Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  172 19451
Thiomersal har vært brukt som konserveringsmiddel i snart 100 år i en rekke medisinske produkter.
Sitat av Fun-Light Vis innlegg
Er det derfor kvikksølv blir benyttet, i slike haste vaksiner?
Vis hele sitatet...
Om du kunne bare ha faktasjekket en smule, før du kaster ut slike spørsmål, som er for å skape frykt?..

Men hvis det skulle ha vært tiomersal der, så hadde dette ikke vært et problem. Det meste av maten vi spiser inneholder også mikroskopiske mengder kvikksølv. Faktisk så er kvikksølvmengden som var i vaksiner mikroskopisk av det en spiser i vanlig mat. Men det i maten er gjerne mye farligere forbindelser, enn de som var i vaksinene. I mat og vann kan en bl.a. finne metylkvikksølv. Hadde vært mye mere bekymret for de ulovlige drogene dere kjøper på gata, og hva de inneholder...

Men følger en Mattilsynets råd, så er allikevel kvikksølvinntaket under et farlig nivå.
Sitat av Fun-Light Vis innlegg
Er det derfor kvikksølv blir benyttet, i slike haste vaksiner?
Vis hele sitatet...
Det finnes ikke spor av kvikksølv i hverken Phizer eller Moderna sine vaksiner.
Det var ikke kvikksølv i vaksiner før heller, det var en kvikksølvforbindelse. Det blir som å si at du krydrer maten din med klor fordi du strør på natriumklorid. Det er faktisk ikke det samme.

Stoffer endrer egenskaper når de reagerer og danner nye forbindelser. Du bør ikke servere hverken saltsyre eller ammoniakk til barna dine på lørdagskvelden, men hvis du blander dem så får du hockeypulver.
Noen her hatt den nye varianten? Mistenker at jeg kan ha det, oppleves som en forkjølelse enn så lenge. Litt hodepine, noe rar hals, og slapp.
Sist endret av m0b; 7. desember 2021 kl. 13:50.
Sitat av daffe Vis innlegg
Men det vet jo hele legestanden. Alle vet jo at det ikke finnes noen godkjente medisiner eller vaksiner basert på mRNA før disse hastegodkjente covid vaksinene, finnes vel muligens en medisn basert på siRNA. Alle vet jo også at de som har forsket på/utviklet mRNA medisin har hatt store utfordinger med hjelpestoffene. Det er jo ikke noe konspirasjon det.
Vis hele sitatet...
De første vaksinene som benyttet tilsvarende teknologi dukket opp tidlig på 2000-tallet. En av de mest kjente, og som faktisk ble brukt (svært vellykket, om jeg sa må legge til), var for Ebola-utbruddet i Kongo i 2014. Altså solide 10 år etter at teknologien var på plass og man jobbet med å kvalitetssikre den. Og seks år før utbruddet av SARS-CoV-2.

Så hele ideén om at det ble koket opp på en lab hos BioNTech/Pfizer eller Moderna, hastegodkjent og puttet i armene på millarder av folk henger ikke på greip. Under normale omstendigheter så hadde det trolig tatt noen år før de første vaksinene som benyttet denne vektoren hadde kommet i masseproduksjon, men det handler mer om et føre var-prinsipp.
Sitat av Kebabsaus Vis innlegg
Noen her hatt den nye varianten? Mistenker at jeg kan ha det, oppleves som en forkjølelse enn så lenge. Litt hodepine, noe rar hals, og slapp.
Vis hele sitatet...
Mistenker du det bør du sikkert ta en hjemmetest. Det går både forkjølelse og influensa.
Sist endret av m0b; 7. desember 2021 kl. 13:51.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Da var det snart tid for dette igjen da.
Regjeringen anbefaler fjerde dose til alle over 65 år
Nå er jeg godt under 65, men jeg har kun to doser under vesten.
Hvor ligger folk i løypa og er anti folket fortsatt like anti?
Jeg har 3 doser (Pfeizer, Moderna og Pfeizer) i venstrearmen. Fikk vondt i armen et par dager etterpå de tre gangene, men ellers har jeg ikke merket noe annet enn takknemlighet til de som har stått på og lagd og utprøvd vaksinene.



Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvor ligger folk i løypa og er anti folket fortsatt like anti?
Vis hele sitatet...
Dem er nok som solungen (folk ifra Solør områder rundt Kongsvinger), "Vi gir øss itte på tærre mækka!" som oversettes med "Vi gir oss ikke på tørre møkka!"
Du kan hamre dem i hodet med bibloteker med bevis, men ingen ting flytter på seg der...
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg tok tredje dose i januar. Planlegger å ta #4 på ett eller annet tidspunkt hvis den blir tilgjengelig/anbefalt, men har ikke hastverk. Jeg vet for så vidt ikke hva som er optimal timing, heller, med tanke på beskyttelse.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Da var det snart tid for dette igjen da.
Regjeringen anbefaler fjerde dose til alle over 65 år
Nå er jeg godt under 65, men jeg har kun to doser under vesten.
Hvor ligger folk i løypa og er anti folket fortsatt like anti?
Vis hele sitatet...
Tror anti folket enda er like anti. Selv uvaksinert, gjennomgått en omgang med viruset. Merket veldig lite til det. Og kommer ikke til og la meg vaksinere. Litt morsomt at det kalles vaksine. Når definisjonen på en vaksine tatt fra Google er som følger.


Vaksine er et preparat som brukes til å stimulere immunapparatet slik at den som vaksineres, blir immun uten å gjennomgå sykdom.
Folk gjennomgår jo sykdom og blir smittet flere ganger. så da er det vell i teorien ikke en vaksine.
uvaksinert og egoistisk forever. tenker det er best sån.
tror på variert kost å frisk luft, har fungert i alle år.
Sitat av magnet Vis innlegg
uvaksinert og egoistisk forever. tenker det er best sån.
tror på variert kost å frisk luft, har fungert i alle år.
Vis hele sitatet...
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Tror anti folket enda er like anti. Selv uvaksinert, gjennomgått en omgang med viruset. Merket veldig lite til det. Og kommer ikke til og la meg vaksinere. Litt morsomt at det kalles vaksine. Når definisjonen på en vaksine tatt fra Google er som følger.


Vaksine er et preparat som brukes til å stimulere immunapparatet slik at den som vaksineres, blir immun uten å gjennomgå sykdom.
Folk gjennomgår jo sykdom og blir smittet flere ganger. så da er det vell i teorien ikke en vaksine.
Vis hele sitatet...
At dere har vært her på freak i så mange år og garantert lest de fleste trådene som omhandler temaet og allikavel klare å lire av dere den samme gamle regla. Hadde nesten vært imponert om det ikke hadde vært et så idiotisk standpunkt å ta..
jeg var ikke så dum å trodde corona var så ille, men likevel tenke jeg at det var en mild influensa. har tatt mine tre doser tidligere og holdt meg frisk igjennom covid til i sommer. da kom covid som å slå meg i panna på null time, lå rett ut to uker. greit nok trengte jeg ikke sykehus som, men var faen meg dårlig også. influensa gange 10. hadde så verk i kroppen gange 100 og den verste influensa jeg har hatt som man kan sammenligne. lært at covid ikke er å kødde med tanke på etttervirkinger, sliter enda med kroppen og pust der man er sliten og pust er tung. trodde aldri den var så ille selv om jeg hadde respekt, men tenkte dette var nada sykdom mot vanlig

opplev det selv så endrer man menig er jeg sikker på
Sist endret av RapTouR; 6. august 2022 kl. 00:56.
Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg vet for så vidt ikke hva som er optimal timing, heller, med tanke på beskyttelse.
Vis hele sitatet...
Er ikke sikker selv. Det de (myndighetene) har sagt er at det kan/vil bli aktuelt nærmere høsten.
Nakstad er på banen igjen også og det gjør jo ikke situasjonen noe lettere å forstå.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Tror anti folket enda er like anti. Selv uvaksinert, gjennomgått en omgang med viruset. Merket veldig lite til det. Og kommer ikke til og la meg vaksinere. Litt morsomt at det kalles vaksine. Når definisjonen på en vaksine tatt fra Google er som følger.


Vaksine er et preparat som brukes til å stimulere immunapparatet slik at den som vaksineres, blir immun uten å gjennomgå sykdom.
Folk gjennomgår jo sykdom og blir smittet flere ganger. så da er det vell i teorien ikke en vaksine.
Vis hele sitatet...
Uinteressant mentalgymnastikk og naturligvis totalt feil. Du kan ikke bruke din egen totale mangel på forståelse som påskudd til å omdefinere et begrep som har vært vanlig i et par hundre år pluss.
Sist endret av robhol; 6. august 2022 kl. 11:37.
Uvaksinert 👍
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Da var det snart tid for dette igjen da.
Regjeringen anbefaler fjerde dose til alle over 65 år
Nå er jeg godt under 65, men jeg har kun to doser under vesten.
Hvor ligger folk i løypa og er anti folket fortsatt like anti?
Vis hele sitatet...
Fortsatt 0 stikk og still going Strong. Hadde Delta og null stress. Omgått mange vaksinerte som har vært syke flere ganger, kjenner flere uvaksinerte som kun har hatt Delta uten noe stress og ikke fått noe mer. Kjenner de som har hatt Delta og vaksinert som har fått det på nytt. Mange vaksinerte som har hatt Delta og vært skikkelig influensa syke. Så jeg trenger vel ikke noe mer bevis på at mitt valg er rett for meg. Kjenner mange med bivirkninger av vaksina også, særlig blødninger.
Sitat av robhol Vis innlegg
Uinteressant mentalgymnastikk og naturligvis totalt feil. Du kan ikke bruke din egen totale mangel på forståelse som påskudd til å omdefinere et begrep som har vært vanlig i et par hundre år pluss.
Vis hele sitatet...
Du kan ta og Google ordet vaksine. Og de hva som står. Er ikke jeg som har omdefinert noe som helst. Og er ikke noe vaksine motstander i det heletatt. Jeg tenker folk for gjøre som dem vil når det kommer til akuratt vaksiner.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Du kan ta og Google ordet vaksine. Og de hva som står. Er ikke jeg som har omdefinert noe som helst. Og er ikke noe vaksine motstander i det heletatt. Jeg tenker folk for gjøre som dem vil når det kommer til akuratt vaksiner.
Vis hele sitatet...
Derfor har vi også noe, som kalles kildekritikk. Altså en ser på resultatene av en slik googling, og vurderer hvert enkelt resultat av googlingen kritisk. Altså om det er en pålitelig kilde eller ei.



Det er utrolig mye ute på nettet, som er skikkelig oksedritt. Mens det er da noe, som også er bra. En må da lære seg, og se hva som er oksedritt og hva som er bra. Dette er en kunst som må læres, som mye annet.


Når du kommer med et slikt svar som her, så viser du egentlig at du ikke har skjønt bæra hva kildekritikk er. Om du har det eller ikke, skal jeg ikke uttale meg for bastant om.

Men den bruker et resultat eller noen resultat av googlingen som kilde, og da refererer en de kildene en har brukt. Slik som PubMed eller hva en får som resultat. Bare sikte til google er idiotisk!..

Sitat av elz Vis innlegg
Over alt sensureres det. Er ikke lov å være skeptisk til hva myndighetene sier om vaksine virker det som, selv om den er ny, og det nå kommer frem både at den ikke er spesielt effektiv eller helt trygg. Er selv uvaksinert og hadde covid, som var som en vanlig forkjølelse for min del, ble også mest sannsynlig smittet av noen som var vaksinert. Men kan ikke si det, for det er feil og jeg er idiot
Vis hele sitatet...
For det er ikke myndighetene som sier det. Men det er forskere som prøver det ut, og faktisk SJEKKER om det er trygt. Dette blir da så publisert i et godkjent vitenskapelig tidsskrift, der dataene en baserer konklusjonen på, og hvilke metoder som er brukt også kommer frem. Så har myndighetene lest slike studier, og baserer sine tiltak på dette.

Det er den samme prosessen som har blitt fulgt, når ingeniørene har lest fysikkstudier, og lagd f.eks. prosessoren i datamaskinen du bruker nå. Det er denne prosessen, som bringer verden fremover.

Men det er via slike kommentarer som det her, du fremstår som komplett idiot. Det er de sørgelige fakta. Lær deg litt om det du uttaler deg om, hvis du klarer!..
Sist endret av aluminiumfluorid; 6. august 2022 kl. 14:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uvaksinert 👍
Tror mye hadde vært løst hvis man sluttet å kalle det vaksine. Når man ser hvor lite effektiv den er så burde man fått ett annen ord for det. De fleste har den foreningen og tro, i hvetfall frem til 2020, at en vaksine skal vare en god stund, gjerne livet ut. Nå har media vært flinke til å omdefinere begrepet vaksine og nesten alle tror jo i dag at det er normalt å bli syk og smitte selv om man er vaksinert. Var ikke slik før.

Her ser man hvor effektiv denne "vaksina" er ��

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35131043/
Sitat av daffe Vis innlegg
Tror mye hadde vært løst hvis man sluttet å kalle det vaksine. Når man ser hvor lite effektiv den er så burde man fått ett annen ord for det. De fleste har den foreningen og tro, i hvetfall frem til 2020, at en vaksine skal vare en god stund, gjerne livet ut. Nå har media vært flinke til å omdefinere begrepet vaksine og nesten alle tror jo i dag at det er normalt å bli syk og smitte selv om man er vaksinert. Var ikke slik før.

Her ser man hvor effektiv denne "vaksina" er ..
Vis hele sitatet...
men folk blir vel litt mindre syke, smitter litt færre, bruker litt mindre resurser i helsevesenet.

Er ikke sikkert vi blir kvitt faenskapet gjennom vaksinering, men jeg tror ikke det er smart å slippe alle tømmer heller.
Hvor mange døde i Sverige eller i Italia før de fikk kontroll?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
men folk blir vel litt mindre syke, smitter litt færre, bruker litt mindre resurser i helsevesenet.

Er ikke sikkert vi blir kvitt faenskapet gjennom vaksinering, men jeg tror ikke det er smart å slippe alle tømmer heller.
Hvor mange døde i Sverige eller i Italia før de fikk kontroll?
Vis hele sitatet...
Min erfaring basert på de rundt meg er at folk ikke blir så veldig mye mindre syke selv om de er vaksinert, unntaket er de i risikosonen. Ellers er vell "vaksinens" oppgave å smitte litt færre som du sier siden vi ikke blir helt immune med vaksinen.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Derfor har vi også noe, som kalles kildekritikk. Altså en ser på resultatene av en slik googling, og vurderer hvert enkelt resultat av googlingen kritisk. Altså om det er en pålitelig kilde eller ei.



Det er utrolig mye ute på nettet, som er skikkelig oksedritt. Mens det er da noe, som også er bra. En må da lære seg, og se hva som er oksedritt og hva som er bra. Dette er en kunst som må læres, som mye annet.


Når du kommer med et slikt svar som her, så viser du egentlig at du ikke har skjønt bæra hva kildekritikk er. Om du har det eller ikke, skal jeg ikke uttale meg for bastant om.

Men den bruker et resultat eller noen resultat av googlingen som kilde, og da refererer en de kildene en har brukt. Slik som PubMed eller hva en får som resultat. Bare sikte til google er idiotisk!..

For det er ikke myndighetene som sier det. Men det er forskere som prøver det ut, og faktisk SJEKKER om det er trygt. Dette blir da så publisert i et godkjent vitenskapelig tidsskrift, der dataene en baserer konklusjonen på, og hvilke metoder som er brukt også kommer frem. Så har myndighetene lest slike studier, og baserer sine tiltak på dette.

Det er den samme prosessen som har blitt fulgt, når ingeniørene har lest fysikkstudier, og lagd f.eks. prosessoren i datamaskinen du bruker nå. Det er denne prosessen, som bringer verden fremover.

Men det er via slike kommentarer som det her, du fremstår som komplett idiot. Det er de sørgelige fakta. Lær deg litt om det du uttaler deg om, hvis du klarer!..
Vis hele sitatet...

Tatt fra store norske leksikon.

Vaksine er et preparat som brukes til å stimulere immunapparatet slik at den som vaksineres, blir immun uten å gjennomgå sykdom.

Store norske leksikon er eid av de norske universitetene og flere andre ideelle organisasjoner:

Universitetet i Oslo
NTNU
Universitetet i Bergen
UiT/Norges Arktiske Universitet
Universitetet i Søraust-Noreg
OsloMet
Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
Universitetet i Agder
Universitetet i Stavanger
Nord universitet
Høgskulen på Vestlandet
Norges musikkhøgskole
Meteorologisk institutt
Nynorsk kultursentrum
Nasjonalmuseet
Det Norske Akademi for Språk og Litteratur
Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab
Det Norske Videnskaps-Akademi
Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening
Sparebankstiftelsen DNB
Fritt Ord

https://sml.snl.no/vaksine

Vaksinering er en måte å stimulere kroppens immunrespons på uten å bli syk. Vaksinen inneholder svekkede eller døde organismer som vanligvis ikke forårsaker sykdom. Kroppen er i stand til å ødelegge patogenet i vaksinen og produsere hukommelsesceller. Når kroppen utvikler immunitet mot et spesifikt patogen, er vi vaksinerte mot sykdommen. Hvis kroppen noen ganger senere i livet eksponeres for det samme patogenet, vil hukommelsescellene reagere raskt uten noen prøve-og-feile periode. Dette gjør det mulig for kroppen å ødelegge patogenet på en effektiv måte før det forårsaker sykdom.

Kilde NHI

https://nhi.no/animasjoner/infeksjoner/vaksiner/


Og her fra FHI

Når vi får vaksiner aktiviseres immunapparatet uten at vi blir syke. Slik kan noen av de farlige smittsomme sykdommene forebygges på en enkel og effektiv måte.

https://www.fhi.no/sv/vaksine/barnev...or-vaksinere-/

Bra nok for deg det?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
5FDP: Folk som deg og daffe ødelegger debatter.

Det er faen ikkje interessant å diskutere semantikk. COVID-vaksinene reduserer smitterisiko og konsekvens ved smitte. Dei er - til liks med mange andre vaksiner - ikkje perfekte, så risikoen for smitte og konsekvens ved smitte går ikkje til null. Det gjer ikkje at dei ikkje er vaksiner.

Det som er nytt med pandemien er at uttrykk som tidlegare har vore brukt i akademiske kretsar for å diskutere vaksiner brått vart overskriftsmateriale. Kor mange kjende til uttrykk som reproduksjonstall før pandemien?

Den eksponeringa gjer og at mange for første gong har vorte klar over at vaksiner (som det meste av medisin) ikkje er perfekte. Dei har feilmarginer. Det er ikkje unikt for mRNA-vaksinene. Det som tvert imot er påfallande er at mRNA-vaksinene vart utvikla på kort tid, og fungerte over all forventning. Det var dei som gjorde at vi kunne gjenåpne samfunnet, fordi smittebølgene vart mindre i omfang, og konsekvensane av smitte mindre.

Så kan du gå og runke til dine feilslutninger om vaksiner. Ikkje involver oss i den runkinga.
Sist endret av vidarlo; 7. august 2022 kl. 00:10.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
5FDP: Folk som deg og daffe ødelegger debatter.

Det er faen ikkje interessant å diskutere semantikk. COVID-vaksinene reduserer smitterisiko og konsekvens ved smitte. Dei er - til liks med mange andre vaksiner - ikkje perfekte, så risikoen for smitte og konsekvens ved smitte går ikkje til null. Det gjer ikkje at dei ikkje er vaksiner.

Det som er nytt med pandemien er at uttrykk som tidlegare har vore brukt i akademiske kretsar for å diskutere vaksiner brått vart overskriftsmateriale. Kor mange kjende til uttrykk som reproduksjonstall før pandemien?

Den eksponeringa gjer og at mange for første gong har vorte klar over at vaksiner (som det meste av medisin) ikkje er perfekte. Dei har feilmarginer. Det er ikkje unikt for mRNA-vaksinene. Det som tvert imot er påfallande er at mRNA-vaksinene vart utvikla på kort tid, og fungerte over all forventning. Det var dei som gjorde at vi kunne gjenåpne samfunnet, fordi smittebølgene vart mindre i omfang, og konsekvensane av smitte mindre.

Så kan du gå og runke til dine feilslutninger om vaksiner. Ikkje involver oss i den runkinga.
Vis hele sitatet...

Du hadde ikke behøvd og skrive så mye for at jeg skulle trekke meg ut. Det hadde vært nok med. At du mener vaksinen har virket over all forventning. Liker egentlig og lese mye av det du skriver. Men her er du usakelig. Med så mange bivirkninger og dødsfall. Pluss smitte så har du virkelig lav forventning.

Synes det er trist at det ikke har vært mulighet til og diskutere dette temaet på freak. Vær gang noen kommer med noe litt negativt. Så er det en stor gjeng med vaksine frelste folk som tar helt fullstendig av Og angriper og gjør det umulig og diskutere. Er som jeg har sakt tidligere ikke imot vaksinen. Har bare selv valgt og ikke ta den. Som jeg har gjort med en del andre vaksiner også. Har aldri rakket ned på noen som har tatt vaksinen. Men har opplevd og bli rakket ned på for og ikke ha tatt den. Folk må få gjøre som dem vil.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Du hadde ikke behøvd og skrive så mye for at jeg skulle trekke meg ut. Det hadde vært nok med. At du mener vaksinen har virket over all forventning. Liker egentlig og lese mye av det du skriver. Men her er du usakelig. Med så mange bivirkninger og dødsfall. Pluss smitte så har du virkelig lav forventning.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på at det har vore spesielt mykje bivirkninger eller dødsfall, samanlikna med andre vaksiner? Så vidt eg har registrert er det ingen dødsfall som kan knyttast til mRNA-vaksinene, og generelt veldig lite alvorlige bivirkninger. Tunge institusjoner som John Hopkins fastslår at vaksinene er effektive og trygge.

Underbygg påstandane dine.
Virkeligheten er gjerne litt mer komplisert enn en lettforståelig definisjon. En vaksine trenger ikke å være 100% for å gjøre nytte, bare det å redusere sykdomsforløpet er verdt mye. Færre blir syke, færre trenger medisinske behandling og færre dør.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
.
Synes det er trist at det ikke har vært mulighet til og diskutere dette temaet på freak. Vær gang noen kommer med noe litt negativt. Så er det en stor gjeng med vaksine frelste folk som tar helt fullstendig av Og angriper og gjør det umulig og diskutere.
Vis hele sitatet...
Så...det at du får motargumenter når du argumenterer gjør det umulig å diskutere? I min verden så er det definisjonen på en diskusjon, men ok.
Hver gang temaet dukker opp så må vi tilsynelatende gjennom den samme regla med folk uten skikkelige argumenter som nekter å støtte, vise til kilder eller på noen som helst måte evner eller ønsker å diskutere saklig.

De blir konstant skutt i fillebiter av reell forskning o argumenter som kan understøttes, men det hjelper ikke. De sier bare det samme om igjen bare med en liten tweak og forventer og ikke bli motsagt. «Det går ikkr an å komme med en annen mening uten at blabla».

Som pi sa. Det er jo derfor det kalles en diskusjon. Det det er ikke enn så myr dere vil et ekkokammer og safespace for dumme uttalelser.

Jeg oppfordrer dere som føler dere ikke kan diskutere nor om å faktisk lese godt gjennom argumentene dere får servert og istedet for å bare fnyse av det
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Synes det er trist at det ikke har vært mulighet til og diskutere dette temaet på freak. Vær gang noen kommer med noe litt negativt. Så er det en stor gjeng med vaksine frelste folk som tar helt fullstendig av Og angriper og gjør det umulig og diskutere.
Vis hele sitatet...
Skjønner at det sikkert føles sånn når "eliten" hagler ned på ned på deg fra oven, men du skjønner vel at det begynner å bli en veldig ensformig diskusjon også og der flertallet av de i den uvaksinerte gruppen så og si aldri kommer med noen fakta som holder mål, noe nytt, noe substansielt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av daffe Vis innlegg
Her ser man hvor effektiv denne "vaksina" er ��

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35131043/
Vis hele sitatet...
Nei, vi ser stortsett at du ikkje kan medisin.

Interpretation: We found progressively waning vaccine effectiveness against SARS-CoV-2 infection of any severity across all subgroups, but the rate of waning differed according to vaccine type. With respect to severe COVID-19, vaccine effectiveness seemed to be better maintained, although some waning became evident after 4 months. The results strengthen the evidence-based rationale for administration of a third vaccine dose as a booster.
Vis hele sitatet...
Ja, effekten avtar med tid. Men effekten er der. Effekten mot alvorleg sjukdom var sterkare enn effekten mot smitte.

Men kombinasjonen av mindre smitte i samfunnet og færre som vert alvorleg sjuke var nok til at ein kunne åpne opp samfunnet og ignorere pandemien i langt større grad.

Og på grunn av slike studier kom og tredje dose. Det er forøvrig ikkje unikt for desse to vaksinene at det krevst fleire dosar, eller oppfriskingsdosar. Det er relativt vanleg. Det uvanlege er at det var ein pandemisituasjon der slikt vart mediesaker.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Du kan ta og Google ordet vaksine. Og de hva som står. Er ikke jeg som har omdefinert noe som helst. Og er ikke noe vaksine motstander i det heletatt. Jeg tenker folk for gjøre som dem vil når det kommer til akuratt vaksiner.
Vis hele sitatet...
Dette er jo lallende idioti, gå og legg deg.
Vaksinen var og er aldri i utgangspunktet beskyttende mot spredning eller immunitet. Dette ble sagt av FHI selv. Det er faktisk umulig, den skal beskytte mot korona på egen kropp hvis man ble syk.

Poenget er at det er mye diskusjon om at du er egoistisk, du tar ikke en for laget, dermed er du anti vaxx, du fortjener å bli utestengt fra samfunnet!

Slike reaksjoner og dømming på forhånd gjør jo igjen oss mennesker fiender mot hverandre.

Nå er det jo omtrent ingenting av masse død korona. Det eksisterer, men det snakkes ikke om i media lenger. Jeg er ikke anti vaxx eller konspirasjon teoretikere, så det er sagt, syns det bare er rart at ikke alle reagerer på situasjonen over situasjonen! Eller ulike perspektiver uten at man er på lag med den ene eller andre siden.
Til alle dere som er så overbevist at corona vaksine er det tryggeste som finnes, måtte logge inn på gammel bruker for å kommentere dette her.

https://openvaers.com/covid-data

Vaccine Adverse Effects Reporting System viser offentlig statistikk svart på hvitt, det er en del bivirkinger og død som er direkte knyttet til selve vaksinen, fra alle produsentene. Selvfølgelig er det ett fåtall sammenlignet med antall doser gitt, men å blånekte og tro at vaksinen er helt trygg blir bare feil i mine øyne, takk for meg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Trooploop Vis innlegg
Til alle dere som er så overbevist at corona vaksine er det tryggeste som finnes, måtte logge inn på gammel bruker for å kommentere dette her.

https://openvaers.com/covid-data

Vaccine Adverse Effects Reporting System viser offentlig statistikk svart på hvitt, det er en del bivirkinger og død som er direkte knyttet til selve vaksinen, fra alle produsentene. Selvfølgelig er det ett fåtall sammenlignet med antall doser gitt, men å blånekte og tro at vaksinen er helt trygg blir bare feil i mine øyne, takk for meg.
Vis hele sitatet...
Dette har vært tatt opp før. Du misforstår VAERS sammen med resten av vaksinedebatten.

Kort fortalt: alle "adverse effects" blir innrapportert for nettopp å avdekke bivirkninger. Man kan ikke risikere å gå glipp av en ekte bivirkning fra en gitt behandlingsform, derfor tar man med alt som skjer uten å gjette rundt årsaksforhold. Har du blitt stukket og noe skjer, havner det i databasen enten vaksinen er relevant eller ikke.

Forskningen som faktisk tar sikte på å evaluere hvor trygg vaksinene er viser at selv de relativt utrygge er ganske trygge. Definitivt tryggere enn COVID.

"TrYgGeStE sOm FiNnEs" er det ingen som påstår, så den slags piss kan du spare folk for.
Sist endret av robhol; 7. august 2022 kl. 13:37.
Sitat av yomomma Vis innlegg
Vaksinen var og er aldri i utgangspunktet beskyttende mot spredning eller immunitet. Dette ble sagt av FHI selv. Det er faktisk umulig, den skal beskytte mot korona på egen kropp hvis man ble syk.

Poenget er at det er mye diskusjon om at du er egoistisk, du tar ikke en for laget, dermed er du anti vaxx, du fortjener å bli utestengt fra samfunnet!

Slike reaksjoner og dømming på forhånd gjør jo igjen oss mennesker fiender mot hverandre.

Nå er det jo omtrent ingenting av masse død korona. Det eksisterer, men det snakkes ikke om i media lenger. Jeg er ikke anti vaxx eller konspirasjon teoretikere, så det er sagt, syns det bare er rart at ikke alle reagerer på situasjonen over situasjonen! Eller ulike perspektiver uten at man er på lag med den ene eller andre siden.
Vis hele sitatet...

Dem gikk vell ut i begynnelsen av denne pandemien med ett håp om at vaksinen skulle gjøre oss immune. Har du kilde på at dem aldri trodde vaksinen skulle gjøre oss immune mot smitte og spredning?

Nå et dette bare tatt ut av vg.

Nye tall fra Israel: Vaksine hindrer smittespredning

Av én million fullvaksinerte, ble under tusen coronasmittet, viser helt nye tall fra Israel. Det lover godt for verden – og Norge.


https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...mittespredning

Prøvde og finne eldre artikler som påviser din påstand. Men fant ikke. Mener selv og huske at mye i avisen i begynnelsen dreide seg om at dem håpet at vaksinen skulle virke sånn at vi ble immune. Ikke bare mot symptomer.
Sitat av robhol Vis innlegg
Dette har vært tatt opp før. Du misforstår VAERS sammen med resten av vaksinedebatten.

Kort fortalt: alle "adverse effects" blir innrapportert for nettopp å avdekke bivirkninger. Man kan ikke risikere å gå glipp av en ekte bivirkning fra en gitt behandlingsform, derfor tar man med alt som skjer uten å gjette rundt årsaksforhold. Har du blitt stukket og noe skjer, havner det i databasen enten vaksinen er relevant eller ikke.

Forskningen som faktisk tar sikte på å evaluere hvor trygg vaksinene er viser at selv de relativt utrygge er ganske trygge. Definitivt tryggere enn COVID.

"TrYgGeStE sOm FiNnEs" er det ingen som påstår, så den slags piss kan du spare folk for.
Vis hele sitatet...
Synes du kan spare deg for pisspreiket ditt, det er bivirkninger knyttet til vaksinen om du liker det eller ikke. Personlig kjenner jeg til to stykk som døde av blodpropp kort stund etter de har mottatt andre dose av sars cov 19 vaksinen.

Statistisk sett er den trygg for folk flest, selv er jeg uvaksinert men ikke en motstander. Immunforsvaret til unge folk klarer seg fint med å bekjempet viruset og da bygger man naturlig motstand som etter min mening er mye bedre enn selve vaksinen. Covid har jeg klart på 4-5 timer med litt svetting og temperatursvingninger, har ikke vært syk siden da. Noen av mine arbeidskollegaer derimot har hatt 3 doser med vaksine og blir syke gang etter gang.

Uansett så bør det være fritt valg å vaksinere seg synes jeg, det er tross alt litt verre type influensa, ikke svartedøden.
Uvaksinert 👍
Synes det er fascinerende hvordan folk her inne forsvarer hvor elendig vaksinen virker. Når selv de med "litt" mer kompetanse enn tastaturryttere her inne sier følgende

"Vi visste for eksempel ikke at vaksinene ikke skulle virke evig."

Rart han sier det hvis det er helt normalt at vaksiner skal fungere dårlig og bare vare noen mnd.

https://www.dagbladet.no/nyheter/bek...ffekt/74512774
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Trooploop Vis innlegg
Synes du kan spare deg for pisspreiket ditt, det er bivirkninger knyttet til vaksinen om du liker det eller ikke. Personlig kjenner jeg til to stykk som døde av blodpropp kort stund etter de har mottatt andre dose av sars cov 19 vaksinen.

Statistisk sett er den trygg for folk flest, selv er jeg uvaksinert men ikke en motstander. Immunforsvaret til unge folk klarer seg fint med å bekjempet viruset og da bygger man naturlig motstand som etter min mening er mye bedre enn selve vaksinen. Covid har jeg klart på 4-5 timer med litt svetting og temperatursvingninger, har ikke vært syk siden da. Noen av mine arbeidskollegaer derimot har hatt 3 doser med vaksine og blir syke gang etter gang.

Uansett så bør det være fritt valg å vaksinere seg synes jeg, det er tross alt litt verre type influensa, ikke svartedøden.
Vis hele sitatet...
Det er nesten fornøyelig at du klager over "pisspreik" hos andre når du selv serverer det: robhol nekter ikke for at vaksinen har bivirkninger, hvor har du det i fra? Og så skal du smøre på at du personlig kjenner noen som døde av blodpropp, hva i huleste villeste verden skal det ha å si?
Hvorfor tror du at dine anekdotiske bevis skal ha noe som helst tyngde i en diskusjon?`Er de små grå totalt fraværende? Hva er det med dere vaksineskeptikere å konstant bare se verden fra deres lille ståsted? Dere klarer jo fint å cherrypicke informasjon fra andre mennesker når dere skal grafse frem "bevis" for den jævla stae meningen deres?

Sitat av Trooploop Vis innlegg
Immunforsvaret til unge folk klarer seg fint med å bekjempet viruset og da bygger man naturlig motstand som etter min mening er mye bedre enn selve vaksinen.
Vis hele sitatet...
Det her er beviselig løgn, det er mange dødsfall av folk under 30 år med covid, men facebook-feeden din har vel ikke servert deg den informasjonen?
Norge kom billig unna COIVD, for vi er et lite land med liten og spredt befolkning. At mesteparten faktisk tok vaksinen og brukte sosial distansiering og masker er grunnen til at vi hadde så få dødsfall blandt unge: Heldigvis bare 3 bekreftede dødsfall for de under 39 år.
Så ja, man kan si at å risikoen for å dø av covid når du er under 39 år er veldig liten i Norge, men den er enda mindre med vaksinen. Og den statistikken blir mye værre når du reiser ut av Norge.

Jeg er temmelig lei å høre dere vaksineskeptikere kauke inne her, dere er ufyselige, flere av dere trer inn i offerroller der dere hyler om sensur og dere tegner dere som noen slags fornuftens voktere:
Jeg hadde ikke tatt en deodorantanbefaling fra dere seriøst en gang.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er nesten fornøyelig at du klager over "pisspreik" hos andre når du selv serverer det: robhol nekter ikke for at vaksinen har bivirkninger, hvor har du det i fra? Og så skal du smøre på at du personlig kjenner noen som døde av blodpropp, hva i huleste villeste verden skal det ha å si?
Hvorfor tror du at dine anekdotiske bevis skal ha noe som helst tyngde i en diskusjon?`Er de små grå totalt fraværende? Hva er det med dere vaksineskeptikere å konstant bare se verden fra deres lille ståsted? Dere klarer jo fint å cherrypicke informasjon fra andre mennesker når dere skal grafse frem "bevis" for den jævla stae meningen deres?



Det her er beviselig løgn, det er mange dødsfall av folk under 30 år med covid, men facebook-feeden din har vel ikke servert deg den informasjonen?
Norge kom billig unna COIVD, for vi er et lite land med liten og spredt befolkning. At mesteparten faktisk tok vaksinen og brukte sosial distansiering og masker er grunnen til at vi hadde så få dødsfall blandt unge: Heldigvis bare 3 bekreftede dødsfall for de under 39 år.
Så ja, man kan si at å risikoen for å dø av covid når du er under 39 år er veldig liten i Norge, men den er enda mindre med vaksinen. Og den statistikken blir mye værre når du reiser ut av Norge.

Jeg er temmelig lei å høre dere vaksineskeptikere kauke inne her, dere er ufyselige, flere av dere trer inn i offerroller der dere hyler om sensur og dere tegner dere som noen slags fornuftens voktere:
Jeg hadde ikke tatt en deodorantanbefaling fra dere seriøst en gang.
Vis hele sitatet...
Kan si det samme om deg/dere "provaksine" folk, for det går begge veier. Å se kun det positive med vaksinen og neglisjere evnt. bivirkinger blir en dobbelmoral preik, og facebook bruker jeg ikke engang ettersom det finnes pålitelige kilder tilgjengelig for mennesker flest, og det er ikke snakk om å "cherrypicke" det som passer meg best, men å se begge sider av saken, litt skeptisisme har folk ikke vondt av.

Hva har det å si at mine bekjente døde av blodpropp? Det har jo ikke noe å si for deg du mistet jo ingen..

For å gjenta det som var temaet en citat fra CDC "VAERS data contains coincidental events AND those truly caused by vaccines. Den statistikken er en kombinasjon av tilfeldige og direkte hendelser knyttet til coronavaksinen men i hvilken ratio det vett vi ikke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Trooploop Vis innlegg
For å gjenta det som var temaet en citat fra CDC "VAERS data contains coincidental events AND those truly caused by vaccines. Den statistikken er en kombinasjon av tilfeldige og direkte hendelser knyttet til coronavaksinen men i hvilken ratio det vett vi ikke.
Vis hele sitatet...
Mi utheving. Og du treff spikaren på hovudet; vi veit veldig lite om data i VAERS.

Difor kan vi ikkje bruke data i VAERS uten å sortere vekk tilfeldigheitene. At du ikkje forstår det underbygger enkelt og greit at du ikkje er ei stemme det er verdt å lytte til når det kjem til vaksiner.
Sist endret av vidarlo; 7. august 2022 kl. 16:14.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Mi utheving. Og du treff spikaren på hovudet; vi veit veldig lite om data i VAERS.

Difor kan vi ikkje bruke data i VAERS uten å sortere vekk tilfeldigheitene. At du ikkje forstår det underbygger enkelt og greit at du ikkje er ei stemme det er verdt å lytte til når det kjem til vaksiner.
Vis hele sitatet...
Hvem du vil hørre på er opp til deg ditt liv ditt valg, poenget er at sars cov 19 vaksinen er ikke harmløs, slik som mange tror den er, om det er 0,001 % sjanse for evnt. bivirkninger så er den tilstede. Folk flest bryr seg ikke om den oddsen det er helt forståelig.

Jeg som er ung frisk og rask, og som har hatt corona ser ikke vitsen å vaksinere meg. Kanskje når det kommer en dødeligere variant blir man fristet mere.
Sitat av Trooploop Vis innlegg
Hva har det å si at mine bekjente døde av blodpropp? Det har jo ikke noe å si for deg du mistet jo ingen..
Vis hele sitatet...
Vaksinene som kunne føre til blodpropp ble jo fjernet fra det norske vaksineprogrammet nettopp fordi det kunne påvises en viss risiko for alvorlige bivirkninger. Litt ironisk at mange skeptikere ikke har så mye imot "tradisjonelle" vaksiner som influensavaksine, men stiller seg skeptisk til mRNA-vaksiner fordi det "har gått for fort". De eneste vaksinene som har blitt tatt ut av vaksineprogrammet i Norge er jo akkurat de "tradisjonelle" variantene.

Det skeptikerene også liker å overse er at bivirkningene assosiert med vaksiner også forekommer ved infeksjon, gjerne i større grad og mer alvorlig. Nettopp blodpropp er en velkjent "bivirkning" av å gjennomgå infeksjon av koronavirus, og ved infeksjon kan det til og med forekomme i lang tid etter gjennomgått sykdom (https://www.bmj.com/company/newsroom...fter-covid-19/). Om man finner risikoer ved vaksinene finner man de ved viruset, men vi vet mindre om viruset enn vaksinene, og viruset har med seg langt flere risikoer og "bivirkninger" enn hva noen av vaksinene har hatt. Du finner langt flere dødsfall relatert til koronavirus enn vaksiner, der de fleste vaksiner ikke har død som en "bivirkning" i det hele tatt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Trooploop Vis innlegg
Hvem du vil hørre på er opp til deg ditt liv ditt valg, poenget er at sars cov 19 vaksinen er ikke harmløs, slik som mange tror den er, om det er 0,001 % sjanse for evnt. bivirkninger så er den tilstede. Folk flest bryr seg ikke om den oddsen det er helt forståelig.
Vis hele sitatet...
Så du har altså ingen argumenter utover at det ikkje er risikofritt?

Vel, ingen har påstått at vaksiner er risikofrie. Det folk har sagt er at dei har massiv nytteverdi; at risikoen er langt mindre enn oppsida. Risikoen ved covid-smitte har dødstall målt i prosenter hos uvaksinerte. Det er åpenbart at vaksinene ikkje er i nærheten av det - og det er tilsvarande godt dokumentert at dei har effekt.
Sitat av Trooploop Vis innlegg

Jeg som er ung frisk og rask, og som har hatt corona ser ikke vitsen å vaksinere meg. Kanskje når det kommer en dødeligere variant blir man fristet mere.
Vis hele sitatet...
Eller kanskje du undervurderer risikoen?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Så du har altså ingen argumenter utover at det ikkje er risikofritt?

Vel, ingen har påstått at vaksiner er risikofrie. Det folk har sagt er at dei har massiv nytteverdi; at risikoen er langt mindre enn oppsida. Risikoen ved covid-smitte har dødstall målt i prosenter hos uvaksinerte. Det er åpenbart at vaksinene ikkje er i nærheten av det - og det er tilsvarande godt dokumentert at dei har effekt.

Eller kanskje du undervurderer risikoen?
Vis hele sitatet...
Jeg tar mine sjanser, du kan sette 50 skudd for min del jeg gir blanke faen, gjør hva du vil en ting er sikkert de kommer til å tjene gode penger på dette, det virker jævlig trendy å ta nye boostere vi er på skudd nr. 4 hadde ikke forundret meg om 5-10 år anbefales det booster 15 for å være på den "sikre" siden.

Til syvende sist handler det om penger slik fungerer verden, lykke til dere alle håper ingen av dere opplever noen form for negative bivirkninger av dette.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Trooploop Vis innlegg
Jeg tar mine sjanser, du kan sette 50 skudd for min del jeg gir blanke faen, gjør hva du vil en ting er sikkert de kommer til å tjene gode penger på dette, det virker jævlig trendy å ta nye boostere vi er på skudd nr. 4 hadde ikke forundret meg om 5-10 år anbefales det booster 15 for å være på den "sikre" siden.

Til syvende sist handler det om penger slik fungerer verden, lykke til dere alle håper ingen av dere opplever noen form for negative bivirkninger av dette.
Vis hele sitatet...
Så du har absolutt ingen argumentasjon? Kun appelere til følelser?
Sitat av Trooploop Vis innlegg
..lykke til dere alle håper ingen av dere opplever noen form for negative bivirkninger av dette.
Vis hele sitatet...
Dette er ingen konkurranse mellom Team Pfizer og Team Anti.

Vi får håpe det går bra med flest mulig.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Så du har absolutt ingen argumentasjon? Kun appelere til følelser?
Vis hele sitatet...
Argumenter for hva? Hva vil du frem til? Poenget mitt var at det finnes folk som har fått skade av vaksinen og det er dokumentert, at de er i minioritet og samfunnet har nytte av denne vaksinen benekter jeg ikke, så hvilken argumenter forventer du? Enkelte individer har hatt veldig ubehagelige opplevelser etter de har blitt injesert sars cov 19 vaksinen that's it, det er fåtall av de men de finnes er det så rart eller?

Gjør hva du ønsker med livet og kroppen din, gjerne ikke press det på andre men det styrer vi ikke alikevel, om myndighetene bestemmer seg at det skal være påbudt å være vaksinert ellers blir man utestengt fra samfunnet so be it. Det finnes nok mennesker som fikk sin liv/karriere ødelagt fordi de ønsker å ha ett valg.
Sitat av Trooploop Vis innlegg
Argumenter for hva? Hva vil du frem til? Poenget mitt var at det finnes folk som har fått skade av vaksinen og det er dokumentert, at de er i minioritet og samfunnet har nytte av denne vaksinen benekter jeg ikke, så hvilken argumenter forventer du? Enkelte individer har hatt veldig ubehagelige opplevelser etter de har blitt injesert sars cov 19 vaksinen that's it, det er fåtall av de men de finnes er det så rart eller?
Vis hele sitatet...
La oss si du er på en fjelltur. Du har en primus, og bærer da gass til denne i sekken din. Du har en stor tank på 15 kg, og en liten en på 1/2 kg. Men etter du har gått en del km på vidda, blir denne sekken veldig tung. Du orker simpelt hen ikke å gå videre med den. Du tar da tanken på 1/2 kg, kaster den ut og går videre blid og fornøyd...

Husk det som gir bivirkninger av vaksina, er at den lager piggproteinet viruset har. Det samme piggproteinet som viruset, men ved en virusinfeksjon bli det produsert mange tusen ganger hvis ikke millioner av ganger mere piggproteiner på en hel herskare av virus.


Feilslutningen din blir som historien ovenfor. Det er rett ut hysterisk at du tydeligvis ikke evner å se det.
Sist endret av aluminiumfluorid; 7. august 2022 kl. 19:33.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Trooploop: jeg begynte egentlig å demontere innlegget ditt, men det er ikke noen vits. Med tanke på denne diskusjonen (som er et ord man kan bruke om denne tråden hvis man er veldig gavmild) er du praktisk talt samme person som alle andre antivaksere:

Du aner ikke hva du snakker om.

Du fekter fakta og løgn rundt om hverandre, men aner ikke engang hva som er hva.
Du sauser inn anekdoter og slappe forsøk på å "argumentere" med følelser.
Du ignorerer alle forsøk på å få deg til å argumentere som en oppegående person.
Du ignorerer alt du blir fortalt av folk som beviselig vet mer enn deg om dette. Om selve vaksinen, om debatten, om diskusjon generelt, om grunnleggende biologi, vitenskap og rasjonalitet... Alt dette er ting folk prøver å mate deg med teskje, det eneste som mangler fra scenen er barnestol og grøt over hele veggen.

Men nå er vel alle vi andre kjøpt og betalt, eller ShEePlE, eller noe i den duren. Jeg vet ikke hva som fikk deg inn på konspirasjonssporet, men selv om du var smart nok til å penses ut derfra igjen, er det verken mitt ansvar eller noe jeg synes er spesielt givende lenger.

Lykke til - og ikke la den totalt unødvendige frivillige eksponeringen for sykdom sparke dritten ut av deg eller noen noen bryr seg om.

-----------------------------------------------------

Sitat av yomomma Vis innlegg
Vaksinen var og er aldri i utgangspunktet beskyttende mot spredning eller immunitet. Dette ble sagt av FHI selv. Det er faktisk umulig, den skal beskytte mot korona på egen kropp hvis man ble syk.
Vis hele sitatet...
Feil.

Sitat av yomomma Vis innlegg
Poenget er at det er mye diskusjon om at du er egoistisk, du tar ikke en for laget, dermed er du anti vaxx, du fortjener å bli utestengt fra samfunnet!
Vis hele sitatet...
Det er mye diskusjon om egoisme - fordi vaksinemotstand ofte bunner i ren egoisme. Altså der grunnen ikke er ignoranse, faktafeil eller ren og skjær dumskap.

Dersom man er en egoistisk antivakser, så får man nesten prøve å holde krokodilletårene for seg selv når det blir rettmessig påpekt at man er en egoistisk antivakser.

Utestengning fra samfunnet er jo en mer-enn-halvslapp stråmann, ingen har tatt noe særlig til orde for slikt. Men siden du nevner det: satan, så deilig det hadde vært.

Sitat av yomomma Vis innlegg
Slike reaksjoner og dømming på forhånd gjør jo igjen oss mennesker fiender mot hverandre.
Vis hele sitatet...
Så leit at du opplever det sånn(!)
For reaksjonene er nemlig godt begrunnede, både på den vitenskapelige siden og den moralske.

Vaksinenekt er dønn irrasjonelt, og man får derfor ikke mye støtte fra folk som prøver å forholde seg litt saklig til ting.
Vaksinenekt er også et samfunnsproblem - man nekter å gjøre sin del for å begrense skadeomfanget av en pandemi som har drept og skadd flere millioner folk, og forårsaket kaos vi fortsatt merker etterdønningene av. Samfunnet er, forståelig nok, ikke så veldig glad i den typen tankegang.

Ettersom reaksjonene også pleier å være nokså diplomatisk formulert helt til konspirasjonsgjengen søpler ned alle diskusjonene, er denne håndvridende sutringen ikke alt for sympatisk. Sorry(!)

Sitat av yomomma Vis innlegg
Nå er det jo omtrent ingenting av masse død korona. Det eksisterer, men det snakkes ikke om i media lenger. Jeg er ikke anti vaxx eller konspirasjon teoretikere, så det er sagt, syns det bare er rart at ikke alle reagerer på situasjonen over situasjonen! Eller ulike perspektiver uten at man er på lag med den ene eller andre siden.
Vis hele sitatet...
Nei, nå som alle med en hjernestamme er vaksinerte eller har en faktisk grunn til å la være, så går ting relativt rolig for seg. Et ekte sjokk.
Sist endret av robhol; 8. august 2022 kl. 11:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.