Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1628
Jeg har drevet å filosofert hvordan energien overføres og opphever hverandre, den sammenheng så har jeg tenkt på energien rundt motorsykler og svinger.

Alle vet jo at man kan ta skarpere svinger ved å overføre vekta av motorsykkelen inn i svingen, jeg har prøvd å illustrere slik jeg ser for meg at energien virker på sykkelen i følgende skisse.



Der følgende nummerer er:
  1. Resultat av sentrifugalkraft.
  2. Tyngdekraft
  3. Kombinasjon av tyngdekraft og sentrifugalkraft.
  4. Sentrifugalkraft
  5. Friksjonskraft i asfalten.

Er dette korrekt tenking? Og hvordan ville det vært å overføre denne metoden til f.eks biler? Vil bilen som overfører vekt i svingene trenge mindre friksjonskraft for å holde seg på veien, eller vil sentrifugalkraften som presser mot friksjonskraften være den samme uansett?
3. er vel kun fart med retning?
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg har drevet å filosofert hvordan energien overføres og opphever hverandre, den sammenheng så har jeg tenkt på energien rundt motorsykler og svinger.

Alle vet jo at man kan ta skarpere svinger ved å overføre vekta av motorsykkelen inn i svingen, jeg har prøvd å illustrere slik jeg ser for meg at energien virker på sykkelen i følgende skisse.



Der følgende nummerer er:
  1. Resultat av sentrifugalkraft.
  2. Tyngdekraft
  3. Kombinasjon av tyngdekraft og sentrifugalkraft.
  4. Sentrifugalkraft
  5. Friksjonskraft i asfalten.

Er dette korrekt tenking? Og hvordan ville det vært å overføre denne metoden til f.eks biler? Vil bilen som overfører vekt i svingene trenge mindre friksjonskraft for å holde seg på veien, eller vil sentrifugalkraften som presser mot friksjonskraften være den samme uansett?
Vis hele sitatet...
Husk formelen er F=(M*v2*k)/r Der:
F= kraft i N
M= masse i kg
v= fart i m/s
k= er friksjonskonstant mellom hjul og underlag
r= svingradius i m.

Så totalt vill en sykkel få mye mindre friksjonskraft, da en sykkel veier mye mindre enn en bil. Men pr. kg blir den nesten det samme, som jeg drøfter nedenfor.

Friksjonskraften blir nesten den samme på sykkel og bil pr. kg vekt. Det som utgjør en forskjell. Er at ved å legge seg over i svingen, flytter du tyngdepunktet litt innover. Dette vil totalt øke friksjonskraften litt pr. kg vekt. Mens på en bil vil tyngdepunktet bevege seg imot ytterhjulene, så der blir friksjonskraften litt mindre pr. kg vekt.
Men hvis tyngdepunktet hadde fulgt samme svingkurve hos begge, så hadde friksjonskraften vært den samme pr. kg vekt.
Sist endret av aluminiumfluorid; 3. januar 2014 kl. 18:49.