Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2335
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,
Trenger innspill på hvordan man kan betale en venn som bor i utlandet rett i labben.
Uten at bank/skattetaten blir nyskjerrig.

Mannen står familien nær og mistet firma og alt som hører med under covid. Da alle innreiseforbudene var strenge og han sliter økonomisk som følge av dette i etterkant.
Til forsvar for mine planlagte handlinger.

Er snakk om betaling for snekkerarbeid for muligens 150 000kr i arbeidspenger.

Har en lokalbank som er veldig nyskjerrig i mine tidligere kryptokjøp og kontant uttak.


Har tenkt ut noen alternativer men er veldig åpen for andre måter:

1. Bli fakturert av han fra hans utenlandske firma.
For materiale eller lignende.

2.
Få familie min til å sende «arv» fra en pott som ligger på en konto og venter på meg.
(Han er ikke i familie)
Denne «arven» blir da en del av ett ekte «forskudd på arv» oppgjør.
Som jeg skal få i nærmeste fremtid.

Tenker dette alternativet muligens passer best da penger aldri går innom konto og man kan gi «arv» til hvem man vil?

3.
Opprette en konto i ett land som ikke er like hissig på krypto transaksjon innhenting, ikke deler mye info med norge.
For så å sende krypto som betaling.

4.
investere i en form for verdi gjenstand som har tilnærmet lik verdi i utlandet som kan selges av arbeideren.


Selve arbeidet som blir gjort på boligen svart er jeg ikke bekymret for da jeg allerede har gjort det meste selv av Håndtverksarbeid og kaller dette egeninnsats ved spørsmål.

Innspill og andre forslag taes i mot med glede fra andre med erfaring.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har en lokalbank som er veldig nyskjerrig i mine tidligere kryptokjøp og kontant uttak.
Vis hele sitatet...
Hvis banken din er nysgjerrig burde du bytte.
Om hver enkelt bank skulle følge med på hva folk driver med ville det blitt veldig ulik praksis.
Bankene sender automatisk videre noen tall til skatteetaten, det gjelder alle bankkunder ikke deg spesielt.
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bankene er også pålagt å sende mistenksomme transaksjoner til Økokrim, noe de gjør, og når Økokrim kun behandler 0.1 promille av transaksjonene så irriterer bankansatte seg nok til å starte podcast og stille Økokrimsjefen til veggs.. Og da sikter jeg ikke til "Økrimpodden" men til podcasten "The Laundry" hvor Økokrimsjefen er med i episode 24.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hva om jeg sender penger jeg har mottatt fra andre i usd via paypal til utlandet i Euro?
Blir dette registrert av Skatteetaten?
Om du forteller hvilket land pengene skal til, vil det være enklere med tips.
Har du denne summen klar til sending eller uttak til denne karen, eller du dra ut pengene fra et sted?
Sist endret av MaskinRambo; 5. september 2022 kl. 03:23.
Anonym bruker
"Utstø Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gi han en brukt klokke til denne verdien han har på armen hjem, for så å selge den i hjemlandet?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Gi han en brukt klokke til denne verdien han har på armen hjem, for så å selge den i hjemlandet?
Vis hele sitatet...
Ja. En Rolex er vel fasit her. Høy etterspørsel, lett å omsette og ca samme verdi uansett hvor du er i verden.

Klokka kan han ha på armen. Boks, sertifikat, kvittering etc kan ettersendes i posten.
Jeg har sendt noen 100 tusen utenlands, aldri fått spørsmål.
Bruker selv alltid https://wise.com/ , går på 1 dag selv om det er utenfor europa.