Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1336
Vurderer en oppgradering. Ønsker å oppnå high settings ved de fleste nye spillene der ute. Vil ikke at det ska bli for dyrt, men er åpen for forslag. Er det slik at jeg kan beholde motherboardet og prosessoren og kun oppgradere ram og grafikkort for å oppnå det, eller må jeg ut med en heloppgradering?




specs:
Zotac geforce 960gtx
intel-core i5-4690 1150
asus-b85m-g
crucial ddr3 1600mhz 8 gb ram
Nja jeg vil si du burde oppgradere hovedkortet. RAM har ikke så veldig mye å si for gaming, kanskje en maks 5-10fps, men det er jo greit å kunne få ta ibruk DDR4, sann for framtiden? Så er det litt mer å hente på 2600mhz. Jeg har kun 8gb RAM, og eneste bottleneck i systemet mitt er GTX 960 skjermkortet.

Jeg oppgraderte nylig til Asus z107 gaming pro og i5 6600k skylake, dette er en veldig grei kombo og selvom det ikke er det beste så ligger det ikke langt der ifra ytelsesmessig og til å kunne drive de fleste spill greit. Grunnen til det er at det er at hovedkortet er det eneste som er skikkelig konstruert med det chipsettet for overklokking, samme med skylake, Så du burde heller kjøpe en skylake enn coffe lake om du skal overklokke og ligge stabilt.
Det er ikke for mye å sette seg inn i litt overklokking, og dermed kan du kanskje beholde CPU'en din en liten stund til, spørst hvilken spill du skal kjøre.
Intel core i7 er ikke nødvendigvis noe bedre enn i5, kanskje noen har en trang for å kverulere litt her, men de fleste spill er ikke optimalisert nok til å ta ibruk 8 kjerner og vil heller sette pris på mer gigahertz per kjerne.

Mange har klokka i5 prossesoren fra 3.5ghz til 4.5ghz med luftkjøling (noctua) Jeg bruker bare 4.3 ghz siden jeg ikke har bruk for noe mer.
Viss du skal ha et nyere hovedkort, for eksempel Asus z207 så må du ivertfall en tusenlapp opp i pris og ytelsen er ikke så mye bedre, er bare noen små ting.

Så det jeg ville gjort er å begynne med hovedkort, enten Asus z107 eller z207 (om du har råd) Da må du også bytte til DDR4 selvom det er litt dyrt, også kjøp 2600mhz istedet for 3200mhz siden det ofte har en tendens å ligge mer stabilt og er billigere. Anbefaler Deretter skjermkort, kanskje Nvidia GTX 1060 6gb. Da er den eneste bottlenecken i systemet ditt CPU.

Du sier ingenting om budsjettet ditt, men dette er altså det jeg ville begynt med om jeg hadde dårlig råd. Så er det ikke noe dumt for flere oppgraderinger i framtiden.

Husk at GTX 1080 ikke er noe mer en 2.5k dyrere enn gtx 1060 6gb.
Kjøp deg nytt skjermkort og eventuelt noe billig minne. Minne kjøper en brukt og billig på finn.no.

Så tar du det deretter. Er du fornøyd så er du fornøyd. Tro det eller ei men det går fint an å spille med en 4690. Men å legge ut mye på minne, cpu eller HK for å beholde 1150 plattformen ville jeg ikke gjort. Så ikke øs ut med penger, kjøp heller kjapt, trygt å billig

Kjøp deg skjermkort og se om du blir fornøyd. Du taper ikke en krone på å forsøke det i og med at du skal ha skjermkort like vel.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Takker for svar. Skal prøve meg ut på det. Har egentlig et budsjett på 10k. Men det virker rasjonelt å prøve ut en del etter en.
Kjør på med GTX 1070Ti elns. Du kan også se etter en brukt i7 (i samme generasjon som den du har) og oppgradere prosessor. Eventuelt selge den du har på finn, og bygge helt ny maskin.
vel, det er først med et 1080ti man får bottleneck med en overclocka 2600k prossesor som er 6 år gammel, det sier litt egentlig, bare og google i vei.. med et 1070 er man fremdeles innafor, men på oppløsning over 1080p jevner det seg ut enda mer, dvs. enda mindre forskjeller, det eneste er vel at forbi 4 cores så får man bedre min avg. fps. 1070 ti er vel en greie nå også for samme pris ca. ram er kanskje litt knapt på, men det spørs veldig. det er kun i ME andromeda jeg har sett ram bruk på over 8 gb. overklokke cpu kommer man utrolig langt med ihvertfall. cpu har ikke så mye og si i dag, borsett fra max fps på 1080p. anbefaler of sjekke ut f.eks https://www.youtube.com/watch?v=GH0GDxLL-RI Jayztwocents er kongen på youtube for min del ihvertfall mye god info der.

Sitat av fjellape Vis innlegg
Nja jeg vil si du burde oppgradere hovedkortet. RAM har ikke så veldig mye å si for gaming, kanskje en maks 5-10fps, men det er jo greit å kunne få ta ibruk DDR4, sann for framtiden? Så er det litt mer å hente på 2600mhz. Jeg har kun 8gb RAM, og eneste bottleneck i systemet mitt er GTX 960 skjermkortet.

Jeg oppgraderte nylig til Asus z107 gaming pro og i5 6600k skylake, dette er en veldig grei kombo og selvom det ikke er det beste så ligger det ikke langt der ifra ytelsesmessig og til å kunne drive de fleste spill greit. Grunnen til det er at det er at hovedkortet er det eneste som er skikkelig konstruert med det chipsettet for overklokking, samme med skylake, Så du burde heller kjøpe en skylake enn coffe lake om du skal overklokke og ligge stabilt.
Det er ikke for mye å sette seg inn i litt overklokking, og dermed kan du kanskje beholde CPU'en din en liten stund til, spørst hvilken spill du skal kjøre.
Intel core i7 er ikke nødvendigvis noe bedre enn i5, kanskje noen har en trang for å kverulere litt her, men de fleste spill er ikke optimalisert nok til å ta ibruk 8 kjerner og vil heller sette pris på mer gigahertz per kjerne.

Mange har klokka i5 prossesoren fra 3.5ghz til 4.5ghz med luftkjøling (noctua) Jeg bruker bare 4.3 ghz siden jeg ikke har bruk for noe mer.
Viss du skal ha et nyere hovedkort, for eksempel Asus z207 så må du ivertfall en tusenlapp opp i pris og ytelsen er ikke så mye bedre, er bare noen små ting.

Så det jeg ville gjort er å begynne med hovedkort, enten Asus z107 eller z207 (om du har råd) Da må du også bytte til DDR4 selvom det er litt dyrt, også kjøp 2600mhz istedet for 3200mhz siden det ofte har en tendens å ligge mer stabilt og er billigere. Anbefaler Deretter skjermkort, kanskje Nvidia GTX 1060 6gb. Da er den eneste bottlenecken i systemet ditt CPU.

Du sier ingenting om budsjettet ditt, men dette er altså det jeg ville begynt med om jeg hadde dårlig råd. Så er det ikke noe dumt for flere oppgraderinger i framtiden.

Husk at GTX 1080 ikke er noe mer en 2.5k dyrere enn gtx 1060 6gb.
Vis hele sitatet...
det med ram er jo knapt 1-2 fps for intel systemer. det har med at prossesor ikke klarer og holde følge med ram forbi 2133 mhz egentlig.

f.eks ville glatt solgt mitt x 99 system med 2666mhz ram, asus-x99a hk med 5820k som kjører lett 4,4 ghz / 4ghz cache for 3-4 tusen. folk bytter cpu for dagen pga. coffe lake så mulig og gjøre et røverkjøp. men det er vel mest for og ha det beste, det gir jo knapt noe bedre ytelse egentlig. personlig så venter jeg på icelake for og se hva som skjer da med ny arkitektur for en gangs skyld og kanskje verdt oppgradering. vedder penger på at min 5820k holder seg lett i 3 år til med mitt 1080ti. og det er jo en cpu fra 2014.

uansett lol, på det meste ser jeg min cpu har 50% load liksom og det er med en cpu som har lavere ipc og clocks i forhold til en i7 7700k. så har mye og gå på
Sist endret av flyingsaucer; 13. november 2017 kl. 12:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.