Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 18711
Hei Freaks!

Har funnet en god mengde Chaga oppi skogen her å lurer da på hvordan jeg skal oppbevare det.

Har endel som er Grindet til Pulvet å resten er greie store biter, har tørka det siden forrige helg, så mesteparten burde være tørt.
Pulveret "føyker" bare jeg rører litt i det så det må da være tørt. har puttet det i en sånn Tressis boks uten lokk.

Klumpene er jeg ikke helt sikker på om er tørre, Noen måte å sjekke om de er helt tørre ? tenkte de kansje skulle være litt sånn fuktig aktig siden det er en sopp

har endel syltetøy glass jeg tenkte å ha det i, men er da fort det blir kondens.
Burde jeg ha med eller uten Lokk ? Noe bedre jeg kunne hatt det i kansje som var litt mer luftig ?

Setter Pris på alle svar!

Et lite bildet av Fangsten her:

http://i67.tinypic.com/4pxz09.jpg
Sist endret av Slittsen; 17. mars 2016 kl. 23:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gratulerer med fint funn!
Jeg har ofte latt hele klumper ligge ute på kommoden i rommet, men er nok best å legge dem i en boks etter 1-2 dager tørking.
Det viktigste er at du ikke legger dem i en lukket boks mens de er fuktige, da vil det komme muggdannelse og ødelegge

Jeg lar dem ligge ute som sagt 1-2 dager først (etter å ha delt dem slik du har gjort) og så pakker jeg dem i en plastboks eller plastpose.
Har også noen klumper som fortsatt ligger ute, ikke noe galt med dem. I verste fall har kanskje litt av smaken forsvunnet, men man koker jo gjerne i 1 time så du skal få nok av smak uansett.
" Opaque "
Slittsen's Avatar
Trådstarter
Takk for kjapt svar, da er det vell alla det jeg har gjort fra før

kokte opp en Batch for noen dager siden, brukte da pulveret å lot det koke i 3 timer.
Blei orntlig god smak, men prøver å holde det til 1 liten kopp om dagen siden den er ganske sterk.


veit du om noen bivirkninger om man drikker for mye eller noe sånt ?
Sist endret av Slittsen; 17. mars 2016 kl. 23:41.
Sitat av Slittsen Vis innlegg
veit du om noen bivirkninger om man drikker for mye eller noe sånt ?
Vis hele sitatet...
Næh, tror du må drikke svært mye for at det virkelig skal være noen bieffekter. Jeg og en kompis dro på som faen og drakk sikkert 1 liter hver, ganske sterk også. Merka ikke noe, men kanskje - og da mener jeg virkelig kanskje litt vondt i hodet utover kvelden.
Samtidig fyrte vi ved i peisen og tjall i pipa den kvelden, så det er nok heller derfor vi fikk vondt i huet tror jeg

Chaga skal være veldig safe, ville heller drukket kontrollert for å spare på det så lenge som mulig Men det er bra du spør!
Vil tipse deg om www.rolv.no, som er alfa omega når det gjelder planter, urter og deres effekter (og bieffekter).
Veldig veldig bra kildemateriale for sånt! Bookmark it
" Opaque "
Slittsen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Næh, tror du må drikke svært mye for at det virkelig skal være noen bieffekter. Jeg og en kompis dro på som faen og drakk sikkert 1 liter hver, ganske sterk også. Merka ikke noe, men kanskje - og da mener jeg virkelig kanskje litt vondt i hodet utover kvelden.
Samtidig fyrte vi ved i peisen og tjall i pipa den kvelden, så det er nok heller derfor vi fikk vondt i huet tror jeg

Chaga skal være veldig safe, ville heller drukket kontrollert for å spare på det så lenge som mulig Men det er bra du spør!
Vil tipse deg om www.rolv.no, som er alfa omega når det gjelder planter, urter og deres effekter (og bieffekter).
Veldig veldig bra kildemateriale for sånt! Bookmark it
Vis hele sitatet...
Hehe, ja da vil jeg si du har testa det ganske godt. Røyker litt tjall selv iblant å merka at jeg ble litt fjernere etter jeg hadde drukket chaga i noen dager, Kan være placibo. har du merka noe til det ?

Ja Rolv.no har jeg brukt endel var første gang jeg fant chaga ute det her, så brukte å se på bildene på Rolv før jeg stakk ut.
Sist endret av Slittsen; 17. mars 2016 kl. 23:55.
Sitat av Slittsen Vis innlegg
Røyker litt tjall selv iblant å merka at jeg ble litt fjernere etter jeg hadde drukket chaga i noen dager, Kan være placibo. har du merka noe til det ?
Vis hele sitatet...
Gøy du nevner det, for det mener nemlig vi også etter litt søking, ser det ut til at chaga booster og setter i gang pineal-kjertelen, som sies å være "det tredje øyet". Så det kan absolutt være en sammenheng der
Merker at jeg får enklere "tilgang" til indre visjoner når jeg f.eks skal tegne eller male. Enklere å mane fram bilder og visuallisere, men som du nevner kan jo dette være placebo... Spesielt om man veit at det liksom skal gjøre det.

Men vi merka det jo først og søkte etterpå, så derfor syns jeg det var gøy å høre at flere også har tenkt over det
" Opaque "
Slittsen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Gøy du nevner det, for det mener nemlig vi også etter litt søking, ser det ut til at chaga booster og setter i gang pineal-kjertelen, som sies å være "det tredje øyet".
Vis hele sitatet...
Ja! akkuratt det jeg har hørt også, var en kar her som nevnte at den Boosta DMT Trippen han også.

kan ikke confirmere siden jeg ikke har testet selv, men veldig interessant.
Tørt og mørkt holder det seg lenge.
Beste vil jo være å vakuumpakke det når det er blitt 100% tørt.

F.eks en slik boks: http://www.lava-norge.no/produkt/vak...m-boks-650ml-5

Da får du lengst holdbarhet og bevarer produktet mye bedre enn om det har fri tilgang på oksygen.
Hei, tenkte jeg skulle komme med forslaget å bruke slike "silica gel" poser. Sett mange har limt posene i lokket på glassene, for å forhindre fuktighet å mugg ved oppbevaring.

http://www.dpic.org/sites/default/files/images/SilicaGelPack.jpg

Forresten, er det flere som har vert så heldig å finne denne soppen? Leste på rolv att den kan være svært vanskelig å finne.
Du må vite åssen den ser ut, og gå langt ute i skogen hvor ikke gud og hvermann går tur
Ved første øyekast ligner de kåte/rie (sånne svarte kuler på trær), men chaga er altså kølsvart, og skinner nesten.
Den skal være gul og porøs inni, og man får dem ofte av ved å bare slå dem av med f.eks baksiden av en øks, eller kile inn en kniv og hamre den løs.
Veldig bra om dere lar det sitte igjen litt, så kan man samle om 4-5 år igjen
" Opaque "
Slittsen's Avatar
Trådstarter
Sitat av fjellape Vis innlegg
Hei, tenkte jeg skulle komme med forslaget å bruke slike "silica gel" poser. Sett mange har limt posene i lokket på glassene, for å forhindre fuktighet å mugg ved oppbevaring.

http://www.dpic.org/sites/default/files/images/SilicaGelPack.jpg

Forresten, er det flere som har vert så heldig å finne denne soppen? Leste på rolv att den kan være svært vanskelig å finne.
Vis hele sitatet...

Er ganske vanskelig å finne, var heldig å fant en hell masse (på 5 trær)

Passa på og ikke fjerne hele soppen så det gror tilbake.

Takk for tipset, skal teste dette

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Beste vil jo være å vakuumpakke det når det er blitt 100% tørt.

F.eks en slik boks: http://www.lava-norge.no/produkt/vak...m-boks-650ml-5

Da får du lengst holdbarhet og bevarer produktet mye bedre enn om det har fri tilgang på oksygen.
Vis hele sitatet...
Hmm interessant, må prøve å bestille noen sånne også. har såpass mye at jeg ikke har nokk syltetøy glass

Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Du må vite åssen den ser ut, og gå langt ute i skogen hvor ikke gud og hvermann går tur
Ved første øyekast ligner de kåte/rie (sånne svarte kuler på trær), men chaga er altså kølsvart, og skinner nesten.
Den skal være gul og porøs inni, og man får dem ofte av ved å bare slå dem av med f.eks baksiden av en øks, eller kile inn en kniv og hamre den løs.
Veldig bra om dere lar det sitte igjen litt, så kan man samle om 4-5 år igjen
Vis hele sitatet...

Brukte selv Hammer å kniv, funka bra. eneste som kan være et problem er at det er høyt oppe på treet. Måtte klamre meg rundt stammen mens jeg hogde.
Sist endret av Slittsen; 21. mars 2016 kl. 00:29.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Inonotus obliquus eller kreftkjuke på norsk, som også i en rekke antivitenskapelige kretser blir kalt for "chaga". Dette er en sopp, som vokser som en parasitt på bjørk. Det alternative navnet har sin opprinnelse fra det russiske ordet for arten "чага". Mens i Norge har den het kreftkjuke, fra den ble beskrevet i 1801.

Som alt tørket biologisk materiale skal den oppbevares tørt (maks 15 % vann, dette er iallfall grensen for lagring av korn), mørkt og kjølig.



Det stemmer, at enkelte stoffer i den, har vist effekt mot visse kreftformer. Men det er noe "new age"re ikke har fått med seg, eller unnlater å nevne. Det er at disse studiene er gjort "In Vitro", som direkte betyr "I Glass" på latin. Dette betyr at dem har en klyse med en viss type kreftceller i en petriskål, og det er da tilsatt ett av disse stoffene i vekstmediet (slik som agar-gele), eller det blir tilsatt kulturen direkte. De første testene blir utført på denne måten, før en begynner med dyretester o.s.v. For å se hva som skjer på cellenivå først. Deretter blir det gjort dyreforsøk, for å se om dette virkelig hjelper mot kreft inne i en kropp, og om å få et lite innblikk i, om hvor trygt det er å innta. Det eneste In Vivo (i en organisme) forsøket jeg har hørt om, er at det er litt utprøvd i noen kyllinger.

Noe annet er at, vi vet ikke en gang, om dette er trygt å innta på lang sikt! Vi vet heller ingen ting, om noen stoffer her viker med eller mot andre medisiner, bortsett fra noen få eksempler (blodfortynnende og insulin (sukkersyke / diabetes)). Altså om det hindrer eller fjerner effekten av evt. livsviktige medisiner. Eller om noe i soppen gjør, at du kan dø som ei flue sammen med enkelte livsviktige medisiner, eller andre urteremedier for den saks skyld. Dette kan være om den forsterker effekten, eller gir en livsfarlig annen blanding. Noen studier (også In Vitro) viser at betulin (det ene "virkestoffet" i kreftkjuke) kan skade friske celler i hudvev og lungevev.
Noe som er alt annet en bra! Iallfall hvis du er frisk! Men det står også rett under, at det er enkelte ting som tyder på, at enkelte kreftceller er litt mer sårbare.

-Det er ikke bevist skikkelig at kreftkjuke virker mot kreft!
-Det er heller ikke skikkelig bevist, at krefkjuke "styrker immunforsvaret"!
-Det samme gjelder antibetennelseseffekt!
-Det samme gjelder også leverbeskyttende effekt!
https://www.mskcc.org/cancer-care/in...chaga-mushroom
Og hadde denne effekten virket så lovende, som mange skal ha det til, så hadde medisinselskapene kastet milliarder av dollar etter kreftkjukeforskjere! Noe jeg ikke har sett, at de gjør...

Vær også OBS! på, at når det står "styrker immunforsvaret", så bør alle alarmklokker ringe. For mange har plager med overaktivt immunforsvar, noe som også kalles allergi. Altså immunforsvaret angriper proteiner, ser helt ufarlige! For det er dette immunforsvaret baserer seg på, så er det å kjenne igjen protiner i virus (DNA eller RNA i et skall av proteiner) og cellemembraner, av virus eller organismer kroppen tidligere har hatt sykdom med. Og det er slike proteiner vaksiner virker mot.
Ved allergi, så virker reagerer du på proteiner i pollen, dyrehår, peanøtter, eller hva det er du reagerer på.
Cellemembran:


Ellers er dette også veldig greit oppsumert av Leif Ryvarden! Kanskje du spør "Hvem i huleste er Leif Ryvarden?!". Han er Norges største ekspert på kjuker! Han er så god, at han er en berømthet i så og si hele verden innen kjukemiljøet. Han har (og har hatt) også flere artsnavn og minst ett slektsnavn kalt opp etter seg, noe som er en stor ære! Han skriver i Store norske leksikon sin artikkel om kreftkjuke under "Medisink bruk"
De svarte svulstene har en lang kulturhistorie som medisin i Russland hvor det fins skriftlig kilder fra omkring 1600 som omtaler bruken av dem under navnet chaga. Den som særlig gjorde soppen kjent utenfor Russland, var Aleksandr Solzjenitsyn som forteller at hovedpersonen i boken ”Kreftavdelingen” bruker chaga som kreftmedisin. Forfatteren selv hadde kreft og brukt chaga, men ble samtidig behandlet med stråling.

I dag er chaga er stort helsekostprodukt, særlig i Nord-Amerika, hvor det er mange produkter på markedet, alle basert på pulveriserte eller knuste svulster av kreftkjuke, enten i form av piller, ekstrakter, kapsler etc. Det fins imidlertid ingen dokumenterte medisinske undersøkelser som viser at soppen har virkning mot kreftceller.
Vis hele sitatet...

Ei heller bør en være så ivrig med å få i seg antioksydanter! Det skulle holde mere enn bra nok, med et variert kosthold med normalt med grønnsaker til. Så istedet for å kjøpe ting til dyre dommer, så kok heller noen posegrønnsaker med annene mat, og kos deg med det! Og det er ikke bestandig en antioksydant er så bra å ta heller. Du har f.eks. http://="https://no.wikipedia.org/wi...-E (tokoferol), som i store doser er rett og slett farlig! Det samme gjelder andre vitsminer også, altså alt med måte! Særlig vitaminene A, D, E og K for disse er fettløslige. Altså kroppen har en dårlig evne, til å kvitte seg med et stort overskudd. Men enkelt vannløslige kan være farlige i veldig store doser også.
Men et annet eksempel er ekstrakt av grønn te, som også er kalt "matcha". Det er noen stygge eksempler på leversvikt ved (over)bruk av dette. Noen ganger er levra så ødelagt, at en trenger levertransplatasjon om en skal overleve.

Så det er mange, som nå helt frivillig deltar i et gedigent ekspriment. Om kreftkjuke egentlig er så trygt å innta eller ikke på lang sikt.
Men jeg anbefaler INGEN på noen måte å innta denne soppen på noen som helst måte! Og om en russisk sjaman har spist eller lagd te av soppen, så betyr ikke dette at det er trygt!

Og dette minner meg sterkt om en ting ifra 70- og begynnelsen av 80-tallet. Da var det noen alternative, som fikk det for seg, at askavkok (te av blader og tynne kvister av treslaget ask Fraxinus excelsior, skulle nesten hjelpe mot absolutt alle plager! Men hvor mange sitter og pimper aksavkok idag? Jeg kjenner iallfall ingen!

Og når det kommer påstander, at remediet "xxxxx" skal hjelpe mot alskens plager, og det er atpåtil uten bivirkninger. Så er det uten unntak kun tull!! For det første, hvis et stoff påvirker noe i kroppen, noe som medisin gjør. Så må det også påvirke lignende organer i kroppen, og gi litt eller mye bivirkninger. Og når dette "xxxxx" skal også hjelpe mot alskens plager, så bør svadaalarmen gå for fult. Ofte så står det også helseplager som er motsatt av hverandre på en linjær skala. Slik som noe hjelper mot for fast avføring (hard mage), og samtidig hjelper mot bløt avføring (diare eller rennarumpe). Det her er nesten helt umulig!!
Det er nesten på sammen nivå som og si; "Hvis du monterer denne super retometer-fordeleren her i bilen din, så går den fortere og saktere samtidig!". Får noen mening ut av dette? Det er like på vidda begge deler!
Jeg har ihvertfall aldri blidt syk/dårlig av og drikke chaga te, det har heller ikke gamle venner av familien som drukket 1 kopp med chaga vær eneste morgen i minst 40år. Tvert i mot faktisk, etter jeg begynte og drikke chaga har jeg nesten ikke vært syk, og når jeg blir det så blusser det aldri helt opp før jeg er frisk igjen etter 1 til 2 dager. Jeg pleide og ligge dau syk i 1 - 2 uker flere ganger i året før, nå er jeg nesten ikke syk i det hele tatt, det samme gjelder de som har drukket det i 40år

Å det med at ikke noen ting kan fikse både løs og hard mage, det er bullshit.
Sleit mye med magen før, og jeg fikk en liten tinktur med noe jeg ikke vet hva er, det funket bra på både kvalme og løs/hard mage
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Alge Vis innlegg
Sleit mye med magen før, og jeg fikk en liten tinktur med noe jeg ikke vet hva er, det funket bra på både kvalme og løs/hard mage
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at det var tinkturen med "noe du ikke vet hva er" som hjalp deg?
Fikk den av bestemor, ho sa den skulle hjelpe med å "balansere" magen min eller ett eller annet i den duren, brukte den til tider da jeg hadde problemer med magen, og det hjalp.

Hva foreslår du da? at det var kraftig placebo effekt eller at det var tilfeldigheter at jeg ble bedre så og si vær gang jeg brukte den?
Sist endret av Alge; 12. april 2016 kl. 14:23.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nei, jeg bare spør hvordan du vet det var det som gjorde at du ble bedre, og ikke immunforsvaret ditt eller andre ting du kan ha inntatt (eks. mat og drikke).
Sitat av Alge Vis innlegg
Hva foreslår du da? at det var kraftig placebo effekt eller at det var tilfeldigheter at jeg ble bedre så og si vær gang jeg brukte den?
Vis hele sitatet...
Det kan være flere ting. Placebo er en av dem. Tilfeldigheter, som de Tias nevner, er en annen. En annen ting igjen er at slike problemer svinger opp og ned av seg selv. Man får et gradvis større ubehag, som så etterhvert snur og blir mindre. Om man i løpet av en slik svingning har inntatt noe man tror hjelper, så er det veldig enkelt å gi det man inntok skylden for den kommende bedringen som egentlig er en rimelig normal svingning. I tillegg har man en tendens til å legge mer merke til de gangene en endring kommer raskt etterpå enn de gangene det ikke later til å ha noen effekt. Kombinert gjør disse effektene -- som er veldokumenterte og som vi alle er offer for -- at det skal veldig mye til før man med sikkerhet kan fastslå at noe faktisk virker ut i fra egne erfaringer. Og derfor er det så strenge krav til kliniske undersøkelser av medisiners potensielle virkning, både når det kommer til antallet som deltar i undersøkelsen, behovet for kontrollgrupper, blinding også videre. Kort og godt fordi hver enkelts subjektive opplevelse sier veldig lite om hvorvidt det faktisk er en reell virkning eller om man hovedsakelig lurer seg selv.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Vær også OBS! på, at når det står "styrker immunforsvaret", så bør alle alarmklokker ringe. For mange har plager med overaktivt immunforsvar, noe som også kalles allergi. Altså immunforsvaret angriper proteiner, ser helt ufarlige! For det er dette immunforsvaret baserer seg på, så er det å kjenne igjen protiner i virus (DNA eller RNA i et skall av proteiner) og cellemembraner, av virus eller organismer kroppen tidligere har hatt sykdom med. Og det er slike proteiner vaksiner virker mot.
Ved allergi, så virker reagerer du på proteiner i pollen, dyrehår, peanøtter, eller hva det er du reagerer på.
Vis hele sitatet...
Et overaktivt immunforsvar gir ikke bare allergier, men mer eller mindre grusomme sykdommer som revmatisme, stoffskiftesykdommer som graves og thyreoiditt, sjøgrens syndrom, lupus, cøliaki (den ekte typen, ikke den innbilte), psoriasis, crohns sykdom og multippel sklerose.

Når det er sagt, så tror jeg ikke man får noe sterkere immunforsvar av å spise kjuke, og i alle fall ikke om man skyller det ned med alkohol og røyk. Så kjør på☺

Sitat av Alge Vis innlegg
Jeg har ihvertfall aldri blidt syk/dårlig av og drikke chaga te, det har heller ikke gamle venner av familien som drukket 1 kopp med chaga vær eneste morgen i minst 40år. Tvert i mot faktisk, etter jeg begynte og drikke chaga har jeg nesten ikke vært syk, og når jeg blir det så blusser det aldri helt opp før jeg er frisk igjen etter 1 til 2 dager. Jeg pleide og ligge dau syk i 1 - 2 uker flere ganger i året før, nå er jeg nesten ikke syk i det hele tatt, det samme gjelder de som har drukket det i 40år
Vis hele sitatet...
Akkurat hadde jeg det også! Ble utrolig mye syk før, høy feber og sengeliggende i minst 1 uke. Nå blir jeg sjelden syk. Bare at jeg aldri har drukket te av kjuke. Hvilke konklusjoner skal vi trekke av det? Svaret er ingen. Korrelasjon er ikke kausalitet.
Sist endret av mollymus; 13. april 2016 kl. 18:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det kan være flere ting. Placebo er en av dem. Tilfeldigheter, som de Tias nevner, er en annen. En annen ting igjen er at slike problemer svinger opp og ned av seg selv. Man får et gradvis større ubehag, som så etterhvert snur og blir mindre. Om man i løpet av en slik svingning har inntatt noe man tror hjelper, så er det veldig enkelt å gi det man inntok skylden for den kommende bedringen som egentlig er en rimelig normal svingning. I tillegg har man en tendens til å legge mer merke til de gangene en endring kommer raskt etterpå enn de gangene det ikke later til å ha noen effekt. Kombinert gjør disse effektene -- som er veldokumenterte og som vi alle er offer for -- at det skal veldig mye til før man med sikkerhet kan fastslå at noe faktisk virker ut i fra egne erfaringer. Og derfor er det så strenge krav til kliniske undersøkelser av medisiners potensielle virkning, både når det kommer til antallet som deltar i undersøkelsen, behovet for kontrollgrupper, blinding også videre. Kort og godt fordi hver enkelts subjektive opplevelse sier veldig lite om hvorvidt det faktisk er en reell virkning eller om man hovedsakelig lurer seg selv.
Vis hele sitatet...
Joda du har et godt poeng og kan jo hende hele driten bare var piss, men jeg har trua på det ihvertfall. Står uansett ved min påstand om at noe faktisk kan hjelpe på både løs og hard mage samtidig.

Sitat av mollymus Vis innlegg
Når det er sagt, så tror jeg ikke man får noe sterkere immunforsvar av å spise kjuke, og i alle fall ikke om man skyller det ned med alkohol og røyk. Så kjør på☺
Vis hele sitatet...
Tro hva du vill du. Røyk og alkohol?



Sitat av mollymus Vis innlegg
Akkurat hadde jeg det også! Ble utrolig mye syk før, høy feber og sengeliggende i minst 1 uke. Nå blir jeg sjelden syk. Bare at jeg aldri har drukket te av kjuke. Hvilke konklusjoner skal vi trekke av det? Svaret er ingen. Korrelasjon er ikke kausalitet.
Vis hele sitatet...
Nei, vi trenger ikke trekke noen konklusjon, og det var heller ikke midt poeng. Greia er at jeg kjenner ingen som har blidt dårlig av og drikke kjuke og det har blidt gjort lenge. Om den har den magiske virkningen som folk har snakket så varmt om veldig lenge er en annen sank. Men mye tyder på at det har hjulpet meg.
Og hvorfor er det så utrolig at vi kan finne noe i skogen som har medisinsk effekt? er jo så urolig mye annet som har det uti naturen.

anyways jeg blir ikke dårlig av og drikke det og det smaker veldig godt!
og en siste ting... jeg tror kanskje denne tråden handler om hvordan man oppbevarer kjuke. våre personlige menger om det funker eller ei tror jeg ikke TS har så lyst til å høre
Sist endret av Alge; 13. april 2016 kl. 18:32.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Alge Vis innlegg
Nei, vi trenger ikke trekke noen konklusjon, og det var heller ikke midt poeng.
Vis hele sitatet...
Du konkluderer jo når du slår fast at det har hjelpt deg? Du gjentar det jo rett under her og!
Sitat av Alge Vis innlegg
Og hvorfor er det så utrolig at vi kan finne noe i skogen som har medisinsk effekt? er jo så urolig mye annet som har det uti naturen.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje veldig utruleg, men du kan ikkje slå fast at den har det på bakgrunn at det tilsynelatande har fungert for deg. Det er ein grunn til at vi har bevegd oss forbi stadiet med å koke te på ymse urter som medisin. Og det er at det ikkje er ein god måte, hverken når det kjem til å finne faktisk virkning, eller å tilby gode doser.
Sist endret av vidarlo; 13. april 2016 kl. 18:36.
Sitat av Alge Vis innlegg
Nei, vi trenger ikke trekke noen konklusjon, og det var heller ikke midt poeng. Greia er at jeg kjenner ingen som har blidt dårlig av og drikke kjuke og det har blidt gjort lenge. Om den har den magiske virkningen som folk har snakket så varmt om veldig lenge er en annen sank. Men mye tyder på at det har hjulpet meg.
Og hvorfor er det så utrolig at vi kan finne noe i skogen som har medisinsk effekt? er jo så urolig mye annet som har det uti naturen.

anyways jeg blir ikke dårlig av og drikke det og det smaker veldig godt!
og en siste ting... jeg tror kanskje denne tråden handler om hvordan man oppbevarer kjuke. våre personlige menger om det funker eller ei tror jeg ikke TS har så lyst til å høre
Vis hele sitatet...
Jeg synes på ingen måte det er utrolig at man kan finne noe i skogen som har medisinsk effekt, tvert imot er vel mye av medisinene vi bruker funnet i skogen på et eller annet tidspunkt. Jeg synes bare det er rart å ha meninger om virkninger og bivirkninger basert på anekdoter. Jeg kjenner for eksempel mange som røyker, men ingen med lungekreft. Jeg har drukket mye alkohol og selv aldri fått skrumplever.

Men du har rett i at tråden handlet om oppbevaring, så jeg tar selvkritikk på at jeg hang meg på avsporingen (var bare veldig fristende i en tråd i kategorien vitenskap).

Jeg ville oppbevart hele kjuker på samme måte som ved, på et luftig sted, ikke i et tett glass, kjøleskap, en rå kjeller eller liknende. Biter eller pulver kan du tørke i sopptørker, kanskje? Eller i stekeovn slik man tørker epler o.l.
" Opaque "
Slittsen's Avatar
Trådstarter
Hehe mange gode argumenter for å bruke/ikke bruke, men jeg går ut ifra at det har blitt brukt såpass lenge av fler typer mennesker uten noen dokumentert bivirkning.

Folk for tru hva dem vil men jeg mener at Chaga te'en jeg har laget har hjulpet både mage å sinn.

har drukket en kopp om morgenen hver dag en stund nå og det føles ganske likt ut som kaffi, får en liten oppkvikker. Smaker godt å

Men sant er ikke "vitenskapelig" Bevist, men så lenge den har en god effekt som ikke er helseskadelig så kommer jeg til å fortsette å bruke den. kommer til å ta pauser også for å sjekke forskjell.

Takk for svar folkens!
Sist endret av Slittsen; 13. april 2016 kl. 20:33.
Er litt forvirret her nå, snakker vi om tinkturen jeg fikk av bestemor eller chagan? Jaja uansett så kan jo selvfølgelig ikke jeg med 100% sikkerhet konkludere med at det var de tinga som hjalp meg, som jeg spør Tias om tidligre her, om han tror det er tilfeldigheter eller placebo... kan jo godt være.. men tror ikke du hadde trodd det om du var meg. Veldig tilfeldig da at jeg ble bra i magen vær gang jeg brukte tinkture eller mye mindre syk av og drikke chaga uten og skifte kosthold eller livs stil.

Vidarlo:
Uansett hva son funket, placebo eller tinkturen så ble jeg hvertfall bra igjen. Så da funket den jo. Samme gjelder chagan, eller så er det tilfeldigheter som Provo skriver litt om.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er ein grunn til at vi har bevegd oss forbi stadiet med å koke te på ymse urter som medisin. Og det er at det ikkje er ein god måte, hverken når det kjem til å finne faktisk virkning, eller å tilby gode doser.
Vis hele sitatet...
Jeg tror at vi har bevegd oss forbi det stadie fordi det er ikke penger i noe før det er i en embalasje, har en patent og et merke. Blir også feil å si "vi" fordi det er jo veldig vanelig å bruke avkok som medesin i østelig medisin blant aent, spesielt kina.


Sitat av mollymus Vis innlegg
Men du har rett i at tråden handlet om oppbevaring, så jeg tar selvkritikk på at jeg hang meg på avsporingen (var bare veldig fristende i en tråd i kategorien vitenskap).
Vis hele sitatet...
Så tråden hadde ligget dø en stund, så sikkert ikke så farlig likevell.
Godt poeng det siste du sreiv også foresten
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Alge Vis innlegg
Jeg tror at vi har bevegd oss forbi det stadie fordi det er ikke penger i noe før det er i en embalasje, har en patent og et merke. Blir også feil å si "vi" fordi det er jo veldig vanelig å bruke avkok som medesin i østelig medisin blant aent, spesielt kina.
Vis hele sitatet...
Det er ignorant.

For det første har avkoket ditt ukjent dose. Dosen aktiv ingrediens kan variere etter voksestad, individ, tilfeldigheiter, årstid m.m., og kjent dose er viktig. Mange medisiner har relativt liten terapeutisk indeks, altså området mellom uvirksomt og farleg dose. Eit kjapt døme er digoxin, der forholdet mellom virksom og dødeleg dose er magre 2:1. Dvs. at ei dobling av nødvendig dose kan vere dødeleg. Lykke til med den frå ein plante...

Viare kan planten innehalde andre stoff som reduserer virkninga av det ein er ute etter, eller gir bivirkninger. Ved å foredle eller synteisere verkestoffet kan ein unngå det.

Så bruken av urtemedisin i Kina kjem vel ikkje i første omgang av at det er effektivt, men mangelen på gode alternativ, og gamle tradisjoner. Ein del preparater har nok ein viss effekt, andre har det ikkje.
Sist endret av vidarlo; 13. april 2016 kl. 21:07.