Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 11676
http://www.itavisen.no/php/art.php?id=382366

Dette må være en av de aller teiteste artiklene ITAvisen noen gang har publisert i sin "nettavis". Leste gjennom argumentene, og det meste er jo tullprat og utdatert informasjon til de grader. Jeg fattedr virkelig ikke at man kan publisere søppel og feilinformasjon som dette. Det er dog hentet fra et engelsk nettsted (veldig overraskende), men det er ikke akkurat noen bedre unnskyldning for å poste søppel. Selv er jeg Mac-bruker, men jeg har prøvd å se dette objektivt.

1) Oppgraderinger koster ikke en tusenlapp
Siden Mac OS X ble lansert i 2001, har det kommet hele fire nye versjoner av operativsystemet. Hver gang måtte brukerne ut med en drøy tusenlapp. Da Vista kom, var det seks år siden forrige gang Windows-brukere måtte betale for en ny versjon. Og alle oppdateringene i mellom har vært gratis ? også de store oppdateringene SP1 og SP2.
Vis hele sitatet...
Dette er jo hvertfall tull. Apple lanserer nye OS med rundt 2 års avstand. De koster rundt en tusenlapp. Microsoft lanserer nye OS mye sjeldnere, men de er også til gjengjeld flere ganger dyrere enn Mac OS X. Da er det ikke riktig å si at Apple tar betalt for "oppgraderinger".

3) Tusenvis av fete spill
Selv ikke den mest fanatiske Mac-tilhenger vil påstå at utvalget av spill for Mac er bra. Du må ha PC om du er seriøs gamer.
Vis hele sitatet...
Okay. Er en PC bedre enn en Mac fordi det lages flere spill for PCer? Du kan jo kjøre Windows på en Mac nå, så dette skulle fungere like bra. Vanskelig å vite om de mener OS X eller Mac hardwaremessig.

4) Høyreklikking tillatt
Joda, du kan høyreklikke med en Mac-mus. Men Apple liker det ikke?
Vis hele sitatet...
Smak og behag. Noen liker å kunne styre tusenvis av forskjellige skjulte menyer via masse hurtigtaster på musen, andre gjør det ikke. Dette er subjektivt og kan ikke peke for at noe er bedre eller dårligere enn det andre.

5) Bredbånd virker alltid
Mange Mac-brukere har opplevd at det trådløse bredbåndet på hotellet eller flyplassen ikke fungerer ? rett og slett fordi du må ha Windows og Internet Explorer for å kunne logge inn. Enkelte bredbåndsleverandører og ruterprodusenter skaper også krøll for Mac. Med PC kommer du som oftest på nett uten problemer.
Vis hele sitatet...
Mac er dårlig fordi enkelte leverandører har spesialisert sine løsninger mot Internet Explorer. Det virker jo logisk...?

7) Mac ligger langt etter PC ?teknologien
Mens alle PC-er kjørte lynrask Intel eller AMD, måtte Mac-folket inntil nylig nøye seg med trege og gammeldagse IBM-prosessorer. Og når Apple skryter av at de har lagt inn 802.11n i Airport Extreme, har PC-folket hatt det i et par år allerede.
Vis hele sitatet...
Apple har ikke brukt IBM-prosessorer på over et år. Likevel brukes dette som et argument i noe som skal være en fersk nyhet. Utdatert tullprat.

9) Mye bedre søk
Windows Explorer gir deg full kontroll med søkeresultatene. I Spotlight for Mac kan du bare se dem, og få vite hvor de befinner seg i Finder (Macs svar på Windows Explorer).
Vis hele sitatet...
Denne trenger jeg ikke kommentere engang. Har du prøvd Spotlight i forhold til søk i f.eks. Windows XP er det ganske opplagt hva som er gammeldags.

12) Microsoft som storebror
Microsoft er ett av verdens største selskaper, med fingrene i nesten alt som rører seg innen anvendt teknologi. Apple er en dverg i forhold. Når Microsoft snur, snur PC-verdenen. Og du får Xbox med på kjøpet?
Vis hele sitatet...
Dette har vel ingenting med kvalitet å gjøre? En Mac er vel ikke dårligere enn en PC fordi det finnes færre av dem? Håpløst argument.

21) Masse gratisvare
Har du PC med Windows, kan du neesten skaffe deg hva som helst av programvare på nettet. Helt gratis, og helt lovlig. Har du en Mac, er utvalget mindre.
Vis hele sitatet...
Tullprat. Jeg finner mange flere virkelig gode gratisprogrammer til Mac enn til en PC. Har aldri hatt noe problem med at programmer jeg ønsker ikke finnes. Den som har skrevet dette har sannsynligvis aldri brukt en Mac.

---

Nå kunne jeg egentlig sitert alle punktene fra artikkelen, men jeg tror jeg stopper der for at dette ikke skal bli alt for langt. Jeg synes det virkelig er trist at en stor IT-avis rettet mot "vanlige" mennesker skal publisere så mye tullprat og feilinformasjon til en målgruppe som ikke er av den mest kritiske sorten.

Jeg synes faktisk ITAvisen har vært på vei oppover i det siste, men dette var virkelig drøyt. Ille. Virkelig skuffende.



(La meg vite om jeg ikke skulle ha lov til å sitere nettaviser på denne måten)
Sist endret av Octavarium; 17. mai 2007 kl. 14:35.
Vet ingenting
Jeg bruker pc, og har prøvd mac svært lite, men akkurat den artikkelen var bare så latterlig. Viser for en drittavis itavisen faktisk er.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Octavarium
http://www.itavisen.no/php/art.php?id=382366

Dette må være en av de aller teiteste artiklene ITAvisen noen gang har publisert i sin "nettavis".
Vis hele sitatet...
Itavisen *ER* useriøs. Veldig useriøs IMHO.

Sitat av Octavarium
Mac er dårlig fordi enkelte leverandører har spesialisert sine løsninger mot Internet Explorer. Det virker jo logisk...?
Vis hele sitatet...
Eg vil jo hevde at det motsatte er problem. Av dei eg kjenner, så er det dei med mac og *NIX som har minst problem med nettverk og hardware. Dei som kjører wintendo har et helvete med trådløse nett, truleg pga. mykje dårlige drivere.
Sitat av Octavarium
Apple har ikke brukt IBM-prosessorer på over et år. Likevel brukes dette som et argument i noe som skal være en fersk nyhet. Utdatert tullprat.
Vis hele sitatet...
Til tross for at PowerPC-arkitekturen låg lysår foran X86 når det gjald tilgang på register o.l. I heile tatt er x86 en eldgammal CPU-arkitektur som burde vore skrota for lenge sidan, til fordel for andre som Itanic eller PowerPC.

Problemet med PowerPC var at det var for lite forskning på chip'en. Men sjå på playstation, Blue Gene og andre superdatamaskiner. Dei bruker Cell eller POWER-chip. POWER er en chip som har mykje til felles med PowerPC-chipen fra Big Blue. POWER har også komt i octocore-utgaver...tyder det på utdatert cpu...?
Sitat av Octavarium
Dette har vel ingenting med kvalitet å gjøre? En Mac er vel ikke dårligere enn en PC fordi det finnes færre av dem? Håpløst argument.
Vis hele sitatet...
Det tyder på at itavisen ikkje har tenkt når dei har skreve artikkelen. Størrelsen på firmaet er irrelevant, og IMHO burde det tale i MS sin disfavør at dei er ei *DØMT* monopolmakt. Dvs, domstoler i USA og europa har sagt at MS har brukt markedsposisjonen sin til å *hindre* fri konkurranse.
De tenker ikke når de skriver. Virker som de finner en random kilde og kjører hele driten i et oversettingsprogram, så endre litt på teksten så den blir litt bedre leselig og litt mer drama-informasjon.

Tull-avis, IT avisens se og hør
Sist endret av esl; 17. mai 2007 kl. 14:40.
Det er jo en grunn til at Tore Neset er "it"-journalistikkens hoffnarr og at de fleste med som er utstyrt med høyere IQ enn skonummer gjerne omtaler itavisen som dritavisen. Dette er god gammeldags resirkulering av oppgulp de har funnet på nettet og evner kun til en ting: provosere frem drit i kommentarforumet deres. Men selvfølgelig, provoserende møkkajournalistikk fører til flere hits på sidene deres og dermed kan de gå til sjefene sine og skryte over hvor suksessfulle avisen deres er ...

uansett...

"4) Høyreklikking tillatt
Joda, du kan høyreklikke med en Mac-mus. Men Apple liker det ikke?"


Mightymouse (som jeg personlig syns er crap) er da vel standardmus på alle stasjonære og har både rullehjul og høyreklikking. Om man tar seg tid til å lese Apples Human Interface Guidelines (http://developer.apple.com/documenta...section_1.html) vil man kunne lese at applikasjoner ikke skal være avhengige av kontekstmenyer, det er dog ingenting i veien for å implementere de. Jeg bruker de selv mye av gammel vane.

"6) Du kan skreddersy maskinen
Prøvd å åpne en Mac? Det er ikke for amatører. Med en (stasjonær) PC kan du skifte ut harddisker, minne, grafikkort og til og med prosessor i akkurat når du vil."

Det er faktisk ikke rakettforskning å bytte deler i en Mac heller. På G4-laptopene er det rimelig knotete å bytte både og optisk drev men man finner gode guider på nettet (www.ifixit.com). På de nyere modellene har jeg ikke sett noe særlig problemer i å utføre sånne ting selv på en enkel måte.

"8) Du slipper å kaste alt 3. januar
Hvert år rett over nyttår annonserer Apple sine «banebrytende» nyheter. Da kan du pælme alt du har brukt lommepengene dine på. Med PC kommer nyhetene hele tiden, og du kan selv velge når du vil oppgradere ? helt eller delvis."


Min 12" Powerbook 1.33Ghz G4 med 1.25gb ram og 160gb disk funker fortsatt utmerket til det jeg bruker den til selv om den ble innkjøpt i September 2004 ...

"14) DVD-brenneren har «mat ut»-knapp.
På en Mac må du enten gjøre mate ut DVD-platen i programvaren, elller lete etter en passende knapp på tastaturet. Den kjekke, kanppen på fronten er borte."


Lete etter en knapp? den sitter så øverst til høyre på tastaturet. Du leter kanskje etter den 3-4 ganger så vet du hvor den er. Du leter ikke etter bokstaven 'e' hver gang du skal bruke den heller? eller kanskje du har en sånn fancy spesialknapp som blinker som red light district på fremsiden av pc'en for den også. I tillegg har Mac laptop'er, Mini og iMac slot-in spillere, jeg synes i alle fall dette er langt bedre design enn en uttrekkbar skuff.

"15) Det finnes bare én versjon
Windows Vista er Windows Vista og XP er XP , med eller uten oppgraderinger. OS X er både 10.3.9, 10.4.3, 10.4.4 og gud vet hva. Når du skal kjøpe programvare og ekstrautstyr, må du forholde deg til et utall av OS X-utgaver for å vite om det fungerer."


Windows XP leveres i to utgaver (home og pro), Vista i seks (starter, home basic, home premium, business, enterprise, ultimate).

"17) Billige OEM-versjoner
Om du ikke vil betale skjorta for Vista og klarer seg uten bruksanvisning eller brukerstøtte, finnes det såkalte OEM-versjoner til en billig penge. Slikt får du ikke med Mac."


Forutsetter at du kjøper operativsystemet med maskinvare, du kan ikke KUN kjøpe en OEM-utgave.

"28) Du trenger mindre RAM
RAM (internminne) er dyrt. Mens en Mac spiser RAM til middag, klarer PCen seg med mindre for å fungere like bra. De fleste nye Macer leveres for øvrig med altfor lite RAM ? trolig for at prisen skal se penere ut i butikken."


Minne er ikke dyrt ... og Vista liker mye minne det også
Sist endret av liasis; 17. mai 2007 kl. 14:45.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Mange av itavisens lesere maser kontinuerlig om at apple/mac er mye bedre en PC/microsoft, og jeg ser for meg at denne kan være skrevet kun for å provosere å skape diskusjon.
"20) Like sikkert
Mac-folket skryter av at det ikke finnes virus for Mac. Det er muligens riktig, men PC er like trygt om du holder maskinen oppdaert med de siste tilleggene."

Denne var kanskje den eneste jeg var litt enig i Hver eneste gang jeg eller en av kompisene har fått virus så er det faktisk vår feil, altså brukerens feil. Har hatt virus 2 ganger, gamle Blaster32 og en til, men har selv klart trykke på nedlastede filer som jeg skulle ha skjønt var virus. Etter den episoden for 4 år siden har jeg aldri hatt virus eller spyware på XP og Vista. Alt av plagende beskyttelse som kommer med XP og Vista slår jeg av.

Den nye mac reklamen hater jeg forresten, men Ballmer er faktisk verst med sitt "sprudlende" humør
Sitat av slickflick
"20) Like sikkert
Mac-folket skryter av at det ikke finnes virus for Mac. Det er muligens riktig, men PC er like trygt om du holder maskinen oppdaert med de siste tilleggene."

Denne var kanskje den eneste jeg var litt enig i Hver eneste gang jeg eller en av kompisene har fått virus så er det faktisk vår feil, altså brukerens feil. Har hatt virus 2 ganger, gamle Blaster32 og en til, men har selv klart trykke på nedlastede filer som jeg skulle ha skjønt var virus. Etter den episoden for 4 år siden har jeg aldri hatt virus eller spyware på XP og Vista. Alt av plagende beskyttelse som kommer med XP og Vista slår jeg av.

Den nye mac reklamen hater jeg forresten, men Ballmer er faktisk verst med sitt "sprudlende" humør
Vis hele sitatet...
Veldig sant, på en annen side foretrekker jeg å ikke bruke tid og krefter på beskyttelse.
Men drit i itavisens trolling et øyeblikk og fortell meg følgende: Hvis jeg skal ha ny kåmpjuter, bør jeg da kjøpe Mac eller PC? Får jeg en dårlig deal rent hardwaremessig med Mac?
nope, det er vel heller operativsystemet som man må bestemme seg for. Skal du spille mye spill? Da hadde jeg valgt å kjøre XP eller Vista. Kjøpte pc-deler for 20 000 i går, skal kjøre Vista og spille alle de nye spillene som kommer til høsten *sikle*
Det kommer helt an på hva du skal bruke maskinen til, og uansett finnes det flere egne tråder for akkurat det spørsmålet.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
6) Du kan skreddersy maskinen
Prøvd å åpne en Mac? Det er ikke for amatører. Med en (stasjonær) PC kan du skifte ut harddisker, minne, grafikkort og til og med prosessor i akkurat når du vil."
Vis hele sitatet...
Har oppgradert en eldre PowerMac G4 med mer ram og ny harddisk med s-ata kontrollerkort, og dette var like lett og kanskje enklerere enn å gjøre det samme på en pc. På macen bare løftet jeg åpningshåndtaket og "brettet ut" maskinen, med hele hovedkortet lett tilgjengelig med en gang, og ikke gjemt i kabler som i mange pcer. På en pc måtte jeg som regel skrudd opp noen skruer, for deretter å finne ut produsentens geniale løsning for å åpne maskinen.
Sitat av datagutten
Har oppgradert en eldre PowerMac G4 med mer ram og ny harddisk med s-ata kontrollerkort, og dette var like lett og kanskje enklerere enn å gjøre det samme på en pc. På macen bare løftet jeg åpningshåndtaket og "brettet ut" maskinen, med hele hovedkortet lett tilgjengelig med en gang, og ikke gjemt i kabler som i mange pcer. På en pc måtte jeg som regel skrudd opp noen skruer, for deretter å finne ut produsentens geniale løsning for å åpne maskinen.
Vis hele sitatet...
Men så er det mye enklere å oppgadere en pc som man har bygget selv. har selv åpnet en ferdig levert pc, og det er ikke akkurat lett å få ut komponenter og slikt. men når all installasjon går på samlebånd sier det seg selv at det blir vanskeligere
20) Like sikkert
Mac-folket skryter av at det ikke finnes virus for Mac. Det er muligens riktig, men PC er like trygt om du holder maskinen oppdaert med de siste tilleggene.
Vis hele sitatet...
Se der, et positivt ting om Mac som de av en eller annen grunn klarer å få inn i en liste over negative ting.

Men selv er jeg enig i at man ikke bør kjøpe Mac, men den listen er det 3. dummeste jeg noen gang har sett.

Men hvem har sagt at en PC er en maskin med windows?
Ser ut som om de aldri har hørt om andre OS.
Sist endret av TanteSpiker; 17. mai 2007 kl. 18:20.
Det er jo en userløs drittavis IMHO, det jeg har fått inntrykk av er at de poster BARE ( med enkelte unntak ) Mac saker. Denne lista er vel den dårligste lista med argumenter som de da har postet for å provosere alle som klager på at ITavisen bare poster Mac dritt.
Nå er det vell å merke britiske http://www.pcpro.co.uk/ som har skrevet artikkelen original, ITavisen har bare oversatt. Men er enig med dere at dette er en dårlig artikkel, hvertfall når det finnes så ekstremt mange bedre argumenter for at Mac suger.
Sitat av Remien
Men så er det mye enklere å oppgadere en pc som man har bygget selv. har selv åpnet en ferdig levert pc, og det er ikke akkurat lett å få ut komponenter og slikt. men når all installasjon går på samlebånd sier det seg selv at det blir vanskeligere
Vis hele sitatet...
Så lenge man faktisk vet hva man driver på med er det null problem.
De fleste Mac er mye mer kompakte enn standard miditowerPC, så da sier det seg jo selv at andre løsninger for å flette alt sammen blir brukt.

Gidder man å lese i 5 minutter vil de aller fleste greit kunne skru fra hverandre en Mac, minus bytte BGA-prosessorer.
Sitat av voldern
Nå er det vell å merke britiske http://www.pcpro.co.uk/ som har skrevet artikkelen original, ITavisen har bare oversatt. Men er enig med dere at dette er en dårlig artikkel, hvertfall når det finnes så ekstremt mange bedre argumenter for at Mac suger.
Vis hele sitatet...
Hehe ja, mente å få det inn i posten en plass. De har funnet enda en dårlig liste som de har postet for å provosere. Hadde det vært en god liste med flere saklige og gode argumenter er jeg veldig sikker på at de ikke hadde postet den.
Synes den artikkelen var helt elendig, stort sett subjektive meninger og masse skriveleif.. Mange jeg kjenner som bruker windows har lagt inn f.eks dock. Det kan også virke som om vista på flere måter er inspirert av OSX..
Og OSX igjen er inspirert av Linux ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av yeey?
Og OSX igjen er inspirert av Linux ?
Vis hele sitatet...
Nei.

OSX har ei BSD-kjerne, og BSD er vel en genetisk unix med røtter tilbake til tidlig 70-tall og universitetsmiljøa i USA, og AT&T.

OSX er inspirert av NeXTStep/NeXT
Synes listen var artig lesning jeg.

Selv hører jeg til i kategorien "de som er drittlei skrytet av mac". Dersom du bruker sunn fornuft og litt intuisjon når du er på nett, er winXP, OSX og linux marginalt ulike i sikkerheten. Nettopp fordi skikkerhetshullene i stor grad baserer seg på naivitet.
Mac er best på ting som photoshop mm, windows egner seg best til spilling, og linux har sine fordeler.

Dette er og blir en latterlig diskusjon, og som noen nevnte tidligere, som å sammenlikne båt med bil som framkomstmiddel. Det argumentet burde egentlig ha endt hele diskusjonen rundt mac/win/linux.

Edit: selv kjører jeg Ubuntu og er lykkelig med det. Hva andre velger er opp til dem, hver av oss har sine behov, og jeg får ingen større lykke av at noen velger win, osx eller linux. Velg det som passer deg, og gi beng i hva alle fanatikere mener!!
Sist endret av Holmiz; 17. mai 2007 kl. 21:24.
nissen79: Word!
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Bare et lite innskudd, den listen var vel egentlig skrevet av en journalist i det engelske bladet PC Pro, og bare gjengitt av itavisen?
Sitat av Polar-
Bare et lite innskudd, den listen var vel egentlig skrevet av en journalist i det engelske bladet PC Pro, og bare gjengitt av itavisen?
Vis hele sitatet...
Ja, sjekk post #16.
15) Det finnes bare én versjon
Windows Vista er Windows Vista og XP er XP , med eller uten oppgraderinger. OS X er både 10.3.9, 10.4.3, 10.4.4 og gud vet hva. Når du skal kjøpe programvare og ekstrautstyr, må du forholde deg til et utall av OS X-utgaver for å vite om det fungerer.
Vis hele sitatet...
Choose a Vista!
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sitat av Remien
Men så er det mye enklere å oppgadere en pc som man har bygget selv. har selv åpnet en ferdig levert pc, og det er ikke akkurat lett å få ut komponenter og slikt. men når all installasjon går på samlebånd sier det seg selv at det blir vanskeligere
Vis hele sitatet...
Mine erfaringer er at det går lettere å oppgradere en ferdigmontert pc når man først har fått åpnet den enn det er å gjøre det på en selvbygd, ettersom kablene ofte er lagt ganske ryddig i ferdigbygde, mens jeg aldri gidder å gjøre noe særlig med kablene når jeg bygger selv, slik at de lett blir liggende å hindre tilgang til ramen og tilkoblingene til enhetene i 5.25" plassene.
Mac suger - elskverdig artikkel!
Unødvendig bruk av krefter for dere "mac-elskere" å komme ut med "så teit". Fordi, alt de ramset opp der var veldig gode argumenter!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av olepehol
Mac suger - elskverdig artikkel!
Unødvendig bruk av krefter for dere "mac-elskere" å komme ut med "så teit". Fordi, alt de ramset opp der var veldig gode argumenter!
Vis hele sitatet...
Hihi, håper du har asbestundertøy på deg

Uansett, artikkelen til dritavisen var usaklig og dårlig. Spesielt sidan dei bare hadde rippa en britisk artikkel om samme fenomenet.

Skal en kritisere ting får en jaggu holde det på saklig nivå. Og min saklige kritikk av mac er at det er hakket for brukervenleg for min del.
Sitat av olepehol
Mac suger - elskverdig artikkel!
Unødvendig bruk av krefter for dere "mac-elskere" å komme ut med "så teit". Fordi, alt de ramset opp der var veldig gode argumenter!
Vis hele sitatet...
Greit nok at du mener det. Men det er en del som faktisk ikke stemmer med disse argumentene i artikkelen.

- Se det jeg poengterer i punkt 1, 4, 5, 7, 9 og 12.
- Les hele den første posten til vidarlo.
- Les hva moridin skriver om punkt 4, 14, 15, 17 og 28.

Du kan vel ikke akkurat benekte noe av dette? Dine ord gir oss ingen ny informasjon, og uttrykker kun ditt eget synspunkt.
Sist endret av Octavarium; 17. mai 2007 kl. 23:13.
Gode argumenter...right.

Det er en hel masse ting man kan kritisere Apple for, lite av dette var nevnt i "artikkelen" itavisen klarte å kopiere fra pcpro. (Egentlig syns jeg det er skremmende at de presenterer dette på sin nettside, for den ligger ikke på nettsiden til pcpro. Kun i audioformat gjennom deres podcast og i den skriftlige utgaven.)

Det jeg syns er det aller verste er mangelen på valgfrihet:
Skal man bygge et Windows- eller *nix-system har man langt større frihet i valg av komponenter enn dersom man velger å gå for Apple-løsninger. At Apple har begrenset utvalg kan i og for seg være en fordel i og med at man da slipper å bruke enorme ressurser på kompabilitetstesting men samtidig en stor ulempe for brukere som ikke får spesifisert sine systemer etter hva de skal brukes til. Dette gjelder da både server- og klienter.
Bytta fra windows til Os X og angrer ikke et sekund.
PCWorld har jo også laget en liste over 10 ting de hater med Apple: http://www.pcworld.com/article/id,13...s/article.html
I like turtles
Skyfex's Avatar
Ikke bruk noe tid på å prøve å argumentere mot ITAvisen. Det er bortkastet tid. De har jo vist gang på gang at de er totalt useriøse og ikke har noen planer om å endre holdning. Kan anbefale arstechnica.com forresten. Veldig bra, men kanskje litt høyt nivå for noen.
Sitat av Skyfex
Ikke bruk noe tid på å prøve å argumentere mot ITAvisen. Det er bortkastet tid. De har jo vist gang på gang at de er totalt useriøse og ikke har noen planer om å endre holdning. Kan anbefale arstechnica.com forresten. Veldig bra, men kanskje litt høyt nivå for noen.
Vis hele sitatet...
Klart det. Håper ingen har misforstått, jeg leser selvfølgelig ikke ITAvisen aktivt, men sjekker innom en gang i blant, og da kan man støte på ting som dette.
Det her var verre en førstesiden på vg *rister på hodet*
skrivefeil, dårlig språkbruk og grusomt subjektivt.
dessuten ser jeg ingen kildeanvisninger for enkelte av påstandene som tydelig må begrunnes.

dessuten synes jeg slike "topp 30"/"topp 10" artikler er det dårligste journalistikk arbeid som kan gjøres.

Jeg er halveis fornøyd pc bruker men er uenig i mange av disse påstandene som kommer.
1) Oppgraderinger koster ikke en tusenlapp
Siden Mac OS X ble lansert i 2001, har det kommet hele fire nye versjoner av operativsystemet. Hver gang måtte brukerne ut med en drøy tusenlapp. Da Vista kom, var det seks år siden forrige gang Windows-brukere måtte betale for en ny versjon. Og alle oppdateringene i mellom har vært gratis ? også de store oppdateringene SP1 og SP2.
Vis hele sitatet...
Feil, det er vel to av dem som har vært gratis? Og da har vi snakka om hopp tilsvarende win 98 til 2000 og xp til vista
2) Du betaler ikke ekstra for flott design
Mac er som stereo fra Bang & Olufsen ? ordinært innhold som er usedvanlig pent innpakket. Og det betaler du fyrstelig for.
Vis hele sitatet...
Ordinært innhold? Tja, sjekk hva du får en maskin som tilsvarer mbp 17" for fra f.ex. dell eller ibm...
3) Tusenvis av fete spill
Selv ikke den mest fanatiske Mac-tilhenger vil påstå at utvalget av spill for Mac er bra. Du må ha PC om du er seriøs gamer.
Vis hele sitatet...
Øh, skal dette være et argument MOT mac?
4) Høyreklikking tillatt
Joda, du kan høyreklikke med en Mac-mus. Men Apple liker det ikke?
Vis hele sitatet...
Hvis de ikke liker det, hvorfor er standardmusa deres med høyreklikk da?
5) Bredbånd virker alltid
Mange Mac-brukere har opplevd at det trådløse bredbåndet på hotellet eller flyplassen ikke fungerer ? rett og slett fordi du må ha Windows og Internet Explorer for å kunne logge inn. Enkelte bredbåndsleverandører og ruterprodusenter skaper også krøll for Mac. Med PC kommer du som oftest på nett uten problemer.
Vis hele sitatet...
Sikkert bare jeg som er snål, men jeg har aldri opplevd det.
6) Du kan skreddersy maskinen
Prøvd å åpne en Mac?
Vis hele sitatet...
Jupp. Funka fint det.
Det er ikke for amatører.
Vis hele sitatet...
Hey, takk for komplimentet!
Med en (stasjonær) PC kan du skifte ut harddisker, minne, grafikkort og til og med prosessor i akkurat når du vil.

7) Mac ligger langt etter PC ?teknologien
Mens alle PC-er kjørte lynrask Intel eller AMD, måtte Mac-folket inntil nylig nøye seg med trege og gammeldagse IBM-prosessorer. Og når Apple skryter av at de har lagt inn 802.11n i Airport Extreme, har PC-folket hatt det i et par år allerede.
Vis hele sitatet...
Feil igjen...
8) Du slipper å kaste alt 3. januar
Hvert år rett over nyttår annonserer Apple sine «banebrytende» nyheter. Da kan du pælme alt du har brukt lommepengene dine på. Med PC kommer nyhetene hele tiden, og du kan selv velge når du vil oppgradere ? helt eller delvis.
Vis hele sitatet...
Faan, hvorfor har ingen sagt dette til meg før? powerbooken min er jo snart to og et halvt år gammel!
9) Mye bedre søk
Windows Explorer gir deg full kontroll med søkeresultatene. I Spotlight for Mac kan du bare se dem, og få vite hvor de befinner seg i Finder (Macs svar på Windows Explorer).
Vis hele sitatet...
Noen må ha glemt å fjerne de funksjonene på powerbooken min, for jeg får gjøre hva jeg vil.
10) Du er i flertall
Mac-folket er fortsatt bare en liten klikk i sammenligning med Windows-brukerne. Og Apple har full kontroll både med programvare og maskinvare. De kan dermed skalte og valte med brukerne som de vil, og tvinge dem til å betale for det. Windows-verdenen er så stor og mangfoldig at ingen enkeltprodusent tør å oppføre seg like bøllete som Steve Jobs.
Vis hele sitatet...
Hm, hva er det nå han fyren borte ved seattle heter igjen? Bøll? Krøll? Kill Bill? Gates?
11) Lave reparasjonskostnader
Apple er kjent for å være vrange når noe går galt. Rett og slett fordi både de og deres fanatiske tilhengere mener at ingenting kan gå galt. Om det likevel gjør det (hvilket det selvsagt alltid gjør), koster det deg store summer. Mens den hyggelige PC-reparatøren på hjørnet (som selvsagt ikke kan reparere Mac) krever betydelig mindre.
Vis hele sitatet...
Hm, mener de at f.ex. dell ville ha fiksa laptopen min gratis etter at den gikk i gulvet og ble bøyd?
12) Microsoft som storebror
Microsoft er ett av verdens største selskaper, med fingrene i nesten alt som rører seg innen anvendt teknologi. Apple er en dverg i forhold. Når Microsoft snur, snur PC-verdenen. Og du får Xbox med på kjøpet.
Vis hele sitatet...
Jøss, får du gratis xbox hvis du kjøper pc nå?
13) Svart er svart - hipt er hipt
Apple-folket kan gjerne skryte av at de nå har en svart Mac. Mens du har hatt en svart PC hele tiden?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg skryter av at jeg har en to og et halvt år gammel bærbar mac som kjører sirkler rundt det meste av splitter nye bærbare windowsmaskiner.
14) DVD-brenneren har «mat ut»-knapp.
På en Mac må du enten gjøre mate ut DVD-platen i programvaren, eller lete etter en passende knapp på tastaturet. Den kjekke, knappen på fronten er borte.
Vis hele sitatet...
Skjønner godt at det er vanskelig å forholde seg til at den er på tastaturet istedet. Det er ikke så lett når man er litt sånn... sakte oppi toppen.
15) Det finnes bare én versjon
Windows Vista er Windows Vista og XP er XP , med eller uten oppgraderinger. OS X er både 10.3.9, 10.4.3, 10.4.4 og gud vet hva. Når du skal kjøpe programvare og ekstrautstyr, må du forholde deg til et utall av OS X-utgaver for å vite om det fungerer.
Vis hele sitatet...
10.4.3 og 10.4.4? Tja... de er vel sånne som liker å holde styr på alle oppdateringer windows update laster ned også de? Men igjen, det er jo ikke så greit når man er litt sånn... sånn som stod litt lenger baki køen når iq'n ble delt ut
16) Du slipper den fæle lyden
Har du noen gang sittet på bussen ved siden av en Mac-bruker? Da har du trolig fått deg en ubehagelig overraskelse. Lyden av en Mac som starter høres ut som et seminar for samtidskomponister. Og den kan ikke skrus av med en fysisk volumkontroll om noen klager.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det må være noe galt med maskinen min, jeg bare trykker på en knapp jeg nemlig, så er den stille... og skulle man være for dum til å klare det så er den da i det minste kortere, mer diskret og smakfull enn plinginga til windows.
17) Billige OEM-versjoner
Om du ikke vil betale skjorta for Vista og klarer seg uten bruksanvisning eller brukerstøtte, finnes det såkalte OEM-versjoner til en billig penge. Slikt får du ikke med Mac.
Vis hele sitatet...
Huh, jeg trodde ikke de OEM-versjonene var lov å selge uten en maskin jeg? Men mulig de syns det er kjekt å kjøpe ny maskin for å oppgradere os'et...
18) Mye bedre på TV
Mac har bare ikke fått til det der med TV-opptak. Med Apple TV kan du spille iTunes-innhold på TVen. Med et Windows meda Center kan du spille alt ? også det du laster ned fra nettet eller tar opp fra TV.
Vis hele sitatet...
Jøss, fantastiske greier! Windows Media Center sier du? Funker det omtrent på samme måte som det jeg har kunnet gjøre med macen min så lenge jeg har hatt den?
19) Mange flere kan det
Har du trøbbel med en Mac, er det bare andre mac-brukere som kan hjelpe deg. Mens resten av verden kan PC ut og inn.
Vis hele sitatet...
Jupp, og det er jammen bra at det er mange som kan å fikse trøbbel på windows, for det er nok å ta av!
20) Like sikkert
Mac-folket skryter av at det ikke finnes virus for Mac. Det er muligens riktig, men PC er like trygt om du holder maskinen oppdaert med de siste tilleggene.
Vis hele sitatet...
For all del. Men jeg slipper å tenke på det i det hele tatt.
21) Masse gratisvare
Har du PC med Windows, kan du neesten skaffe deg hva som helst av programvare på nettet. Helt gratis, og helt lovlig
Vis hele sitatet...
Selvsagt bortsett fra et svinedyrt operativsystem da.
Har du en Mac, er utvalget mindre.
Vis hele sitatet...
Så lenge det som finnes er bra, så ser jeg ikke helt problemet...?
22) Hva er det med denne Steve Jobs?
Denne predikanten som påstår at «iPhone vil snu opp ned på hele mobilindustrien » kan tenkende mennesker godt klare seg uten. Bill Gates og Steve Jobs har sant nok ikke samme karisma, men de snakker tross alt om realiteter og kommer ikke med svada uten rot i virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Uhm, hvem av dem snakker om realiteter sa du? Lær dere nå å skrive sånn NOGENLUNDE da... Men ellers så er det vel sikkert derfor ingen andre har tatt etter iPhone... eller iPod, eller... hvordan var nå det igjen?
23) Du får menyer
Hvor er menyen i et Mac-program? Den finnes i hvert fall ikke i programmet du kjører. Stikk i strid med det Windows-brukere er vant til, er det en felles meny på OS-nivå som styrer alt. Brukervennlig?
Vis hele sitatet...
øh... er dere sikre på at dere har sett etter sånn halvveis ordentlig?
24) Bedre utvalg av tilleggsutstyr
Med Mac opplever må du på forhånd sjekke om alt fra fra skrivere til webkameraer er Mac-kompatibelt. Med PC kan du kjøpe først og spørre etterpå.
Vis hele sitatet...
Ett av 24, ikke dårlig.
25) Bygg din egen maskin
Kjenner du noen som har bygget sin egen Mac? Ikke det, nei! Selvbyggere er PC-folk. Punktum.
Vis hele sitatet...
Snodig, jeg foretrekker faktisk å bruke dataen min til det den er ment for, istedet for å tukle og tukle for å få den til å funke.
26) Ja, Mac kræsjer også
Alle som har brukt en mac på daglig basis over lang tid vet (selv om de mest fanatiske nekter å innrømme det) at maskinen står bom stille uten noen vei ut fra tid til annen. Og enkeltprogrammer går ned uten varsel rett som det er ? uten at du rekker å lagre. Blåskjermen i Mac-verdenen heter for øvrig «Kernel Panic»?
Vis hele sitatet...
Kernel Panic? Ok, kjekt å vite. Jeg har forøvrig ikke sett det, og jeg foretrekker når som helst at maskinen henger litt en gang i blant istedet for å få BSOD i hytt og pine og miste hva jeg nå enn holdt på med i photoshop. Programmer som går ned uten varsel rett som det er? Vel, det skjer innimellom med enkelte gratisprogrammer, men da fucker det ihvertfall ikke opp resten av os'et, i motsetning til noe greier fra redmond...
27) Du får pekeskjerm
Du kan ikke bruke fingrene på en Apple-skjerm. Mens i PC-verdenen s\dinne sdet Tablet PC, som lar deg skrive og tegne i vilden sky.
Vis hele sitatet...
Jøss, det må jeg fortelle faren min, han er helt garantert ikke klar over at han kan gjøre det på skjermen sin.
28) Du trenger mindre RAM
RAM (internminne) er dyrt. Mens en Mac spiser RAM til middag, klarer PCen seg med mindre for å fungere like bra. De fleste nye Macer leveres for øvrig med altfor lite RAM ? trolig for at prisen skal se penere ut i butikken.
Vis hele sitatet...
Tja... Nå oppgraderte akkurat kompisen min fra 512mb minne, som han har kjørt 17"-pb'en sin på i to år... og da har han photoshoppa og stått i ganske hardt til tider... så... det stemte vel ikke akkurat så bra.
29) Du får ekte delete-knapp
Mac har ingen Delete-knapp, tro det eller ei. I stedet må du gjøre noen ekstra håndgrep for å slette noe.
Vis hele sitatet...
Uff, det er vanskelig det der. La meg se... eple+delete...
30) Du kan tukle så mye du vil
Apple lar det ikke slippe inn i maskinens Aller Helligste. På en PC kan du endre BIOS (systemet som styrer maskinen før operativsystemet starter), overklokke prosessoren og stort sett gjøre akkurat som du vil om du er en ekte datanerd.
Vis hele sitatet...
For all del. Endel av oss foretrekker derimot at den fungerer.
31) Mer miljøvennlig
Greenpeace har stemplet Apple som miljøverstinger på grunn av at de bruker svært mye ikke-gjenvinnbart materiale i produktene sine. PC-verdenen har lang tradisjon for både strømsparing og miljøvennlige byggematerialer. Klassifikasjonssystemer som «Environmetally Safe» og «Energy Star » finnes ikke for Mac.
Vis hele sitatet...
Touche. To av 31, ikke så værst.
32) Best for nybegynnere
Mac-folket hevder at alle kan bruke en Mac med en gang. Det er rett og slett ikke sant. En PCmed Windows er like enkel ? eller like komplisert, alt etter hvor gløgg nybegynneren er. I Windows finnes det til og med en fjernstyringsfunskjon (finnes også for Mac, men da må du ut med de store pengene igjen) som gjør at du ikke trenger å reise til tante Gunda hver gang hun står fast.
Vis hele sitatet...
Nei, man skjønner ikke OSX sånn helt uten videre heller, det går bare ca 10x så kjapt å lære seg som windows. Så de ytterst få gangene Tante Gunda faktisk hadde trengt hjelp hadde det jo egentlig vært koselig å se henne igjen.
Sitat av olepehol
Mac suger - elskverdig artikkel!
Unødvendig bruk av krefter for dere "mac-elskere" å komme ut med "så teit". Fordi, alt de ramset opp der var veldig gode argumenter!
Vis hele sitatet...
Det er sånne ting som gjør at jeg velger å si dette:

Hvor mange av de som kritiserer Mac og Mac OS X er det som faktisk har lengre erfaring med noen av delene? Av de jeg selv har måtte argumentert med er det heller få som i det hele tatt har sett en Mac i virkeligheten, og enda færre som har prøvd den ut.
Sitat av Joshiwo
Det er sånne ting som gjør at jeg velger å si dette:

Hvor mange av de som kritiserer Mac og Mac OS X er det som faktisk har lengre erfaring med noen av delene? Av de jeg selv har måtte argumentert med er det heller få som i det hele tatt har sett en Mac i virkeligheten, og enda færre som har prøvd den ut.
Vis hele sitatet...
Godt poeng. Veldig mange Mac-brukere har vært mye borti Windows-verdenen også, og kan egentlig lettere sammenligne siden de har erfarling med begge deler.
Generelt lei av at folk som sitter og bruker ett operativsystem går ut og slenger dritt om andre OS. Selv sitter jeg på en Mac med OS X, og er fornøyd med det. Har brukt Windows (3.11, 98, XP) i utallige år, og i idene før jeg gikk over til Mac brukte jeg også Debian og Ubuntu. Generelt sett mener jeg at folk får bruke det de foretrekker å jobbe med. Alle OS har sine sterke og svake sider.

Ang. artikkelen; jeg ler. Latterlig usaklig.

Sitat av artikkelen
2) Du betaler ikke ekstra for flott design
Vis hele sitatet...
Heh. nei. Man betaler for en ganske grei Hardware+Software-pakke som ikke er til å fnyse av. Og ser man på prisen, og sammenligner med en annen datamaskin med samme spesifikasjoner og kvaliteter (som størrelse), så ender man stort sett opp med lignende priser.
Sitat av artikkelen
12) Microsoft som storebror
Når Microsoft snur, snur PC-verdenen.
Vis hele sitatet...
Microsoft lanserer Zune. Og sier "hopp". Og verden... hopper?
Sitat av artikkelen
22) Hva er det med denne Steve Jobs?
Vis hele sitatet...
Er dette et argument?
Sitat av artikkelen
23) Du får menyer
Brukervennlig?
Vis hele sitatet...
Ja.
Sitat av artikkelen
29) Du får ekte delete-knapp
Vis hele sitatet...
Delete-knappen har alltid vært der for å behandle tekst. At noen OS bruker den til å slette filer, er forsåvidt greit nok, men det var ikke derfor knappen ble innført. Et standard Apple-tastatur har Delete-knapp.
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
Skjønner ikke at folk gidder å diskutere slikt som dette i uendeligheter. Appel vs. MS, Mac, vs. PC, Linux vs. Windows, Firefox/Opera vs. IE, Wii vs. Xbox vs. PS3, DS vs. PSP, iPod vs. Zune, AMD vs. Intel, ATI vs. Nvidia

Vennligst ikke gi ITAvisen oppmerksomhet for vas som dette, for det er det eneste de skriver om.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Jeg leste artikkelen, og kunne ikke tenke annet enn at denne var lagt opp slik at brukerne kunne hugge løs på hverandre hele 17. mai. Slik sparte "journalistene" noen artikkler til fredag...

1) Oppgraderinger koster ikke en tusenlapp
Siden Mac OS X ble lansert i 2001, har det kommet hele fire nye versjoner av operativsystemet. Hver gang måtte brukerne ut med en drøy tusenlapp. Da Vista kom, var det seks år siden forrige gang Windows-brukere måtte betale for en ny versjon. Og alle oppdateringene i mellom har vært gratis ? også de store oppdateringene SP1 og SP2.
Vis hele sitatet...
Tull og vås, dessuten koster Windows en del mer enn Mac OS koster. SP1 og SP2 er gratis, dæven? Jeg betalte ikke for å oppgradere fra 10.4.8 til 10.4.9, dessuten kommer disse x.x.+1 oppgraderingene oftere enn SP1 og SP2 til XP kom.

2) Du betaler ikke ekstra for flott design
Mac er som stereo fra Bang & Olufsen ? ordinært innhold som er usedvanlig pent innpakket. Og det betaler du fyrstelig for.
Vis hele sitatet...
Dette har flere testet ut. Du får en bedre Mac enn en "standard" PC. Dessuten ser jeg ikke at det er mange bærbare som kommer med standard FW400 og FW800 kontakt slik min PowerBook fra januar 2006 har...

3) Tusenvis av fete spill
Selv ikke den mest fanatiske Mac-tilhenger vil påstå at utvalget av spill for Mac er bra. Du må ha PC om du er seriøs gamer.
Vis hele sitatet...
Er du seriøs gamer ja, men nå er ikke hele befolkningen en gjeng 14iser heller... (OK, sorry, litt våsete svar. Jeg er enig med utsagnet, men man kjøper ikke Mac for å spille)

4) Høyreklikking tillatt
Joda, du kan høyreklikke med en Mac-mus. Men Apple liker det ikke?
Vis hele sitatet...
Hva, liker de det ikke. Merkelig at de da lager standardmus med to knapper (er vel strengt tatt 4). Har aldri hatt noe problem med både høyreklikking eller ctrl-klikking.

5) Bredbånd virker alltid
Mange Mac-brukere har opplevd at det trådløse bredbåndet på hotellet eller flyplassen ikke fungerer ? rett og slett fordi du må ha Windows og Internet Explorer for å kunne logge inn. Enkelte bredbåndsleverandører og ruterprodusenter skaper også krøll for Mac. Med PC kommer du som oftest på nett uten problemer.
Vis hele sitatet...
Jeg må ærlig innrømme at dette er nytt for meg, har aldri hatt problemer med Mac på nettverk jeg. Derimot har jeg hatt problemer med Windows.

6) Du kan skreddersy maskinen
Prøvd å åpne en Mac? Det er ikke for amatører. Med en (stasjonær) PC kan du skifte ut harddisker, minne, grafikkort og til og med prosessor i akkurat når du vil.
Vis hele sitatet...
Hva er det jeg gjør når jeg kjøper Macen min da? Er ikke det å skreddersy den fordi jeg bestiller den med annet oppsett enn standard? Når jeg instalerte RAM på PBen åpnet jeg bare en liten "luke" under maskinen. Ikke noe problem. På en PC, under tastaturet og styre...

7) Mac ligger langt etter PC ?teknologien
Mens alle PC-er kjørte lynrask Intel eller AMD, måtte Mac-folket inntil nylig nøye seg med trege og gammeldagse IBM-prosessorer. Og når Apple skryter av at de har lagt inn 802.11n i Airport Extreme, har PC-folket hatt det i et par år allerede.
Vis hele sitatet...
PPC fungerer fint for meg, og nå har de jo også Intel, derfor kan det jo knappest kalles et argument. Apple skryter vel ikke av 802.11n, dessuten som jeg har nevt tidligere, hvilken laptop med Windows har FW400 og FW800? Dessuten har Apple lenge levert DVI-D porter fremfor VGA.

8) Du slipper å kaste alt 3. januar
Hvert år rett over nyttår annonserer Apple sine «banebrytende» nyheter. Da kan du pælme alt du har brukt lommepengene dine på. Med PC kommer nyhetene hele tiden, og du kan selv velge når du vil oppgradere ? helt eller delvis.
Vis hele sitatet...
Har aldri kastet noe Apple produkt 3. januar (eller noen gang for den saks skyld). Dessuten, hva er fordelene med at nyhetene kommer hele tiden? Bare for å sørge for at alle pengene du har spart bare skaffer deg det nyeste for 1 mnd? Dessuten vil jeg si at et Appleprodukt vil holde seg mye bedre enn et Windows"PC"produkt.

9) Mye bedre søk
Windows Explorer gir deg full kontroll med søkeresultatene. I Spotlight for Mac kan du bare se dem, og få vite hvor de befinner seg i Finder (Macs svar på Windows Explorer).
Vis hele sitatet...
Windows Explorer sin søker er det værste jeg har vært borti, Spotlight funker utrolig bra og er utrolig rask. Merkelig at Windows kom med indeksering etter at Google introduserte Google Søk for Windows også. For de som ikke vet det indekserer Spotlight!

10) Du er i flertall
Mac-folket er fortsatt bare en liten klikk i sammenligning med Windows-brukerne. Og Apple har full kontroll både med programvare og maskinvare. De kan dermed skalte og valte med brukerne som de vil, og tvinge dem til å betale for det. Windows-verdenen er så stor og mangfoldig at ingen enkeltprodusent tør å oppføre seg like bøllete som Steve Jobs.
Vis hele sitatet...
Og de som er i flertall er lettere å ramme en de i mindre tall, hvorfor tror du at det fins så mange virus til Windows i forhold til OS X? Dessuten har vel både Apple og MS hatt problemer angående monopolsituasjonen.

11) Lave reparasjonskostnader
Apple er kjent for å være vrange når noe går galt. Rett og slett fordi både de og deres fanatiske tilhengere mener at ingenting kan gå galt. Om det likevel gjør det (hvilket det selvsagt alltid gjør), koster det deg store summer. Mens den hyggelige PC-reparatøren på hjørnet (som selvsagt ikke kan reparere Mac) krever betydelig mindre.
Vis hele sitatet...
Den hyggelige PCreperatøren på hjørnet som beholder PCen i 3 mnd? Og hva gjør han bedre enn Macrepratøren på hjørnet? Det begynner å bli flere og flere brukere og derfor også flere brukersteder man kan sende inn maskinen fra. Ja ting kan gå galt på Apple produkter også, men jeg har flere problemer med PC hvor drivere ikke fungerer som de skal og hardware som ikke fungerer med software...

12) Microsoft som storebror
Microsoft er ett av verdens største selskaper, med fingrene i nesten alt som rører seg innen anvendt teknologi. Apple er en dverg i forhold. Når Microsoft snur, snur PC-verdenen. Og du får Xbox med på kjøpet.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke interessert i det en PC kan tilby, derfor bruker jeg Mac. Dessuten er det vel dessuten dette som kalles monopol som artikkelen før rakket ned på Apple med?

13) Svart er svart - hipt er hipt
Apple-folket kan gjerne skryte av at de nå har en svart Mac. Mens du har hatt en svart PC hele tiden?
Vis hele sitatet...
Ja, men en svart PC ser ikke like bra ut som en svart Mac, sorry...

14) DVD-brenneren har «mat ut»-knapp.
På en Mac må du enten gjøre mate ut DVD-platen i programvaren, eller lete etter en passende knapp på tastaturet. Den kjekke, knappen på fronten er borte.
Vis hele sitatet...
En PC må jo også mate ut CD/DVDer, forskjellen er hvor knappen er plassert. Skjønner ikke at det er så vanskelig å finne den på tastaturet! Personlig syns jeg det er mye greiere å kunne styre alt fra tastaturet istedenfor å rote rundt på maskinen (volum, lysstyrke, mat-ut osv.)

15) Det finnes bare én versjon
Windows Vista er Windows Vista og XP er XP , med eller uten oppgraderinger. OS X er både 10.3.9, 10.4.3, 10.4.4 og gud vet hva. Når du skal kjøpe programvare og ekstrautstyr, må du forholde deg til et utall av OS X-utgaver for å vite om det fungerer.
Vis hele sitatet...
OS X Tiger er fortsatt OS X Tiger, uansett hva det siste tallet i versjonen sier... Sier bare hvor lite artikkelforfatteren har skjønt av oppdateringssytemet til OS X...

16) Du slipper den fæle lyden
Har du noen gang sittet på bussen ved siden av en Mac-bruker? Da har du trolig fått deg en ubehagelig overraskelse. Lyden av en Mac som starter høres ut som et seminar for samtidskomponister. Og den kan ikke skrus av med en fysisk volumkontroll om noen klager.
Vis hele sitatet...
Et lite pling fra Macen kalles plutselig "et seminar for samtidskomponister"? Hva skal man kalle oppstartslyden til Windows da, "et stort orkester"? Tåpelig kommentar...

17) Billige OEM-versjoner
Om du ikke vil betale skjorta for Vista og klarer seg uten bruksanvisning eller brukerstøtte, finnes det såkalte OEM-versjoner til en billig penge. Slikt får du ikke med Mac.
Vis hele sitatet...
Yes, dersom jeg kjøper nytt hovedkort kan jeg få ny "billigere" versjon av Windows! Virkelig noe å rope hurra for, dessuten syns jeg man skal samenligne prisen på OEM versjonen av Windows om OS X...

18) Mye bedre på TV
Mac har bare ikke fått til det der med TV-opptak. Med Apple TV kan du spille iTunes-innhold på TVen. Med et Windows meda Center kan du spille alt ? også det du laster ned fra nettet eller tar opp fra TV.
Vis hele sitatet...
Å sammenligne en boks til 2500 kroner mot en boks til 4000+ blir feil sammenligninsgrunnlag. Dessuten er ikke AppleTV en fullverdig PC mens en Media Centre PC er nettopp det... Om Microsoft noen gang hadde klart å levere et TV produkt som ikke krever en PC man kunne brukt til masse annet kunne jeg vurdert det på nytt, men jeg tviler på resultatet skulle gått i MS favør...

19) Mange flere kan det
Har du trøbbel med en Mac, er det bare andre mac-brukere som kan hjelpe deg. Mens resten av verden kan PC ut og inn.
Vis hele sitatet...
Er hele verden PC-brukere? Det er nytt for meg. Lurer dessuten på hvorfor noen lurer på noe når artikkelforfatteren får det til å virke som at alle kan Windows ut og inn!? Apple har dessuten gode supporttjenester.

20) Like sikkert
Mac-folket skryter av at det ikke finnes virus for Mac. Det er muligens riktig, men PC er like trygt om du holder maskinen oppdaert med de siste tilleggene.
Vis hele sitatet...
Nettopp, en Mac kan brukes med en gang du drar den opp av boksen mens en PC må konfigureres og innstilles... Jeg gidder ikke det lenger i alle fall!!!

21) Masse gratisvare
Har du PC med Windows, kan du neesten skaffe deg hva som helst av programvare på nettet. Helt gratis, og helt lovlig. Har du en Mac, er utvalget mindre.
Vis hele sitatet...
Utvalget er kanskje mindre, men utvalget har i snitt høyere kvalitet. Når jeg har lett etter noe for PC må jeg være forsiktig med at det ikke er Spyware eller annet dritt, og når jeg først får prøvd det ut er det skjeldent det jeg er ute etter, sånn har jeg ikke opplevd på OS X.

22) Hva er det med denne Steve Jobs?
Denne predikanten som påstår at «iPhone vil snu opp ned på hele mobilindustrien » kan tenkende mennesker godt klare seg uten. Bill Gates og Steve Jobs har sant nok ikke samme karisma, men de snakker tross alt om realiteter og kommer ikke med svada uten rot i virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Har hørt mye rart fra MS sine leire også, vil uansett ikke påstå at kommentarer fra Jobs påvirker hvordan OS X fungerer...

23) Du får menyer
Hvor er menyen i et Mac-program? Den finnes i hvert fall ikke i programmet du kjører. Stikk i strid med det Windows-brukere er vant til, er det en felles meny på OS-nivå som styrer alt. Brukervennlig?
Vis hele sitatet...
En vane sak. Personlig vil jeg jo si at det er mer brukervennlig å ha menyene på samme sted fremfor over alt slik Windows har, prøvde dessuten nye Office pakka, det var jo et virvar uten like...

24) Bedre utvalg av tilleggsutstyr
Med Mac opplever må du på forhånd sjekke om alt fra fra skrivere til webkameraer er Mac-kompatibelt. Med PC kan du kjøpe først og spørre etterpå.
Vis hele sitatet...
Vel, bare å kjøpe og spørre etterpå stemmer jo ikke helt, i alle fall ikke i disse Vista tider... Dessuten har jeg ikke hatt noen problemer med standard utstyr som skrivere til OS X.

25) Bygg din egen maskin
Kjenner du noen som har bygget sin egen Mac? Ikke det, nei! Selvbyggere er PC-folk. Punktum.
Vis hele sitatet...
Leste i et macblad et fint sitat (som jeg husker litt vagt): "Those who are realy passionate about their software build their own hardware" (kjent Xerox mann) Lar det være med denne jeg...

26) Ja, Mac kræsjer også
Alle som har brukt en mac på daglig basis over lang tid vet (selv om de mest fanatiske nekter å innrømme det) at maskinen står bom stille uten noen vei ut fra tid til annen. Og enkeltprogrammer går ned uten varsel rett som det er ? uten at du rekker å lagre. Blåskjermen i Mac-verdenen heter for øvrig «Kernel Panic»?
Vis hele sitatet...
Skal ærlig innrømme at jeg har sett deenne Kernel Panic skjermen, men langt fra så mange ganger som jeg kunne ha opplevd BSOD på samme periode. Dessuten kan jeg lukket et program med Force Quit på OS X, ctrl+alt+delete henger seg bare på Windows...

27) Du får pekeskjerm
Du kan ikke bruke fingrene på en Apple-skjerm. Mens i PC-verdenen s\dinne sdet Tablet PC, som lar deg skrive og tegne i vilden sky
Vis hele sitatet...
Hvor vanlig er dette i dag? Dessuten er vel dette mer hardware enn software...

28) Du trenger mindre RAM
RAM (internminne) er dyrt. Mens en Mac spiser RAM til middag, klarer PCen seg med mindre for å fungere like bra. De fleste nye Macer leveres for øvrig med altfor lite RAM ? trolig for at prisen skal se penere ut i butikken.
Vis hele sitatet...
Det er ikke mine erfaringer, har redigert store prosjekter med Final Cut Pro med kun 512 MB minne, husker når jeg prøvde dette på en stasjonær maskin gikk det fryktelig ille (Windows altså).

29) Du får ekte delete-knapp
Mac har ingen Delete-knapp, tro det eller ei. I stedet må du gjøre noen ekstra håndgrep for å slette noe.
Vis hele sitatet...
Jeg har da en knapp som det står delete på her jeg... Dessuten er det vel bare kjekt at jeg må trykke inn eple+delete for å slette noe så jeg ikke sletter noe med vilje. Kjekt å kunne tømme papirkurven med eple+shift+delete også.

30) Du kan tukle så mye du vil
Apple lar det ikke slippe inn i maskinens Aller Helligste. På en PC kan du endre BIOS (systemet som styrer maskinen før operativsystemet starter), overklokke prosessoren og stort sett gjøre akkurat som du vil om du er en ekte datanerd.
Vis hele sitatet...
Og akkurat dette som gjør at en PC er mer ustabil en enn Mac.

31) Mer miljøvennlig
Greenpeace har stemplet Apple som miljøverstinger på grunn av at de bruker svært mye ikke-gjenvinnbart materiale i produktene sine. PC-verdenen har lang tradisjon for både strømsparing og miljøvennlige byggematerialer. Klassifikasjonssystemer som «Environmetally Safe» og «Energy Star » finnes ikke for Mac.
Vis hele sitatet...
Huff, slemme Apple. Enig i denne... Men endrer det brukervennlighet og evnen til en Mac?

32) Best for nybegynnere
Mac-folket hevder at alle kan bruke en Mac med en gang. Det er rett og slett ikke sant. En PCmed Windows er like enkel ? eller like komplisert, alt etter hvor gløgg nybegynneren er. I Windows finnes det til og med en fjernstyringsfunskjon (finnes også for Mac, men da må du ut med de store pengene igjen) som gjør at du ikke trenger å reise til tante Gunda hver gang hun står fast.
Vis hele sitatet...
Fjernstyring i Windows er noe herk. Dessuten har jeg aldri opplevd at en PC har vært enkel å bruke rett ut fra boksen dersom den skal være sikker...

Artig artikkel, men bare for å skape litt debatt på forumet til ITavisen så de slipper å "lage" noen andre nyheter for 17. mai.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
OK folkens, alle veit emacs er det beste operativsystemet. Sjølv om den mangler en OK teksteditor.
Haha, latterlig! Send linken til en av redaktørene i It avisen da
Jeg har alltid brukt PC, og gjør det fortsatt. Det som er forskjellen nå er at jeg bruker linux til alt bortsett fra når jeg gidder å spille.

Jeg vet lite om mac, har aldri sett på det siden jeg har klart med perle fint med PC siden jeg gikk på barneskolen, da jeg fikk min første PC.

For all del så er vel apple noe jeg setter høyere en microsoft, det er klart.

Noen liker PC mens andre liker mac, noen liker windows mens andre liker linux eller mac. Sånn er det bare. Enkelt og greit.
Sist endret av Arath.inc; 19. mai 2007 kl. 11:59.
En dag vil både Mac og Windows bli overkjørt av et tog som heter Linux.

Hvis de er heldige vil deres essens overleve som konfigurasjoner i UI.

'Nough said.
26)
Vis hele sitatet...
Hmm, jeg bruker Mac hver dag, eneste gangen jeg har fått kernel panic, var det noe feil på RAM-brikkene.
Sist endret av fxxked; 19. mai 2007 kl. 12:20.
Sitat av fxxked
En dag vil både Mac og Windows bli overkjørt av et tog som heter Linux.

Hvis de er heldige vil deres essens overleve som konfigurasjoner i UI.

'Nough said.

Hmm, jeg bruker Mac hver dag, eneste gangen jeg har fått kernel panic, var det noe feil på RAM-brikkene.
Vis hele sitatet...
Da må hvertfall Linux bli såpass brukervennelig at normale familier kan bruke det, i motsetning til nå...
Sitat av petray
Da må hvertfall Linux bli såpass brukervennelig at normale familier kan bruke det, i motsetning til nå...
Vis hele sitatet...
Det der er ikke lenger et argument.

Har du prøvd siste Ubuntu?

( Etter mine begreper har Ubuntu nå passert Windows i
brukervennlighet og er i ferd med å seile forbi MacOS X )
Sist endret av fxxked; 19. mai 2007 kl. 12:21.
Fordelen til OS X når det kommer til uerfarne brukere er vel den at man slipper styret med drivere (som oftest). Du plugger i og du er klar til å gå. I Windows må man ut og lete etter drivere, og det må man vel på de fleste Linux-versjonene også?

Er litt for godt kjent med problemet som de fleste her kanskje har blitt spurt om opptil flere ganger før: "Duu.. jeg sliter litt med en printer/scanner/harddisk/en eller annen ny dings. Jeg plugger den i, men den vil ikke starte. Hva gjør jeg? Kan du komme og fikse det for meg?"
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Linux er også slik at alt av HW funker. Well, alt eg har prøvd iallefall.

Lenovo 3000 N100? Sett i SuSE 10.2-dvd, boot, installer, ta i bruk.
Acer TM2410: Sett i dvd, boot, installer, ta i bruk.
Windows-folk som har installert på samme maskinene har typisk brukt 4-5 timer på å samle drivere til dei...