Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4254
Er det noen her som har god erfaring med NAV og "strategier" med NAV? Jeg har nemlig aldri gått på nav.

Jeg kommer til å ha miste jobben jeg har hatt i nesten et tiår.

Som jeg forstår får man dagpenger cirka 62% av tidligere lønn i opp til 2 år. Lønnen jeg har hatt er ganske bra. Tanken min videre er å studere, men er nødt til å ta opp fag. 62% av lønnen min er ganske bra.


Derimot forstår jeg det sånn at betingelsen for å få 62% av lønnen er at NAV kan kreve at jeg tar hvilken som helst ledig jobb, og straks den bikker 80% (?) mister jeg 100% av 62%-lønnen.

Betyr det i praksis at NAV kan sette meg til å vaske toaletter for en brøkdel av den tidligere lønnen min? Og så fjerne hele den "berretigede" 62%-lønnen i en toårsperiode straks jeg vasker toaletter 100% av tiden?

Hvilken strategi skal man ha for å unngå dette?

Skal man evt. si nei til vakter?

Vil det ødelegge for denne 62%-en om man tar opp fag, er man da automatisk student?

Jeg ønsker selvfølgelig å jobbe og tjene penger så fort som mulig, men ønsker ikke bli "svindlet" av NAV.
Tenker du å være heltidstudent?

Har du vært innpå nav sine hjemmesider og lest litt ?

Vil du være heltidstudent er det studielån ikke nav slik jeg forstår det.
Trådstarter
3 0
Sitat av Jerna Vis innlegg
Tenker du å være heltidstudent?

Har du vært innpå nav sine hjemmesider og lest litt ?

Vil du være heltidstudent er det studielån ikke nav slik jeg forstår det.
Vis hele sitatet...

1) Jeg har hatt en chat med NAV for en tid tilbake, kanskje 1-2 år siden og om jeg ikke husker feil eller misforstod er saken slik. Du får 62% lønn inntil du finner ny jobb eller jobber mer enn 80%*

2) Når jeg er heltidstudent ja så klart. Derimot må jeg ta opp 3-4 fag på VGS som privatist, tror ikke jeg er definert som student da. Ideelt kan jeg kanskje ta diverse strøjobber i en periode på ett år og få 62% av lønnen min før jeg forhåpentligvis blir "ekte" universitetstudent og får stipend.

Det er vel i denne perioden før jeg blir 'ekte' student jeg ikke ønsker å falle i vaske-do-fella til NAV, hvis den fellen faktisk eksisterer.


*tror det er 80%, er som sagt lenge siden så husker ikke.
Sist endret av Phzl; 7. november 2021 kl. 15:01.
Hvem har rett på dagpenger?
Dagpenger kan gis til personer som har fått redusert arbeidstiden sin med minst 50 prosent som følge av arbeidsledighet, og som har fått redusert inntekt på grunn av dette. Arbeidsledige kan få dagpenger i inntil 52 uker dersom tidligere inntekt var under 2 G, og ellers i inntil 104 uker. For å ha rett til dagpenger, stilles det blant annet krav om å være reell arbeidssøker, det vil si at man aktivt må søke arbeid og i utgangspunktet være villig og i stand til å ta ethvert arbeid, hvor som helst i landet.
Det vil nok variere veldig hvorvidt de faktisk tvinger folk til dette eller ei.

Hvordan beregnes dagpenger?
Dagpenger blir beregnet på grunnlag av inntekten i de siste tolv avsluttede kalendermånedene før søknadstidspunktet, eventuelt gjennomsnittet av de siste 36 avsluttede kalendermånedene før søknadstidspunktet dersom det gir bedre uttelling.

Fra 1. januar 2017 ble det innført en plikt for kommunene til å stille vilkår om aktivitet for sosialhjelpsmottakere under 30 år.
Om det finnes tilsvarende krav for mottakere av dagpenger vet jeg ikke. De drev før i tiden å krevde at folk skulle gå på
jobbsøker kurs hos de, men det var først og fremst rettet mot folk med liten erfaring.
Du kan slappe av ift at NAV fikser en do skrubbe jobb til deg. At du må ta "ethvert arbeid " er ordlyden i loven men det er ikke sånn at NAV deler ut "dritt jobber". Det er faktisk mange som ønsker seg slike jobber, mennesker uten utdanning som ikke kan få seg annet arbeid. Så på akkurat det kan du slappe av.

Du må imidlertid belage deg på å bli sendt på jobbsøker kurs, her kan presset på å søke alle mulige jobber være høyt og de kan også ha enkelte jobber på lur til feks korte oppdrag. Disse kursene varer alt i fra 4-12 uker. Etter dette kan det være du må sende inn dokumentasjon på at du søker alle de jobbene du kan søke på ( er kvalifisert for) det kan være krav til at du feks skal søke på så ig så mange jobber pr uke eller mnd.

Ift til studier så må.du under ingen omstendigheter opplyse om at du tar opp igjen fag.

Det kan derimot være muligheter for å studere ved siden av dagpenger dersom du har så få kvalifikasjoner at studier vil gjøre jobbmulighetene dine større.

Men som hovedregel kandu ikke kombinere studer med dagpenger. Det er dog kun viss du mottar støtte fra lånekassen ar NAV kan sjekke om du faktisk studerer eller ikke. Mottar du ikke studie fra lånekassen så må NAV stole på det du selv opplyser.
Har du utdanning så presser de ikke så hardt de første månedene, men de kom gjerne med tips til deg om hva du burde søke på.

Avtal ett møte med en saksbehandler og si at du kunne vurdert studier for å bli mer attraktiv, men at du er avhengig av å beholde dagpwngene for å få det til å gå rundt. Da sjekker de for deg og ordner eventuell søknader.

Skal du bare ta opp VGs fag, så tror jeg du kan det, du kan jo være frekk og spørre om de dekker avgiften, igjen for å gjøre deg mer attraktiv.

Men det viktigste er at du fremstår oppegående of aktiv, da lar de deg være i fred. Det dummeste er å virke aomnoen som ser på nav som levemåte og ikke gidder å gjøre noe. Da blir det kurs og drittjobber.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
3 0
Sitat av Junkhead Vis innlegg
Du kan slappe av ift at NAV fikser en do skrubbe jobb til deg. At du må ta "ethvert arbeid " er ordlyden i loven men det er ikke sånn at NAV deler ut "dritt jobber". Det er faktisk mange som ønsker seg slike jobber, mennesker uten utdanning som ikke kan få seg annet arbeid. Så på akkurat det kan du slappe av.

Du må imidlertid belage deg på å bli sendt på jobbsøker kurs, her kan presset på å søke alle mulige jobber være høyt og de kan også ha enkelte jobber på lur til feks korte oppdrag. Disse kursene varer alt i fra 4-12 uker. Etter dette kan det være du må sende inn dokumentasjon på at du søker alle de jobbene du kan søke på ( er kvalifisert for) det kan være krav til at du feks skal søke på så ig så mange jobber pr uke eller mnd.

Ift til studier så må.du under ingen omstendigheter opplyse om at du tar opp igjen fag.

Det kan derimot være muligheter for å studere ved siden av dagpenger dersom du har så få kvalifikasjoner at studier vil gjøre jobbmulighetene dine større.

Men som hovedregel kandu ikke kombinere studer med dagpenger. Det er dog kun viss du mottar støtte fra lånekassen ar NAV kan sjekke om du faktisk studerer eller ikke. Mottar du ikke studie fra lånekassen så må NAV stole på det du selv opplyser.
Vis hele sitatet...
Hei.

Ja, i mitt tilfelle jeg har så få formelle kvalifikasjoner at studier vil gjøre jobbmulighetene mine større å studere.

Derimot vil studier i første omgang være 3x VGS-fag.

Uansett hvis jeg ikke opplyser om at jeg tar opp disse VGS-fagene vil de ikke oppdage det før eller siden at jeg har tatt de? Selv om jeg ikke får penger fra lånekassen havner det jo i diverse registre? Det vil jo antagelig være mer "lønnsomt" å motta 62% av lønnen i 2 år mens jeg tar opp fag vs et usselt stipend.

Det er et lite paradoks her. Jeg bør opplyse de om at jeg studerer (hvis jeg er dårlig kvalifisert), men jeg må også på på ingen andre omstendigheter opplyse de? Kan du utdype?

Sitat av tearz83 Vis innlegg
Har du utdanning så presser de ikke så hardt de første månedene, men de kom gjerne med tips til deg om hva du burde søke på.

Avtal ett møte med en saksbehandler og si at du kunne vurdert studier for å bli mer attraktiv, men at du er avhengig av å beholde dagpwngene for å få det til å gå rundt. Da sjekker de for deg og ordner eventuell søknader.

Skal du bare ta opp VGs fag, så tror jeg du kan det, du kan jo være frekk og spørre om de dekker avgiften, igjen for å gjøre deg mer attraktiv.

Men det viktigste er at du fremstår oppegående of aktiv, da lar de deg være i fred. Det dummeste er å virke aomnoen som ser på nav som levemåte og ikke gidder å gjøre noe. Da blir det kurs og drittjobber.
Vis hele sitatet...
Takk for svar.


Hvis det er sånn at jeg kan være "meg selv", ærlig og vise til at jeg er oppegående og med en plan er jo saken forholdsvis lett lett. Jeg har jo ingen intensjoner om å gå på nav resten av livet, eneste intensjonen er å klare overleve mens jeg tar opp fag og evt jobber litt, men ikke 100%, på siden. Særlig hvis det faktisk er slik at de godtar VGS som "ikke studier" i første omgang.

Hvilke søknader er det de eventuelt skulle søke om for meg? Du tror ikke de bare vil si "gå til lånekassen og få et usselt stipend i stedet for 62% av lønna" hvis jeg nevner VGS?
Sist endret av Phzl; 15. november 2021 kl. 22:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.