Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1600
Jeg har en MacBook Pro 2,2 ghz med 2 gb ram.
Jeg har et problem med å brenne en .dmg fil på 6,6 GB til en 8,5 GB Dual Layer DVD+R disk.
Jeg bruker "Diskverktøy" og "Toast 8" til brenning.
DVD-platene er a merket "Playo".

Får opp disse feilmeldingene:

[EDIT:] feil bilde...
Sist endret av Turbolego; 30. oktober 2007 kl. 14:02.
Det er ikke noe feilmelding med i meldingen din.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Søkte litt rundt, og fant en del tråder hvor samme problem ble stilt...
De andre trådene konkluderte med at man isteden måtte kjøpe merket "Verbatim"...

Tror dere jeg får bytta mine 10 DVD-DL plater?
Kjøpte dem i dag, og har kvitering... (200 spenn)
Sist endret av Turbolego; 30. oktober 2007 kl. 14:14.
Tvilsomt at du får returnert åpnet rekvisita. Det du kan gjøre hvis du har en ekstern USB2.0/FW-disk er å restore DMG-fila til den, og boote fra den og installere Leopard derfra.
Du får sjeldent byttet et optisk medium hvis det er åpnet. Du har forørvig ingen bytterett hvis det ble kjøpt over disk.
Jeg fikk byttet en åpnet pakning med dvd-r til dvd+r hos clas ohlson. Du får ikke byttet om du ikke spør
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for alle tips!
Skal spørre, jeg...
Er tross alt bare 2-3 timer siden jeg kjøpte dem, og jeg har ikke brent noenting på disken...

[EDIT:] sjekket litt på spesifikasjonene for MacBook Pro 15" (den som jeg har):
Storage

* 15-inch MacBook Pro
o 120GB or 160GB 5400-rpm Serial ATA hard drive; optional 160GB 7200-rpm or 200GB 4200-rpm drive3
o 8x slot-loading SuperDrive (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
+ Maximum write: 8x DVD-R, DVD+R; 4x DVD-R DL (double layer), DVD+R DL (double layer), DVD-RW, DVD+RW; 24x CD-R; 10x CD-RW
+ Maximum read: 8x DVD-R, DVD+R, DVD-ROM; 6x DVD-ROM (double layer DVD-9), DVD-R DL (double layer), DVD+R DL (double layer), DVD-RW, DVD+RW; 24x CD
Vis hele sitatet...
Kilde.

Disken jeg har er "Dual Layer DVD+R Re-Writeable"

Noen som veit om mac'n min bare kan brenne "DL-DVD+R " men ikke "Re-Writeable" DL-DVD+R ?
Sist endret av Turbolego; 30. oktober 2007 kl. 15:39.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
FIkk bytta DVD-ene, mot en bestilling på 5 stk. Verbatim DL-DVD.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Interessant problem. Akkurat det samme skjedde med meg også når jeg prøvde å brenne ut leopard til en traxdata dvd+r (Regner med du også skulle brenne leopard, siden du oppgir at imaget ditt er på 6,6GB, som er størrelsen på leo).
Skal prøve igjen nå med verbatim.

Edit: Brenner nå på en verbatim uten problemer.
Sist endret av datagutten; 30. oktober 2007 kl. 19:05. Grunn: Oppdatert, endret feil i oppdatering
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Takker for høyst nyttig informasjon!
Håper Verbatim funker like bra som imation...
De er tross alt dobbelt så dyre som "playo" platene jeg begynte med!

[EDIT:] yesh! da funker det vel flesk for meg og?
hvilken macintosh/brenner har du?

Min brenner:

MATSHITA DVD-R UJ-857E:

Firmwarerevisjon: ZA0E
Sammenkobling: ATAPI
Støtte for brenning: Ja (levert/støttet av Apple)
Buffer: 2048 kB
Leser DVDer: Ja
CD-skriv: -R, -RW
DVD-skriv: -R, -R DL, -RW, +R, +RW, +R DL
Brenn CD med underflytbeskyttelse: Ja
Brenn DVD med underflytbeskyttelse: Ja
Skrivestrategier: CD-TAO, CD-SAO, DVD-DAO
Medium: Nei
Vis hele sitatet...
Sist endret av Turbolego; 30. oktober 2007 kl. 19:07.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Er verbatim. Skrev bare feil.
Har en PowerBook G4 1,67GHz
Fungerer fint for meg, har startet fra dvden nå. Oppdatering om installasjonen følger.
Står nå at installasjonen er ferdig om 1 time og 28 minutter.
Sist endret av datagutten; 30. oktober 2007 kl. 19:21.
Hvordan skal jeg få brent den samme filen med MacBook (type hvit 2,0GHZ). Står ikke noe om støtte for +R DL til meg.. Må jeg starte den opp fra eksterdisk? OG er det mulig å bruke denne DVD'en som oppdateringsdisk fra tiger til leopard?

Og hvordan får jeg installert via eksterndisk?
Sist endret av Berre; 31. oktober 2007 kl. 09:21.
EDIT: Løste problemet, brukte en annen mac + firewire kabel.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Nå har jeg fått opp maskinen igjen med leopard og er så langt fornøyd. Installasjonen bød på en del problemer. Jeg prøvde først å installere på en ekstern firewire disk med det resultat at maskinen ikke ville boote så lenge den var tilkoblet. Så prøvde jeg å oppgradere, dette førte til at maskinen startet opp til en blå skjerm som endret nyanse hvert minutt. Da tok jeg backup av hele maskinen til en ekstern disk ved hjelp av diskverktøy på leopard dvden, og tok så en clean install av leopard som fungerte med en gang. Nå gjenstår det bare å gjenopprette backupen, noe som hittil har vært noe problematisk, siden maskinen henger seg når jeg prøver å gå inn på den eksterne harddisken.
Sitat av datagutten
Nå har jeg fått opp maskinen igjen med leopard og er så langt fornøyd. Installasjonen bød på en del problemer. Jeg prøvde først å installere på en ekstern firewire disk med det resultat at maskinen ikke ville boote så lenge den var tilkoblet. Så prøvde jeg å oppgradere, dette førte til at maskinen startet opp til en blå skjerm som endret nyanse hvert minutt. Da tok jeg backup av hele maskinen til en ekstern disk ved hjelp av diskverktøy på leopard dvden, og tok så en clean install av leopard som fungerte med en gang. Nå gjenstår det bare å gjenopprette backupen, noe som hittil har vært noe problematisk, siden maskinen henger seg når jeg prøver å gå inn på den eksterne harddisken.
Vis hele sitatet...

Grunnen til at du ikke fikk bootet fra Eksterndisken din er at du ikke lagde en egen partisjon som du "attacha" image fila til. (Slet med dette selv.)

Brente bare ut platen til slutt på en annen Mac med DL brenner og det fungerte med engang. er strålende fornøyd med Leopard. (Jeg tok forresten å oppgraderte Tiger versjonen uten problemer)