannsynligvis første gangen.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Hadde bare brent den satsen jeg, og satset på at det blir vellykket. Du mislykkes uansett sannsynligvis første gangen.
Vis hele sitatet...
Forsåvidt. For da kan jeg bruke denne satsen som en siste rens av apparat. Så får jeg heller forske litt på hva som stoppet gjæringen.
Sitat av per-ulv Vis innlegg
[CENTER]per-ulv's kokehjørne[/CENTER]

Som opprinnelig trønder har jeg alltid ønsket å kunne destillere egen sprit. Spesielt siden jeg ikke er fornøyd med hjemmebrenten som er å få tak i her nede på vestlandet

Så etter at farfar var i jorden og vi ryddet ut huset hans, fant jeg et gammelt HB apparat nede i kjelleren. Fikk pappa til å ta vare på dette for meg, så kunne jeg komme å hente det en gang jeg skulle kjøre oppover.
Så nå har jeg akkurat kommet hjem fra trønderlag med HB apparat i hus.

Apparatet er av typen CM kolonne. Spurte fatter om hvor gammelt det var, og han sa at det er sikkert 35 år gammelt og har nok ikke vært i bruk på over 25 år. Så her må det kraftig rens til for å få bort all dritten som har samlet seg opp over tidens løp.
Fikk som tips i å legge det i et bad med kaustisk soda, for deretter og fylle det med en blanding av 50/50 vann/eddik og kjøre det for fult ute i friluft uten kjøling slik at dampen står ut av det og til slutt kjøre en det en gang med sats, der jeg hiver resultatet. Skulle tro det en kan drikke spriten som vil komme etter den prosessen.

Uansett, apparatet er ikke optimalt, så det vil bli gjort endringer underveis. Fatter sa det produserte sprit som var rett over 90%, og det er jo ikke holdbart. Gir meg ikke før det produserer 95%+ med ren og nøytral sprit.
Legger med et bilde av kolonna, så dere kan se hva jeg snakker om. Har dessverre kun et dårlig bilde av den, der stigrøret ikke er montert, men kun ligger skeivt mot kokekaret.
http://dl.dropbox.com/u/10838329/Hjemmebrygg/20120801_170717.jpg
Selve kolonna er ikke lengre en 60 cm og er fylt med klinkekuler. Ingen av delene er optimale og vil bli endret underveis. Men først skal jeg kjøre den som den er, for å se hva den presterer

Ellers kan jeg nevne at jeg satte sats i går. Fulgte bare denne oppskriften, pluss at jeg kappet bunnen av en halvliters brusflaske, tredde den med tuten over gjærlåsen, la et lite lag med bomull oppi flaska og fylte den med aktivt kull. Dette gjorde jeg for å forhindre satslukt. (Bor i rekkehus/leilighet). Så nå "blubber" det for fult inne på badet
http://dl.dropbox.com/u/10838329/Hjemmebrygg/2012-08-15%2020.11.52.jpg

Skal oppdatere tråden underveis som det skjer ting.
Vis hele sitatet...
Jeg er den lykkelig innehaver av en tilsvarende modell. Et triks for å øke kvaliteten er å brenne flere ganger.

1) Vask apparatet
2) Brenn 1 gang, kast 1 og siste halvliter som kommer ut.
3) Tilsett 80% vann i den destilerte spriten
4) Goto 1
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Jeg er den lykkelig innehaver av en tilsvarende modell. Et triks for å øke kvaliteten er å brenne flere ganger.

1) Vask apparatet
2) Brenn 1 gang, kast 1 og siste halvliter som kommer ut.
3) Tilsett 80% vann i den destilerte spriten
4) Goto 1
Vis hele sitatet...
Sier du det ja. Så kult :-) Hvordan blir kvaliteten etter denne prosedyren? Tenker da på prosent, lukt og smak.

Men er det virkelig nødvendig å tilsette vann?
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Sier du det ja. Så kult :-) Hvordan blir kvaliteten etter denne prosedyren? Tenker da på prosent, lukt og smak.

Men er det virkelig nødvendig å tilsette vann?
Vis hele sitatet...
Jeg har også hørt at man skal tilsette vann men har ikke noe erfaring med dette. Aldri prøvd å brenne selv.
Det der er jo bare dobbeldestilliering hverken mer eller mindre.

Grunnen til å tilsette vann er jo for å unngå å sprenge huset i lufta ved å koke ren sprit

Ja det er liten tvil om at det å brenne 2 ganger hever kvaliteten men normalt så blir det overkill i mine øyne.
Litt omsorg for for satsen, brenn 1 gang og fjern head+tail så er det bare å blande ned til ca 45% og kjøre gjennom kull.

Det som skjer når satsen ikke har gjæret helt ut er at du får en veikere sats samt at om gjæren har vært i dårlig forfatning så kan det ha påvirket produksjon av estere og fusel.

2 muligheter slik jeg ser det.

1: Bare brenn det du har og se hva du får ut. head+tail skal vekk som alltid. Spar det til neste koking og tilsett satsen. Kjør gjennom kull og se om spriten er drikkbar.

2: Tilsett mer gjær for å revitalisere satsen og la den gå ferdig.

Anbefaler ikke å kaste satsen. Det blir jo en læreprosess uansett.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Det der er jo bare dobbeldestilliering hverken mer eller mindre.

Grunnen til å tilsette vann er jo for å unngå å sprenge huset i lufta ved å koke ren sprit

Ja det er liten tvil om at det å brenne 2 ganger hever kvaliteten men normalt så blir det overkill i mine øyne.
Litt omsorg for for satsen, brenn 1 gang og fjern head+tail så er det bare å blande ned til ca 45% og kjøre gjennom kull.

Det som skjer når satsen ikke har gjæret helt ut er at du får en veikere sats samt at om gjæren har vært i dårlig forfatning så kan det ha påvirket produksjon av estere og fusel.

2 muligheter slik jeg ser det.

1: Bare brenn det du har og se hva du får ut. head+tail skal vekk som alltid. Spar det til neste koking og tilsett satsen. Kjør gjennom kull og se om spriten er drikkbar.

2: Tilsett mer gjær for å revitalisere satsen og la den gå ferdig.

Anbefaler ikke å kaste satsen. Det blir jo en læreprosess uansett.
Vis hele sitatet...
Hvis satsen ikke gjæret helt ut vil jeg tro at det muligens er fordi du har brukt for mye sukker.

Når jeg brente brukte jeg enten cobra24 gjær (om jeg hadde det travelt) eller europris sin billiggjær. Felles for begge var anbefalt 6kg sukker på 25 liter, har brukt 7 kg, men skal optimale forhold og selvsagt lengre tid til for å få gjæret ut alt.

Om du brenner den satsen som du har er det godt mulig at den enda inneholder sukker, det vil du eventuelt se etter brenning ved at satsen blir brun og fin.

En annen ting er å ta vare på heads and tail, jeg brukte spare det opp i en egen dunk. Når jeg hadde nok så blanda jeg det ned med vann til ca 20% og destillerte, funker fjell

Et siste tips, om du noen gang skal bygge deg et annet app., sjekk ut denne: http://www.youtube.com/watch?v=y2w_T6JS3x4

Lykke til!
Sitat av ompapa Vis innlegg
Det der er jo bare dobbeldestilliering hverken mer eller mindre.

Grunnen til å tilsette vann er jo for å unngå å sprenge huset i lufta ved å koke ren sprit

Ja det er liten tvil om at det å brenne 2 ganger hever kvaliteten men normalt så blir det overkill i mine øyne.
Litt omsorg for for satsen, brenn 1 gang og fjern head+tail så er det bare å blande ned til ca 45% og kjøre gjennom kull.

Det som skjer når satsen ikke har gjæret helt ut er at du får en veikere sats samt at om gjæren har vært i dårlig forfatning så kan det ha påvirket produksjon av estere og fusel.

2 muligheter slik jeg ser det.

1: Bare brenn det du har og se hva du får ut. head+tail skal vekk som alltid. Spar det til neste koking og tilsett satsen. Kjør gjennom kull og se om spriten er drikkbar.

2: Tilsett mer gjær for å revitalisere satsen og la den gå ferdig.

Anbefaler ikke å kaste satsen. Det blir jo en læreprosess uansett.
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg lurte ikke på hvorfor jeg skal bruke kjøling, men det dobbeldestilering. Skal prøve å tilsette 80% vann etter første destilering og destilere på ny. Blir forøverig trippeldestilering for min del. Jeg skal jo strippe satsen først

Men og blande ned noe sprit er uaktuelt. Når jeg drikker sprit, drikker jeg kun karsk. Så det utgår.

Kom fram til at jeg kjører satsen, men tviler på at jeg drikker resultatet. Får heller gå som en siste renseprosess av brenneren. Men hvem vet.

Sitat av juped Vis innlegg
Hvis satsen ikke gjæret helt ut vil jeg tro at det muligens er fordi du har brukt for mye sukker.

Når jeg brente brukte jeg enten cobra24 gjær (om jeg hadde det travelt) eller europris sin billiggjær. Felles for begge var anbefalt 6kg sukker på 25 liter, har brukt 7 kg, men skal optimale forhold og selvsagt lengre tid til for å få gjæret ut alt.

Om du brenner den satsen som du har er det godt mulig at den enda inneholder sukker, det vil du eventuelt se etter brenning ved at satsen blir brun og fin.

En annen ting er å ta vare på heads and tail, jeg brukte spare det opp i en egen dunk. Når jeg hadde nok så blanda jeg det ned med vann til ca 20% og destillerte, funker fjell

Et siste tips, om du noen gang skal bygge deg et annet app., sjekk ut denne: http://www.youtube.com/watch?v=y2w_T6JS3x4

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Tanken slo meg med at jeg har brukt for mye gjær. Men jeg leste også om andre som hadde fått samme problem. Skal prøve annen gjær og mindre sukker til neste batch.

Jeg vet at satsen inneholder sukker. Målte vekta på 1 liter sats. Og det veide like over 1 kg.
Er ikke masse igjen, men noe er det.

Haha det miniapparatet til han fyren var seriøst effektivt. Så noe avansert ut, men rått

Ellers lar jeg apparatet ligge i badet frem mot helgen. Da blir det brenning. Satsen er ikke godt nok klarnet, men når satsen ikke er 100% så vil jeg aldri få et godt sluttresultat uansett.
Du må ALLTID blande ned spriten før du kjører gjennom kullfilter. Dersom du kjører 96% gjennom kull så renser du kullet og ikke spriten faktisk. Du må nok bare venne deg til å vanne ut spriten til > 50% for å kunne kjøre den gjennom kullfilteret. Skjønner ikke skepsisen din, vi drikker jo aldri ren 96% prosent likevel. Altså blir spriten tynnet ut før den skal i tarmen. Er glad i karsk selv men hater karsk med duft å dårlig sprit eller hjemmebrent lukt.

Drikker alltid karsk med GOD hjemmebrent sprit og da smaker det fortreffelig selv om jeg ikke bruker sukker.

Kokoskull kan ta sterksprit men det gir uansett ikke samme kvalitet på sluttproduktet.
Så ja bland ut og filtrer.

Om du virkelig har hengt deg opp i det å aldri blande ned sprit så foreslår jeg at du gjør det til en vane å dobbel/trippel destillere. Du kan jo gjerne strippe satsen først.....om du virkelig gidder.

Etter første brenning så vanner du ned spriten til ca45%. Kjører gjennom kullfilter og halverer ennå en gang slik at du er nede på ca 20%. Så brenner du på nytt og sluttproduktet er da filtrert sprit som er dobbel/trippel destillert men også filtrert. Da har du i prinsippet norges beste og sterkeste hjemmebrent, for en slik prosess er det nok få som gjør etter deg mtp på hvor stor innsats som kreves for å nå målet.

Skål.

For å virkelig skjønne hvor viktig det er å kjøre sprit gjennom kullfilter anbefaler jeg at du denne gangen brenner slik du hadde tenkt deg. Men halvparten av spriten blander du ned og kjører gjennom kull. Merk begge dunkene godt slik at du vet hvem som er hva og la spriten stå i inne temp et par uker. Forsøk så å lukte og smake forskjellen på filtrert og ufiltrert hjemmebrent.

Selv hadde jeg aldri orket trippel destillasjon, ærlig talt ikke stripping heller.
Vi har erfart at omsorg for satsen og nok tid og rett temperatur samt filtrering av spriten gir et optimalt produkt når det kommer til skjæringspunktet for innsats/kvalitet. Vi får aldri klager på spriten vår og selv mange som "ikke liker HB" tar seg gjerne noen glass når vi har fester og sier kvaliteten er prima.
Sist endret av ompapa; 5. september 2012 kl. 09:49.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Min overkill metode har vært å først la satsen gjære seg helt ut og så brukt gjærklarning. Deretter har jeg brent satsen opp til 90 % uten å ta ut heads og tails.
Blandet så ned denne illeluktende substansen til en rundt 30-40% og kjørte den igjennom kullfilter et par-tre ganger før jeg kokte den opp igjen til 94%(sånn ca maks det apperatet klarer) og tok nøye cuts.

Har vurdert å gå til innkjøp av et ozon apperat for å fjerne den siste resten av lukta av hb, men det får bli senere enn gang.

Resultatet ble ihvertfall en svært velsmakende sprit, halvparten blandet jeg ned i 50% og resten har jeg som +90% sprit.

Meg og en venn har diskutert og planlagt å bygge en potstill i kobber og forsøke oss på mer eksotisk brennevin som feks whiskey. .
Er usikker på på hva som konkret skjer rent kjemisk/fysisk når en brenner sprit. Men for meg så virker det som om også endel fuseloljer blir med opp i stigerøret etter brenning. Selv sprit som er brent flere ganger smaker/lukter ikke like rent som sprit man renser i et skikkelig opp/ned kullfilter med ny kvalitetskull.

Basert på erfaring tror jeg det er slik at en ikke klarer å destillere vekk fusel fra gjæringsprosessen og en ender dermed med å dra med seg fusel over i spriten selv om en tar vekk cuts. Selvsagt blir mengden fusel mindre jo flere ganger man destillerer men den er likevel der og kan både smakes og luktes.

Rensing av spriten gjennom kull fjerner fusel og alt som kan minne om dårlig lukt. Om noen har dårlig erfaring med kull vil jeg si at de må vurdere kvaliteten på kullet, livsløpet på kullet og til sist se på diameter/størrelse på røret som brukes til kull. Rutiner for priming av kull bør også gjennomgåes. Aktiver alltid kullet før bruk i henhold til anvisning.

Ps; Før dere bygger dyrt apparat til eksotisk brennevin anbefaler jeg å teste med spon og vanlig HB av god kvalitet.
Er selv overrasket over hvor godt resultatet blir og fra gamlinger som har brent i mange år så sier de at kvaliteten høynes med modning selv om man lar den modne på flaske. Blir jo ikke 100% lossless kopi som feks FLAC men som en helt ok MP3 vil jeg si.

Skal man ha topp kvalitet for å imponere eller for en spesiell anledning så kan man jo bare gjøre et unntak fra regelen og ta seg en tur på vinmonopolet og kjøpe noen flasker kvalitets cognag eller whisky. Slike kjøp skjer jo ikke ofte uansett for til vanlig så er jeg sikker på at dere vil omfavne hjemmelaget brunt brennevin og bli meget fornøyde.

Ønsker dere å teste ut forskjellige blends kan dere jo bruke forskjellige spon/kuber la modne på forskjellig temp og blande til dere får noe dere liker. Eller blande med kjøpe-cognag/whisky.

Er forresten en kompis som lager sin egen Gin på kolonne og den er virkelig god og smaker akkurat som kjøpeGin.
Se her ja. Masse nyttige tips. Du har bidratt godt i denne tråden ompapa, det skal du ha

Likte godt forslaget om å brenne, blande ned, filtrere for så å brenne på nytt!
Gleder meg til helga, da blir det fyrings.

Ellers så har jeg lagt inn ei bestilling diverse rør og koplinger. Skal få bygd meg ei modifisert NTH LM kolonne.
Viktig å bidra om emnet. Er alt for mange som forbinder HB med alkiser, fattigfolk eller bygdetullinger.
Har hørt masse historier om hvordan alle folk brente før og der det var en ære og en slags konkurranse om å brenne den beste spriten.

I min krets så var det bare oss spritbuddies som drev med HB. Folk som kom på fest pleide å le av oss og vårt valg av HB mens de selv gjerne drakk kjøpe Vodka. Litt etter litt når folk turte smake forsvant skepsisen. Og nå er det sjelden folk tar med seg kjøpesprit for de vet vi har god HB.

Inspirert av oss kjøpte en annen kompis en brukt kolonne. Og fra tegninger han fant på nett har han modda den slik at han nå lager ekte gin på appelsinskall og einebær m.m.

Derfor er det viktig å dele kunnskap om HB slik at at ennå flere får et naturlig forhold til HB og slik at flere starter sitt eget vinmonopol. Brenning til eget bruk og konsum med venner og bekjente i godt lag burde ikke være forbudt slik det er idag.
Sist endret av ompapa; 5. september 2012 kl. 17:37.
Liker slike som deg ompapa. Er ikke alle som vil dele sine egne erfaringer og knep!

Uansett, har koplet opp apparatet, og prøvekjører (kun med vann) det as we speak. Oppdaget en liten lekkasje ved nedre gjennomgående kjøler. Se bilde.
Hva gjør jeg med dette? Ser ut til å være loddet. Kan jeg bare lodde over det? Hvordan går jeg eventuelt frem? Håper noen kan hjelpe meg
Ser ut som rust utifra bildet. Da må du pusse vekk all rusten så du har en ren flate.
Stainless steel er vel ikke særlig loddbart? Tror nok det må sveises men det bør være en enkel sak for en som har MIG.

Du kan jo forhandle god pris på jobben i bytte mot litt sterke saker?

Tror nok jeg bare ville skjært vekk det lille røret og fjernet all rust og fått sveist på et nytt rørstykke.
Sitat av SheepInPain Vis innlegg
Litt Off topic men orker ikke lage ny tråd..

Hva ligger prisene på vanligvis for HB 93% litern?
Vis hele sitatet...
96% koster 300,- halvliteren i normal pris.
40-50prosent koster 100kr halvliteren.
60prosent god vare koster rundt 150,- halvliteren

Selger HB selv når jeg trenger penger, tjener godt på det
Du må beise sjarken!
Er ingen problem og fylle dette med lodding, men det beste hadde vert å pusse reint for så å få det TIG-sveiset.
Sitat av KaiN Vis innlegg
96% koster 300,- halvliteren i normal pris.
40-50prosent koster 100kr halvliteren.
60prosent god vare koster rundt 150,- halvliteren

Selger HB selv når jeg trenger penger, tjener godt på det
Vis hele sitatet...
Blodpriser!

Her jeg bor betaler vi 100-150kr for en halv liter med 94%! Selv vil jeg også si at dette er ganske gode varer.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Ser ut som rust utifra bildet. Da må du pusse vekk all rusten så du har en ren flate.
Stainless steel er vel ikke særlig loddbart? Tror nok det må sveises men det bør være en enkel sak for en som har MIG.

Du kan jo forhandle god pris på jobben i bytte mot litt sterke saker?

Tror nok jeg bare ville skjært vekk det lille røret og fjernet all rust og fått sveist på et nytt rørstykke.
Vis hele sitatet...
Rust er det ikke Er tross alt rustfritt stål. Er loddinga du ser.

Prøvde å myk-lodde det selv, men loddetinnet inneholdt forlite sølvlegering. (trenger visst minimun 50% og det jeg hadde inneholdt kun 5%). Så da tok jeg frem sveiseapparatet (rustfri elektrode), og stilte strømmen ned slik at elektroden akkurat tente.
Sveisen brente hull med en gang
Alt for tynt gods for disse pinnene..

RF stål er loddbart, men det trenger masse varme og loddetinn som er egnet for det. Hele apparatet her er, loddet sammen

Fikk så et "tips" om at akvarie-silikon fungerer som nødløsning. Så jeg har guffet på med det. Har snart herdet i 24 timer. Blir spennende å se om det holder tett!

Skal uansett få det reparert over helgen.

Sitat av BMWe39 Vis innlegg
Er ingen problem og fylle dette med lodding, men det beste hadde vert å pusse reint for så å få det TIG-sveiset.
Vis hele sitatet...
Jeg kom også frem til det. Les over
Skal ikke vere noe problem å få fikset den sprekken der, selv med hullet du brente med elektroden...
Kunne godt ha fiksa det for deg om du bodde nærmere..
Men gjør som vi snakka om på PM, Lag ei lita bot, og sølvlodd det..
Du kan få noen sølvloddpinner med meg om du trenger.



Det er ingen som vil kjøpe seg ett brennerapparat da?
Jeg har lenge hatt lyst til å lage ett apparat, men jeg har ikke bruk for det selv.
Noen som er hypp?
Takk for tilbudet Ignifier! Men skal prøve og få det fikset over helgen

Ser jaggu ut til at akvariums-silikonen holder tett. Kjører det med vann nå. Ingen tegn til lekkasje fra verken produktkjøleren (den jeg brente hull i), eller fra nedre gjennomgående kjølerør

Skal la den stå litt til, får og være helt på den sikre siden. Men alt tyder på at det blir fyrings i dag
Så bra! da blir det produksjon!
Har sittet noen timer ved apparatet og drukket ja.. åh, den deilige ungdummen!



Men, jeg er veldig hypp på å lage nytt apparat.
Topp kvalitetsapparat, stort eller lite!
Må vel vere noen som vil lage seg litt drikke her?
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Så bra! da blir det produksjon!
Har sittet noen timer ved apparatet og drukket ja.. åh, den deilige ungdummen!



Men, jeg er veldig hypp på å lage nytt apparat.
Topp kvalitetsapparat, stort eller lite!
Må vel vere noen som vil lage seg litt drikke her?
Vis hele sitatet...
Trønder? titegn

Det samme spør jeg om BTW. Noen i Trondheim som har lyst å lage et HB apparat med meg og slå vinmonopolet konkurs?
To timer sør for Tr.heim

Lager gjerne apparat til deg jeg..
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Rust er det ikke Er tross alt rustfritt stål. Er loddinga du ser.
Vis hele sitatet...
Vel rustfritt stål er faktisk ikke rustfritt. Det er bare mer motstandsyktig mot rust.
Men det rustet det og om forholdene for rust er tilstede.

Se på gammelt bestikk og kasseroller feks.

Ignifier jeg skulle gjerne slått til for jeg kunne tenkt meg kolonne som også kan lage gin men vi er en gjeng fattigfanter som brenner sammen så det får være til utpå vinteren isåfall. Send meg gjerne en pm med hva du tenker rundt pris for sveis og om du også har tilgang på syrefast eller om vi skal skaffe det selv. Er lettere å huske dette om du sender pm.