Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  211 99140
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Ellers har jeg rigget meg opp med live kameraovervåking og temperaturovervåking. Så nå sitter jeg i sofaen og følger med på det som skjer inne på badet via telefon/nettbrett/PC
Vis hele sitatet...
Den der likte jeg godt. Nå kan du gjøre alt annet enn å passe "maskinen". Gjetter på at du har rigget alarmer som sier ifra om threshold passeres?


Fikk også pakke i posten i dag. Med denne kan jeg se på hva som fysisk skjer mtp reflux ratio og åpning av uttaksventil. Gleder meg til å teste denne.
Vis hele sitatet...

Kult!

Har også lekt meg endel med satsen. Justert oppskriften til å gi best produkt, ikke mest.
Nå fortiden er det følgende som gjelder:
5 kg sukker, fyller så opp med vann til 25 litermerket og og bruker en halv pose med turbogjær per dunk. Dette gir upåklagelig resultat.
Vis hele sitatet...

Husker ikke oppskriften du brukte sist, redusert mengden sukker eller mengden gjær? Har du forsøkt å gjære ut på stabilt lav temp 16-18 grader?


Neste sats skal jeg PH behandle med noen dråper sitronsyre.
For så og etterbehandle strippet sats med natrium.
Har gått til innkjøp av PH-måler, så skal prøve meg litt frem med forskjellige verdier for å se om det gir noen merkbar effekt
Vis hele sitatet...
Sitronsyre = surere løsning
Natrium = mer basisk

Du bruker disse for å balansere strippet sats til ønsket PH. Hvilke forskjeller forventer du vil være fremtredende ved å justere PH? Jeg tenker lavere PH kan utgjøre en forskjell for satsen. Men når satsen er ferdig gått og klar, strippet og klar til brenning hvilke endringer på sluttresultat tenker du natrium vil bidra med?
Den der likte jeg godt. Nå kan du gjøre alt annet enn å passe "maskinen". Gjetter på at du har rigget alarmer som sier ifra om threshold passeres?
Vis hele sitatet...
Har alarm ja. Piper når temp når satt verdi, men jeg passer på hele tiden. Også må jeg si jeg begynner å få rimelig kontroll over hele prosessen, så jeg vet når ting begynner og skje. Sånn omtrent i alle fall.
Men greit å slippe og gå mellom bad og stue hele tiden
Husker ikke oppskriften du brukte sist, redusert mengden sukker eller mengden gjær? Har du forsøkt å gjære ut på stabilt lav temp 16-18 grader?
Vis hele sitatet...
Har redusert både sukker og gjær.
Tidligere har jeg lekt meg med champangegjær, tomatpurre og div mengder sukker. Kan ikke si jeg synes det er verdt tiden det tar før utgjæringen er et faktum.
Den oppskriften jeg kjører nå merker jeg ikke noe forskjell på kontra birdwatcher satsen. Men mye ligger i kvaliteten apparatet tar ut.
Vil tro folk med CM vil ha mer igjen for å sette slike satser.

Temperaturen har jeg ikke mulighet til å regulere enda, men holder på å lage meg gjæringsskap til øl, så når det kommer i hus, kan jeg også få stålkontroll over satsfermeteringen.

Sitronsyre = surere løsning
Natrium = mer basisk

Du bruker disse for å balansere strippet sats til ønsket PH. Hvilke forskjeller forventer du vil være fremtredende ved å justere PH? Jeg tenker lavere PH kan utgjøre en forskjell for satsen. Men når satsen er ferdig gått og klar, strippet og klar til brenning hvilke endringer på sluttresultat tenker du natrium vil bidra med?
Vis hele sitatet...
Sitronsyre i satsen for å få den surere. Dette skal være med på å minke sjansen for infeksjon og gjæra skal visstnok trives bedre. Ikke at jeg sliter med noen av overnevnte punkter. Her er pH ønsket på 4 - 4.5.

Vedrørende natron siterer jeg en annen bruker fra et annet bryggeforum:

Jeg ph behandler ikke satsen, men det som er strippa, såkalt "low wines", med natron. Og det er en god del å hente på det faktisk. Prøv å ph behandle low wines en gang du har tid, så merker du forskjellen kjapt. Etter en dag (eller flere) etter at du har ph behandla, vil lukta på low wines bli mye bedre Hadde en dunk med ph behandla low wines som ble stående lenge, 2-3mnd. og det lukta såpass bra at man nesten vurderte å ta en prøvesmak, men bare nesten Så det har noe for seg ja. For din del vil jeg tippe på mindre heads cut, mer hearts og kortere stab. tid. Anbefales
Vis hele sitatet...
▼ ... over en måned senere ... ▼
per-ulv's Avatar
Trådstarter Donor
Da har jeg fått testet se-glasset.

Gikk ikke helt etter planen. Jeg skulle nok har brukt det lille jeg har av fungerende hjerneceller før jeg skrudde på varmeelement.

Tingen er at jeg hadde fylt opp med SPP fra den innsveiste senterringen og opp i se-glasset. Dette var ikke lurt. Kollonna ble "chocket" og nærmest skummel.
Tok ut SPPen fra senterring og opp, og alt ble mye bedre.

Må nok kappe bort senterringen og sveise om tri-clampen. Så får jeg eliminert det problemet.
Pluss, jeg sliter med takhøyden. Hadde det ikke vert for fallet i dusjen, hadde det ikke gått i høyden

Film av chocking: film.
Chocking:



Slik ser det ut nå: Normal relfux.
Sentrert reflux:


Lite klaring til taket:


Lessons learned kan du si.
Sist endret av per-ulv; 28. mars 2016 kl. 17:49.
Hvordan fungerte Champagne gjæren for deg? Merket du noe forskjell på sluttproduktet?
Har brukt flytende gjær ment for ølbrygging en gang, og det gikk helt fint. Men merket ikke noe forskjell etter brenning og siling.
per-ulv's Avatar
Trådstarter Donor
Tja, jeg har gått bort fra den. Tok for lang tid og gjære ut. Har nok mye mer igjen for en slik sats om du koker med en CM.

Har du et brukbart apparat kommer du meget langt med å være gjerrig på sukker.
hva slags overgang har du sveisa mellom tank og stigrør? en muffe?
Regner med den kan skrus fra hverandre med tanke på rengjøring/fylling?
hvor kjøpte du den dingsen der man kan se på hva som fysisk skjer mtp reflux ratio og åpning av uttaksventil?? er denne 304 elr 316? Pris?
Hva er gods-tykkelsen på en varmtvanns tank(med tanke på tig/mig)?
per-ulv's Avatar
Trådstarter Donor
Er tri-clamps som er sveist inn. Bruker PTFE-pakinger for og holde dampen inne i stigrør.

Når kokeren ble bygg, ble den opprinnelig lagd med en inspeksjonsluke, men denne greide jeg å rote bort. Så den ble sveist igjen. Nå er det kun spyling og kaustisk soda som står for innvendig vask, ingen skrubbing dessverre.

Her er link til se-glasset jeg kjøpte.
Alt jeg har bygget er av 316 kvalitet, foruten berederen, den er av 304 stål. Er ikke normalt med beredere av 316 stål slik jeg har forstått det.

Godstykkelsen er jeg ikke sikker på, men den er noen mm. Er ikke vanskelig og sveise mtp brenning av hull i godset. Om det var det du lurte på?
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Godstykkelsen er jeg ikke sikker på, men den er noen mm. Er ikke vanskelig og sveise mtp brenning av hull i godset. Om det var det du lurte på?
Vis hele sitatet...
ja var det jeg lurte på

OK, jeg er platearbeider men arbeidsledig for tiden så har bare et gammelt elektrode-apparat hjemme tilgjengelig, kan jo låne tig apparat fra gammle jobben med blir mye greier med tanke på gass å størrelsen på apparate + å få det inn i en liten 2-seter bil. tenkte å kjøpe noen 1,6mm elektroder til rustfritt stål. Med lite amper så burde jeg klare dette med pinner? Med tanke på godstykkelse som jeg tipper er? 1,6-2 kanskje 2.5mm max. Går vel greit det?...

Er det noen spesiell grunn for at du valgte 316 å ikke 304?
316 er vel dyrt i forhold til 304?

Så ser jeg du har brune rør fra stigrøret, dette er vel kobber rør?
de røra er vel lodda på? hvilken tilsetnings tråd brukte du til loddinga? må vel bruke flussmiddel også? har ikke lodda mye så vet ikke mye om det.
Kobber tåler vel mye mindre varme enn 316? så når du lodda retta du meste parten av varmen mot 316 stigrøre da? mtp gjennombrening/smeltepunkt til kobber? hvis du skjønner hva jg mener.

Jeg vet litt om hvorfor de bruker kobber, så hadde det vært en ide om å bruke kobber i stigrøret? Tenker da på lange remser med kobber bra bunn av stigrør til topps type: 2mm tykkelse, bredde 10mm, lengde halve stigrøret. tenkte da 6-7-8 stykk som gjerne er vridd? med vridd tenker jeg festa i skrustikke å sveise-tang i andre enden å vri de slik at det ligner en spiral.
Noen som har tanker/meninger om dette?
Som på bilde men lik diameter oppover altså ikke konisk form
http://luksusdyret.dk/uploads/p/2998d12d00ca2790202d029c8e753fb4_299_299_5.png

Ble kanskje litt mange spørsmål på en gang
Sist endret av plater; 30. mars 2016 kl. 18:06.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Fordelen med kopar er at det er lett å bearbeide med enkle verkty, det er lett å lodde, og det er tilgjengeleg. Du får aldri temperaturer over 100°C i eit destillasjonsapparat som ikkje er trykksett, så smeltepunktet til kopar (som er over 1000°C om eg ikkje tar heilt feil) er irrelevant. Loddinga smelter uansett ved under halvparten av det.

Fordelen med SS316 er at det er så godt som inaktivt uansett kva det kjem i kontakt med, så du får svært lite kontaminering, og du kan reingjere det med kraftige, etsande, vaskemiddel, slik som lut. Til gjengjeld er det vanskeligare å bearbeide enn kopar, og må sveisast eller skruast.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Fordelen med kopar er at det er lett å bearbeide med enkle verkty, det er lett å lodde, og det er tilgjengeleg. Du får aldri temperaturer over 100°C i eit destillasjonsapparat som ikkje er trykksett, så smeltepunktet til kopar (som er over 1000°C om eg ikkje tar heilt feil) er irrelevant. Loddinga smelter uansett ved under halvparten av det.
Vis hele sitatet...
Tenkte på gjennombrenning med tanke på lodding av kobber, men takk for svar. fant ut at smeltepunkt på kobber er rett over 1000°C
Hard lodding temp ligger vel på 500-600°C?

Jeg må bruke acetylen/oksygen?
eller kan jeg bruke gass brenner(gir kanskje for liten varme)?

Jeg tenkte ikke på kobber pga mekaniske egenskaper men: (klipt og limt fra tilfeldig side på nett) Kobber har den fordelen framfor rustfritt at kobber nøytraliserer svovelforbindelser. stemmer dette?

Fordelen med SS316 er at det er så godt som inaktivt uansett kva det kjem i kontakt med, så du får svært lite kontaminering, og du kan reingjere det med kraftige, etsande, vaskemiddel, slik som lut. Til gjengjeld er det vanskeligare å bearbeide enn kopar, og må sveisast eller skruast.
Vis hele sitatet...
ja dette vet jeg jo, men hva er fordeler med 316 imotsetning til 304? har tilgang på masse 304. 316 er det mindre av her.

Har det så mye å si om man bruker 304 framfor 316?
Skulle tro 304 eller 316 oppfører seg ganske likt i et destillerings apparat?
Er jo ikke snakk om mye varme å trykk i at apparat
Sist endret av plater; 30. mars 2016 kl. 19:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
per-ulv's Avatar
Trådstarter Donor
Skal jeg tippe vil jeg si rundt 2 mm godstykkelse. Du vil ikke ha problem med å sveise dette med elektroder for rustfritt stål og lav amper. Kjøp gode pinner som tenner lett så går nok det fint. Er nok endel å spare på å handle fra eBay.

Gikk for syrefast pga det vidarlo sier. Kan bruke kraftig kost til å vaske stigrøret med!
Og ja, det er dyrt. Husker ikke hva jeg betalte for meteren, men det ble over 1000 kr for mine 1.40 meter med rør.

Er kobber som er brukt på selve produkt armen ja.
Meste der er myk-loddet med flussmiddel og loddetinn fra clas ohlson. Men som du sier, det er hardloddet mellom stålet og kobberet.
Her er det jævla viktig at du kjøper kadmiumfrie loddepinner. Du vil ikke bli kadmiumforgiftet!

Gjorde som du sa, fokuserte på å varme opp stålet når det ble hardloddet. Slik at stål og kobber hadde sirka samme temperatur. Ikke fordi jeg var redd for å ødelegge kobberet, men fordi kobber leder varme veldig godt, så du trenger å fokusere på stålet. Om det ga mening?

En annen ting, kobber har positive egenskaper når det kommer til hjemmebrent. Men du må syrebehandle det etter bruk, om ikke oksiderer det.
Så du kan fint lage hele apparat i kobber. Ikke noe i veien for det.

Du tenker kobber som kolonnefyll? Du får kjøpt ferdig kobbermesh som egner seg som fyll.
Men jeg anbefaler SPP! Det får du i både SS og kobber.
Er det beste kolonnefyllet du kan finne på å putte i stigrøret.

Så gå enten for SPP eller gryteskrubber. Men da må du kjøpe jordan sine, for alle andre skrubber som er prøvd ruster!

Tenkte på gjennombrenning med tanke på lodding av kobber, men takk for svar. fant ut at smeltepunkt på kobber er rett over 1000°C
Hard lodding temp ligger vel på 500-600°C?

Jeg må bruke acetylen/oksygen?
eller kan jeg bruke gass brenner(gir kanskje for liten varme)?

Jeg tenkte ikke på kobber pga mekaniske egenskaper men: (klipt og limt fra tilfeldig side på nett) Kobber har den fordelen framfor rustfritt at kobber nøytraliserer svovelforbindelser. stemmer dette?
Vis hele sitatet...
Riktig. Så du vil trenge oksygen/acetylen om ikke vil jeg tro du vil slite med å hardlodde.

Og ja, kobber er positivt pga svovelforbindelser som blir nøytralisert.

ja dette vet jeg jo, men hva er fordeler med 316 imotsetning til 304? har tilgang på masse 304. 316 er det mindre av her.

Har det så mye å si om man bruker 304 framfor 316?
Skulle tro 304 eller 316 oppfører seg ganske likt i et destillerings apparat?
Er jo ikke snakk om mye varme å trykk i at apparat
Vis hele sitatet...
Går fint å bruke 304 stål. Ikke noe galt med det.
Varme er ikke et problem. Du er aldri over 100 grader når du destillerer.
Og trykk er noe som aldri skal forekomme. Så det er ikke noe å bekymre seg for.

Edit, beklager. Ser det ganske uoversiktlig og rotete svart fra min side.
Sist endret av per-ulv; 30. mars 2016 kl. 19:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Her svarte du helt perfekt på alt jeg lurte på!
Kudos!

Men er det noen som kan linke til sider/artikler/forskning/fakta som tar for seg svovelforbindelser som blir nøytralisert av kobber. finner lite om det.
Jo mer kunnskap jo bedre
Prøv å google: "copper still sulphur" eller "copper vs stainless steel still"
Var en gang på destilleribesøk i Irland og der nevnte de noe om at kopper ble brukt pga vannkvalitet eller sammensetning. Var noe om jordsmonn eller noe slikt påvirket innholdet av vannet. En franskmann som var med på turen sa at det var feil, at grunnen til at kopper ble brukt var fordi kopper i "gamle dager" var billigere og enklere å behandle. Også har kopper stills blitt en greie, rett og slett kultur.

Vet ikke hvem som hadde rett av de to
Vet noen hvor mye sats man kan gjære på et lite soverom (der man selv sover) før det begynner å bli farlig med tanke på CO2?
per-ulv's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av plater Vis innlegg
Her svarte du helt perfekt på alt jeg lurte på!
Kudos!

Men er det noen som kan linke til sider/artikler/forskning/fakta som tar for seg svovelforbindelser som blir nøytralisert av kobber. finner lite om det.
Jo mer kunnskap jo bedre
Vis hele sitatet...
Flott at jeg kunne være til hjelp

For å være ærlig så har jeg ikke peiling på det med kobber, annet enn hva jeg har hørt andre si og anbefale.
Sikkert noen som kan kjemi og kan utdype vedrørende kobber?

Vet noen hvor mye sats man kan gjære på et lite soverom (der man selv sover) før det begynner å bli farlig med tanke på CO2?
Vis hele sitatet...
Hehe, har ikke noe vitenskapelig å komme med her heller, men tviler på at det er et problem sålenge du har luftsirkulasjon i rommet.
Du sover vel ikke i et helt innestengt rom uten noen form for utbytting av luft? Isåfall tror jeg du bør gjøre noe med det, før du i det hele tatt begynne å gjære noe som helst der inne

Har gjort litt research om kobber, og uten tvil, så bør ha noe kobber i kolonna!
Kan lese om det her: http://homedistiller.org/equip

Ikke noen vitenskapelige artikkel, men det ser vitterlig ut til at noe kobber er positivt for sluttresultatet. Bare ikke la det oksidere
Sist endret av per-ulv; 31. mars 2016 kl. 02:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... flere år senere ... ▼
Lenge siden det har skjedd noe her. Har i grunn fokusert på andre ting enn brenning den sisten tiden. Men så fikk jeg ånden over meg. Denne gangen ville jeg ha ting litt mer praktisk.

Lagde meg et modulært VM-apperat som enkelt kan monteres opp, samt pakkes sammen slik at alle deler går i selve kokekaret. Tar minimalt med plass, og ser ut som en stor kjele når det ikke er i bruk.

Bildene er fra testrun fra i kveld. Sliter med chocking/flooding. Mener jeg har funnet ut hvor problemet er. Så blir snart modifisert. Slik det er nå, kan jeg ikke bruke mer enn 400 watt. (Kokeplaten er ikke trinnløs, så jeg vet ikke hvor den begynner og chocke). 400 watt går greit, neste trinn er 900, da chocker den. Skal montere effektregulator i morgen og prøve meg frem til jeg når bristepunktet. Målet er og ligge på en plass mellom 1000 - 1500 watt (da med fullisolert kolonne).






Ellers har jeg lagd en provosorisk boks hvor jeg har en raspberrypi som kjører craftbeerpi. Alt den gjør for øyeblikket er og vise temp i kokekar, spritdamp oppe ved ventil og helt oppe ved reflux-kjøler.
Målet er og gjøre kolonna smartere enn den er per dags dato, men det blir først etter at jeg får den til og oppføre seg som jeg vil. Sikter på og ta ut nærmere 2 liter i timen, aner ikke om det er reelt og vil la seg gjøre. Time will show.





Har og webkamera, men sliter med og få det til og fungere. Hadde stream en liten stund, men den forsvant, så må feilsøke litt til.
Foruten chockingen må jeg si jeg er meget fornøyd. Kolonna tar liten plass, ikke supereffektiv slik den er nå (0,72 liter i timen på 400 watt) men det vil forhåpentligvis komme seg. Mener selv den har potensiale til og bli meget awesome, samt den er good looking. (Om det er lov og si om et HB-apparat?)

Fred ut.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
per-ulv's Avatar
Trådstarter Donor
Ikke så mye nytt. Funnet ut av chocking, så det er ikke et problem lenger. Greier og ta ut rett over 2,4 liter i timen på 2 kW. Dette er en betraktelig forbedring fra den gamle kolonna jeg hadde. Greide 1,2 liter med den, så kan ikke klage Har og konkludert med at shot gun kjøleren er for puslete, den sliter når jeg stripper sats, strippet destilat holder noen og 40 grader. Vil ha ned tempen. Så overkill kondenser er på vei. Den har over 4 ganger så mye overflateareal. Tanken er at jeg kan bruke den om jeg skulle oppgradere/bygge om til 3" en gang i fremtiden.

Har og rekonfigurert kolonna. Har nå både offset reflux-kjøler og produktkjøler. Hovedsakelig fordi kolonna får slagside pga for mye masse ut fra senter. Hadde aldri det problemet med 100 literskokeren

Som vanlig noen stemningsbilder.

Lagde meg en parrot, mest fordi jeg hadde alt jeg trengte av delere liggende, men også praktisk og bruke under stripping. Lett og se når det bare er vann som kommer.


Ellers et "bevis" på at jeg oppnår azeotrop. Det som er litt kult, som faktisk var ny lærdom for meg, er at azeotrop for etanol er 95,6 ABW, altså alochol by weight. Det denne måleren viser er ABV, alcohol by volume. Konverter fra ABW til ABV målt ved 20 grader C og måleren skal teoretisk vise 97,2%. Jeg har hele tiden antatt at måleren min viser feil, men nå begynner jeg faktisk og tro på tallene jeg ser. Dog skal det sies at dette er måler av billigste sort, så kan like fult hende den er helt på trynet og viser feil


Friendly tip, alt dere ser er kjøpt i deler (foruten parroten, den har jeg selv loddet sammen), poenget er at en kan fint finne hver enkelt komponent på ebay, kjøpe, få levert i postkassa/postkontor uten frykt for kluss med toll, da ikke noe her er fra ferdig kit, så alt tolleren ser er en haug med diverse rustfrie rør
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei !
Godt å se at god gammel tradisjon blir godt vedlikeholdt !

Jeg er temmelig ny når det gjelder hjemmebrenning, og har et par spørsmål.
Har hatt et par forsøk med plastbrenner med ok resultat, men det tar veeeldig lang tid.
Så jeg rota fram det gamle apparatet som "fulgte med" huset når vi kjøte det. Usikker på alder på apparatet, men skittent er det i allefall.

Apparatet er demontert og rengjort så godt som muligt. I røret som er festa over kjele fikk jeg ut små stein som ligne bergkrystall og biter av noe som kan se ut som porselen.

Spørsmål 1:
Hvilket apparat har jeg ? Kolonne? (se link)

Spørsmål 2:
Hvorfor var disse bergkrystallene og porselenet i røret over kjelen?
Hva kan jeg evt. erstatte de med? Har tatt vare på det jeg tok ut, sånn i tilfelle.

Spørsmål 3:
Jeg skal sage kjelen horisontalt for å få rensket denne skikkelig.
Det blir gjort ved hjelp av båndsag, slik at det blir et perfekt kutt og enkelt å sveise sammen igjenn.
Eller kan det vær lurt å ha kjelen i 2 deler, for enklere rengjøring?
Andre finurlige og lure løsninger?

Spørsmål 4.
Jeg må ha nytt element i kjelen, noen anbefalinger på effekt og type? Kan tenke meg at kjelen rommer ca
16-18 liter opp til kon ?

Er heller ikke så veldig inne på elektriske duppeditter heller, men en termostat som holder temperaturen på satsen i kjelen stabil hadde kanskje vert lurt?

(Får ikke til å laste opp bilder via imma.gr , men prinsippet på apparatet er slik, bare en annerledes kjele. https://www.aftenposten.no/norge/i/E...l#&gid=1&pid=1 )

Alle tips mottas med stor takk Om dere ikke vil poste her, så send gjerne en PM
Sitat av Banner86 Vis innlegg
Hei !
Godt å se at god gammel tradisjon blir godt vedlikeholdt !

Jeg er temmelig ny når det gjelder hjemmebrenning, og har et par spørsmål.
Har hatt et par forsøk med plastbrenner med ok resultat, men det tar veeeldig lang tid.
Så jeg rota fram det gamle apparatet som "fulgte med" huset når vi kjøte det. Usikker på alder på apparatet, men skittent er det i allefall.

Apparatet er demontert og rengjort så godt som muligt. I røret som er festa over kjele fikk jeg ut små stein som ligne bergkrystall og biter av noe som kan se ut som porselen.

Spørsmål 1:
Hvilket apparat har jeg ? Kolonne? (se link)

Spørsmål 2:
Hvorfor var disse bergkrystallene og porselenet i røret over kjelen?
Hva kan jeg evt. erstatte de med? Har tatt vare på det jeg tok ut, sånn i tilfelle.

Spørsmål 3:
Jeg skal sage kjelen horisontalt for å få rensket denne skikkelig.
Det blir gjort ved hjelp av båndsag, slik at det blir et perfekt kutt og enkelt å sveise sammen igjenn.
Eller kan det vær lurt å ha kjelen i 2 deler, for enklere rengjøring?
Andre finurlige og lure løsninger?

Spørsmål 4.
Jeg må ha nytt element i kjelen, noen anbefalinger på effekt og type? Kan tenke meg at kjelen rommer ca
16-18 liter opp til kon ?

Er heller ikke så veldig inne på elektriske duppeditter heller, men en termostat som holder temperaturen på satsen i kjelen stabil hadde kanskje vert lurt?

(Får ikke til å laste opp bilder via imma.gr , men prinsippet på apparatet er slik, bare en annerledes kjele. https://www.aftenposten.no/norge/i/E...l#&gid=1&pid=1 )

Alle tips mottas med stor takk Om dere ikke vil poste her, så send gjerne en PM
Vis hele sitatet...
1. ser og høres ut som et type kolonneapparat du har ja.

2. de er der for å fylle røret så dampen har mer overflate å kondensere på. det gjør kort forklart så den lette sprit dampen går gjennom mens vann kondenserer og renner ned igjen = mindre vann i spriten (men husk å ta foreshots, du vil ikke drikke metanol, aceton osv som også er lette alkoholer, lettere enn etanol/sprit og da kommer først ut..)

du kan erstatte disse med alt fra rene stålskrubber til kobberringer til raschiringer som dette:
https://vinsenteret.no/produkt/rasch...er-ca-6-x-6mm/

søk "moonshine column fill" og finn det som passer deg best :P

3. jeg ville ikke sagd den i 2. litt tid og løsning i både eddik og kaustisk soda (hver for seg!) med risting inniblandt vil nok få den helt ren.
skal du absolutt sage den i to og sveise sammen igjen så hold den i 1 del for å unngå at spritdamp lekker ut. test at sveisen er HELT tett før du kjører alkohol i d, da d siste du vil er at huset blir løfta av grunnmuren vil jeg tro..

etter det er rent så er det ikkeno prob å holde det rent selv med bare åpninga som går til kolonna, bare sørg for å gjøre rent rett etter brenning så ikke rester av vann, sukker og gjær ligger og koser seg i bunn.

4. minst 500w, helst 2000+, med regulator selvfølgelig.
med 500w kan det ta veeeeldig lang tid, kanskje t.o.m med godt fyll og kjøling i kolonna (som er positivt) så kan d hende du ikke før ut noe.
1000w+ så kommer det garantert ut no.

ang termostat så bør du ha et i toppen av kolonna om mulig hvertfall, for å se temp på dampen så du kan ta riktig cuts og lage så ren som mulig sprit (ja vi snakker 96).

men i kjelen så vil temp variere gjennom prosessen, du vil faktisk til slutt la vannet der koke såvidt selv om kokepunkt på etanol er 78c for å presse det som er av etanol damp gjennom kolonna, det siste som kommer ut bare slenger du i neste ferdige sats rett før brenning.
Ok. Tusen takk for svar. Grunne til jeg ville dele kjelen, var fordi det såg ut som rester av et musekadaver låg i bunn. Men, får dra fram rotordysa på høytrykkspyleren og go mad.

Ingen generell fare for eksplosjon, da dette vil bli stående i et uthus, med kun 3 vegger og "meget" god utlufting. Like tett som ei sil.
Får gjøre litt mer research, så går det nok bra.

Tusen takk for svar og info
▼ ... mange måneder senere ... ▼
per-ulv's Avatar
Trådstarter Donor
Har ikke gitt meg enda. Selv om jeg får mer glede av å bygge apparater samt destillere enn å faktisk drikke produktet. Voksenlivet ass..

Holder på å bygge Thor's hammer, synes det er moro for nå går sveisingen en hel del bedre føler jeg. Prøvde meg på min første tube notch og. Trenger mer trening får å få det uten så jævla mye etterarbeid. Moro læl!

Legger med 2 stk skrytebilder. Ønsker alle en riktig flott 17 mai feiring, til tross for tingenes tilstand.

Tube notch


Sist endret av per-ulv; 17. mai 2020 kl. 01:31.
Nice! Du den sveisen var jo riktig flott. Conisa sitter tett der ja. Legg gjerne ut flere bilder i byggets gang. Kult å se skikkelig håndverk. Og på en slik dag da, hb er jo kultur og går lengre tilbake enn 1814 så timingen var jo helt finfin på det innlegget.
per-ulv's Avatar
Trådstarter Donor
Spanks. Kommer ikke lengre før jeg får de siste delene fra ebay. Så blir sikkert ikke noe mer sveising på en stund.

Hehe, tradisjoner og kulturarv må holdes ved like
Hehe den evige kampen mot dyslekien. Conisa skrev jeg. Jeg mente coins'a. Som i å stacke coins, aka en fin sveisesøm.

Ja vi må hegne om kulturarven. Skål for bunad og heimert.

Btw, Thors hammer?
per-ulv's Avatar
Trådstarter Donor
Skjønte hva du mente mtp coins

Dårligt med bunad, men heimert er å oppdrive. Hehe

Thor's hammer er et fores/heads reservoar designet av en svenske (riku). Er en del av automatiseringen som jeg har "planlagt" over flere år. Ikke noe som laget bedre sprit though. Men more to come om det på et senere tidspunkt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Endelig kom det deler ned i postkassen. Er nesten ferdig med hammeren. Mangler å bore opp 6 mm ventileringshull, lage kjølespiral ogt sveise inn en LM ventil. Legger ved noen bilder.

Sveist på tri clamp, slik at jeg kan ta inn/ut kjølespiral da den skal lages av kobber.


Kappet og justert høyden på røret som bestemmer volumet på reservoaret.


Ferdig sveist. Hadde egentlig tenkt å ha nivået i reservoaret justerbart, men slo det fra meg etter å ha diskutert litt med Riku (han som har designet hammeren).




Insiden av en sveis. Ingen tegn til oksidering, samt det er sveisepenetrasjon.


Jeg suger i å tenke gjennom ting. Hadde ikke tatt høyde for at tri clamps bygger, så nå er ikke T-splitten sentrert. Kun av kosmetisk betydning, men plager meg for det.


For så om jeg får bygd helt ferdig i dag eller ei. Tror og mener jeg skal ha alt jeg trenger
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei Per Ulv. Håper du kan svare med på denne tråden ang noe jeg har lurt på lenge. I en 2 " kolonne som er 90 cm er jeg ute etter å bygge og sette inn etasjer med kobberduk for å teste om destillasjonsprossessen kan forbedres. Noe ala industridestillasjon der de har 5-6-7? forskjellige nivåer i kolonnen. Har du peiling på avstander inne i kolonnen?
Noen grunn til å ville sette inn fysiske plater? Hvorfor ikke bare bruke SPP. Den har et gitt forhold til hvor mange teoretiske plater det er i hver cm med SPP.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
per-ulv's Avatar
Trådstarter Donor
Har vært litt spirtsnakk her på forumet den siste tiden, fikk meg til å komme på denne nedstøvete tråden.

Holder fortsatt på, bare ikke like ofte som før.

Har bygd om siden sist. Ny hammer, ny styring, nytt element og litt endring på rør og lengder.

Nå funker alt som det skal, "automatisert"





Håper ikke du blir gjenkjent i speilbildet på det første bildet du la ut over her hehe.
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Har vært litt spirtsnakk her på forumet den siste tiden, fikk meg til å komme på denne nedstøvete tråden.

Holder fortsatt på, bare ikke like ofte som før.

Har bygd om siden sist. Ny hammer, ny styring, nytt element og litt endring på rør og lengder.

Nå funker alt som det skal, "automatisert"





Vis hele sitatet...
Så jo små frekt ut det oppsette det. Flott jobb. Hvordan vil du si spriten blir? Alle mener at dem brenner bedre en pol sprit selv Om jeg kan kjenne hb smak. Hva gjør du etter brenning blander du ut med vann og siler? Brenner du flere ganger? Kjenner du anntydning til hb smak
per-ulv's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Håper ikke du blir gjenkjent i speilbildet på det første bildet du la ut over her hehe.
Vis hele sitatet...
Hehe, se som eventuelt gjennkjenner meg vet hva jeg driver med. Om ikke så får jeg vel bare vente på at swat kommer og stormer døren min

Sitat av 5FDP Vis innlegg
Så jo små frekt ut det oppsette det. Flott jobb. Hvordan vil du si spriten blir? Alle mener at dem brenner bedre en pol sprit selv Om jeg kan kjenne hb smak. Hva gjør du etter brenning blander du ut med vann og siler? Brenner du flere ganger? Kjenner du anntydning til hb smak
Vis hele sitatet...
Jo takk, begynner å bli fornøyd med oppsettet nå.
Jeg drikker kun karsk. Renere karsk har jeg aldri smakt. Det sagt så stripper jeg først spriten, så kjøres den en gang gjennom kolonna. Kan fint blande ned til 40 og drikke det bart, men hadde virkelig skulle lagd nydelig Vodka hadde jeg ikke gjort det på sukkersats. Hadde og polert spriten en runde i kull.
Jeg aner ikke hvordan andre sin sprit smaker, da jeg kun har smaker på min egen sprit, mange år siden jeg har kjøpt dårlig hjemmebrent. Det jeg kan si er at jeg aldri har smakt slik hjemmebrent FØR.
Vet ikke om du ble så mye klokere på svaret?
Sist endret av per-ulv; 4. mai 2022 kl. 23:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Så jo små frekt ut det oppsette det. Flott jobb. Hvordan vil du si spriten blir? Alle mener at dem brenner bedre en pol sprit selv Om jeg kan kjenne hb smak. Hva gjør du etter brenning blander du ut med vann og siler? Brenner du flere ganger? Kjenner du anntydning til hb smak
Vis hele sitatet...
God kvalitets HB er uten lukt og vond smak. AB test av det og polsprit da vinner god HB. Har du tid lager du god kvalitets HB. Trenger ikke brenne flere ganger, forutsatt at du har bra kolonne. Blande spriten ned og kjr via kull, klar til fest.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
God kvalitets HB er uten lukt og vond smak. AB test av det og polsprit da vinner god HB. Har du tid lager du god kvalitets HB. Trenger ikke brenne flere ganger, forutsatt at du har bra kolonne. Blande spriten ned og kjr via kull, klar til fest.
Vis hele sitatet...
Ja ser du skriver det. Men har tilgode og smake det. Har smakt en del. Mye bra. Men alikavell ett hint av hjemmelaget.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Ja ser du skriver det. Men har tilgode og smake det. Har smakt en del. Mye bra. Men alikavell ett hint av hjemmelaget.
Vis hele sitatet...
Jeg har et dårlig cm apparat og jeg brenner, renser til 40% og bruker oppned metoden med kull og renser spriten og brenner igjen. Eneste du kjenner når du drar nasa over spritn er at det stikker. Jeg lagrer alltid på glass og aldri plast. Men ja, kanskje er det et lite snev av hb lukt på min også men fikk mye skryt og det var mange som ville ha
Ga dette til noen fra Irland som ikke er ukjent med alkohol og vedkommende lå langflat. Faktisk hele 3 stk fra den nasjonen endte på gulvet.
Utrolig fett at du børster støv av tråden igjen per-ulv, brukte noen timer på å lese igjennom innleggene dine når jeg først starta sjæl i fjor
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Ja ser du skriver det. Men har tilgode og smake det. Har smakt en del. Mye bra. Men alikavell ett hint av hjemmelaget.
Vis hele sitatet...
Er det kanskje bare alkohol du lukter? At det ikke lukter HB bare alkohol?

Brenner du selv kan du teste til du finner den metoden som gir deg optimal sprit. Er du kresen kan du sile og brenne en gang til. Blir det ikke topp, gjenta en gang til. Det vil bli perfekt.
per-ulv's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av TheMildMildWest Vis innlegg
Utrolig fett at du børster støv av tråden igjen per-ulv, brukte noen timer på å lese igjennom innleggene dine når jeg først starta sjæl i fjor
Vis hele sitatet...
Mye gammelt grums i tråden. Skal sette meg ned en dag og lage en detaljert beskrivelse av oppsettet slik at andre kan kopiere det om de vil. Moro at den fortsatt er til nytte/glede.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det kanskje bare alkohol du lukter? At det ikke lukter HB bare alkohol?

Brenner du selv kan du teste til du finner den metoden som gir deg optimal sprit. Er du kresen kan du sile og brenne en gang til. Blir det ikke topp, gjenta en gang til. Det vil bli perfekt.
Vis hele sitatet...

Nei veit hva alkohol lukter. Og veit hva fusel lukter. Har brent selv også. Men ikke mye. Men det apperatet til per Ulv så gjennomført ut. Og virker som han kan sakene sine. Men mange andre kan ikke sakene sine selv Om dem tror det. Dermed kan man somregel kjenne svak lukt av hb. Og kjenne smak vist man drikker det rent.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Om man skal lage kolonne av rustfritt eller syrefast er det noe spesiell type eller er det bare å bruke vanlig rustfri/syrefast?
Sålenge det er 304 eller 316 stål er det bare og bygge i vei.
Kan du forklare hva det røret i vinkel på toppen gjør og det rett nedenfor som man ser i glass? Det er ukjent for meg. Og hva bruker du som kokedunk?

Sitat av Munted Artist Vis innlegg
1. ser og høres ut som et type kolonneapparat du har ja.

2. de er der for å fylle røret så dampen har mer overflate å kondensere på. det gjør kort forklart så den lette sprit dampen går gjennom mens vann kondenserer og renner ned igjen = mindre vann i spriten (men husk å ta foreshots, du vil ikke drikke metanol, aceton osv som også er lette alkoholer, lettere enn etanol/sprit og da kommer først ut..)
Vis hele sitatet...
Er ikke metalon i hjemmebrenning bare en myte? Jeg har bare tatt ut foreshots å tails første gangen jeg brente.
Sist endret av NokErNok; 4. august 2022 kl. 15:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Kan du forklare hva det røret i vinkel på toppen gjør og det rett nedenfor som man ser i glass? Det er ukjent for meg. Og hva bruker du som kokedunk?



Er ikke metalon i hjemmebrenning bare en myte? Jeg har bare tatt ut foreshots å tails første gangen jeg brente.
Vis hele sitatet...
Det kommer vel ann på hva du brenner, og hvor stor batch du lager, jo større batch, jo mer metanol vil samle seg. Ingen ekspert, men det er sånn jeg har forstått det.
Anonym bruker
"Vettskremt Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Det kommer vel ann på hva du brenner, og hvor stor batch du lager, jo større batch, jo mer metanol vil samle seg. Ingen ekspert, men det er sånn jeg har forstått det.
Vis hele sitatet...
Blir aldri metanol av sukker og gjær, det er umulig.
Fritt fra hukommelsen dannes metanol primært fra pektiner (frukt), men jeg vil anta at det alltid dannes noe. Dette er i utgangspunktet ikke noe problem, vi drikker slike produkter hele tiden uten skade. Mengdene en får i seg er små og kombinert med motgift.

Problemet oppstår ved destillasjon siden metanol konsentreres og går over først, litt avhengig av oppsett og kontroll. Så den første skvetten som kommer over kan i teorien inneholde farlige mengder, spesielt ved store batcher. Jeg tror ikke en trenger å bekymre seg nevneverdig så lenge en bruker sunn fornuft( og gjerne nesen). Det vil alltid være litt andre flyktige forbindelser tilstede med sterk lukt og smak som du også vil bli kvitt, så litt foreshots bør en kaste uansett.
Anonym bruker
"Vettskremt Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Fritt fra hukommelsen dannes metanol primært fra pektiner (frukt), men jeg vil anta at det alltid dannes noe. Dette er i utgangspunktet ikke noe problem, vi drikker slike produkter hele tiden uten skade. Mengdene en får i seg er små og kombinert med motgift.

Problemet oppstår ved destillasjon siden metanol konsentreres og går over først, litt avhengig av oppsett og kontroll. Så den første skvetten som kommer over kan i teorien inneholde farlige mengder, spesielt ved store batcher. Jeg tror ikke en trenger å bekymre seg nevneverdig så lenge en bruker sunn fornuft( og gjerne nesen). Det vil alltid være litt andre flyktige forbindelser tilstede med sterk lukt og smak som du også vil bli kvitt, så litt foreshots bør en kaste uansett.
Vis hele sitatet...

Finnes det noe dokumentasjon på at det er mulig å få noe som helst metanol ut av vanlig sats basert på sukker og gjær?
Anonym bruker
"Fregnete Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
ikke at jeg har peil på feltet, men metanol fremstilles ved tørrdestillasjon av tre ved 65 grader uten oksygen, ikke kommer fra vanlig sats man setter.
Problemet er at det alltid er mulig med forurensing av villgjær. Ellers er jeg vel nesten enig med deg, jeg tror ikke det er et problem med mindre man har pektin i satsen.

På den andre siden liker jeg å feile på sikker side når man skal drikke det. Acetaldehyde er svjv umulig å unngå, og det er garantert andre flyktige mellomprodukter som ender opp i satsen. Disse tar en lettest ut på samme måte som metanol.
Sist endret av Fulmen; 4. august 2022 kl. 23:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Problemet er at det alltid er mulig med forurensing av villgjær.
Vis hele sitatet...
Og villgjær lager så metanol av sukker!?? På tide å slutte med å ro deg i land nå fulmen...