Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3845
Hei.

Ble den 15.08 stoppet av politiet på el-sparkesykkel på vei hjem fra en kamerat. De mente at jeg kjørte på rødt lys og at vi kunne kræsjet. De tok bilde av både førekort og ID. Slik jeg oppfattet situasjonen så kjørte jeg rolig inn til gangfeltet når jeg så politibilen. De ropte ut av vinduet at de ville snakke med meg. Jeg ble stressa og som en reaksjon så trillet jeg derfor el-sparkesykkelen over veien og stoppet. Jeg gikk av kjøretøyet. På stedet ble jeg spurt om jeg godtok et forelegg på over 7000 kr. Jeg sa derfor at jeg ikke godtok. De tok kontaktinformasjon og sa derfor at jeg skulle bli anmeldt og ringt opp for avhør.

Den 28.08 ganske kort tid etter fikk jeg beskjed på Altinn at saken var henlagt, men nå den 01.desember fikk jeg plutselig forelegg i posten for brudd på vegtrafikkloven §31 første ledd, jf. §5, jf skiltforskriften §24. I grunnlaget står det at jeg kjørte en el-sparkesykkel på rødt lys, men når jeg går av sykkelen og triller over veien er jeg vel i teorien fotgjenger?

Jeg mener de blåste opp situasjonen veldig. Var aldri i nærheten av å kræsje i politibilen og virket mer som at de var ute etter og ta meg samt sette et eksempel.

Hun ene politidamen ville ta avhøret der og da, mens partneren sa at det ikke var nødvendig. Hun var veldig på og hørte også hun blåste det opp i tlf med at hadde ikke hun sett meg hadde vi kræsjet osv. Om det faktisk var rødt når jeg trillet sykkelen over veien er jeg usikker på. Når de ropte ut av vinduet at de ville snakke med meg så husker jeg at jeg trillet sykkelen over veien, men var såpass stressa at jeg ikke vet om det var rødt eller ikke.

Setter pris på råd for hvordan jeg skal håndtere denne, eller om noen har vært borti lignende situasjoner. Hvorfor fikk jeg forelegg etter at saken ble henlagt?

Forelegget er forøvrig på 1300 kr.
Sist endret av Nullmening; 9. januar 2022 kl. 21:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Er det forenkla forelegg? I så fall - gløym saka. Det har ingen praktiske konsekvenser. Ja, det er surt, men realistisk sett er det enklare å betale og gløyme enn å styre meir med det.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Er det forenkla forelegg? I så fall - gløym saka. Det har ingen praktiske konsekvenser. Ja, det er surt, men realistisk sett er det enklare å betale og gløyme enn å styre meir med det.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet man om det er forenklet forelegg eller ikke? I brevet jeg har fått her står det bare forelegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nullmening Vis innlegg
Hvordan vet man om det er forenklet forelegg eller ikke? I brevet jeg har fått her står det bare forelegg.
Vis hele sitatet...
Last opp bilde av det. Sladd det du vil av personopplysninger.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Last opp bilde av det. Sladd det du vil av personopplysninger.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Nullmening; 9. januar 2022 kl. 21:32.
det der hadde jeg faktisk ikke godtatt.
hadde bare bedt de om å la det gå til domstol. ring politiet å si du har pratet med din advokat å det er ikke snakk om å betale noe som helst.

politiet må legge frem saken for sine jurister som heller ikke kommer til å gå med på noe annet en henleggelse. spesielt ikke om saken allerede er henlagt.

politiet distraherte en myk trafikant og skapte en farlig situasjon for deg.
Sist endret av magnet; 9. januar 2022 kl. 21:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av magnet Vis innlegg
politiet må legge frem saken for sine jurister som heller ikke kommer til å gå med på noe annet en henleggelse. spesielt ikke om saken allerede er henlagt.
Vis hele sitatet...
Det er politijurist som skriv ut forelegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er politijurist som skriv ut forelegg.
Vis hele sitatet...
Du mener enda det bare burde betales for å få det ut av verden? Kommer uansett til å ringe i morgen for å spørre om hvorfor forelegget kommer etter jeg fikk beskjed om henleggelsen.
Sist endret av Nullmening; 9. januar 2022 kl. 22:06.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nullmening Vis innlegg
Du mener enda det bare burde betales for å få det ut av verden? Kommer uansett til å ringe i morgen for å spørre om hvorfor forelegget kommer etter jeg gikk beskjed om henleggelsen.
Vis hele sitatet...
Nei, med forelegg er eg litt meir i tvil; dei har eit par konsekvensar som forenkla forelegg ikkje har. Forenkla forelegg har i praksis ikkje andre konsekvensar enn at det forsvinner litt penger. Forelegg havner på rullebladet. I praksis har neppe det spesielt stor betydning med mindre du er avhengig av dønn plettfri vandel...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, med forelegg er eg litt meir i tvil; dei har eit par konsekvensar som forenkla forelegg ikkje har. Forenkla forelegg har i praksis ikkje andre konsekvensar enn at det forsvinner litt penger. Forelegg havner på rullebladet. I praksis har neppe det spesielt stor betydning med mindre du er avhengig av dønn plettfri vandel...
Vis hele sitatet...
Men du er enig i at når jeg går av sparkesykkelen og triller over veien så er jeg en fotgjenger? Derfor litt rart de skriver i grunnlaget at jeg kjørte på rødt lys.
Sitat av Nullmening Vis innlegg
Men du er enig i at når jeg går av sparkesykkelen og triller over veien så er jeg en fotgjenger? Derfor litt rart de skriver i grunnlaget at jeg kjørte på rødt lys.
Vis hele sitatet...
Så det du sier er at du aldri var på vei over med sparkesykkelen. Du var av før sykkelen før stopplinja?
Sitat av Dough Vis innlegg
Så det du sier er at du aldri var på vei over med sparkesykkelen. Du var av før sykkelen før stopplinja?
Vis hele sitatet...
Korrekt.