Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4345
Min fysikkforståelse er begrenset, men jeg har skjønt at dette potensielt er et funn av meget stor betydning.

Jeg regner med at en av guruene her inne vil komme med en utdypende forklaring.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10040911

http://www.abc.net.au/am/content/2011/s3390423.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Higgs_boson

Sitat av Lusekofte Vis innlegg
Min fysikkforståelse er begrenset, men jeg har skjønt at dette potensielt er et funn av meget stor betydning.

Jeg regner med at en av guruene her inne vil komme med en utdypende forklaring.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10040911

http://www.abc.net.au/am/content/2011/s3390423.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Higgs_boson
Vis hele sitatet...
Edit; Jeg innser nå at denne tråden er mangelfull i henhold til regelverket, men håper likevel den får bestå, eventuelt at noen andre tar på seg oppgaven (Provo?) i å lage en ny, mer dekkende tråd. Jeg personlig har ikke så mye å bidra med, men jeg vet det er mange andre her inne som har.
Vel, Higgs bosonet vil forklare hvorfor masse eksisterer, og det er jo ganske fundementalt for vår verden. Samtidig, masse har en egenskap, nemlig at den skaper gravitasjon. Med andre ord, vi vil faktisk kunne forklare hvorfor gravitasjon er som den er. Det har seg nemlig sånn at gravitasjon er vanvittig mye svakere enn alle andre fundamentale krefter, slik jeg har skjønt det, så vil higgs bosonet kunne plassere gravitasjon i standardmodellen (som er på mange måte en fysikers bibel). Er litt i utkanten av komfort sonen min merker jeg, håper jeg ikke har sagt noe galt. Men oppdagelsen av higgs vil føre oss et steg nærmere en "Theory of Everything".
Dette er jo relativt avansert partikkelfysikk, men jeg kan jo fortelle det lille jeg vet.. Husk at masse bare er et annet ord for treghet. Newton fant ut at F=m·a, som vil si at m=F/a – altså, masse er helt enkelt en faktor som sier hvor mye akselerasjon man får av en gitt kraft. Spørsmålet man stiller seg da er, hvorfor har noen partikler masse/treghet, mens andre, slik som fotoner og gluoner ikke har det? Og det er det Higgs-bosonet svarer på – det sier ingenting om gravitasjon, kun hvorfor partikler har masse (og noen detaljer rundt interaksjon i forbindelse med W- og Z-bosoner, men det kan jeg ingenting om).

I følge teoriene finnes det et Higgs-felt som i vakuum har en forventningsverdi over null. Det vil enkelt og greit si at det er tilstede i vakuum. Når partikler går gjennom vakuum vil det da interagere med Higgs-feltet, og hvordan og hvor sterkt det interagerer bestemmer hvor stor treghet partikkelen har. Man kan i følge enkelte fysikere se for seg at partikler går i et litt tilfeldig sikk-sakk-mønster hvor det rikosjerer mellom punkter i feltet – ikke ulikt hvordan fotoner reiser gjennom et diffust materiale – og dette gjør at de blir litt trege å akselerere. Denne tregheten defineres som masse.

Det er da mulig å eksitere dette feltet ved å trykke inn så mye energi at energien manifesterer seg i form av en massiv partikkel, og denne partikkelen er da Higgs-bosonet. Men Higgs-bosonet er ekstremt kortlevd, og forsvinner etter ca 10-42 sekunder, samtidig som det har en veldig høy masse selv. Massen til et Higgs-boson er ganske sikkert mellom 115 og 130 GeV/c2 (giga-elektronvolt per lyshastighet kvadrert – en enhet for masse som kanskje virker merkelig for enkelte), mens for eksempel et proton bare ligger på ca 0,94 MeV/c2, en faktor på 100 000 mindre, og kombinert med kortlevdheten krever dette da at man må inn med veldig høye energinivåer (E=mc2) for å kunne tvinge frem et Higgs-boson og veldig raske sensorer for å observere det, og det er altså da her LHC kommer inn i bildet.

Så, som en kommentar til AI X sin post kan jeg nevne igjen at Higgs-bosonet ikke fører gravitasjon inn i standardmodellen. En annen ting er den vanlige påstanden om at gravitasjon er en mye svakere kraft enn de andre, men dette er altså en populærvitenskapelig, og egentlig feilaktig, fremstilling av et annet problem. Det er nemlig umulig å sammenlikne gravitasjon med for eksempel elektromagnetisme, for de baserer seg på to helt uavhengige verdier – masse og ladning. Coulombs lov beskriver elektrisk kraft, mens Newtons gravitasjonslov beskriver gravitasjonskrefter. Deler du den første på den andre for å finne forholdet, ender du med: ke·q1·q2/(G·m1·m2), hvor ke er Coulombs konstant og G er gravitasjonskonstanten. I Planck-enheter er konstantene begge lik 1, og man sitter igjen med forholdet mellom to ladninger multiplisert, og to masser multiplisert. Så blir spørsmålet, hva skal man sette inn? Resultatet vil være avhengig av hvilken partikkel man velger, noe som er helt arbitrært. Man vil få enormt forskjellige resultater om man setter inn et elektron ellet et proton eller et nøytron, for eksempel, og setter man inn en planckmasse og en planckladning så vil gravitasjon være nøyaktig like sterk som elektromagnetisme. Som man ser er det altså meningsløst å si at gravitasjon er den svakeste av alle krefter, men det gjøres ofte likevel.

Det som egentlig ligger til grunn er spørsmålet om hvorfor elementærpartiklene har så mye større ladning enn masse. En planckladning er ikke så veldig langt unna enhetsladningen (ladningen til elektroner og protoner), men en planckmasse er ekstremt langt unna massen til noen av elementærpartiklene. Funnet av Higgs-bosonet vil bekrefte at masse ikke er en iboende egenskap, men et resultat av ytre påvirkning gjennom interaksjon med et Higgs-felt, og dette vil i stor grad svare på akkurat dette spørsmålet.

EDIT: Merk forresten også at sammensatte partiklers masse også kommer av energien som holder bestanddelene sammen. For eksempel er summen av massen til de tre kvarkene et proton består av kun en knøttliten del av massen til protonet, hvor resten er et resultat av energien som utveksles mellom kvarkene gjennom gluoner – en form for bindingsenergi; igjen, E=mc2.
Sist endret av Provo; 14. desember 2011 kl. 11:11.
Toppers, da er jeg litt mer oppdatert på partikkelfysikken =) takker!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg bumper denne tråden fremfor å lage en ny!

Her kan man følge pressekonferansen fra CERN som starter om en liten halvtime.

Lenken er til VGTV.
Det spekuleres i om CERN kan ha funnet nøkkelen til å forstå universet, og vil i dag presentere det siste om jakten på Higgs-bosonet, den siste brikken i kvantefysikkens standardmodell. Sendingen fra CERN starter klokken 09.00 med et seminar, mens det vil bli holdt en pressekonferanse klokken 11.00. Nøyaktig hva som legges frem er uklart, men ryktene sier at det vil presenteres banebrytende funn.
Vis hele sitatet...
- VG



(De som var litt våkne, oppdaget at jeg postet dette innlegget i en annen tråd først. Dessverre var ikke jeg våken nok til å sortere fanene mine og feilpostet. )

På NRK for de som foretrekker det.
Sist endret av Lily Bowen; 4. juli 2012 kl. 08:48.
‎"we have observed a new boson with a mass of 125.3 ± 0.6 GeV at 4.9 sigma significance." -CMS
Vis hele sitatet...
Vel Vel Vel ...
Hypnotisk loverboy
Sandoon's Avatar
Nå begynner det å likne på noe her, ja. Fortsatt mye data som skal behandles, men dette er definitivt stort!
Sitat av Sandoon Vis innlegg
Nå begynner det å likne på noe her, ja. Fortsatt mye data som skal behandles, men dette er definitivt stort!
Vis hele sitatet...
"En observasjon med en signifikans på fem standardavvika har en sannsynlighet på 0.00003% at dette "bare" er en tilfeldig variasjon. "

Så slik jeg forstår det nå så er det bare en mulighet på 0.00003% på at det resultatet dem nå har ikke viser denne Higgs Boson partikklen.

Men tingen er jo som ble sagt under pressekonferansen er jo at man vet jo ikke om dette er "THE Higgs Boson" ... man vet at det er en "Boson" ... man har fremdelses bare funnet en partikkel, og standarmodellen forutsa at denne partikklen skulle eksistere. Men man vet enda ikke om det er flere "Higgs Bosons" og man kan finne flere så vet man ikke helt enda hvilken rolle disse har.

VG hadde flere svar på div. spørsmål som en ekspert svarte på ( http://tpn.vg.no/intervju/still-spoe...onferanse/2725 )
Utrolig spennende at man nå med 99,99995 % sikkerhet har påvist Higgs-bosonet. Et stort steg innen vitenskapen. Håper CERN-laboratoriet snart vil løse nye ubesvarte spørsmål som blant annet ekstra dimensjon og supersymmetri. Det er vanvittig gøy å tenke på at selv om vi i dag har kommet svært langt innen vitenskapen, så er det fortsatt enormt mye igjen å finne svaret på. Skal nok få svar på mye mer før jeg dør, i hvert fall.
Dette er så vanvittig spennende! : ), synd at det mest sannsynelig ender i ett eller annet slags nytt våpen
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Dette er så vanvittig spennende! : ), synd at det mest sannsynelig ender i ett eller annet slags nytt våpen
Vis hele sitatet...
Kunne noen forklare meg hvordan dette partikkelet kan i det hele tatt brukes som ett våpen? Basert på de (ekstremt basiske) forklaringene jeg har fått av partikkelet virker det ikke som om det har noen potensiell destruktiv kraft.
Serriøst?, snakk om å være "Pirkete" , som regel så lærer man og forstår flere deler av noe får å lage det, ved å vite at higgs boson eksisterer så kan det være at man klarer å lage en eller annet type våpen utifra den informasjon, jeg aner ikke hvordan, men mennesker er ganske flinke på dette.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Serriøst?, snakk om å være "Pirkete" , som regel så lærer man og forstår flere deler av noe får å lage det, ved å vite at higgs boson eksisterer så kan det være at man klarer å lage en eller annet type våpen utifra den informasjon, jeg aner ikke hvordan, men mennesker er ganske flinke på dette.
Vis hele sitatet...
Etter det jeg har lest, så er Higgs Bosonet ansvarlig for at vi har masse, og AT vi har masse har vi visst lenge, nå vet vi bare med 99,99etellerannet hva som skaper det, om jeg har forstått det rett.

Ser for meg det blir vanskelig å lage noe våpen ut av dette, særlig da partikkelen visstnok bare eksisterer i 10^-34ellernoe sekunder før den forsvinner igjen.
Happy Buddha
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Kunne noen forklare meg hvordan dette partikkelet kan i det hele tatt brukes som ett våpen? Basert på de (ekstremt basiske) forklaringene jeg har fått av partikkelet virker det ikke som om det har noen potensiell destruktiv kraft.
Vis hele sitatet...
Det har på ingen måte en destruktiv kraft som kunne ha blitt brukt som et våpen. Jeg tror det Foxx siktet til var at denne forskningen ville føre oss videre et steg teknologisk (Noe det kanskje indirekte vil.) og dermed ende opp i et eller annet slags masseødeleggelsesvåpen etter en stund. Dere misforstod nok hverandre litt
Sitat av AmundK Vis innlegg
Det har på ingen måte en destruktiv kraft som kunne ha blitt brukt som et våpen. Jeg tror det Foxx siktet til var at denne forskningen ville føre oss videre et steg teknologisk (Noe det kanskje indirekte vil.) og dermed ende opp i et eller annet slags masseødeleggelsesvåpen etter en stund. Dere misforstod nok hverandre litt
Vis hele sitatet...
Ja, hehe takk, var egetlig det jeg mente ja : P
Definitivt jævlig tøft, men også noe småcreepy... Det finnes en japansk forsker med en merkelig visjon/pseudo-teori. Dersom Higgs-Bosonet er ekte kan han i teorien kontrollere det, og dermed via dette skape et sort hull han kan kontrollere ved hjelp av bosonet. Han har fram til nå fått full nekt på alle forsøk og eksperimenter pga mangel på bevis på Higgs-Bosonet. Om han skulle få gjennomslag for dette vil han i teorien kunne skape et kunstig sort hull på jorden. Hvordan dette vil utarte seg kan bli... Spennende?

Husker ikke helt hvor jeg leste dette, men om du hae skikkelig noia for verdens undergang er det bare å google. Uansett balle tøft med nye vitenskapelige oppdagelser!
Sist endret av PairADice; 6. juli 2012 kl. 01:48.
Happy Buddha
Sitat av PairADice Vis innlegg
Definitivt jævlig tøft, men også noe småcreepy... Det finnes en japansk forsker med en merkelig visjon/pseudo-teori. Dersom Higgs-Bosonet er ekte kan han i teorien kontrollere det, og dermed via dette skape et sort hull han kan kontrollere ved hjelp av bosonet. Han har fram til nå fått full nekt på alle forsøk og eksperimenter pga mangel på bevis på Higgs-Bosonet. Om han skulle få gjennomslag for dette vil han i teorien kunne skape et kunstig sort hull på jorden. Hvordan dette vil utarte seg kan bli... Spennende?

Husker ikke helt hvor jeg leste dette, men om du hae skikkelig noia for verdens undergang er det bare å google. Uansett balle tøft med nye vitenskapelige oppdagelser!
Vis hele sitatet...
Har mine tvil, men legg også merke til "Kan han i teorien kontrollere det."
For ikke mange dager siden hadde jeg aldri hørt om hverken Higgs-bosonet, Higgs-feltet eller mannen selv. Så kom jeg i snakk med en kompis som fortalte meg om en såkalt gudepartikkel, men jeg klarte ikke å fatte helt hva han pratet om. I dag tittet jeg på National Geographic og serien Beyond the Cosmos, hvor bl.a. betydningen av Higgs-bosonet kom frem. Etter et kjapt Google-søk i etterkant fant jeg flere artikler om det angivelige funnet av nettopp denne partikkelen, noe som igjen ledet meg til denne tråden. Plutselig ble partikkelfysikk/kvantemekanikk hakket mer spennende!
Jeg trodde partikkelakselratoren var til for å prøve å skape antimaterie. Så hvilken sammenheng har higgs-bosonet med antimaterie? Eller er det det samme?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av illusion Vis innlegg
Jeg trodde partikkelakselratoren var til for å prøve å skape antimaterie. Så hvilken sammenheng har higgs-bosonet med antimaterie? Eller er det det samme?
Vis hele sitatet...
Den er til for å kræsje partikler i ekstremt høge hastigheter. Så høge hastigheter at partiklane eksploderer og viser dei mindre partiklane dei består av. Omtrent som at det å skyte ei geværkule mot ei anna geværkule vil splitte geværkulene.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Den er til for å kræsje partikler i ekstremt høge hastigheter. Så høge hastigheter at partiklane eksploderer og viser dei mindre partiklane dei består av. Omtrent som at det å skyte ei geværkule mot ei anna geværkule vil splitte geværkulene.
Vis hele sitatet...
Samtidig dannes det også nye, mer eksotiske partikler av den høye energikonsentrasjonen som oppstår i kollisjonen, som henfaller til andre mer stabile partikler etterhvert – og som regel ekstremt raskt. Higgs-bosonet er et eksempel der, siden andre partikler ikke består av Higgs-bosonet, men Higgs-bosonet i stedet oppstår som et resultat av at man eksiterer Higgs-feltet med en høy energikonsentrasjon. En prosess rimelig analog med hvordan fotoner forholder seg til det elektromagnetiske feltet, hvis jeg har forstått det riktig.
litt offtopic men spør likevel; Finnes det noen gode dokumentarer om CERN?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Bruker å se dokumentarer fra topdocumentaryfilms.com og documentaryheaven.com

Tok et søk på Cern der og det kom opp et par treff. The Big Bang Machine med Brian Cox, og hans øvrige dokumentarer, kan sikkert være interessant for deg å se.

http://topdocumentaryfilms.com/search/?results=cern
Sist endret av m0b; 24. juli 2012 kl. 15:41.