Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1659
Hei, jeg fikk inndratt førerkortet mitt i mai på paragraf 34. Edruelighet..
Jeg har vært i rusbehandling fra 5 juli til 27 september.
Har i denne perioden og frem til nå tatt Peth prøver hver måned. I behandling på rusklinikk har vi laget en mål/mestringsplan der målet er at jeg skal ha et kontrollert forbruk. Fastlegen sa at vi måtte fortsette med Peth prøver frem til januar før han skriver helseattest.
Mitt spørsmål er da: Må prøvene være under 0,3 eller under 0,03.
Dette er det ingen som har sagt noe om, hverken fastlege eller klinikken.
Takk for svar på forhånd
Hei! Ref. artikkel på Stolav.no "PEth (fosfatidyletanol) - en nyttig alkoholmarkør i blod", er verdier under 0.03 µmol/L regnet som totalavhold. Verdier mellom 0.03 og 0.3 µmol/L regnes å være forenlige med et moderat og ikke nødvendigvis skadelig alkoholforbruk. Verdier over 0.3 µmol/L representerer vanligvis et alkoholforbruk av en størrelsesorden som vil kunne være skadelig over tid.

Det er nok dermed 0.3 som er svaret på spørsmålet ditt.
Sist endret av haiskalle; 15. november 2023 kl. 14:31. Grunn: Feil URL
Jeg har lest om disse grensene og definisjonene Det er fortsatt noe uklart hva som gjelder i mitt tilfelle. Noen som har personlige erfaringer?
Det varierer nok fra person til person, kun fastlegen kan svare på det.
Sist endret av NokErNok; 15. november 2023 kl. 14:36.
Kommer helt an på.
Men, hvis du har hatt et problematisk forhold til alkohol over tid så ville jeg tatt utgangspunkt i 0,03.
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Min fastlege krevde 6 mnd totalavhold i samme situasjon, altså under 0,03.
Leverte prøver på null hver måned, og fikk førerkortet tilbake raskt og smidig.

PS: kontrollert forbruk er nesten umulig om du har slitt, snakker av erfaring. Har hatt et par sprekker siden jeg sluttet, og da drikker jeg fort en uke før det roer seg igjen. Lurt å ta noen mnd med totalavhold uansett er mitt tips.

Uansett, lykke til!
Jeg har aldri hørt om noen som har hatt et problematisk forhold/avhengighet til alkohol, som senere kan drikke «litt» og holde det under kontroll i lengden. Veien til å tråkke over streken blir en god del lengre hvis du har har valgt å plassere deg i kategorien «avholds». Drikker du «litt», så balanserer du allerede på streken. Se deg selv i speilet- du er sterkere enn alkoholen for f…!! Det er like godt med en Fanta til maten!
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av eXplode Vis innlegg
Jeg har aldri hørt om noen som har hatt et problematisk forhold/avhengighet til alkohol, som senere kan drikke «litt» og holde det under kontroll i lengden. Veien til å tråkke over streken blir en god del lengre hvis du har har valgt å plassere deg i kategorien «avholds». Drikker du «litt», så balanserer du allerede på streken. Se deg selv i speilet- du er sterkere enn alkoholen for f…!! Det er like godt med en Fanta til maten!
Vis hele sitatet...
Men det er mulig, jeg er en av dem som har vært inn til behandling og drikker veldig sjeldent og da har jeg kontroll. Det kan også ha noe med at jeg brukte det som medisin men nå er jeg «friskere» i hodet og da har jeg heller ikle det behovet for å drikke fra morgen til kveld.
Tusen takk for alle svar ! ✌️☺️